handdator

Visa fullständig version : Effekten på fettfri massa av olika proteinkällor i samband med styrketräning


King Grub
2007-08-09, 15:29
We evaluated whether colostrum (Col) or an isocaloric and isonitrogenous blend of whey and casein in addition to creatine (Cr) affects body composition, muscular strength and endurance, and anaerobic performance during resistance training.

Forty-nine resistance-trained subjects participated in a standardized 12-wk total body resistance training program. In a double-blind and randomized manner, subjects supplemented their diet with a protein control (Pro), Pro/Col, Pro/Cr, or Col/Cr. Supplements were isocaloric and isonitrogenous and provided 60 g/d of casein/whey (Pro) or Col as the protein source. At 0, 8, and 12 wk of supplementation, subjects were weighed, had body composition determined using dual-energy X-ray absorptiometry (DXA), performed one-repetition maximum (1RM) and 80% of 1RM tests on the bench press and leg press, and 30-s anaerobic sprint capacity tests. Data (mean +/- SD) were analyzed by repeated measures analysis of variance and reported as raw data in all tables and as changes from baseline for all figures for the Pro, Pro/Col, Pro/Cr, and Col/Cr groups, respectively.

Resistance training increased 1RM strength, muscular endurance, and anaerobic sprint capacity equally in all groups. Significant main and interaction effects (P < 0.05) were found for body mass, DXA total scanned mass, and fat-free mass (FFM; lean plus bone), whereas no changes (P > 0.05) were noted for fat mass, percent fat, or bone content. Post hoc analysis showed that, compared with Pro, subjects ingesting Pro/Col, Pro/Cr, and Col/Cr showed greater gains in body mass and DXA total scanned mass. Subjects ingesting Pro/Cr and Col/Cr had greater increases in FFM during training in comparison with Pro/Col.

In conjunction with 12 wk of resistance training, ingestion of Col or a blend of whey and casein protein with a vitamin/mineral supplement containing Cr resulted in greater improvements in FFM in comparison with Pro and Pro/Col.

Nutrition. 2007 Sep;23(9):647-56. Impact of differing protein sources and a creatine containing nutritional formula after 12 weeks of resistance training.

Alfred Nobel
2007-08-09, 15:41
Min engelska räcker tyvärr inte till för att begripa alla akademiska ord som används i texten. Vissa meningar är lika svårförstårliga som Chewbaka och r2d2 är i starwars. Men jag gav det ett försök iaf :)

Är det för mycket begärt att be om en liten kort sammanfattning av texten, på svenska?

Edit: Tror jag börjar fatta lite av texten, är inne på min tredje läsning...

Otto P
2007-08-09, 15:43
Mycket intressant:thumbup:

Alfred Nobel
2007-08-09, 16:01
Så protein i samband med råmjölk var den bästa kombinationen? eller är jag ute och cyklar. GOSH!

Alfred Nobel
2007-08-09, 16:10
Eller är det en blandning av kasein, vassle och kreatin som gav bäst effekt?

Äsh, jag väntar på att någon mer kunnig svarar istället, jag bara fammlar.

William
2007-08-09, 18:03
Kolostrum+protein är bättre än bara protein.

Kreatin+kolostrum eller kreatin+protein är bättre än kolostrum+protein.

Kreatin+kolstrum är lika bra som kreatin+protein.

Johan.S
2007-08-09, 18:31
Synd bara att colostrum är så dyrt :(

tano
2007-08-10, 11:35
Så kontentan av det hela är att det är bra med råmjölk?

Verkar som colostrum har en del andra bra effekter, kanske är det dessa som gett den bättre effekten än vanligt whey/casein.
Hursomhelst använder man EAA är det kanske inte aktuellt, om du inte ska ta det som måltid.

tano
2007-08-10, 11:42
En fråga!

Sökte på råmjölk och kom till en sida (som verkade seriös) där de har kapslar med råmjölk som först löser sig när de kommer till tarmen. Detta verkar ju inte stämma med vad jag läste tidigare. Där stod att de antikroppar, och andra bra att ha ämnen, klarade sig bra fram till tarmen. Är det då en bluff att de säger sig ha en så bra kapsel, är den är alltså onödig?

Inte för att jag tänkt köpa råmjölk, men kul lära sig något nytt.

L-Sami
2007-08-10, 11:58
Vassle + kasein, vitamin/mineraltillskott tillsammans med creatine, är alltså optimalt för fettfrimassa?

z_bumbi
2007-08-10, 14:08
Sökte på råmjölk och kom till en sida (som verkade seriös) där de har kapslar med råmjölk som först löser sig när de kommer till tarmen. Detta verkar ju inte stämma med vad jag läste tidigare. Där stod att de antikroppar, och andra bra att ha ämnen, klarade sig bra fram till tarmen. Är det då en bluff att de säger sig ha en så bra kapsel, är den är alltså onödig?

Inte för att jag tänkt köpa råmjölk, men kul lära sig något nytt.

Antikropparna är iofs för kalvar och inte för människor så frågan är vilken nytta de gör för människor överhuvudtaget?

Frustrator
2007-08-10, 15:32
Antikropparna är iofs för kalvar och inte för människor så frågan är vilken nytta de gör för människor överhuvudtaget?

Men normalt får man ju i sig antikroppar från sin moder när man ammar, som lägger sig som ett skydd på insidan av tarmen (dvs in mot där maten passerar, inte in i kroppen) och skyddar på så sätt. Så frågan är ju om inte detsamma händer med antikropparna i komjölken...men sen vad de är riktade mot vet man ju aldrig...kanske mot bakterier som normalt lever på grässtrån? Sen kanske inte de antikropparna kan aktivera något komplementsystem eller liknande men det borde kunna fästa in oh klumpa ihop eventuella bakterier/virus...

Cerberus
2007-08-12, 10:06
ok...aldrig hört talas om kolostrum, sökte på google...är det bröstmjölk?? låter weird

Sverker
2007-08-12, 11:32
Men normalt får man ju i sig antikroppar från sin moder när man ammar, som lägger sig som ett skydd på insidan av tarmen (dvs in mot där maten passerar, inte in i kroppen) och skyddar på så sätt. Så frågan är ju om inte detsamma händer med antikropparna i komjölken...men sen vad de är riktade mot vet man ju aldrig...kanske mot bakterier som normalt lever på grässtrån? Sen kanske inte de antikropparna kan aktivera något komplementsystem eller liknande men det borde kunna fästa in oh klumpa ihop eventuella bakterier/virus...


Det är bara under de första dygnen bröstmjölken innehåller stora mängder antikroppar. Det är bara under de första dygnen i livet som tarmen är mycket permiabel och släpper igenom antikropparna. Alltså en naturlig timing i livet.

SweLabs
2007-08-12, 13:11
Vore intressant med en gämförelse med bovine serum också.

Sverker
2007-08-12, 13:22
bovine serum = vassle ?

SweLabs
2007-08-13, 13:37
bovine serum = vassle ?

Framställs från biff serum plasma.

Super Bovine vs. Colostrum
Total Protein 89% 54%
IgG 46-53% 15-16%
Total Immunoglobulin 51-58% 18-20%

Sverker
2007-08-13, 18:35
Plasmaprotein från nötblod.


Man ska inte blanda in känslor när man talar fakta...men det där skulle jag ha svårt att få ned.

Till vilken nytta förresten ? Det är ju ett proteintillskott i alla fall.

EiseltUK
2007-08-13, 19:46
ok...aldrig hört talas om kolostrum, sökte på google...är det bröstmjölk?? låter weird

Kallas normalt råmjölk.

SweLabs
2007-08-13, 20:02
Plasmaprotein från nötblod.


Man ska inte blanda in känslor när man talar fakta...men det där skulle jag ha svårt att få ned.

Till vilken nytta förresten ? Det är ju ett proteintillskott i alla fall.

Ja det låter ju onekerligen inte så trevligt. Nedan lite mer info. Dock så gäller artiklarna colostrum.

Effects of bovine colostrum supplementation on immune variables in highly trained cyclists. PMID: 17095643

The effect of bovine colostrum supplementation on salivary IgA in distance runners. PMID: 16676703

Bovine colostrum supplementation during endurance running training improves recovery, but not performance.PMID: 12188088

Effects of bovine colostrum supplementation on serum IGF-I, IgG, hormone, and saliva IgA during training PMID: 9338422