handdator

Visa fullständig version : B12 i levern


Larsson85
2007-08-09, 11:56
Jag har blivit ordinerad behepan (B12 spruta) varannan till var tredje månad av min läkare. Anledningen till att jag behöver B12 är antagligen att jag har ulcerös kolit, och att tarmen därmed inte kan ta upp tillräckligt med näring.

Dock har det växt lite frågetecken angående detta nu. Det är så att jag har fått höra att levern spelar stor roll med att bland annat lagra B12, och att det lagras B12 tillräckligt för att räcka 5år framöver. Jag blev ordinerad B12 ett år efter min sjukdom bröt ut, låter det inte som en feldiagnos att min B12 brist beror på min ulcerös kolit. I mina öron låter det mer som att det är problem med levern. Leversjukdommar så som primär skleroserande kolangit är visst en vanlig följd av ulcerös kolit.

Det jag undrar är alltså hur det står till med B12, och hur länge klarar man sig utan att tillföra B12. Varför får jag B12 så ofta som varannan till var tredje månad, om levern nu kan lagra så pass mycket borde det väl räcka med att ta vart femte år?

Sverker
2007-08-09, 17:57
För att din läkare ordinerar B12 var tredje månad. Räcker inte det ?

Ska du ha reserver för 5 år så måste du ha haft ordentligt överskott under lång tid. Har du haft det ?