handdator

Visa fullständig version : Thaimat


LuThe
2007-08-09, 11:32
Thaimat är ju fruktansvärt gott. Jag äter ofta Thaibuffé på luncherna, mkt kyckling och ris samt wookade grönsaker MUMS

Men hur ser såserna ut mestadels? jag har hört att den sötsura thaisåsen ska va sprängfylld med snabba kolhydrater och av den anledningen så har jag alltid skippat just den ... men ofta så ligger ju wooken i nån stark sås, (bör va bra för fettförbränningen?) hur ser den ut näringsmessigt?

LuThe
2007-08-09, 18:39
ingen?

Handcuff
2007-08-09, 18:43
Vad händer om du äter några gram snabba kolhydrater?

Eddie Vedder
2007-08-09, 19:26
Tycker du såsen är "lite för onyttig" så tar du lite mindre av den. Tycker du inte det spelar någon roll men att den smakar gott nog för att ta lite extra så gör du det.:)

Sötsura såser är i regel väldigt rika på socker men vad spelar det för roll om du tycker din mat får ett lyft av den och du knappast kommer öka i vikt och få diabetes p.g.a. såsen i sig? Själv älskar jag jordnötssåsen i asiatisk mat, den är både grymt fet och sockerrik (grymt god med andra ord*drool**drool*).

LuThe
2007-08-10, 15:32
jomen är ngt sprängfyllt med socker så skippar jag det oavsett om de är bulk eller deff.

precis , sötsura såser innehåller mkt socker. ngn som vet vad den starka såsen innehåller? om den i regel oxå har mkt socker eller hur de nu funkar .. ?

bubbe
2007-08-10, 15:49
jomen är ngt sprängfyllt med socker så skippar jag det oavsett om de är bulk eller deff.

precis , sötsura såser innehåller mkt socker. ngn som vet vad den starka såsen innehåller? om den i regel oxå har mkt socker eller hur de nu funkar .. ?

Är det fisksåsen du menar, den som är kryddad med citron/lime och chili. Mest vatten/buljong där kan jag tänka mig.

Thaimat är stapelvara (fyller en lunchbox till översvämningsgränsen så har man mellanmålet klart också), fast då är jag ingen kaloriräknare heller. *drool*

Handcuff
2007-08-10, 15:53
jomen är ngt sprängfyllt med socker så skippar jag det oavsett om de är bulk eller deff.

precis , sötsura såser innehåller mkt socker. ngn som vet vad den starka såsen innehåller? om den i regel oxå har mkt socker eller hur de nu funkar .. ?

Du behöver ju knappast äta en liter sötsur sås till maten. En deciliter kanske ger 20-25g kolhydrater. Alltså i princip ingenting.....Fokusera på det som betyder något i praktiken och inskränk inte på dina njutningar i livet :thumbup:

Frau Weber
2007-08-11, 20:33
Grön curry såsen bruklar bestå av just grön curry och kokosmjölk, i alla fall när jag gör den, så den innehåller ju Fett, men inget tillsatt socker. Fast det är klart kan ju avslöja att de flesta restauranger knappast är snåla med socker ftersom det förhöjer smaken rejält och är billigt...
Så om du nu ska äta på restaurang kan du nog räkna med att få i dig en hel del socker tyvärr *cry*

Tom Jr
2007-08-11, 20:50
Ta med egen sås :-D

Frau Weber
2007-08-11, 21:21
Tom Jr

öhhh då är det nästan lika lätt att ta med hela maten själv eller?