handdator

Visa fullständig version : Träna o maten sinar :(


Sly!
2007-08-09, 09:44
Halloj!

Va gör man i nödfall för att få de kropppen måste ha vid intensiv träning
och att maten börja sina o man är fattigare än en kyrkråtta?

Min dags ranson en så länge ser ut så här:

Morgon: Djup tallrik gröt utav rågflingor (hyfsat mycke) med självplockade svart o röda vinbär samt mjölk.

Ska till gymmet runt 11.00 sedan 10 längder crawl sim.
proteindrink med banan (direkt efter)

lunch: kan va kyckling eller tonfisk som jag har kvar med halva tallriken snabb fullkornsmakaroner plus en fjärde del frysta grönsaker.

väntar ett antal timmar sedan kvällsmat som lunch menyn.

En så länge har jag kolhydrater o protein då o ett par bananer men massor av frysta bär til morgnarna.



Hjälp! Vad säger ni? kan den dags menyn duga i nödfall utan att sabba
min hårdträning?:eating:

Eddie Vedder
2007-08-09, 10:51
Införskaffa en flaska rapsolja och ett storpack ägg så kommer du klara dig gott och väl på det där. Det är ju givetvis inget måste, självklart inte, men det hade iaf jag gjort.

Inga fel på den kosten alls.:thumbup:

Havregryn är dessutom mycket billigare än rågflingor samt mer energirika så om du tycker det är lika gott skulle jag köpa på mig en stor påse havregregryn om det nu är väldigt fattigt.;)

Torwald
2007-08-09, 12:03
Bär är nästan ingen energi alls, så det känns lite knasigt att fylla ut med blåbär och hallon! Det fungerar ganska bra mot hungern, men inte så bra för energiöverskott! Jag hade nog ätit ägg, det är gott :)

hangatyr
2007-08-09, 13:04
potatis är ju praktiskt taget gratis. pasta oxå. för att inte tala om bönor och andra baljväxter.

jwarlander
2007-08-09, 13:19
Jo.. fast ägg ger ju lite bättre utfyllnad på vitaminfronten :) Kör in en dagsmeny i nåt kostprogram, eller på http://www.calcounter.se/ och se om du får i dig det du behöver. Räcker inte med *bara* energi..

Sly!
2007-08-09, 15:45
Jo alltså tackar för tipsen och blivit rätt påläst om vad kroppen behöver men i de här fallet har jag på min höjd en pant burk i peng alltså HELT pank. De jag undrade över om de jag nämnde kan duga i nödfall. o inte sabba kroppen altt för mycket. MM jo förstår gällande bär men jag öser på rätt mycket i rågflingorna. De jag har och klara mig på annars är kolhydrater o protein som tur är. Tur är finns de ju alltid nån frukträdgård nånstan med äpplen o päron, jag går på jakt helt enkelt.*popcorn*

btw: Något tips om vad man kan hitta i skogen så här års? hehe
Lite spännande ändå, kämpa efter föda som på stenåldern...
Men de klart, man lär få plocka länge för att få in tillräckligt
med de kroppen behöver.

Torwald
2007-08-09, 18:37
Även om du häller i ett halv kilo hallon (det vill säga en hel stor påse frysta hallon!!) blir det ändå bara omkring 160kcal! Det vill säga, bär ger dig mättnad men inte energi. Om du är orolig skulle jag seriöst föreslå att du blandar i en matsked olja av något slag (något har du väl hemma?) i något. Det är bättre än att du får i dig för lite!

Sly!
2007-08-09, 23:18
Även om du häller i ett halv kilo hallon (det vill säga en hel stor påse frysta hallon!!) blir det ändå bara omkring 160kcal! Det vill säga, bär ger dig mättnad men inte energi. Om du är orolig skulle jag seriöst föreslå att du blandar i en matsked olja av något slag (något har du väl hemma?) i något. Det är bättre än att du får i dig för lite!

Ok tack! Jodå jag har olivolja och de tar jag varje dag i maten.
och så tar jag en matsked (Äkligt måste jag erkänna) linfröolja varje morgon:bumbi

Doris
2007-08-10, 02:35
Hög energi mat : Pasta, Ris, Fetter.

När jag inte orkar / snålar med maten så kör jag 200g pasta torr med lite olja o peppar o dricker 1L mjölk till ev. en protte drink. (ja jag kokar pastan)

Voila ca : 1000 kalorier :D

mini
2007-08-10, 08:46
Jo alltså tackar för tipsen och blivit rätt påläst om vad kroppen behöver men i de här fallet har jag på min höjd en pant burk i peng alltså HELT pank. De jag undrade över om de jag nämnde kan duga i nödfall.
Frågan är vad du har för val? Nä, du kommer inte svälta ihjäl på den kosten.

Morty
2007-08-10, 16:06
.... snabb fullkornsmakaroner plus en fjärde del frysta grönsaker.


Det där med snabb ska man försöka akta sig för. Stärkelsen är lätt uppluckrad och GI:t blir högre, du håller dig inte mätt lika länge och vill ha mer mat... Orkar man inte vänta 7 minuter till så får man fasen ställa sig efter middagen och koka till nästa dag...

King Grub
2007-08-10, 16:15
Det där med snabb ska man försöka akta sig för. Stärkelsen är lätt uppluckrad och GI:t blir högre, du håller dig inte mätt lika länge och vill ha mer mat... Orkar man inte vänta 7 minuter till så får man fasen ställa sig efter middagen och koka till nästa dag...


"Snabb" i snabbmakaroner gäller koktiden, inte kolhydraternas påverkan på blodsockret.

Morty
2007-08-10, 20:40
"Snabb" i snabbmakaroner gäller koktiden, inte kolhydraternas påverkan på blodsockret.

Att dom kokas snabbt har ju med att göra hur lätt stärkelsen luckras upp. Så snabbare koktid = snabbare kolisar. Vet inte om det är väsentligt, men jag aktar mig för sånt som heter "snabb" i alla fall...

King Grub
2007-08-10, 21:02
Att dom kokas snabbt har ju med att göra hur lätt stärkelsen luckras upp. Så snabbare koktid = snabbare kolisar. Vet inte om det är väsentligt, men jag aktar mig för sånt som heter "snabb" i alla fall...

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2423400&postcount=20

Som sagt: "snabb" i snabbmakaroner syftar på koktiden, inte på kolhydraternas egenskaper. Snabbmakaroner ger inte snabba kolhydrater. Bara att kolla upp. Alla GI-studier på pasta från tidigt 80-tal fram till nu visar på samma sak.

Morty
2007-08-10, 22:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2423400&postcount=20

Som sagt: "snabb" i snabbmakaroner syftar på koktiden, inte på kolhydraternas egenskaper. Snabbmakaroner ger inte snabba kolhydrater. Bara att kolla upp. Alla GI-studier på pasta från tidigt 80-tal fram till nu visar på samma sak.

åh, lyssnar du inte på vad jag säger? Stärkelsen i snabbpasta (snabbnudlar, snabbris, eller vafan som helst) är uppluckrad, vilket gör att den blir mjuk och lättare löses upp i magsäcken... Jag kan kalla den stresspasta, om du nu tror att jag tror att det är SNABBpasta=SNABBa kolhydrater. Det fanns faktiskt en tanke bakom.

Frau Weber
2007-08-11, 20:24
Om du tycker att linfröoljan är äklig kan det bero på att den är lite gammal, då har den en tendens att smaka lite rutten fisk... Om det är en nyköpt flaksa så kan den ju blandas i råggröten så smakar den inte så mkt.

Sverker
2007-08-12, 06:31
åh, lyssnar du inte på vad jag säger? Stärkelsen i snabbpasta (snabbnudlar, snabbris, eller vafan som helst) är uppluckrad, vilket gör att den blir mjuk och lättare löses upp i magsäcken... Jag kan kalla den stresspasta, om du nu tror att jag tror att det är SNABBpasta=SNABBa kolhydrater. Det fanns faktiskt en tanke bakom.


King Grub lyssnar på dig och ger dig svar med tydliga mätvärden.

Du kokar stärkelsen tills den förklistras och pastan/gröten/potatisen/riset blir ätbart. Kokar du längre så faller bara stärkelsen isär och kokas ut i vattnet. Du har nu inte längre någon struktur utan du kokar någonting som håller på att bli en energidryck.

Jag uppskattar att få tugga maten snarare än att dricka den;)

Morty
2007-08-12, 21:33
King Grub lyssnar på dig och ger dig svar med tydliga mätvärden.

Du kokar stärkelsen tills den förklistras och pastan/gröten/potatisen/riset blir ätbart. Kokar du längre så faller bara stärkelsen isär och kokas ut i vattnet. Du har nu inte längre någon struktur utan du kokar någonting som håller på att bli en energidryck.

Jag uppskattar att få tugga maten snarare än att dricka den;)

Jag måste nog förtydliga hur jag tänkte: Eftersom snabbpastas stärkelse oerhört snabbt förändras, så måste den även bli mjuk och falla isär snabbare i magsäcken/tarmarna. Därför ett högre GI. Och för mig, som inte pallar titta på maten när den lagas så är risken för stor att överkoka den...

Cohen
2007-08-12, 22:12
Jag måste nog förtydliga hur jag tänkte: Eftersom snabbpastas stärkelse oerhört snabbt förändras, så måste den även bli mjuk och falla isär snabbare i magsäcken/tarmarna. Därför ett högre GI. Och för mig, som inte pallar titta på maten när den lagas så är risken för stor att överkoka den...

Om du läst vad han svarat hade du sett att snabbmakaroner inte har ett högre GI än vanliga makaroner. Tvärt om!

Som King Grub skrev;
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2423400&postcount=20

Spaghetti, white, boiled 5 min" - GI 32-36.
Spaghetti, white, boiled 15 min" - GI 36-38.

Att gammeldags makaroner smakar betydligt bättre är dock en helt annan femma.

Sverker
2007-08-13, 06:08
Jag måste nog förtydliga hur jag tänkte: Eftersom snabbpastas stärkelse oerhört snabbt förändras, så måste den även bli mjuk och falla isär snabbare i magsäcken/tarmarna. Därför ett högre GI. Och för mig, som inte pallar titta på maten när den lagas så är risken för stor att överkoka den...


Stärkelsekornen, dvs stärkelsen, ser likadan ut i både snabbmakaroner och i vanliga makaroner. Det är väggtjockleken på makaronen som skiljer.



Vi snurrar runt kring samma sak. Antingen kokar man gröt av makaronerna eller så tuggar man makaronerna väl. I båda fallen faller strukturen samman och amylaserna i tarmarna kommer lätt åt den förklistrade stärkelsen.

Morty
2007-08-14, 12:02
Stärkelsekornen, dvs stärkelsen, ser likadan ut i både snabbmakaroner och i vanliga makaroner. Det är väggtjockleken på makaronen som skiljer.



Vi snurrar runt kring samma sak. Antingen kokar man gröt av makaronerna eller så tuggar man makaronerna väl. I båda fallen faller strukturen samman och amylaserna i tarmarna kommer lätt åt den förklistrade stärkelsen.


Gäller detta även för ris? alltså, jasminris har samma GI när dom e lagom kokade vs om man gör gröt på dom?

Bryr mig inte all to much, äter alltid råris. Ogillar jasminris, men blir nyfiken...