handdator

Visa fullständig version : RDI går det att lyckas med allt?


Zikelskim
2007-08-08, 21:35
Ska jag vara ärlig har jag ingen aning hur många saker man kan lägga i listan "bra att äta och få i sig". Men är det någon som har en färdig lista eller sida som skriver vad man kan äta för att få i sig 100% RDI av alla näringsämnen.

Alltså ät x antal gram av X per dag för att få i sig 100% rdi av vitamin C...
osv

Whistler
2007-08-09, 02:27
Jag kör Hälsovakten och försöker där få fulla staplar på alla vitaminer och mineraler. Funkar bra.

Känns som att det är svårt att pricka annars, men jag tror knappast man behöver oroa sig så länge som man äter en balanserad kost.

Cohen
2007-08-09, 13:48
Vitaminpiller, t.ex. ACOs Vitamineral, ger RDI av ett antal vitaminer och mineralämnen. Självklart kan de inte ersätta en varierad och bra kost, men man kan iaf minimera risken att missa vissa ämnen.

Eddie Vedder
2007-08-09, 19:19
Alltså ät x antal gram av X per dag för att få i sig 100% rdi av vitamin C...
osv

Finns ingen anledning att försöka få i sig RDI av mikronutrient X genom att äta jättemycket av livsmedel Y o.s.v.

En varierad och näringsrik kost i tillräckligt stor mångd kommer inte innebära brister, det kan jag lova dig.
Mjölkprodukter, ägg, kött och fisk, oraffinerade spannmålsprodukter, matfett såsom smör och raps- och olivolja samt en hyfsad variation frukt, grönsaker och bär och din kost kommer vara gott och väl fullgod för att täcka alla dina behov gott och väl.:thumbup:

Dessutom bör tilläggas att RDI är väl tilltaget och att hamna under det innebär inte att du är i riskzonen för bristsjukdomar, vissa mikronutrienter lagras dessutom såsom B12, D-vitamin, vitamin A och järn.:)