handdator

Visa fullständig version : Nytt bottenrekord för kycklingfilé! (vattenhalt)

Pellefant
2007-08-08, 21:25
Hej,

Handlade på Coop Forum ikväll, i deras annonsblad så har de en stor bild över hela framsidan med dansk kycklingfilé 2 kg, 69 kr.

Väl i affären hittade jag dem i en stor frysdisk, genomskinliga påsar, läste på den, kötthalt 65% :smash: (Dessutom hade de lagt till bla socker)

Är detta "rekordet"?

Någon som sett lägre? Kommer vi få se kötthalt runt 50% nångång tror ni?

Pepz
2007-08-08, 21:49
så länge folk(läs idioter) köper dessa så kommer de att finnas och utvecklas till det sämre

olle lindblad
2007-08-08, 21:51
Det är nog värst hittillls. 20% har jag sett några gånger.

StefanC
2007-08-08, 21:55
Oftasta får man vad man betalar för.

leo1
2007-08-08, 22:05
Förslag på kyckling med mindre vatten i då, någon?

Väl mött!

Pellefant
2007-08-08, 22:10
Hej,

Jag undrar angående dansk kycklingfilé 2 kg, som ni har över hela
framsidan på Coop Forums annonsblad denna veckan för 69 kr.

Väl i affären såg jag på påsen att den innehåller endast 65% kött. Är
ni medvetna om att den enda anledningen till en så låg kötthalt och
därmed så hög vattenhalt(ca 35%!) är enbart att få era kunder att släpa hem vatten i tron att de fått prisvärd kyckling? Vatten som sedan försvinner vid tillagningen.

Varför säljer ni denna produkt?

Föreslår att ni läser exempelvis detta om ni inte håller med.
http://www.gp.se/gp/road/Classic/shared/printArticle.jsp?d=280&a=140203

"Finns det andra skäl än smaken att spruta in vatten i kycklingen?
- Det finns importerad kyckling som innehåller 20-30 procent saltlake
och då handlar det om ett sätt att få ner priset. Kycklingfilén blir
en lockvara men i praktiken är det inte bara kyckling man köper, säger Maria Donis."

Ni har alltså lyckats köpa in en ännu värre kyckling med hela ca 35%
vatten/saltlake...

Ser fram emot ert svar.

Inte ofta jag skriver och klagar, men nu kunde jag inte låta bli, får se om de svarar.

Alfred Nobel
2007-08-08, 22:10
Tragiskt...

Pepz
2007-08-08, 22:30
Förslag på kyckling med mindre vatten i då, någon?

Väl mött!

kronfågels färska. inget tillsatt bara kyckling

Sverker
2007-08-09, 06:18
Jag ser frågan från andra sidan.

Deklarationen är uppriktig och krorrekt. Smakar kycklingen bra så blir kunden nöjd med den och köper den fler gånger.
Det går bara att sälja gummisulor EN gång. Andra gången väljer konsumenten påsen bredvid.

Med rätt kött-, vatten- och salthalt så blir köttet smakligt och saftigt. Det är ju upp till oss konsumenter att avgöra.

Pellefant
2007-08-09, 20:40
Hej

Tack för ditt mail ang. dansk kycklingfilé i Coop Forums annonsblad denna vecka.

Helt riktigt innehåller produkten 65% köttråvara och 35% vattenmarinad vilket tydligt deklareras på förpackningen enl. gällande lagstiftning.
Som framgår av Coop Forums annonsblad gäller erbjudandet ett tillfälligt parti dansk kycklingbröstfilé i en 2kg förp.
Tillfälliga partier är ett sätt att erbjuda våra kunder attraktiva priserbjudanden på produkter som normalt inte ingår i sortimentet.

I Coop´s ordinarie sortiment finns ett antal olika produkter av kycklingfilé med varierande andel marinad - färsk innehåller tex ingen marinad alls medan Xtra innehåller c:a 20%.
Vilken andel marinad som anses ge bäst färdiglagad produkt är till största delen en personlig upplevelse vilket jag tycker stämmer ganska bra med testresultaten i den av dig bifogade artikeln från GP.

Vi säljer denna produkt - och andra eftersom vi vet att kunderna efterfrågar priserbjudanden liknande detta vid sidan om vårt ordinarie sortiment i våra butiker och stormarknader.

Med vänliga hälsningar

xxxxxxxxx
Coop Kundkontakt

Svaret jag fick imorse.

King Grub
2007-08-09, 20:54
Jag ser faktiskt inga problem eller konstigheter. Inte om det klart deklareras på förpackningen hur mycket som är kött resp vatten. Först läser man innehållsförteckningen, sedan bestämmer man sig för ev köp. Läser man inte innehållsförteckningen kan man inte riktigt beklaga sig över vad man har köpt i efterhand, om detta står att läsa där.

Nitrometan
2007-08-09, 20:58
Både Sverker och KG sammanfattade det bra.

Det står ju tydligt vad det var du köpte.

Pellefant
2007-08-09, 21:04
Både Sverker och KG sammanfattade det bra.

Det står ju tydligt vad det var du köpte.

Jag köpte den inte. :) Blev av annat märke.

Mjo, tycker det är synd bara att det är så många som inte har koll på detta utan tar för givet att kycklingfilé är ungefär detsamma oavsett märke.

TylerDurden84
2007-08-11, 09:28
Det var ju såpass billigt ändå så jag ser inga problem. Sen tycker jag att kyckling blir saftigare att tillaga med lite vatten insprutat. Hade det däremot varit 89 kr/kg som Kronfågeln kostar (på ett ungefär) hade det varit riktigt illa!