handdator

Visa fullständig version : Hur många längder på badhuset?


Sly!
2007-08-08, 17:52
Hej!

Hur många längder bör man kråla (eller va de heter) på badhuset
för att räknas som godkänt för dagen för att nu bygga smidiga muskler
och att fettförbränning o inte minst konditionen.

Och bör man nu simma allt i ett streck eller ska man ta korta pauser
vid bassängkanten samt hur långa får pauserna vara?

samt: Vad förbränner mest fett o ger mest kondis. Simm eller jogging?*flex*

Tuniz
2007-08-08, 17:56
um... crawla tills du är trött..? :D
Jag skulle personligen kört allt i 1-2 rundor. Tar ju bara massa tid att sitta och vila ;).

Vad som ger bäst kondis vet jag inte, men jag skulle gissa på joggning faktiskt. Simning däremot säger många aktiverar muskler du inte ens kände till förut.

Whistler
2007-08-08, 18:12
Du kan inte bygga muskler och bränna fett samtidigt, det är två motsatta funktioner. När fettförbränningen är så hög att du förlorar kroppsvikt så förlorar du samtidigt muskelmassa, och när du bygger muskler så lägger du samtidigt på dig fett.

Intensiteten och hur långt passet är i aktiviteten är viktigare än vad det är för typ av aktivitet. En av fördelarna med simning är ju dock att det är väldigt lågt slitage på kroppen jämfört med löpning som frestar alla möjliga leder vid nedtramp och frånskjut.

Istället för att fråga dig hur du bör träna så bör du fråga dig vilka mål du har med träningen. Vill du bli explosiv? Kör korta intensiva pass eller intervaller. Vill du bli uthållig? Kör långa pass.

Simsättet du tänker på är för övrigt "crawl", som kommer från engelskans "krypa" eller "kräla", på grund av simsättets snarlika rörelser från dess markbaserade namne.

:::EDIT:::
Smidighet får du av stretching. Och tro inte att du kan ändra formen på musklerna. Talesättet "långa och slanka muskler som simmare" är bara skitsnack. Dina muskler sitter där de sitter, du kan bara ändra storleken på dem och hur väl de syns på grund av fettet som är ivägen.

Rahf
2007-08-08, 21:41
Däremot kan du begränsa hur mycket bukfett du lägger på dig under bulk med kardiovaskulär träning! YAY!!

Stoltz
2007-08-08, 22:56
Det riktigt intressanta ligger ju egentligen i ifall badhuset du talar om har 25 m, 50 m eller 75 m som längd. :)

Det beror på hur mycket du klarar egentligen. Jag hade tagit en testrunda och känt efter hur mycket jag klarade och sen utgå från det. Omöjligt att säga då det beror helt och håller på hur bra du simmar.

Jackie Dee
2007-08-08, 23:32
Jar har hört att 12 längder är det ultimata.

Sly!
2007-08-08, 23:51
Istället för att fråga dig hur du bör träna så bör du fråga dig vilka mål du har med träningen. Vill du bli explosiv? Kör korta intensiva pass eller intervaller. Vill du bli uthållig? Kör långa pass.


Ehm! Jag vill gärna bli mycke explosive vilket är nog kanon när man börjar boxxas vilket jag tänkt. Uthållig vill jag också va för att orka med alla ronder.
och så vill jag va mycke muskulös.

(off topik kanske)
Sen kommer ju problemet med tung styrketräning som sölar ned musklerna.
Jag vill bli lagom stor i muskler, ja ungefär som kortet på dig om det är du?
åtminstone minst så stor. Alltså en smidig muskulös variant som du verka va.
Vill inte va Bodybuilder klumpig.

Men ang musklerna som sölas ned så hitta jga nått inlägg nånstans att "kreatin" verka va bra som tillskott. Rätta mig gärna men jag tror att det kan va bra att boxxa så snabbt man orkar efter träningen för att få kroppen van vid det.

Stoltz
2007-08-08, 23:58
När jag sysslade med kampsport så passade en sak mig väldigt bra i alla fall:
Våga variera din träning.

Jag körde explosivt simmande och tung styrketräning samtidigt som jag körde kampsport. Kändes väldigt bra att vara all around tränad.

Kreatin är väldigt bra vid tunga utföranden och explosivitet, men om jag inte missminner mig så blir uthållandet i musklerna lidande.

Whistler
2007-08-09, 02:43
Ingenting blir "lidande" av kreatin, och alla har olika varianter av vad de känner för effekt av användandet. En del orkar göra en eller ett par repetitioner till på samma vikt som de använde förut, andra klarar lägga på något kilo mer på stången. Helt individuellt. Enda nackdelen som finns är att en del kan få lite problem med magen, men det löser sig oftast genom att sprida ut intaget över dagen. Personligen så svarar jag även bra på Beta-Alanin, som är en mjölksyrahämmare och gör att man får lite mer tryck i slutet av passet.

Sly!: Få bort tänket att man blir "klumpig" av styrketräning, oavsett intensitet. Vill du bli smidig så är det stretching och övning, övning, övning som gäller. Tror du att Tyson aldrig styrketränade? Tycker du att Mirko Crocop är osmidig? Och jag kan garantera att du inte kommer vakna upp en dag och upptäcka "Shit, vad stor jag är!". ;) Det tar tid att bygga muskler, och slit. En jävla massa slit och en jävla massa mat! Ska du gå upp i muskelmassa måste du som sagt gå upp i vikt och det innebär även fett. Att du blir tyngre kommer säkert folk på boxningsklubben motsätta sig, men vill du öka i muskelmassa så är det det enda sättet. I vilket fall lär det ta ett tag innan du börjar tävla (om det nu ens är ditt mål, det behöver inte vara det, finns inget som säger att man måste tävla), så oroa dig inte för vikten eller några viktklasser. Träna, ät och ha kul!

Har du varit nere på någon träning än, som vi diskuterade i någon annan tråd?

Sly!
2007-08-09, 14:54
Ingenting blir "lidande" av kreatin, och alla har olika varianter av vad de känner för effekt av användandet. En del orkar göra en eller ett par repetitioner till på samma vikt som de använde förut, andra klarar lägga på något kilo mer på stången. Helt individuellt. Enda nackdelen som finns är att en del kan få lite problem med magen, men det löser sig oftast genom att sprida ut intaget över dagen. Personligen så svarar jag även bra på Beta-Alanin, som är en mjölksyrahämmare och gör att man får lite mer tryck i slutet av passet.

Sly!: Få bort tänket att man blir "klumpig" av styrketräning, oavsett intensitet. Vill du bli smidig så är det stretching och övning, övning, övning som gäller. Tror du att Tyson aldrig styrketränade? Tycker du att Mirko Crocop är osmidig? Och jag kan garantera att du inte kommer vakna upp en dag och upptäcka "Shit, vad stor jag är!". ;) Det tar tid att bygga muskler, och slit. En jävla massa slit och en jävla massa mat! Ska du gå upp i muskelmassa måste du som sagt gå upp i vikt och det innebär även fett. Att du blir tyngre kommer säkert folk på boxningsklubben motsätta sig, men vill du öka i muskelmassa så är det det enda sättet. I vilket fall lär det ta ett tag innan du börjar tävla (om det nu ens är ditt mål, det behöver inte vara det, finns inget som säger att man måste tävla), så oroa dig inte för vikten eller några viktklasser. Träna, ät och ha kul!

Har du varit nere på någon träning än, som vi diskuterade i någon annan tråd?

Du Whistler!:thumbup: De lät kanon, va glad jag blev. Fick nämligen reda på idag av en på gymmet som tävlar i gymmet och hon har kört kampsporter och hon sa till mig att musklerna sölas ned vid tung styrke, kanske de gör OM man inte som du säger strecthar eller ok hon kanske lever på en myt.*rolleyes*
När hon sa det blev jag skit besviken o min lilla värld rasade ett tag, men snabbt tänkte jag att jag värgrar tro på det helt. Jag tänkte tilll, möjligtvis kan det va bra att jabba så snabbt man bara orkar mellan varven för att få kroppen anpassad och van vid snabba rörelser. whatever...

hehe jag nämnde just Tyson till henne om hans stora kropp. Då rullade hennes ögon lite och kom med ett vagt svar. Jo som de känns nu och dessutom brinner för det så vill jag tävla sen och jag struntar i min ålder på 38. Nu ärre så att jag är som mitt alias SLy så är jag Rocky skadad. Senaste Balboa filmen förändrade mitt liv bokstavligt då han nämnde på extra materialet att om man tror "tillräckligt" starkt o ger sitt ALLT så kan man komma långt och till och med motbevisa såkallade "experter". Och filmen bygger på matchen med den 60åriga boxxaren George Foremen och så har jag för mig att han vann. Förvisso är ROcky en saga men jävlar i mig vad han inspirerar hehe.
Inte sagt att jag tror att det är bara gå upp och vinna en match, men däremot kommer jag ge mitt ALLT i försök med knockout. Så länge jag står på benen, så länge mitt medvetande o närvaro finns så ger jag mig aldrig.
Men tills dess tänker jag träna mycke hårt och bli en effektiv boxxare med egen stil. Det är så de känns nu i livet då. man vet aldrig med nya intressen i livet.

Jag ska nämmligen upp på besök idag på klubben och höra med tränaren.
sen får vi se. De är 3 ggr gratis sen måste man betala medlemsavgift.
Gäller också att ha råd, samt de jag sa i ett annat inlägg så finns det endast 15-17 åringar där, men de kan komma äldre til hösten. så jag håller tummerna. Annars blir de bara "Boxersize"*rolleyes*

Sly!
2007-08-09, 14:58
Jag körde explosivt simmande

Menar du simma så snabbt man kan?
om jag förstått meningen rätt med "explosivt"

Sly!
2007-08-09, 15:00
[QUOTE=Stoltz;2449201]När jag sysslade med kampsport så passade en sak mig väldigt bra i alla fall:
Våga variera din träning.

Jag körde explosivt simmande

Om jag förstår ordet "explosivt" rätt,
menar du helt enkelt simma så fort man orkar
på korta sträckor?

openside
2007-08-09, 15:22
Om du nu skall boxas så simma så länge som en rond pågår vila kör sedana en rond till. Håll på tills du kört tolv ronder.

Sly!
2007-08-09, 19:35
Om du nu skall boxas så simma så länge som en rond pågår vila kör sedana en rond till. Håll på tills du kört tolv ronder.

Kanon tips men:
hmmm hur länge är en rond? Jag är oerhört intressed av box men de är först nu så jag har inte hängt med mycket ännu.

Om jag förstår dig rätt alltså köra 12 längder men vila efter varje längd, men däremot är jag osäker på hur länge du menar eller så kanske jag krånglar till det.*whistle*

gibfel
2007-08-09, 23:19
(off topik kanske)
Sen kommer ju problemet med tung styrketräning som sölar ned musklerna.



Ärligt talat så vet jag inte många övningar som är mycket explosivare än tex tunga 1x1 i knäböj. Det är ungefär tvärt om mot vad du skriver. Tunga reps ger snabba och explosiva muskler medan många reps på låg vikt gör muskler sega/slöa.

schabo-labo
2007-08-10, 00:25
Kanon tips men:
hmmm hur länge är en rond? Jag är oerhört intressed av box men de är först nu så jag har inte hängt med mycket ännu.

Om jag förstår dig rätt alltså köra 12 längder men vila efter varje längd, men däremot är jag osäker på hur länge du menar eller så kanske jag krånglar till det.*whistle*
I amatörboxning är en rond två minuter. Som nybörjare går man oftast tre ronder.

Arnold Armstrong
2007-08-10, 18:33
Kör själv 40 längder en gång var jag sugen då blev det 120 st! Men 40 är bra det ger en seg känsla i klubborna!

Frippe_L
2007-09-18, 19:01
Själv simmar jag nån dag i veckan innan frukost, idag blev det 120 längder sen hem och äta gröt och frukt.

Känner sig fint mör i kroppen efter det.

Dock så simmar jag för viktnedgång mer än för kondition.

Whistler
2007-09-18, 19:11
Fint att bumpa för att säga att man simmat 3000m (25m-bassäng) eller 6000m (50m-bassäng). Det måste ju tagit dig i alla fall en timme (3000m) eller två (6000m) om du hållit bra fart. Vad var meningen med posten? ;)

King Grub
2007-09-18, 19:16
Störde det dig?

Frippe_L
2007-09-19, 05:02
Störde det dig?

Tydligen störde det han :-)

Sen bumpade han ju upp den själv med sitt inlägg.

Men jag hade inget speciellt syfte med det, man kan väl simma 5 längder explosivt och sen 5 lugnt sen 5 explosivt om man vill tills man är trött, jagvet inte vilket som är bäst, jag simmar inte för å få bättre flås, då springer jag hellre eller tar en tur på cykeln.

edit, det tog 1,5h. jag är inte så snabb och väger 105kg plufsiga på 185cm.....