handdator

Visa fullständig version : Gör jag fel med träningen?


auToeXeC
2007-08-08, 16:29
Nåja, ska väl börja skriva att jag gymmat nu seriöst i 6 månader snart och läser en del på forum för att lära mig en massa och försöka låta bli att köra en sk discoträning eller vad ni vill kalla det.

För man läser en massa om hur satans bra kontakt dom får i vissa övningar och hur bra dom känner sig dagen där på i en vissa muskle dom tränat. Men jag får inte den känslan så ofta. Gör inte fel men för att mina muskler ska njuta och det verklgien ska kännas så måste jag köra en muskel hur länge som helst. Tex igår körde jag axlar i 45-50 min och det är minimun för att det ska suga i dom. Har inget emot att träna så men är det rätt att det ska vara så?

Samma så börjar jag min kreatin kur på måndag tillsammans med min ordentliga bulk om jag hållt på med nu i 3 veckor och går upp ca 1.5Kg veckan.

Men att träna så här:

Måndag-Tisdag- Torsdag

Måndag
Framsida lår, baksida lår, biceps

Tisdag
Axlar, triceps, vader

Torsdag
Rygg, bröst, mage


Fredag-Söndag

Fredag
Börjar om på pass 1 DVS Måndag

Lördag:
vila

Söndag:
Pass 2 DVS Tisdag.

Sedan Måndag är pass 3 osv osv.

Honken
2007-08-08, 17:01
Kan du gå mer in på hur du tränar? Alltså reps och sets, vilka övningar och så. Enligt min åsikt så känns det lite tidigt att dela in träningen i så många muskelgrupper, hade själv hållit mig till stora, sammansatta rörelse lite längre.

pragmatist
2007-08-09, 11:15
Tränar du för att dina "muskler ska njuta"? Det var ett ganska udda kriterium måste jag säga, för egen del tränar jag för att bli större, starkare och vackrare. :D

Kort sagt: snöa inte in på hur träningen känns, koncentrera dig på att bli bättre så löser sig nog allt annat också ska du se. :thumbup:

Balken
2007-08-09, 12:03
Om du kan köra axlar i 45-50 min låter det iaf för mej som om du kör ganska lätt.

Jacksatan
2007-08-09, 12:04
"kontakt" är en jävla skitterm som myntats av nån svag byggare som ursäkt för att köra på pissvikter. Klart fan man känner "kontakt" om man nu sänker vikterna och ligger o nyper åt i cable cross för bröst. Sen om det är det mest produktiva för muskeln är väl ytterst tveksamt. Som Pragmatist skrev handlar det inte om att känna "kontakt" utan om ökningar.

Raggis
2007-08-09, 12:06
Om du kan köra axlar i 45-50 min låter det iaf för mej som om du kör ganska lätt.

:confused:. Tycker det är rätt så lång tid.

Rahf
2007-08-09, 14:33
:confused:. Tycker det är rätt så lång tid.

Om vi snackar effektiva arbetsset så ja. Uppvärmning + träning + stretching så nä ;)

Versus
2007-08-09, 16:24
Ta i mera, öka repsantalet, stånka o frusta och ge dig inte förren du inte kan rubba stånghelvetet så ska du se att du får lite träningsvärk.

Akta dig för skador bara.

auToeXeC
2007-08-09, 16:31
Ursäkte, men roligt med respeons. Jag tränar så tungt jag kan, för om jag tex kör 20Kg hantelpress på axlarna så är det så här kanske:

20*7 Känner att den sista var lätt så ökar
23*4 blir det nu plötsligt, då orkadej ag inte mer

Så därför blir det att jag blir kvar på 7 reps och inte ökar och det tar därmed längre tid att ta ut sig. Att säga att musklerna njuter var kanske fel men känns som dom flesta på ens gym säger hur satans bra den övningen känns. Men ibladn kan jag vara klar med en muskel och knappt känna något. Eller jo, men det kan komma två dagar efteråt.

Jag är som sagt fortfarande grön men tar träningen väldigt sriöst och vill verkligen få den gymkropp. Så därför är tyckte jag det schemat jag skrev passade mig. Hårt tre dagar och beroende på känsla i kroppen vila 1-2 dagar sedan gå igenom hela kroppen på tre pass igen.

Sen måste jag fråga, hur länge per muskelgrupp är bra? Vila mellan seten antal min?

Ska ner på gymmet ikväll och då kommer det se ut så här:
Rygg och mage Kör galmma schemat till jag börjar på kreatinet på måndag.

Latsdrag mot bröst
Hantelrodd i maskin
rodd
ryggresningar

Klarar inte av marklyft pga mit knä tyävrr.

Honken
2007-08-09, 17:06
Hantelrodd i maskin

Vad i helvete är det? Förklara gärna!

auToeXeC
2007-08-09, 19:20
Vad i helvete är det? Förklara gärna!

haha såg nu hur galet jag skrev, det är som sittande rodd men i maskin.. hmm, svårt att förklara..

Men sinessjukt pass på rygg idag... PB o allt..

Redovisas o dagboken nu

Rahf
2007-08-09, 19:28
Vad i helvete är det? Förklara gärna!

Jag har sett en sån, de ser helt galna ut. Jag vågar inte sätta mig i en sån med risk för att jag inte kommer loss efteråt. Hantel/stångrodd är bra mycket roligare.

Honken
2007-08-09, 19:47
Jag håller med, en hantel i en maskin när man gör roddar låter lagom freakit.

auToeXeC
2007-08-10, 01:15
Jag håller med, en hantel i en maskin när man gör roddar låter lagom freakit.


ahh i ive up, sätter mig och spelar vidare på xbocet och spöar lite småkillar över LIVE...

har fåt tips på andra håll nu men tack för ja.. .. kram och kyss

Rahf
2007-08-10, 09:30
ahh i ive up, sätter mig och spelar vidare på xbocet och spöar lite småkillar över LIVE...

har fåt tips på andra håll nu men tack för ja.. .. kram och kyss

Missförstå oss rätt, vi säger inte att du ska sluta använda den. Det är alltid bättre att kunna använda fria vikter på ett effektivt sätt eftersom du aktiverar fler muskler och stabilisatorer. Däremot är det bra att använda maskiner om du har svårt att "träffa muskeln" som du vill träna.

Lycka till! Tro inte att jag och Honken dissar dig personligen, vi tycker bara inte om maskiner ;)