handdator

Visa fullständig version : Hur långt upp vid hantellyft åt sidan?


Sorabo
2007-08-08, 16:19
Hur långt upp ska jag lyfta hanteln i hantellyft åt sidan? Ska jag bara gå så att armen står ut i 90 grader, eller ska jag fortsätta så långt upp jag kan? Så långt upp jag kan är ju typ dubbelt så långt.. hur ska jag göra?

Arnoldski
2007-08-08, 16:29
Absolut inte så högt upp du kan och knappt ens 90 grader.

Du kan göra ett litet experiment med dig själv framför en spegel.
Lyft armen åt sidan så högt du kan.
Fäll sedan ner armen utan att sänka axeln -du kommer då upptäcka att axeln är uppdragen så högt som det bara går.

Svaret på din fråga är -du ska lyfta så högt du kan utan att axeln lyfts upp mot taket det minsta.
Sedan blir det någon form av shrugs istället.

Se dessutom till att inte gå ner med handen/hanteln hela vägen till höften utan stanna lite innan.

Nu har du en mycket bra och tillika jobbig övning! :thumbup:

Tuniz
2007-08-08, 17:04
eller så kan du få ett lite enklare svar; Till axelhöjd

:D

kraftsport
2007-08-08, 17:32
Om man utåtroterar överarmen kommer man så klart högre upp.

Rambo
2007-08-08, 21:41
Jag kör med armbågen som högsta punkt och då blir det inte så långt lyft ...
Prova får du se..

larre
2007-08-08, 22:58
Nu får gärna allan komma och spela allan men jag tycker att du skall köra hantllyften så att du får en rak linje, där axel, armbåge och lillfinger läggs i en rak linje, du blir som ett T(huvudet inte inräknat), går du över denna raka linje kopplar du till största del in trapezius istället för axeln.

När du gör hantellyften så se till att du har en i princip rak arm och att lillringret är lite snett uppåt, vanligen behöver folk ta en mindre hantel när dom kör så men det tycker iaf jag ger en mycket bättre kontakt med axeln.
Kontakt+bra utförande anser jag vara aningen viktigare än vikten, speciellt när gäller axlarna som fasiken varenda en kör sönder.

pettan84
2007-08-09, 14:43
Gå med lätt böjda armar rakt ut och stanna då armbådgen är i höjd med din axel. Det lär man sig om instruktör iaf. Över den gränsen, som larre säger, så kopplas trapezius in och det är mest den som aktiveras. Även om du skulle vilja träna trapezius är inte detta bästa sättet så stanna i det läge jag skrev.

Mvh Peter