handdator

Visa fullständig version : Axelproblem och bröst-träning


MilkmaN
2007-08-08, 14:44
Jag har lite av ett dilemma. Mina axlar gillar verkligen inte när jag tränar bröst på konventionellt vis. Just nu gillar de faktiskt inte pressar, alls.

Förutom detta så släpar även bröst, så det känns ganska så prioriterat att kunna träna även den muskelgruppen iaf hjälpligt.

Alltså till min fråga, Bröstövningar som fungerar bra utan att involvera axlarna alls eller bara lite. Gärna så "stora" övningar som möjligt, bara cable-flyes blir svårt att bygga massa med.

Whistler
2007-08-08, 14:53
Stretcha bröst och axelmuskulaturen. Vanligaste felet som finns...

burre
2007-08-08, 14:53
Lite övningar iaf: Pec-dec, hantelflyes, cableflyes på bänk, cableflyes stående pressandes neråt, pressandes uppåt.

Pepz
2007-08-08, 15:25
kanske ska ta reda på vad som är fel och åtgärda det?

MilkmaN
2007-08-08, 22:05
kanske ska ta reda på vad som är fel och åtgärda det?

Jag vet vad som är fel, och jag håller på att åtgärda det.

Dock så tar axlarna en del stryk i handbollen, och ännu mer i tyngdlyftandet, lägg sedan på en del träning för bröst och mina axlar protesterar.

Just nu ligger alltså tyngdlyftandet nere, och jag vill kunna träna lite bröst, även när jag tränar OL, men då spara mina axlar så mkt jag kan.

Whistler:

Jag rehabar 2-3 ggr i veckan, försöker stretcha varje dag.

larre
2007-08-08, 22:52
Du får helt enkelt prova en massa olika övningar för att se vilka övningar just dina axlar tycker om.

Jag har en axelskada som inte vill gå över och jag kan bara träna bröst via pecdec, pullovers och press med väldigt smalt grepp i maskin och jag fick göra samma sak som du kommer behöva göra: prova många olika övningar för att se vilka som går att köra.

Olof
2007-08-09, 12:24
Har för mig att axelproblem i bänk kan bero på A) för många pressövningar i förhållande till drag B) att man skjuter fram axlarna när man pressar.

Annars har du prövat enarmsbänkpress med parrallelt grepp? Det är en kanonövning som jag tycker är skonsam mot axlarna.

MilkmaN
2007-08-09, 19:09
Har för mig att axelproblem i bänk kan bero på A) för många pressövningar i förhållande till drag B) att man skjuter fram axlarna när man pressar.

Annars har du prövat enarmsbänkpress med parrallelt grepp? Det är en kanonövning som jag tycker är skonsam mot axlarna.

Inte prövat den övningen, men skjuter fram axlarna gör jag inte (gjorde förr i tiden *gah!* ) och det är nog 2x så mkt drag som press :P