handdator

Visa fullständig version : Chamonix Vs Val Thorens


redbrigade
2007-08-08, 13:31
Jag och två kompisar ska arrengera en skid resa till alperna i skolan ,dom två resmålen vi har att välja på är Chamonix och Val Thorens någon som vet några för och nackdelar med dom två ställena? det jag vet är att Chamonix ska vara lite mer avancerat

Henke
2007-08-08, 13:45
Chamonix har en del lite knepigare backar samt en mycket sporadisk pistning.
Men offpiståkningen där slår val thorens alla dagar. Chamonix är aven en riktig stad, det finns mer att göra där.
Fördelene med Val thorens är att om man ska åka i pistad backe så är de mycket bättre än chamonix, man behöver inte heller ta bussen till de olika skiddelarna, samt att man bor mitt i oavsett vilket hotell du tar.

Om ni gillar offpist och lite knepigare åkning tycker jag ni ska ta chamonix

Vill ni ha pistat, ha stort utbud på olika svårighetsgrader på backarn samt bo nära backarna rekomenderas val thorens. Val thorens är även mycket snösäkrare så åker ni sent på året så är detta val bäst oavsett vilken skidåkning ni gillar.

Annars kanske val disere kan va nåt, eller om ni vill ha mer avancerad offpist så är la grave ett utmärkt val

MVH Henrik

redbrigade
2007-08-08, 13:55
tack för det snabba svaret!, jo val disere ville vi åkte till från början men hittade ingen bra resa dit( ska fylla en buss med 50pers) ..det verkar luta mot Valthorens för alla som ska med är ju inte så avancerade men jag själv som är ett offpist freak är väldigt sugen på Chamonix

Henke
2007-08-08, 14:00
Gillar du offpist så tycker jag du ska kolla in la grave, man hinner två resor på en säsong........

Cilia
2007-08-08, 14:04
Gillar du offpist så tycker jag du ska kolla in la grave, man hinner två resor på en säsong........
men det funkar inte för nybörjare alls.

iofs kan man ju då åka till Serre Chevalier och sen ta en dagstur till La Grave.

Jag gillar Val Torens för då har du ett gigantiskt utbud av backar.
Har inte bott där men i Courchevel ett par år.

Jag gillar ju Tignes, samma system som Val d´Isere
Sen är ju Les Arces en älskling med.

Chamonix har jag aldrig varit i.
Fördelar finns som Henke sa men ska man vara där i bara en vecka så är det också en nackdel att det är en stad och mer utspritt

Henke
2007-08-08, 14:25
Nix, la grave är nog ingen bra idé om man inte har åkt så mycket, men han skrev att han själv varintresserad av offpist.

Courchevel är intressant, är nog bara där jag sett en tant i päls åka skidor.

MilkmaN
2007-08-08, 14:31
Val Thorens är riktigt bra. Alltid toppenväder och väldigt samlat. Det räcker nästan att ha Val Thorens dalen om du bara ska dit en vecka med skolan (eftersom man då antagligen festar en del och inte åker 24/7). Ska man däremot åka mer seriöst skulle jag rekommendera hela "Trés Valees" (stavning?). Då lär du inte behöva åka samma backe mer än en gång.

Vill även utfärda en varning för puckelpisten vid sidan om toppen längst till höger, Caron tror jag den heter. Hur lång som helst, mjölksyran är total.

egge
2007-08-08, 15:21
Gillar du offpist så tycker jag du ska kolla in la grave, man hinner två resor på en säsong........

Säsongar man behöver man inte resa*whistle*

Gissar på Val Thorens, har inte varit där själv men finns det mindre bra åkare med så är kanske inte chamonix ngn höjdare. Är du duktig skidåkare har du kul på alla ställen i alperna så ni duktiga får ju anpassa er ;)

Durayan
2007-08-08, 15:27
Val Thorense är helt ok för både nybörjare och mer avancerade åkare. åker du dit, missa inte de fina svarta of pist-backarna i "den fjärde dalen" (inget att ta med nybörjarna till dock). Att tänka på är att VT ligger på 2.500 meter, vilket i och för sig gör det riktigt rejält snösäkert, men det finns också folk som inte tål omställingen till den höjden snabbt och blir sjuka första natten, alltså bra att ha lite koll på varandra.

Cilia
2007-08-08, 15:35
Courchevel är intressant, är nog bara där jag sett en tant i päls åka skidor.
absolut en helt fantastisk ort med betoning på fantastisk.
Men det var inte mitt val att åka dit. Däremot är det bra skidåkning med alla dalarna så jag klagade inte.


Hon jag arbetade för när jag bodde i alperna hade en klädaffär.
när hon skulle ta in nästa års kollektion visade hon den för sin kompis som sa en bra kommentar.

Dom där kläderna ska man ha om man åker skitbra eller inte alls!
Vi har inte det klientelet riktigt i svenska fjällen men i alperna är det vanligt att framförallt damer (finns även herrar) bara går omkring i skitdyra skidkläder men inte åker. Dom är bara vackra och sitter och lunchar och fikar.

redbrigade
2007-08-08, 15:43
Val Thorense är helt ok för både nybörjare och mer avancerade åkare. åker du dit, missa inte de fina svarta of pist-backarna i "den fjärde dalen" (inget att ta med nybörjarna till dock). Att tänka på är att VT ligger på 2.500 meter, vilket i och för sig gör det riktigt rejält snösäkert, men det finns också folk som inte tål omställingen till den höjden snabbt och blir sjuka första natten, alltså bra att ha lite koll på varandra.

Tack för tipset ska försöka komma ihåg att åka där, jo det var en som pajade en lunga när han var i valthorense under den första dagen för nåt år sen

Cilia
2007-08-08, 15:45
intressant jag har aldrig upplevt höjden som ett problem när jag åkt skidor.
Iaf inte som jag medvetet har reagerat på. Har inte funderat på att det kan ha effekt men det är klart.

Enda gången det kändes jobbigt var när jag sjukt bakis följde med på en "vandring" uppför ett berg för att sen kuna åka lössnö. Det var en mindre rolig upplevelse. Jag vill gärna skylla på höjdskillnaden *L*

Kurash
2007-08-08, 17:01
Har varit i Chamonix/Argentiere 2 år och i Val Thorens en gång, nu i våras. Gillade Val Thorens bättre. Mindre köer, ballare pister, närheten till backarna. Stan är lite mindre men jag vet inte om man direkt missar nåt om man bara ska åka skidor o festa lite.