handdator

Visa fullständig version : (Seg i kolan på natten), vikt, muskler och hälsa


Diggler
2007-08-08, 00:58
Är någon liknande diskussion på styrkelyftsforumet som är rätt intressant, så jag snor delar ur den och gör en egen tråd. Säg att man bara tränar lågintensiv men hård styrketräning och inget annat, man har en normal fettmängd, halvkass kondition och en väldigt stor muskelmassa. (Säg 100kg på 175cm, eller varför inte 130kg på 175cm).

Hur påverkar detta hjärtat och den fysiska hälsan i övrigt? Är det ingen fara alls att ha rejäl övervikt, bara övervikten består av muskler? Eller är det så att det otränade hjärtat får jobba väldigt hårt för att syresätta kroppen?


Edit: extra seg i kolan eftersom jag skrev den just på styrkelyftsdelen, någon mod får gärna flytta.

Nitrometan
2007-08-08, 06:31
Lågintensiv men hård? Vad menar du?

Hög kroppsvikt är alltid en riskfaktor. Jag anser inte 100 kg vara särskilt mycket. Men nånstans över 130-140 så får hjärtat definitivt jobba väldigt mycket.

Muskler kräver mer syre än fett. Alltså har hjärtat mer att syresätta.

elo_
2007-08-08, 06:41
Jag tror jag faller in något sånär på beskrivningen. :) 107-108 kg på 175 cm halvkass kondition och lite över normal fettmängd. Hjärtat ja. Om vi säger som så, så är det ju inte direkt bra att vara såpass tung med tanke på hjärtat, det ska ju pumpa syresatt blod till en större massa och bör hållas i skick för att kunna fungera korrekt.

Den fysiska hälsan blir lidande vid sådan häringa vikter, leder tar stryk, man kan inte springa etc. Övervikt, beroende av vad den beror på inverkar förståss på hälsotillståndet. Tror nog att ren muskelmassa är bättre att sitta inne med än en massa extra fett med tanke på den allmänna hälsan.

Diggler
2007-08-08, 10:14
Lågintensiv men hård? Vad menar du?

.

med Lågintensiv men hård? 3+ min mellan seten, inga superset, inga dropset, få reps.

Nitrometan
2007-08-08, 12:01
med Lågintensiv men hård? 3+ min mellan seten, inga superset, inga dropset, få reps.
Det är lågintensivt, ja.

Men var är det hårda?

William
2007-08-08, 12:19
Den enskilt största riskfaktorn för hjärt- och kärlsjukdomar är dålig kondition. Det är inga som helst problem att vara överviktig så länge konditionen inte är allt för dålig och med kondition menar jag maximal syreupptagningsförmåga. Det är väldigt mkt farligare att vara normalviktig och ha dålig kondis än att vara överviktig med bra kondis. En nedre gräns verkar vara 35 ml syre per kg kroppsvikt. Under den gränsen ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar dramatiskt.

Diggler
2007-08-08, 23:40
Det är lågintensivt, ja.

Men var är det hårda?

stor ansträngning i de få lyft man gör i ett set.