handdator

Visa fullständig version : Sömn och kalorier


martial_man
2007-08-08, 00:45
Tja

e det någon som vet hur mycket Kalorier man torskar av att sova? alltså typ per timme? Jag är 1.86 cm väger ca 73 kg har deffat rejält i sommar men vill fortfarande gå ner 2-3 kilo för att bli nöjd*flex* vägde 81-182 kilo i början av juni*whistle* men undrar bara hom nån skulle kunna räkna ut hur mycket man igentligen förbränner under natten??

Danny Devito
2007-08-08, 04:46
Enligt caloriesperhour förbrukar du runt 65 kcal per timme sömn - baserat på din kroppsvikt:

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html

Sverker
2007-08-08, 06:22
Vad ska du med den kunskapen till ?



Fundera istället på varför du inte är nöjd och varför du skulle bli lycklig av att svält kroppen 3 kg till !

martial_man
2007-08-08, 11:30
joo för att jag vill ta bort mera underhuds fett och sen senare ska jag börja bygga upp men vill skala av det sista först:D Det är väl bra och veta hur mycket man förbrukar när man sover fast vet inte riktigt om det stämmer på den dära sidan?

Eddie Vedder
2007-08-08, 11:38
Ordentlig sömn är viktigt för att orka prestera under dagen. Därför bör du alltid försöka sova ordentligt så att du är pigg nog att förbruka energi under dom vakna timmarna.
Så skit i hur mycket energi din sömn förbrukar och se istället sömnen som en viktig del i att kunna förbruka energi i vaket tillstånd istället.:thumbup:

Andretraining
2012-10-05, 08:37
Tja

e det någon som vet hur mycket Kalorier man torskar av att sova? alltså typ per timme? Jag är 1.86 cm väger ca 73 kg har deffat rejält i sommar men vill fortfarande gå ner 2-3 kilo för att bli nöjd*flex* vägde 81-182 kilo i början av juni*whistle* men undrar bara hom nån skulle kunna räkna ut hur mycket man igentligen förbränner under natten??

Tja!
Jag sov inatt med pulsmätare för att ta reda på svaret.
Jag sov 7 timmar och 30 minuter. Förbrännde 605 KCAL.
Jag är hög aktiv inom träning,
Ålder: 20
Längd: 177
Vikt: 82

Alltså brännde jag 80,6 Kcal / timme.

Jag är ändå förvånad över hur mycket man egentligen förbränner genom att bara sova! Kan också tilllägga att min snittpuls under natten var 49.
Lycka till :)

1684_
2012-10-05, 08:40
hmm... man snurrar väl runt å håller igång i sängen, sen e de ju inre organen givetvis, dom går ju inte i dvala under sömnen precis, samt hjärnans aktiviteter...

Reaper123
2012-10-05, 09:17
Tja!
Jag sov inatt med pulsmätare för att ta reda på svaret.
Jag sov 7 timmar och 30 minuter. Förbrännde 605 KCAL.
Jag är hög aktiv inom träning,
Ålder: 20
Längd: 177
Vikt: 82

Alltså brännde jag 80,6 Kcal / timme.

Jag är ändå förvånad över hur mycket man egentligen förbränner genom att bara sova! Kan också tilllägga att min snittpuls under natten var 49.
Lycka till :)Borde det nästan inte vara så enkelt att man krasst sätt kan säga att sitt BMR delat med dygnets 24 timmar ger vad kroppen använder under sömn per timme?

För mig blir det i runda slängar 88 kcal/h iaf.

Sen fattar jag inte varför man skulle vilja veta vad man förbränner under sömnen, men det hör kanske inte hit *screwy*

HerrM
2012-10-05, 09:36
hmm... man snurrar väl runt å håller igång i sängen, sen e de ju inre organen givetvis, dom går ju inte i dvala under sömnen precis, samt hjärnans aktiviteter...
Hjärnan står för ca 20% av kroppens energiföbrukning. Hjärnans förbrukning minskar heller inte under sömnen så just under de timmarna är nog procentsatsen högre.

clappen
2012-10-05, 10:58
Hjärnan står för ca 20% av kroppens energiföbrukning. Hjärnans förbrukning minskar heller inte under sömnen så just under de timmarna är nog procentsatsen högre.

såvitt jag vet så förbrukar inte hjärnan mer kalorier för att man tänker mer. Annars är det bara bli en fysiker om man vill bli ripped.