handdator

Visa fullständig version : Ny Imac


Kabuto
2007-08-07, 20:29
http://www.apple.com/imac/ *drool*

-squat-
2007-08-07, 20:34
Vackert som alltid med Mac.

bengdoktor
2007-08-07, 20:36
Klass!

Lizard
2007-08-07, 20:37
http://www.apple.com/imac/ *drool*
4 gig minne och 750/1tb hårddisk. Om bara priset är angenämt blir det en sådan i stället för en MacBookPro - kanske?

Kabuto
2007-08-07, 20:40
20 tum, 2.0 gigahertz Intel Core 2 Duo, 1 gigabyte minne, 250 gigabyte SATA (upp till 500 gigabyte), Ati Radeon HD 2400 XT. 11 295 kronor.

20 tum, 2.4 gigahertz Intel Core 2 Duo, 1 gigabyte minne, 320 gigabyte SATA (upp till 750 gigabyte), Ati Radeon HD 2600 Pro. 13 495 kronor.

24 tum, 2.4 gigahertz Intel Core 2 Duo, 1 gigabyte minne, 320 gigabyte SATA (upp till 1 terabyte), Ati Radeon HD 2600 Pro. 16 495 kronor.

24 tum, 2.8 gigahertz Intel Core 2 Duo, 2 gigabyte minne, 500 gigabyte SATA (upp till 1 terabyte), Ati Radeon HD 2600 Pro. 20 995 kronor.

Har inte erfarenhet av gamla Imacs men hoppas man kan installera mer minne själv så det kan bli billigt iaf :)

Lizard
2007-08-07, 20:49
20 tum, 2.0 gigahertz Intel Core 2 Duo, 1 gigabyte minne, 250 gigabyte SATA (upp till 500 gigabyte), Ati Radeon HD 2400 XT. 11 295 kronor.

20 tum, 2.4 gigahertz Intel Core 2 Duo, 1 gigabyte minne, 320 gigabyte SATA (upp till 750 gigabyte), Ati Radeon HD 2600 Pro. 13 495 kronor.

24 tum, 2.4 gigahertz Intel Core 2 Duo, 1 gigabyte minne, 320 gigabyte SATA (upp till 1 terabyte), Ati Radeon HD 2600 Pro. 16 495 kronor.

24 tum, 2.8 gigahertz Intel Core 2 Duo, 2 gigabyte minne, 500 gigabyte SATA (upp till 1 terabyte), Ati Radeon HD 2600 Pro. 20 995 kronor.

Har inte erfarenhet av gamla Imacs men hoppas man kan installera mer minne själv så det kan bli billigt iaf :)
21 papp för en maskin som tar ingen plats och går som ett expresståg är alls inte illa. På iMacen sitter en lucka undertill/bakom som du viker upp och pregar in minnet med ett lite läskigt "kräck"-ljud. Lätt som en plätt faktiskt. 667MHz DDR2 SDRAM heter de.

NiXPhoenix
2007-08-07, 20:50
Fyfan vilket fult tangentbord!

Men visst, själva datorn/skärmen ser snygg ut.

Lizard
2007-08-07, 20:54
Åkej, att lägga till 2 gig minne (idag men inte om ett år) kostar + 6 000 sek. Hua! Med största hårddisken blir summan 31 000. Hmmm...kanske räcker med 20 tummarn?

FreCKo
2007-08-07, 20:54
Det störda är att jag imorse undrade om inte apple skulle släppa något nytt snart :D Det skulle vara jääääkligt nice med en iMac men jag är sjukt skeptisk mot den som vanligt, av någon anledning vill jag ha möjlighet att bygga ut datorn även fast jag aldrig tänker göra det :confused:

Kabuto
2007-08-07, 21:09
Åkej, att lägga till 2 gig minne (idag men inte om ett år) kostar + 6 000 sek. Hua! Med största hårddisken blir summan 31 000. Hmmm...kanske räcker med 20 tummarn?

Men köp bara egna minnen och tryck in då, minnerna är väl riktigt billiga?

Rex
2007-08-07, 21:12
Nästa sommar så kommer jag att köpa en iMAC

NiXPhoenix
2007-08-07, 21:47
Men köp bara egna minnen och tryck in då, minnerna är väl riktigt billiga?



Minne är grovt billigt just nu, trodde priserna skulle gå upp men har inte hänt nåt större än.
Man får 2GB PC-6400 för runt tusenlappen beroende på hur bra timings man vill ha.

Apple kan verkligen tjäna storkovan på folk som uppgraderar sina datorer hos dem.
6000 för 2GB. :D Lär vara en enda modul men ändock. Rena rama rånet.

Kabuto
2007-08-07, 21:51
http://www.engadget.com/photos/apples-new-imac-and-keyboard-first-hands-on/343533/
http://www.engadget.com/photos/apples-new-imac-and-keyboard-first-hands-on/
http://www.blogsmithmedia.com/www.engadget.com/media/2007/08/new-imac-keyboard-08.jpg

DanielF
2007-08-07, 21:55
Sjukt iMac ha-begär just nu.
Måste seriöst tänka över mitt macbook-köp...

Xealswe
2007-08-07, 21:56
Jag gillar processorkraften och minnet för priset av en sådan designdator. Däremot är jag tveksam till kraften hos grafikkortet. ATI är ju som vi alla vet en budget tillverkare och det har även varit de som i princip varit "stand alone" suppleant för Apple

Men jag gillar att saker rör sig framåt :)

Kabuto
2007-08-07, 22:01
ATI, budget tillverkare, vad i?...

Det är inte något superbra grafikkort men duger långa vägar :)
Palit HD 2600 PRO
http://www.tweaktown.com/articles/1140/5/page_5_benchmarks_3dmark06/index.html

Lizard
2007-08-07, 22:01
Minne är grovt billigt just nu, trodde priserna skulle gå upp men har inte hänt nåt större än.
Man får 2GB PC-6400 för runt tusenlappen beroende på hur bra timings man vill ha.

Apple kan verkligen tjäna storkovan på folk som uppgraderar sina datorer hos dem.
6000 för 2GB. :D Lär vara en enda modul men ändock. Rena rama rånet.

Men *känner sig dum och fånig* kan man använda vad som helst? Det är väl just den typen av minnen som kostar mycket fortfarande? I övrigt kan man hitta billiga minnen, så mycket vet jag, men just 667MHz DDR2 SDRAM är väl fortfarande dyra(st)?

Kabuto
2007-08-07, 22:08
Jag gissar och tror att det används samma minnen som i deras Imacs och macbooks och i min macbook funkade det finfint med Corsair value select
2x http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86670

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v503

Lizard
2007-08-08, 00:41
Jag gissar och tror att det används samma minnen som i deras Imacs och macbooks och i min macbook funkade det finfint med Corsair value select
2x http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86670

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v503

*blir glad* :)

Tomten
2007-08-08, 02:40
den får ha hur bra specs som helst och vara hur snygg och billig som helst, så länge de kör trådlöst så kan de slänga sig i närmaste betongvägg.

trådlöst = teh suxs

tossefar
2007-08-08, 02:56
den får ha hur bra specs som helst och vara hur snygg och billig som helst, så länge de kör trådlöst så kan de slänga sig i närmaste betongvägg.

trådlöst = teh suxs

Trådlöst vad? :confused:

j_p
2007-08-08, 10:07
den får ha hur bra specs som helst och vara hur snygg och billig som helst, så länge de kör trådlöst så kan de slänga sig i närmaste betongvägg.

trådlöst = teh suxs

Det enda på iMac du måste köra trådlöst är Bluetooth... *whistle* Damn you Apple!

tano
2007-08-08, 11:01
På diverse dataforum verkar folk vända sig mot just de medelmåttiga grafikkorten.
Antagligen har de inte kunnat sätta in bättre pga värme/strömförbrukningen.
Också att det är en 24 tummare som är låst, när hårdvaran blir gammal. (köper man en 24 tums skärm kommer man nog använda den till nästa uppgradering av datorn)

Själv funderar jag om det inte är en förträfflig dator för offentliga platser, t.ex. bibliotek, samt användare som inte kräver speciell hårdvara.

En vanlig stationär är ju annars bättre om man har spel i åtanke.

Lizard
2007-08-08, 11:30
På diverse dataforum verkar folk vända sig mot just de medelmåttiga grafikkorten.
Antagligen har de inte kunnat sätta in bättre pga värme/strömförbrukningen.
Också att det är en 24 tummare som är låst, när hårdvaran blir gammal. (köper man en 24 tums skärm kommer man nog använda den till nästa uppgradering av datorn)

Själv funderar jag om det inte är en förträfflig dator för offentliga platser, t.ex. bibliotek, samt användare som inte kräver speciell hårdvara.

En vanlig stationär är ju annars bättre om man har spel i åtanke.

Det har jag också förstått - att det är grafikkortet som är det som anmärks på. Vad jag har förstått är det spelanvändarna som kan tänkas lida av detta(?) men jag kan intyga att vare sig Photoshop eller nåt annat ur CS-serien påverkas. Inte ens Final Cut berörs både av egna erfarenheter och av kommentarerna på filmforum. Det är sällan grafikkortet är begränsningen här utan RAM och processorhastighet. Tvärtom så ser man ingen som helst skillnad mellan ett medelbra och ett toppbra grafikkort i vanligt designanvändande. Möjligtvis om man arbetar i komplexa 3-d miljöer med mängder av logaritmer i realtid á la medicinsk molekylforskning...?

Lizard

Langster
2007-08-08, 12:02
den får ha hur bra specs som helst och vara hur snygg och billig som helst, så länge de kör trådlöst så kan de slänga sig i närmaste betongvägg.

trådlöst = teh suxs
Man kan köra med hur många sladdar som helst om man vill. Själv har jag bara en sladd till min iMac och det är strömsladden, skulle kännas bra mycket mer teh suxs att gå tillbaka till kabelhärvan jag hade som kallades PC.

NiXPhoenix
2007-08-08, 13:53
Jag gillar processorkraften och minnet för priset av en sådan designdator. Däremot är jag tveksam till kraften hos grafikkortet. ATI är ju som vi alla vet en budget tillverkare och det har även varit de som i princip varit "stand alone" suppleant för Apple

Men jag gillar att saker rör sig framåt :)


ATI är verkligen inte budget, däremot ligger de i lite underläge mot Nvidia nu.
2600 är ett mellansegmentskort.

Yes
2007-08-08, 15:53
Det har jag också förstått - att det är grafikkortet som är det som anmärks på. Vad jag har förstått är det spelanvändarna som kan tänkas lida av detta(?) men jag kan intyga att vare sig Photoshop eller nåt annat ur CS-serien påverkas. Inte ens Final Cut berörs både av egna erfarenheter och av kommentarerna på filmforum. Det är sällan grafikkortet är begränsningen här utan RAM och processorhastighet. Tvärtom så ser man ingen som helst skillnad mellan ett medelbra och ett toppbra grafikkort i vanligt designanvändande. Möjligtvis om man arbetar i komplexa 3-d miljöer med mängder av logaritmer i realtid á la medicinsk molekylforskning...?

Lizard
Räcker ju med vanliga 3D och CAD program för att märka skillnad. Fast det gäller nog inte med vanliga konsumentkort.

Med ett Quadro eller FireGL kort hade iMacen väckt vissa habegär... Annars tycker jag det är ett rätt högt pris för snygg design.

Lizard
2007-08-08, 17:33
Räcker ju med vanliga 3D och CAD program för att märka skillnad. Fast det gäller nog inte med vanliga konsumentkort.

Med ett Quadro eller FireGL kort hade iMacen väckt vissa habegär... Annars tycker jag det är ett rätt högt pris för snygg design.Ja, nåt sånt menade jag - fast de enklaste (konsument) CAD-programmen klarar sig så vitt jag vet?
Men att den är snygg är det minst vägande skälet för mig. I stället är det att den löser så många vardagliga problem; vilken skärm ska jag ha (som inte skämmer ut rummet helst), var ska jag ställa datorn, hur bör den vara konfigurerad, vilka tillbehör och portar, inte minst och kanske viktigast - hur kopplar jag samman alltihop problemfritt?

Lizard

Jax
2007-08-08, 17:35
Man kan köra med hur många sladdar som helst om man vill. Själv har jag bara en sladd till min iMac och det är strömsladden, skulle kännas bra mycket mer teh suxs att gå tillbaka till kabelhärvan jag hade som kallades PC.
Amen brother.

Yes
2007-08-08, 17:53
Ja, nåt sånt menade jag - fast de enklaste (konsument) CAD-programmen klarar sig så vitt jag vet?
Syftar du på att iMacen klarar det? Man kommer säkert långt på kortet som sitter i iMacen, men ett riktigt proffskort gör förmodligen klar skillnad ändå(om inte annat har de ofta bättre funktioner).

Men att den är snygg är det minst vägande skälet för mig. I stället är det att den löser så många vardagliga problem; vilken skärm ska jag ha (som inte skämmer ut rummet helst), var ska jag ställa datorn, hur bör den vara konfigurerad, vilka tillbehör och portar, inte minst och kanske viktigast - hur kopplar jag samman alltihop problemfritt?

Lizard
Dessa "problem" tycker jag för egen del är bagateller.

marc
2007-08-08, 21:41
Man måste ju ha i beaktande att det inte är lätt att trycka in "vanliga PC-delar" i en så pass tunn förpackning. Jag är imponerad av Apples designteam.

En schysst detalj är att de modeller med 1 gig minne (var det kanske alla?) kommer med bara en minnessticka. Det innebär att man kan köpa till en 1 gigsticka för runt 600 kr och då ha fullt tillräckliga 2 gig RAM.

Kolla dessutom in nya iLife och iWork. Bara möjligheten att köra dem är skäl nog att ha överseende med att det inte är marknadens bästa grafikkort i burken. Om man ska vara cynisk är det förmodligen ett medvetet val, i syfte att locka några till att köpa Mac Pro.

Nitrometan
2007-08-09, 08:08
Och nån har redan plockat isär den.

Njut av bilderna...

http://www.kodawarisan.com/imac_2007_mid/imac_2007_mid_01.html

http://210.157.201.118/%7ekodawarisan/imac_2007_mid/DSC_3824.jpg

raZmus
2007-08-09, 08:42
den får ha hur bra specs som helst och vara hur snygg och billig som helst, så länge de kör trådlöst så kan de slänga sig i närmaste betongvägg.

trådlöst = teh suxs


Och här har den trådat tangentbord och mus. Personligen tycker jag det är finare utan dom sladdarna också.
*whistle*
http://feber.se/article_images/25312.jpg

raZmus
2007-08-09, 08:44
Syftar du på att iMacen klarar det? Man kommer säkert långt på kortet som sitter i iMacen, men ett riktigt proffskort gör förmodligen klar skillnad ändå(om inte annat har de ofta bättre funktioner).


Dessa "problem" tycker jag för egen del är bagateller.


Man ska också komma ihåg att iMacen är Apples konsumentdator. Mac Pro'n är fortfarande deras "proffsdator". Även om man börjar närma sig business mer med iMacen också, eller ge alternativ som kan (med avsikt) användas där.

Nitrometan
2007-08-09, 09:14
Och här har den trådat tangentbord och mus. Personligen tycker jag det är finare utan dom sladdarna också.
*whistle*
Dell:en hade snyggare sladdar!

Sladdar ftw!

raZmus
2007-08-09, 16:35
Kan intyga att den är finare i verkligheten än på bild :D