handdator

Visa fullständig version : Avskräckt


Incubus
2003-04-08, 23:05
Jag vet att detta kanske är lite fånigt men jag har sett ett par skräckexempel på hur hård (dålig ?) träning kan te sig. Diverse inre skador samt bilder på hur olika inre organ tagit sig ut genom kroppsöppningar som jag vägrar namnge är några propagandabilder som man tyvärr fått utstå. Nu är det så att min träning börjar gå bättre och bättre och jag känner att man inte längre är på newbie-nivå så att säga. Problemet är att jag är rädd att jag anstränger kroppen alldeles för mycket då jag tar i för fullt på diverse övningar (hur ska man annars bli större ?).

Vissa övningar som jag rent av blir rädd för att göra är bland annat bicepscurl där jag tar 60 kg och känner att ögonen håller på att explodera eller hantelpress på 34 kg där kroppen får utstå mycket stryk. Ok, min fråga efter denna långtråkiga redogörelse är, vid vilken nivå börjar man utsätta sig själv för allvarliga risker då man tränar ? Skaderisken lär ju öka markant ju starkare man blir och tar tyngre vikter. Man kanske borde ta o låta lite av konditionsträningen gå ut över styrketräningen för att avlasta kroppen ?

Jarod
2003-04-08, 23:11
Jag fattar inte vad du menar med "Diverse inre skador samt bilder på hur olika inre organ tagit sig ut genom kroppsöppningar som jag vägrar namnge" och skulle gärna vilja ta del av denna illasinnade "propaganda"...

Tror faktiskt att du kan träna på som vanligt. Det värsta som kan hända är väl att du spyr när du kör knäböj eller att du skiter på dig i benpressen.....men det kallas ju tydligen "hardcore"...;)

Mvh

MacLeod
2003-04-09, 01:41
Jag har egentligen bara upplevt hardcore en gång.
Var på Hamburger Börs och åt deras utsökta gubbröra.
Upplevde precis det som Jarod beskriver, det sprutade helt enkelt hardcore både bak o fram.

Pez
2003-04-09, 03:05
Klart det finns en chans att skada sig när man tränar - precis som det är farligt att spela fotboll... men inte på det sätt du beskriver.. :D

Sen är det där med vikter individuellt - vilka vikter som gör så att dina muskelfästen, leder osv lever farligt är beroende på teknik, genetik osv... men så länge du lyssnar på kroppen och kör med bra teknik så är det lugnt.

Men som sagt..olyckor händer ju. Klart man kan sabba ett knä eller axel fast man kör med lätta vikter, alla kan ha otur.

/pez

Herkulez
2003-04-09, 07:23
Originally posted by Incubus


Ok, min fråga efter denna långtråkiga redogörelse är, vid vilken nivå börjar man utsätta sig själv för allvarliga risker då man tränar


ööööh, typ Aldrig

King Grub
2003-04-09, 09:26
När de inre organen börjar ploppa ut ur mynningarna, då vet man att det tar. :hbang:

Wilson
2003-04-09, 12:00
Som någon sa: det finns ju risk med alla sporter.
tänk på snowboardåkare som riskerar att bli förlamade varje dag ungefär :D

Fotbollspelare skadar sig ofta! knäcker ben, stukar leder... ja allt möjligt skit