handdator

Visa fullständig version : "Svimningskänslor" efter marklyft


Akilles
2007-08-07, 17:07
De senaste gångerna jag kört marklyft har jag fått en ganska obehaglig känsla. Känslan dyker upp då jag reser mig upp utan stång, efter att ha satt ned den på golvet. Jag kände inte av den efter de lättaste eller tyngsta seten, utan efter uppvärmnings-/viktacklimatiseringssinglarna fram till arbetsserien.

Upplevelsen kan beskrivas såhär: Det mörknar framför ögonen, samtidigt som jag ser små lysande prickar som dansar runt i luften framför mig. Det känns som om jag är helt tom i huvudet, som att jag inte har någon luft i lungorna, och allting snurrar. Jag måste luta mig ner mot en stol för att inte ramla omkull.

Vad är detta? Vad beror det på? Vad kan jag göra åt det?

Rahf
2007-08-07, 17:09
Blackout kallas det. Har väl med blodtrycket att göra om jag inte har helt fel. Väldigt långa människor får så för jämnan när de reser sig.

Kom ihåg att använda korrekt andning! Håller man andan under sina repetitioner så kommer följderna bli att man till slut drar ned ridån.

Nitrometan
2007-08-07, 17:54
Klart som fan att man håller andan under tunga lyft.

Det är ett blodtrycksfall som gör det. När du lyfter så stiger trycket mycket (bl.a. p.g.a. buktrycket) och när du sen släpper stången, andas ut och slappnar av så sjunker det under ditt normala under en liten stund.

Brukar inte vara nån fara.

Tuniz
2007-08-07, 19:04
Händer mig ibland också, även när jag kör knäböj.

Är antagligen som dom andra säger, dåligt med luft / blodtrycket som säger ifrån.
Om du håller andan under hela lyftet kanske du ska prova att "skrika" ut luften. :D
Med andra ord, i det tunga lyftet skrika / grymta ut luften, funkar för mig iallafall ;D

Rahf
2007-08-07, 19:38
Klart som fan att man håller andan under tunga lyft.

Det är ett blodtrycksfall som gör det. När du lyfter så stiger trycket mycket (bl.a. p.g.a. buktrycket) och när du sen släpper stången, andas ut och slappnar av så sjunker det under ditt normala under en liten stund.

Brukar inte vara nån fara.

Ja men jag syftade på att hålla andan under längre delar av settet istället för att ta ett nytt andetag efter varje rep.

Nitrometan
2007-08-07, 20:00
Ja men jag syftade på att hålla andan under längre delar av settet istället för att ta ett nytt andetag efter varje rep.
Ja, det är klart. Man ska andas mellan repetitionerna.

Men jag trodde att du sa nåt annat:
Kom ihåg att använda korrekt andning! Håller man andan under sina repetitioner så kommer följderna bli att man till slut drar ned ridån.
Det lät som att man inte skulle hålla andan under själva repetitionen.

Rahf
2007-08-07, 20:23
Ja, det är klart. Man ska andas mellan repetitionerna.

Men jag trodde att du sa nåt annat:

Det lät som att man inte skulle hålla andan under själva repetitionen.

Ack! Felformulerat!! Blääää usch och tvi för skriftspråk vs Rahfs-mind

Nitrometan
2007-08-07, 20:48
Ack! Felformulerat!! Blääää usch och tvi för skriftspråk vs Rahfs-mind
Asch. Du förklarade ju vad du menade sen.

Akilles
2007-08-08, 07:46
Rahf: Som jag skrev i första inlägget rör det sig om singlar. Ditt förslag till lösning går alltså inte att applicera på mitt problem, men tack i alla fall för att du tog dig tid att svara.

Ni skriver att det har med blodtryck och tillgång till luft att göra. Nitrometans förklaring till varför blodtrycket sjunker låter rimlig i mina öron. Ändå är jag lite orolig; eftersom detta är ett problem uppkommit relativt nyligen, innebär det att någonting förändrats. Jag kunde ju lyfta likadant för några veckor sedan, och blodtrycket ändrades rimligtvis efter samma mönster (normalt före lyftet, högre än normalt under lyftet, lägre än normalt omedelbart efter, normalt därefter). Ändå slapp jag svimningskänslor. Jag befarar därför att mitt "normala" blodtryck sjunkit, och att detta lett till att blodtryckssänkningen efter lyftet tar ner blodtrycket till en nivå som är alltför låg för att jag ska kunna stå upp och känna mig okej. Jag borde kanske gå till en läkare och be om att få mitt blodtryck kontrollerat?

Tolkia
2007-08-08, 09:41
Det borde vara en enkel sak för distriktssköterskan på din vårdcentral. Annat som kan spela in är vätskebalans (större risk för blodtrycksfall om det finns lite vätska i systemet) eller kanske HB (jag vet vissa som fått den här typen av symptom vid järnbrist, det känns dock som om det är ovanligt hos killar som inte är vegetarianer).

Englund
2007-08-08, 12:49
Se till att försöka slappna av med nacken och huvudet under lyften.

Whistler
2007-08-08, 12:50
Jag har haft lågt blodtryck så länge jag kan minnas. Ibland när jag reser mig upp ur t ex soffan eller sängen så är det bara att sätta sig ner och vänta tills jag inte ser stjärnor längre. Likadant vid marklyft och - intressant nog - framför allt skivstångscurl. Lite obehagligt är det ju, men alla gånger när jag kollat upp det har jag fått "Äh, det är så ibland. Inget att oroa sig för".