handdator

Visa fullständig version : proteinbar


thexbishop
2007-08-07, 16:09
Hejsan. Tänkte kolla med ni som vet. Går i skolan och brukar oftast träna direkt efter så de skulle va perfekt med någon slags bar man kan käka på bussen till gymet för att hålla igång ämnesomsättningen. någon som har någe tips på någon kalorisnål bar med mkt protein? Skriv gärna med vart man kan inhandla dom!

Rahf
2007-08-07, 16:48
www.kolozzeum.com

OMG länk till en hemsida som säljer tillskott :D

Du behöver ingen proteinbar för att "hålla igång ämnesomsättningen". Det är en myt utan grund att man måste äta flera gånger om dagen för att ämnesomsättningen ska hålla sig på tårna. Däremot kan du behöva någonting för att tillföra aminosyror till musklerna inför ett stundande styrkepass.

Om du vill ha det optimala så satsar du förslagsvis på Esa Pro (eller Esapro som vissa stavar det) som är en sammansättning av aminosyror. Det är bra mycket mer optimalt än en protein-bar och vanligt proteinpulver med för den delen.

För vidare info om esapro, sök först, fråga sen. Det är väldigt väldigt omdiskuterat

Alfred Nobel
2007-08-07, 16:59
Jag instämmer med Rahf, Esa Pro is the shit!

thexbishop
2007-08-07, 17:26
www.kolozzeum.com

OMG länk till en hemsida som säljer tillskott :D

Du behöver ingen proteinbar för att "hålla igång ämnesomsättningen". Det är en myt utan grund att man måste äta flera gånger om dagen för att ämnesomsättningen ska hålla sig på tårna. Däremot kan du behöva någonting för att tillföra aminosyror till musklerna inför ett stundande styrkepass.

Om du vill ha det optimala så satsar du förslagsvis på Esa Pro (eller Esapro som vissa stavar det) som är en sammansättning av aminosyror. Det är bra mycket mer optimalt än en protein-bar och vanligt proteinpulver med för den delen.

För vidare info om esapro, sök först, fråga sen. Det är väldigt väldigt omdiskuterat


Menade inte att ja va tvungen att äta just proteinbar för att hålla igång ämnesomsättningen, men vore praktiskt och kanske ett bra sätt att få sig lite extra protein än en yogurt eller så som jag ibland brukar köpa.

Ok tack, ska testa det!

thexbishop
2007-08-07, 18:18
Tittade runt lite på gymgrossosten efter nåra barer eftersom jag o nåra polare brukar beställa därifrån. Hittade en som hette Pro Bar, lite fett och kolhydrater, 50% protein, passar mig eftersom jag får i mig min dagliga dos av kolhydrater och fett men har ofta problem med att få i mig tillräckligt myket protein. Va tror ni som kan lite mer, verkar den bra, eller har ni andra förslag?

Rahf
2007-08-07, 18:22
Jag ser hellre att du får extra kalorier från någon annan källa än just en "bar". Den är i princip en snickers/kex choklad med ett dyrare pris och lite mer protein. Någon väsentlig skillnad är det inte. Är det så lite kolhydrater som du verkar säga att det är så kommer den förmodligen smaka sågspån. Det är trots allt kolhydraterna (glukos- och fruktossirapen) som ger en stor del av smak och konsistens.

Det verkar inte som att du hakade på Esa Pro heller, det är bra mycket bättre att inta runt träning.

Alfred Nobel
2007-08-07, 18:42
Tittade runt lite på gymgrossosten efter nåra barer eftersom jag o nåra polare brukar beställa därifrån. Hittade en som hette Pro Bar, lite fett och kolhydrater, 50% protein, passar mig eftersom jag får i mig min dagliga dos av kolhydrater och fett men har ofta problem med att få i mig tillräckligt myket protein. Va tror ni som kan lite mer, verkar den bra, eller har ni andra förslag?

Bra i vilket syfte? Du svarar på din egen fråga när du beskriver ditt problem att få i dig rätt mängd protein. Du har inga problem med kolhydrater eller fett och proteinbaren inhåller jusst det du behöver, protein.

Oavsett om du får proteinet av en bar eller ett billigt proteinpulver(det skulle jag rekommendera) så har det ingen som alls betydelse.


Förslag nr1: Försök få i dig rätt mängd protein under de basala måltiderna (frukost, lunch, middag)
Förslag nr2: Köp den billigaste varianten du finner. (om du inte är kräsen gällande smak, där har jag ingen erfarenhet)
Förslag nr3: Tänk över ditt beslut och ta en glimt på Förslag nr1 ytterligare en gång.

thexbishop
2007-08-07, 19:01
Jag ser hellre att du får extra kalorier från någon annan källa än just en "bar". Den är i princip en snickers/kex choklad med ett dyrare pris och lite mer protein. Någon väsentlig skillnad är det inte. Är det så lite kolhydrater som du verkar säga att det är så kommer den förmodligen smaka sågspån. Det är trots allt kolhydraterna (glukos- och fruktossirapen) som ger en stor del av smak och konsistens.

Det verkar inte som att du hakade på Esa Pro heller, det är bra mycket bättre att inta runt träning.


Jodå har läst endel om esa pro nu, verkar ju kanon med lite fett och kolhydrater, rättare sagt inga kolhydrater eller fett, men ja tänkte ju ta det som ett mellanmål, å de e just de att de inte finns någe fett eller kolydrater, funkar de som ett bra mellanmål endå? Jamenar kroppen ska ju känna att den får i sig någe ganska regelbundet för att hålla igång ämnesomsättningen, o de räcker med 6-12 gram protein för kroppen?

Rahf
2007-08-07, 19:09
Jodå har läst endel om esa pro nu, verkar ju kanon med lite fett och kolhydrater, rättare sagt inga kolhydrater eller fett, men ja tänkte ju ta det som ett mellanmål, å de e just de att de inte finns någe fett eller kolydrater, funkar de som ett bra mellanmål endå? Jamenar kroppen ska ju känna att den får i sig någe ganska regelbundet för att hålla igång ämnesomsättningen, o de räcker med 6-12 gram protein för kroppen?

Nej, du har fel.

Kroppen behöver inte få i sig regelbundet om tidsperioden du pratar om är en vaken dag. Du kan äta 2 gånger eller 6 gånger, det spelar ingen roll för din kropp kommer ta upp och behandla näringen på samma sätt ändå.

Att äta fler gånger än 2-3 om dagen medför inga extra fördelar annat än att det kan vara lättare att få i sig mat eller hålla hungern borta.

Esa Pro är fria aminosyror och kommer alltså absorberas mycket snabbare av din kropp. 6-12g Esa Pro är lika effektivt som 100g vassleprotein som i sig är snabbverkande protein.

Att trycka i sig mer än 2g protein om dagen är onödigt eftersom det bara kommer oxidera ändå, alltså att det inte kommer användas för det du tror det används till, alltså kommer inte all protein bygga muskler.

Hänger du med? Det är viktigt att du förstår vad jag försöker förmedla eftersom du verkar ha många av de grundläggande myterna och tankegångarna hos många nybörjare.

thexbishop
2007-08-07, 19:18
Nej, du har fel.

Kroppen behöver inte få i sig regelbundet om tidsperioden du pratar om är en vaken dag. Du kan äta 2 gånger eller 6 gånger, det spelar ingen roll för din kropp kommer ta upp och behandla näringen på samma sätt ändå.

Att äta fler gånger än 2-3 om dagen medför inga extra fördelar annat än att det kan vara lättare att få i sig mat eller hålla hungern borta.
.


Okkk,, nu är du faktiskt ute och cyklar lite, kroppen behöver få i sig mat regelbundet. Den behandlar absolut inte den energin den får i sig på samma sätt, fattar inte hur du äns kan säga så. Om du äter regelbunded så vet kroppen(den ställer in sig) att den får mat ca 3 timmar senare, och då gör den också sig av med den energin eftersom den vet att de kmr mer energi om 3 timmar. Däremot om kroppen inte vet när den ska få mat kmr den också hålla igen på den energin den får i sig när den väl kmr eftersom kroppen inte vet när de kmr mat härnäst.

Rahf
2007-08-07, 19:23
Okkk,, nu är du faktiskt ute och cyklar lite, kroppen behöver få i sig mat regelbundet. Den behandlar absolut inte den energin den får i sig på samma sätt, fattar inte hur du äns kan säga så. Om du äter regelbunded så vet kroppen(den ställer in sig) att den får mat ca 3 timmar senare, och då gör den också sig av med den energin eftersom den vet att de kmr mer energi om 3 timmar. Däremot om kroppen inte vet när den ska få mat kmr den också hålla igen på den energin den får i sig när den väl kmr eftersom kroppen inte vet när de kmr mat härnäst.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92858&highlight=%E4mnesoms%E4ttning

Jag tror att jag har klivit av cykeln, kastat sand på isen samt att vattnet har blivit väldigt grunt helt plötsligt.

Handcuff
2007-08-07, 19:39
Okkk,, nu är du faktiskt ute och cyklar lite, kroppen behöver få i sig mat regelbundet. Den behandlar absolut inte den energin den får i sig på samma sätt, fattar inte hur du äns kan säga så. Om du äter regelbunded så vet kroppen(den ställer in sig) att den får mat ca 3 timmar senare, och då gör den också sig av med den energin eftersom den vet att de kmr mer energi om 3 timmar. Däremot om kroppen inte vet när den ska få mat kmr den också hålla igen på den energin den får i sig när den väl kmr eftersom kroppen inte vet när de kmr mat härnäst.

*bs* *bs* *bs*

Eddie Vedder
2007-08-07, 19:41
Okkk,, nu är du faktiskt ute och cyklar lite, kroppen behöver få i sig mat regelbundet. Den behandlar absolut inte den energin den får i sig på samma sätt, fattar inte hur du äns kan säga så. Om du äter regelbunded så vet kroppen(den ställer in sig) att den får mat ca 3 timmar senare, och då gör den också sig av med den energin eftersom den vet att de kmr mer energi om 3 timmar. Däremot om kroppen inte vet när den ska få mat kmr den också hålla igen på den energin den får i sig när den väl kmr eftersom kroppen inte vet när de kmr mat härnäst.

Du har rejält fel här thexbishop, omfattningen av kostens TEF är alltid i förhållande till energiintaget, likaså insulinutsöndringen, och en frisk individ har inga som helst problem att klara sig t.ex. sex timmar utan mat om man ätit tillräckligt mycket vid en viss tidpunkt. En frukost på 800kcal är exakt samma sak som en frukost på 600 kcal och ett mellanmål på 200 kcal 3 timmar senare.

Att kroppen skulle hålla tillbaka på all energi under en så jättekort period som 6-7 timmar är ju löjligt.

Diabetiker måste hålla en sådan måltidsfrekvens för att fungera, för en frisk individ spelar det som sagt ingen fysiologisk roll. Bara det man trivs med bäst själv.

Rave
2007-08-07, 20:10
Att trycka i sig mer än 2g protein om dagen är onödigt eftersom det bara kommer oxidera ändå

Du menade 2g / kg va? :D

Rahf
2007-08-07, 20:13
Du menade 2g / kg va? :D

Ja.

thexbishop
2007-08-07, 21:08
Kan hända att ja överdrev regelunden ätning, men menar fortfarande att det är bättre ätt äta ofta och lite mindre än 2 stora. skit i de nu tkr vi tappade tråden lite.

Som sagt skulle va kul att testa esapro, men om man är för ung för att beställa ifrån nätet, någon som isf vet ifall och vart de finns i butiker?

Rahf
2007-08-07, 21:13
Kan hända att ja överdrev regelunden ätning, men menar fortfarande att det är bättre ätt äta ofta och lite mindre än 2 stora. skit i de nu tkr vi tappade tråden lite.

Som sagt skulle va kul att testa esapro, men om man är för ung för att beställa ifrån nätet, någon som isf vet ifall och vart de finns i butiker?

Ja det menar du, men det stämmer fortfarande inte. Länken jag postade tidigare leder till abstrakt från studier som påvisar att ditt påstående är falskt. Vi skriver det inte för att vara dumma med dig utan för att försöka få dig att förstå att det inte har några direkta fördelar mot att äta färre gånger. Du postade ett påstående som inte stämde och det kommer oundvikligen föra med sig konsekvenser i form av folk som hakar upp sig på det (i det här fallet, jag och några till).

Tjurskallighet lönar sig inte när man blivit överbevisad, ta istället åt dig informationen och använd den i framtiden när du hör någon annan prata om det.

Varför ha rutiner som du tror har fördelar mot ett upplägg med andra rutiner, när det har bevisats att det inte är så? Men samtidigt vill jag också påvisa att du gör som du vill. Trivs du med ditt upplägg så ska du med gott samvete köra efter det, ingen kan säga åt dig hur du ska äta, så länge ditt beteende inte är direkt skadligt.

Ifall du är för ung kan du väl be dina föräldrar gå i god för dig? I annat fall så står det nog om butiker på hemsidan.

thexbishop
2007-08-07, 21:34
Ja det menar du, men det stämmer fortfarande inte. Länken jag postade tidigare leder till abstrakt från studier som påvisar att ditt påstående är falskt. Vi skriver det inte för att vara dumma med dig utan för att försöka få dig att förstå att det inte har några direkta fördelar mot att äta färre gånger. Du postade ett påstående som inte stämde och det kommer oundvikligen föra med sig konsekvenser i form av folk som hakar upp sig på det (i det här fallet, jag och några till).

Tjurskallighet lönar sig inte när man blivit överbevisad, ta istället åt dig informationen och använd den i framtiden när du hör någon annan prata om det.

Varför ha rutiner som du tror har fördelar mot ett upplägg med andra rutiner, när det har bevisats att det inte är så? Men samtidigt vill jag också påvisa att du gör som du vill. Trivs du med ditt upplägg så ska du med gott samvete köra efter det, ingen kan säga åt dig hur du ska äta, så länge ditt beteende inte är direkt skadligt.

Ifall du är för ung kan du väl be dina föräldrar gå i god för dig? I annat fall så står det nog om butiker på hemsidan.

Njaa, farsan e inte så pigg på att köpa, han gymmar själv nästan varje dag, men han säger bara att jag borde äta mer riktig mat ist... ajja hittade nåra återförsäljar i sthlm, ska väl kila iväg te nåra imorron ose va jag kan hitta. tack för tipset o så får vi hoppas på att de hjälper till lite=)

Eddie Vedder
2007-08-07, 21:36
Om du får tag på EsaPro rekommenderar jag dig att läsa på ordentligt här på forumet om produkten.

Den är bra, riktigt bra skulle jag tro. Däremot är det en halv vetenskap att få bäst effekt (om det nu är vad man eftersträvar) och det kan du läsa dig till i många trådar.

King Grub har nog svarat på ca.800 000 000 miljoner EsaPro-frågor från optisökande medlemmar.;)

thexbishop
2007-08-07, 21:52
Om du får tag på EsaPro rekommenderar jag dig att läsa på ordentligt här på forumet om produkten.

Den är bra, riktigt bra skulle jag tro. Däremot är det en halv vetenskap att få bäst effekt (om det nu är vad man eftersträvar) och det kan du läsa dig till i många trådar.

King Grub har nog svarat på ca.800 000 000 miljoner EsaPro-frågor från optisökande medlemmar.;)

självklart, har precis läst hos nåra återförsäljare, står faktiskt lite olika, tex ska man enligt vissa ta 1-2 skopor men på eiselt hemsida står det 1/2-1 skopa, samt att det också skiljer på tidpunkterna för bästa effekt, vissa direkt efter, andra en timme efter. men ska absolut läsa på. har lagt märke till att de ofta står "vuxen kropp" till exempel från deras hemsida, "dvs "skräddarsytt" för att passa den vuxna antagna människans behov" jamenar jag är ju inte fördigvuxen. bara 17 år. Men ska läsa vidare.

Rahf
2007-08-07, 22:07
Läs inte bara på vad tillverkare säger. De skriver alltid bra om sin produkt och vinklar självklart sin reklam att vara så positiv som möjligt.

Söker du här på forumet så får du fram i huvudsak sakliga fakta gällande Esa Pro.

thexbishop
2007-08-07, 22:30
Läs inte bara på vad tillverkare säger. De skriver alltid bra om sin produkt och vinklar självklart sin reklam att vara så positiv som möjligt.

Söker du här på forumet så får du fram i huvudsak sakliga fakta gällande Esa Pro.

sant!

thexbishop
2007-08-08, 01:06
Hoppas denhär tråden fortfarande funkar, vill inte öppna nån ny tråd för en simpel fråga. esapro innehåller som sagt mkt mkt mkt mindre kcal än andra produkter, men har minst lika bra effekt. Det betyder egentligen att om jag då får i mig 200 kcal mindre på esapro mot en annan produkt kan jag ist unna mig de 200 kcal på kvällen iform av någon slags efterätt till maten eller liknande. Om man räknar kalorier som jag verkar det faktiskt skitbra eftersom det inte innehåller onödigt fett o kolhydrater.

Eddie Vedder
2007-08-08, 06:58
Det betyder egentligen att om jag då får i mig 200 kcal mindre på esapro mot en annan produkt kan jag ist unna mig de 200 kcal på kvällen iform av någon slags efterätt till maten eller liknande. Om man räknar kalorier som jag verkar det faktiskt skitbra eftersom det inte innehåller onödigt fett o kolhydrater.

Ja det kan du ju såklart göra om du vill det. Det hade du ju kunnat göra annars också. Men visst, om du ser det som att du "sparar in" på kcal genom att köra EsaPro istället för en proteindrink så har du ju motsvarande kcal att ära annat för fast det i slutändan blir lika mycket.:)

thexbishop
2007-08-08, 12:59
Har tittat runt som fan nu på esapro, det handlar mycket om att man ska blanda det med snabba kolhydrater malto/druvsocket typ. Men jag hade tänkt att mitt schema runt träning ser ut ungefär såhär:

12:00 Lunch
16:00 Esapro,(enbart esapro)
16:00-ca 17:30 Grymmet
ca 18:00 espro (enbart esapro)
ca 19:00 middag

Kom med några tips å hur de kanske kan se lite bättre ut, vet att ni kmr säga att jag ska blanda ut esapro med snabba kolhydrater. Men är det en stor skillnad som man missar om man enbart tar esapro+vatten. Eller kan man kanske slänga i några druvsockerbitar i drinken?

Rahf
2007-08-08, 22:29
Jag ser gärna att du har kolhydrater efter träningen och nu ska jag förklara väldigt enkelt varför:

Meningen med kolhydrater direkt efter träning är inte i syftet muskeluppbyggande utan återhämtande. Dessa kolhydrater är de kolhydrater som kommer att förse dig med energi under ditt nästa pass i form av muskelglykogen (sök på glykogen så hittar du snabbt trådar om det). Om du har pengar över så köp maltodextrin (smaklöst) eller dextros (väldigt sött) som en form av väldigt snabba kolhydrater. Doseringen bör vara ungefär 0,8-1g kolhydrat per kg kroppsvikt.

Esa Pro är det som står för att stimulera proteinsyntesen och alltså se till att dina muskler bygger upp sig.

thexbishop
2007-08-08, 22:37
Okej tack så mkt. Men är det inte så att proteinet tas upp bättre om det äts med kolhydrater? Alltså att kroppen först och främst vill tillgodose sitt kolhydratsbehov och trycker man då bara i sig proteiner försöker kroppen omvandla endel av proteinet till energi och då använda det som bränsle. Eller är jag ute o cyklar som vanligt:S

Rahf
2007-08-08, 22:41
Okej tack så mkt. Men är det inte så att proteinet tas upp bättre om det äts med kolhydrater? Alltså att kroppen först och främst vill tillgodose sitt kolhydratsbehov och trycker man då bara i sig proteiner försöker kroppen omvandla endel av proteinet till energi och då använda det som bränsle. Eller är jag ute o cyklar som vanligt:S

Kroppen vill även förse musklerna med aminosyror och hungrar efter protein ;)

Nu yrar jag i nattmössan lite men jag tror inte att kroppen kommer börja omvandla fria aminosyror till glukos bara för att du tar det efter träning och inte förser den med glukos i annan form. Om du inte är ketogen dvs.

Det är vad jag tror! I det här fallet tror jag Grubben, Sverker eller Teddy har bättre förklaringar.

Sammanfattat så är det mer optimalt att ha med kolhydrater och protein efter träning än att bara ha en av dem.

Eddie Vedder
2007-08-09, 07:19
Sammanfattat så är det mer optimalt att ha med kolhydrater och protein efter träning än att bara ha en av dem.

Jovisst är det så, men å andra sidan pratar vi ju om styrketräning här. Att ta EsaPro efter och före gissar jag ökar proteinsyntesen tillräckligt för att inte nedbrytningen skall vara särskilt katastrofal om man bara kommer hem och käkar rejält inom en någorlunda tid.
Visst skulle säkert kolhydrater påskynda återinlagringen av glykogen en aning men jag tycker alltid det där är lite överdrivet vad gäller styrketräning. Tränar man en muskelgrupp i veckan finns ju en hel vecka att fylla på.

Tränar man två hårda konditionspass om dagen, då jäklar snackar vi fördelar med att optimera återinlagringen. Men allt handlar ju om graden av optisökande.;)

Rahf
2007-08-09, 09:13
Kom inte och skylta med ditt förbannade "konditionstränande" här inte! Förstör inte denna ädla ungdom med dina rappa kommentarer angående hur opti det är att drämma i sig 400g malto i en klunk medan man "springer" ute i löparspåret. ;) (Det är ett skämt.. För de som inte fattar)

Jag tycker om malto och protein efter träningen. Det smakar gott och fyller magen inför stundande matbit när man är hemma :D

thexbishop
2007-08-10, 05:04
Ja okej, förstår att man behöver ha kolhydater också efter träningen för snabb recover. Men ja fattar inte varför vissa proteindrinkar innehåller ca 25g protein, 1 g fett och 2,5 gram kolhydrater. Ett exempel är Great muscle recover. Heter tom muscle recover men innehåller kanppt några kolhydrater. Visst tycker man att dom borde det? Ser ingen andledning till varför det ska innehålla så lite kolisar om det är en muscle recover.

Annars har ni några tips på bra proteindrinkar med ett bra och balanserat innehåll av fett protein och kolhydrater? esapro(+malto) är ett bra tips som jag redan fått. Kom gärna med fler.

Alfred Nobel
2007-08-10, 06:14
Heter tom muscle recover men innehåller kanppt några kolhydrater. Visst tycker man att dom borde det? Ser ingen andledning till varför det ska innehålla så lite kolisar om det är en muscle recover.


Marknadsförings knep för att locka oss konsumenter att köpa varan. Syftet är att sälja produkten och tjäna pengar. Genom att hitta våra behov (tex. återhämtning/recovery) så får dem oss autoamtiskt beroende av den varan. Det kanske inte stämmer till 100%, men hur många liknanade varor finns de inte på marknaden som enbart är bluff?

Annars har ni några tips på bra proteindrinkar med ett bra och balanserat innehåll av fett protein och kolhydrater? esapro(+malto)....

Du säger svaret så bra, EsaPro ger bäst stimulans på proteinsyntesen och malto fixar din återhämtning. Väldigt optimalt. Men är du ute efter kcal kan du kombinera maltodextrin/dextropur/snabba kolhydrater med protein efter önskad mängd och blanda med mjölk för öka kalorierna. Ny studie säger att protein blandat med fet mjölk (3% röd) ska ge bra resultat.

En färdigblandad gainer som finns att köpa som jag använder innan träning, fungerar lika bra efter, är HydraPro. Som är en kombination av EsaPro och Vitargo, som också är rapidcarbs/snabba kolhydrater. Finns att köpa på diverse internetsiter.

Eddie Vedder
2007-08-10, 07:11
En vanlig proteindrink duger gott, vill du ha kolhydrater kan du blanda i malto eller dextropur. Att något har ett "flashigt" namn där ordet "recovery" råkar förekomma har ingen betydelse.
Det är mest för att personer som du ska tro att det ger mycket bättre återhämtning på grund av det flashiga namnet (och högre priset?).

Annars är som sagt kolhydraterna i drinken inget krav, vill du skippa dom och äta mer kolhydratrik mat när du kommer hem istället är det inga problem förutsatt att du är hemma i någorlunda god tid förstås.