handdator

Visa fullständig version : Coca Cola !

Aakoz
2007-08-07, 15:25
Hey! Jag undrar hur illa det är att dricka Coca Cola?
För jag kan dricka mängder av Coca Cola och har alltid gjort det så jag har svårt att sluta ;/

Och om man ska försöka sluta dricka Coca Cola, nåt förslag på vad man ska ersätta det med? :)

Kung Bruno
2007-08-07, 15:27
Ersätta med Coca Cola light/Zero? ... det är väl fan inga problem?

Aakoz
2007-08-07, 15:35
Ersätta med Coca Cola light/Zero? ... det är väl fan inga problem?

Haha nää det går inte alls :P Det smakar så äckligt att jag vill slå mig själv ;D

Whistler
2007-08-07, 15:36
Illa för vad? Menar du att du går upp i vikt? I sådana fall är det ju bara som Bruno skrev att byta till ett sockerfritt alternativ, så slipper du de kalorierna.

Annars finns det inga direkta nackdelar med cola, möjligen att koffeinet speedar dig lite och att det är lite vätskedrivande. Håll koll på ditt vattenintag bara så är det ingen fara.

Otto P
2007-08-07, 15:36
För jag kan dricka mängder av Coca Cola och har alltid gjort det så jag har svårt att sluta ;/

Och om man ska försöka sluta dricka Coca Cola, nåt förslag på vad man ska ersätta det med? :)

Vatten och lite vilja kanske?

Raggis
2007-08-07, 15:43
Illa för vad? Menar du att du går upp i vikt? I sådana fall är det ju bara som Bruno skrev att byta till ett sockerfritt alternativ, så slipper du de kalorierna.

Annars finns det inga direkta nackdelar med cola, möjligen att koffeinet speedar dig lite och att det är lite vätskedrivande. Håll koll på ditt vattenintag bara så är det ingen fara.

Samt att det är skadligt för tänderna. Speciellt om man dricker det regelbundet.

King Grub
2007-08-07, 15:44
Annars finns det inga direkta nackdelar med cola

Inga nackdelar med socker?

Aakoz: om det påverkar negativt eller inte beror på ditt energibehov och hur stor del av ditt energiintag som består av socker, alla källor inräknade. Mer än 10% av energin från raffinerat socker bör normalpersonen inte få i sig. Hårt tränande idrottare och personer med fysiskt krävande arbete kan ligga något högre. Socker ger inga näringsämnen förutom ren energi, så det är en s k "näringstjuv", dvs för stor del av energiintaget i form av socker = mindre plats för näringsgivande livsmedel.

Whistler
2007-08-07, 15:56
Inga nackdelar med socker?

Menade naturligtvis att det förutom sockret inte finns några direkta nackdelar.
Att bekymra sig över kolsyrans påverkan på tänderna känns marginellt.

demode
2007-08-07, 16:17
Det är faktiskt fosforsyran som förstör dina tänder. Det är samma syra tandläkare använder när de smälter in en fyllning.

Ronja
2007-08-07, 20:41
Men förstör inte koffein en del av näringsupptaget?(tänker på att man ej ska dricka kaffe/svart te i samband med måltid, eller är det nåt annat än koffeinet som förstör?kanske fattat fel)

Fosforsyran kalkar väl ur skelettet också. :/

Jag är en föredetta coca cola missbrukare *haha* men det går att sluta men det är inget roligt, unnar mig cola(light) nån gång ibland, men har dålig bentäthet i ländryggen så jag är försiktig. men jag nojjar kanske bara...

Eddie Vedder
2007-08-07, 20:51
Men förstör inte koffein en del av näringsupptaget?(tänker på att man ej ska dricka kaffe/svart te i samband med måltid, eller är det nåt annat än koffeinet som förstör?kanske fattat fel).

Det är inte koffeinet utan polyfenolerna i t.ex. té, kaffe och kakao som hämmar absorbtionen av bl.a. kalcium och icke-hemjärn.

King Grub
2007-08-07, 20:53
Även koffein. Koffein minskar upptag av kalcium, vissa mineraler, som mangan, järn, zink och koppar, särskilt vid koffeinintag i samband med måltider, samt vissa vitaminer, som A och B-komplex, tiamin i synnerhet.

Otto P
2007-08-08, 07:53
Även koffein. Koffein minskar upptag av kalcium, vissa mineraler, som mangan, järn, zink och koppar, särskilt vid koffeinintag i samband med måltider, samt vissa vitaminer, som A och B-komplex, tiamin i synnerhet.

Bör man vänta med att inta kaffe en stund efter maten också? Eller gäller det bara intag i samband med måltid? Om man vill vara "optimal" och tillgodogöra sig alla mineraler och vitaminer vill säga :)

Eddie Vedder
2007-08-08, 07:57
Koffeinets halveringstid är ca.4 timmar. Med andra ord får det vara en ganska sjuk timing för att du ska kunna dricka en stor kopp kaffe som inte har någon inverkan på kosten.

Jag var övertygad om att det bara var polyfenolerna som sagt, om koffeinet också spelar in ja då är det ganska kört om man helt vill undvika sämre absorbtion av mikronutrienter till följd av koffeinet.

King Grub
2007-08-08, 08:01
Den som får näringsbrist av kaffedrickande har en rätt genomuselt sammansatt kost till att börja med. Om det överhuvudtaget går att åstadkomma en sådan sak.

William
2007-08-08, 08:13
Koffeinets halveringstid är ca.4 timmar. Med andra ord får det vara en ganska sjuk timing för att du ska kunna dricka en stor kopp kaffe som inte har någon inverkan på kosten.

Halveringstiden för koffein gäller i blodet och inte i tarmarna. Koffein absorberas väldigt snabbt och man når maxnivåer ca 20 min efter intag, det gäller för både koffeintabletter och kaffe. Att tajma koffeinintaget för att det i sig inte ska påverka näringsupptaget är inga större problem. Inte för att det spelar ngn roll i ett större sammanhang :).

Guybrush
2007-08-08, 08:18

Svårt att sluta? Det är bara att lägga ifrån sig skiten och ha karaktär! Jag har slutat både med cigaretter och snus och det gick aldeles utmärkt!

De som inte kan sluta med socker, nikotin, sprit eller vad f-n det än är, VILL inte...

M0rr
2007-08-08, 08:38
Menade naturligtvis att det förutom sockret inte finns några direkta nackdelar.
Att bekymra sig över kolsyrans påverkan på tänderna känns marginellt.

Vad kan Coca Cola ha för pH, 2-3, nåt? Säkerligen inte så mycket högre. Under 5.5 börjar emaljkristallerna demineraliseras, och kurvan stiger brant uppåt vid sjunkande pH.

Du kan motverka detta genom att skölja munnen med vatten efteråt, eller äta något med mycket calcium, såsom ost eller mjölk, plus att fluortabletter/tuggummin är en god idé.

Ronja
2007-08-08, 10:09
Om jag förstått rätt så är det alltså ingen fara att dricka cola och kaffe mm? ingenting som kommer förstöra mitt kalcium och näringsupptag?

Är det lika dåligt med koffeinfritt kaffe som vanligt? samma ämne kvar som förstör i koffeinfritt?(det ämnet du pratade om Eddie!)

:)

Eddie Vedder
2007-08-08, 10:12
Är det lika dåligt med koffeinfritt kaffe som vanligt? samma ämne kvar som förstör i koffeinfritt?(det ämnet du pratade om Eddie!)

Polyfenolerna är kvar ja, det är enbart positivt eftersom polyfenoler är antioxidanter.

Eddie Vedder
2007-08-08, 10:43
En studie gjord på norrmäns antioxidantintag. Kaffe visade sig vara den främsta källan till antioxidanter i den undersökta gruppens kost:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=14988447&ordinalpos=19&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Det betyder ju såklart inte att kaffe behöver vara en bättre antioxidantkälla än frukt och grönt, snarare att folk dricker mycket kaffe men äter för lite fruklt och grönt och således blir antioxidantintaget från kaffe den enskilt främsta källan.;)

Även té och vin låg högt.

gibfel
2007-08-08, 13:13
Med andra ord bör vi: Sluta dricka kaffe och andra koffeinrika drycker samt sluta dricka cola och allt vad socker heter? Oder?

Eddie Vedder
2007-08-08, 13:36
Med andra ord bör vi: Sluta dricka kaffe och andra koffeinrika drycker samt sluta dricka cola och allt vad socker heter? Oder?

Absolut inte. Hur kom du fram till den slutsatsen?

gibfel
2007-08-08, 13:41
Absolut inte. Hur kom du fram till den slutsatsen?

Genom att läsa här och än en gång få det bekräftat att socker(sackaros) och koffein inte är hälsosamt över huvud taget.

Eddie Vedder
2007-08-08, 13:43
Genom att läsa här och än en gång få det bekräftat att socker(sackaros) och koffein inte är hälsosamt över huvud taget.

Finns ju andra saker i livet än att vara optimalt hälsosam, jag ser ingen som helst anledning att plocka bort socker och koffein ur kosten. Att sedan konsumera det med måtta är ju självklart att föredra men det gäller ju allt.

BennJ
2007-08-08, 13:57
Finns ju andra saker i livet än att vara optimalt hälsosam, jag ser ingen som helst anledning att plocka bort socker och koffein ur kosten. Att sedan konsumera det med måtta är ju självklart att föredra men det gäller ju allt.

Exakt, klart man ska njuta nån gång, dock inte för mycket. *whistle*

Sly!
2007-08-08, 16:09
Svårt att sluta? Det är bara att lägga ifrån sig skiten och ha karaktär! Jag har slutat både med cigaretter och snus och det gick aldeles utmärkt!

De som inte kan sluta med socker, nikotin, sprit eller vad f-n det än är, VILL inte...

Kan delvis hålla med o delvis inte! Låter som du har en enorm karaktär och de hedrar jag dig för. Jag har försökt sluta snusa i 4-5 dar sen klättra jag efter väggarna o blev vansinnigt irriterad i humöret och abstinensen för jävlig. Sen började jag igen med snuset för jag pallade inte det. Jag hadde vilja o sluta men de klart inte den 100% viljan då. För ja antar att de vore enklare o sluta då
Sen ärre ju från person till person gällande karaktär då. *rolleyes*

ramagoen
2007-08-08, 16:17
Kan delvis hålla med o delvis inte! Låter som du har en enorm karaktär och de hedrar jag dig för. Jag har försökt sluta snusa i 4-5 dar sen klättra jag efter väggarna o blev vansinnigt irriterad i humöret och abstinensen för jävlig. Sen började jag igen med snuset för jag pallade inte det. Jag hadde vilja o sluta men de klart inte den 100% viljan då. För ja antar att de vore enklare o sluta då
Sen ärre ju från person till person gällande karaktär då. *rolleyes*

Nej du ville inte sluta bara, så är det. Du gillar det för mycket. Du hade för dålig vilja(ville).

King Grub
2007-08-08, 16:25
Socker är förvisso mer beroendeframkallande än kokain hos råttor, men samma sak har inte visats hos människan.

BigForre
2007-08-08, 16:40
Socker är förvisso mer beroendeframkallande än kokain hos råttor, men samma sak har inte visats hos människan.

Och slutsatsen man bör dra från det är att det finns skillnader mellan råttor och människor och således kan man inte heller med säkerhet överföra forskningsresultat från råttor till människor.

King Grub
2007-08-08, 16:50
Nytt och intressant:

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=17668074

Pata
2007-08-08, 17:34

Vatten eller kaffe! Eller den där sköna blandningen mellan saliv och snusjuice man får efter haft en prilla inne för länge ....

All annan dricka (förutom öl och Whiskey) är direkt omanligt och resulterar i hängiga mansbröst och pipig och nasal "Nanny"-röst.
:thumbup:

Pata
2007-08-08, 17:37
Yay Grub, den bajsande barbapappan är tillbaka ....!:hbang:

Sverker
2007-08-08, 18:30

Finns det någon känd mekanism ?

Ronja
2007-08-09, 06:45
Om vi säger såhär: Jag tar en koffeinfri latte på sojamjölk varje dag direkt efter frukost, hur påverkas näringsupptaget negativt då? något positivt med kaffet?
*tacksam för svar*

Eddie Vedder
2007-08-09, 06:51
Men snälla Ronja ge dig!*gah!*

Kart du ska dricka din morgonlatte om du tycker om den!

Något positivt med kaffet?

Ja det smakar gott och får dig troligtvis att må bra på morgonen. Så oroa dig inte över små skitsaker utan drick och njut för bövelen!:thumbup:

Ronja
2007-08-09, 09:18
Men snälla Ronja ge dig!*gah!*

Kart du ska dricka din morgonlatte om du tycker om den!

Något positivt med kaffet?

Ja det smakar gott och får dig troligtvis att må bra på morgonen. Så oroa dig inte över små skitsaker utan drick och njut för bövelen!:thumbup:

Skulle inte bry mig om det inte var så att mina blodvärden är dåliga och jag vill få dem bra:(

tycker inte direkt d e nå fel med att vilja få ordning på kroppen eller?*flex*

Rahf
2007-08-09, 09:22
Skulle inte bry mig om det inte var så att mina blodvärden är dåliga och jag vill få dem bra:(

tycker inte direkt d e nå fel med att vilja få ordning på kroppen eller?*flex*

Ska man börja offra saker man kommer att sakna till höger och vänster så är det fel och överdrivet.

Behöver du göra det för att må bättre och kan klara dig utan det så är det ok.