Visa fullständig version : Portionsstorlekar....hm??
Jo jag har länge varit förundrad över detta med portionsstorlekar. Om vi tar som exempel pasta vs bulgur, så står det 40 g/ person på bulgurpaketen och 70g(ibland100g) på pasta, varför är det så? de innehåller ju lika mkt energi mm och pasta är ju ibland även ännu energirikare. Borde inte den portionen vara mindre då?
För enkelhetens skull tar jag ca:40g av alla gryner/bönor/linser mm(inte potatis och rotfrukter såklart!)
Nån som har nåt fiffigt svar på min fråga?:D
Jo jag har länge varit förundrad över detta med portionsstorlekar. Om vi tar som exempel pasta vs bulgur, så står det 40 g/ person på bulgurpaketen och 70g(ibland100g) på pasta, varför är det så? de innehåller ju lika mkt energi mm och pasta är ju ibland även ännu energirikare. Borde inte den portionen vara mindre då?
För enkelhetens skull tar jag ca:40g av alla gryner/bönor/linser mm(inte potatis och rotfrukter såklart!)
Nån som har nåt fiffigt svar på min fråga?:D
Man kanske inte utgår ifrån energimängden... Utan ifrån volym alt. mättnad eller kanske ur andra näringssynpunkter.
Detta är bara spekulationer från min sida!
Man kanske inte utgår ifrån energimängden... Utan ifrån volym alt. mättnad eller kanske ur andra näringssynpunkter.
Detta är bara spekulationer från min sida!
Jo det e ju en tanke, men näringsvärderna skiljer ju inte nämvärt mellan fullkornsprodukterna och fiberhalterna är ju då också oftast ungefär lika :Virro
Verkar vara en klurig fråga detta, inte många svar....*gah!*
elderberry
2007-08-07, 20:41
kanske räknar dom bulgur mer som ett tillbehör till annan mat (man äter ju sällan bara bulgur eller bulgur och sås) och pasta mer som något som skulle kunna vara en hel måltid? eller så kanske bulgur ökar mer i volym efter kokning än pasta? eller nä jag vet inte..
sleep is the enemy
2007-08-07, 20:42
Skicka till tillverkarna å fråga!
Alfred Nobel
2007-08-07, 21:21
Det har väl med densiteten att göra? Volymen förhållande till mängden.
Bulgur kanske mättar bättre, och därför behöver man inte äta lika mycket av det.
elderberry
2007-08-07, 22:46
Bulgur kanske mättar bättre, och därför behöver man inte äta lika mycket av det.
tycker det verkar lite osannolikt att dom skulle vara så avancerade att dom tog med hur mättande saker var..
elderberry
2007-08-07, 22:48
fast det skulle ju iofs förklara varför det sällan står vad en portion är på chips och godis..
elderberry
2007-08-07, 22:55
Om vi tar som exempel pasta vs bulgur, så står det 40 g/ person på bulgurpaketen och 70g(ibland100g) på pasta, varför är det så? de innehåller ju lika mkt energi mm och pasta är ju ibland även ännu energirikare. Borde inte den portionen vara mindre då?
nu förstår jag inte riktigt.. vad har det för betydelse hur mycket energi dom innehåller? portionsanvisningarna gäller ju hur stor mängd som är lagom för en person, och har ju inget att göra med hur mycket energi som skulle vara lagom, trodde jag iaf?
Alfred Nobel
2007-08-08, 07:39
fast det skulle ju iofs förklara varför det sällan står vad en portion är på chips och godis..
Chips och Godis är inget du tillagar, behövs nog ingen direkt beskrivning hur man öppnar påsen. Däremot tipsas det ofta på varorna om dipper/såser som är passande och då kan en viss mängd redovisas. Men ex. popcorn i storpack, som man tillagar själv, brukar hänvisa en viss mängd på förpackningen så man inte poppar för mycket. Och popcorn hamnar under samma kategori som chips och godis för mig.
elderberry
2007-08-08, 09:16
Chips och Godis är inget du tillagar, behövs nog ingen direkt beskrivning hur man öppnar påsen. Däremot tipsas det ofta på varorna om dipper/såser som är passande och då kan en viss mängd redovisas. Men ex. popcorn i storpack, som man tillagar själv, brukar hänvisa en viss mängd på förpackningen så man inte poppar för mycket. Och popcorn hamnar under samma kategori som chips och godis för mig.
jag tänkte mer att om portionsangivelsen hade handlat om hur mycket man skulle äta för att bli lagom mätt, så förstår jag att det inte brukar finnas på chips och godis, eftersom man aldrig blir mätt av det. :P fast på dubbeljapp t.ex. står det faktiskt "*** kcal per 60 gram. rekomenderas för två portioner." eller nåt. låter lite märkligt tycker jag.
Alfred Nobel
2007-08-08, 09:21
jag tänkte mer att om portionsangivelsen hade handlat om hur mycket man skulle äta för att bli lagom mätt, så förstår jag att det inte brukar finnas på chips och godis, eftersom man aldrig blir mätt av det. :P fast på dubbeljapp t.ex. står det faktiskt "*** kcal per 60 gram. rekomenderas för två portioner." eller nåt. låter lite märkligt tycker jag.
Jag kan tyvärr inte hålla med om att det är märkligt, fullt normalt. Kanske är deras affärsidé att undvika rekomendations portion för att få konsumenten att köpa fler. Vad vet jag. Godis äts sällan jämfört med pasta/ris/bulgur/potatis i vanliga hushåll och därför behövs kanske inget konkret beskrivning angående mängd per/person. Det underlättar för en husmor att slippa behöva slänga mat för att spara på ekonomin och det är svårt via blotta ögat att gissa hur stora riskornen kmr bli efter kokning. Som du direkt ser på en inslagen kexchokladkaka :D
Kanske är ute och cyklar
elderberry
2007-08-08, 09:26
Jag kan tyvärr inte hålla med om att det är märkligt, fullt normalt. Kanske är deras affärsidé att undvika rekomendations portion för att få konsumenten att köpa fler.
fast nu var ju det märkliga att det faktiskt står en rekomenderad portion på jappförpackningen. jag undrar vad dom baserar den på..
fast nu var ju det märkliga att det faktiskt står en rekomenderad portion på jappförpackningen. jag undrar vad dom baserar den på..
Vad tillverkaren tycker är en "portion". Jämför kakor, vad säger att en bondkaka, en muffins osv. skall ha en viss storlek? Det är ganska godtyckligt, men utgår nog i de flesta fall från vad som är något slags "lagom munsbit" enligt "samhällsnormen" (de amerikanskinspirerade jättekakorna och gigantmuffinsarna som vi sett ett tag skulle jag vilja kalla en undantagstrend, de är ju faktiskt också på krympande igen). Du kan nog utgå från att vad som är en "portion" av sådant som kan karaktäriseras som "godsaker" (chips, kakor, Japp etc.) inte har något överhuvudtaget med näringsinnehåll att göra.
Edit: Sedan finns det i USA en tendens att skriva ut portionsstorlekar på precis ALLT, misstänker att angivelsen du ser på stycksaker som t.ex. Japp är en influens därifrån.
Edit: Sedan finns det i USA en tendens att skriva ut portionsstorlekar på precis ALLT, misstänker att angivelsen du ser på stycksaker som t.ex. Japp är en influens därifrån.
Detta retar jag mig på. Ofta står inte näringsvärdet per 100 gram utan man får sitta och räkna om den där portionen på 70 gram som innehåller 280 kcal.
Inte för att det är krångligt utan mer för sakens skull som jag blir lite irriterad över det. :D
Jag måste säga att 40 g av pasta är ju superlite, äter du så lite äter du ju en viktväktarportion. Kolla in vad en dietist rekommenderar, oftast är portionsstorlekarna som dom rekommenderar baserade på hur mycket kolhydrater och övriga näringsämnen man får i sig av produkten. Bulgur kanske är mer energität/gram jag vet inte. Men av diester som jag känner har jag blivit lärd att normalportioner för en vanlig svensson (som inte tränar en massa) är för pasta: 75 g-100 g, bulgur: 0,5-0,75 dl, couscous: 0,75-1 dl, ris: 0,75-1 dl. Bönor och linser är normalportion ca 1/2 burk konserverade eller 1,5-2 dl kokta men baljväxter är inte samma typer av kolhydrater som pasta och ris utan då bör man komplettera med bröd för att måltiden ska bil fullvärdig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.