handdator

Visa fullständig version : Hur många kcal?


Observer
2003-04-08, 22:18
Hejsan, som ni märker är jag minst sagt ny på detta forum (första posten, dock lusläst en hel del andra intressanta tråder under den senaste veckan), och jag tänkte ställa en minst lika nybörjaraktig fråga. Närmare bestämt hur många kcal jag bör stoppa i mig.

Jag vet att detta är så gott som omöjlig att besvara på rak arm, men jag är inte ute efter en exakt siffra utan mer en generell rekommendation från er sida. Har helt enkelt inget begrepp om vad som är mycke eller lite inom kaloriernas värld.

Väger för tillfället 66 kilo (började styrketräna för något över 2 månader sedan och har på den tiden gått upp 4 kilo), är 175 cm lång och är 20 år gammal.
Stoppar för övrigt i mig 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt dagligen och försöker basera min kost på fisk så gott det går.

Tacksam för tålamod och svar!

//Observer

ugly_kid
2003-04-08, 22:43
ca: 2500 - 3000 kanske
beror ju på om du vill gå upp eller ner i vikt också men jag gissar att du vill gå upp

Observer
2003-04-08, 22:47
Originally posted by ugly_kid
ca: 2500 - 3000 kanske
beror ju på om du vill gå upp eller ner i vikt också men jag gissar att du vill gå upp

Jo, jag försöker gå upp till åtminstone 70-75 kilo.

Jarod
2003-04-08, 23:16
Om du förnärvande går upp 2kg i månaden (i snitt) så är det ju bara att fortsätta att äta som du gör. När sen viktökningarna stagnerar DÅ kan du öka upp ditt kalori-intag...

Lycka till å väx nu!! :cheers:

Mvh

Herkulez
2003-04-09, 07:26
Originally posted by Jarod
Om du förnärvande går upp 2kg i månaden (i snitt) så är det ju bara att fortsätta att äta som du gör. När sen viktökningarna stagnerar DÅ kan du öka upp ditt kalori-intag...

Lycka till å väx nu!! :cheers:

Mvh

precis

King Grub
2003-04-09, 09:32
Så länge man vill upp i vikt tycker jag inte det finns någon anledning att börja väga och räkna. Det är bara att :eating: :eating: :eating: tills man finner ett matintag då vågnålen sakta men säkert börjar krypa uppåt.

Observer
2003-04-10, 10:20
I min besatthet införskaffa mig kunskaper om träningen förbisåg jag att jag faktiskt gjort och gör bra ökningar, både viktmässigt och styrkemässigt. Tack för en god tankeställare! :em:

Tränar förresten inte för 'Beach2003' utan har mer långsiktiga mål, som nämt i första posten, en vikt på allt mellan 70-75 kilo till nästa år.

Snapphanen
2003-04-12, 14:32
alltså..

när jag inte tränade.. för ungefär ett halvårsedan så spenderade jag alldeles för mycket tid framför datorn. Tryckte i mig massa onyttig mat. Ibland blev det 2 pizzor per dag och mycket godis,läsk och chips. Trots detta gick jag inte upp ett dugg i vikt utan kunde bara köra vidare och "njuta". ´Vad använder kroppen allt till? det här med ämnesomsättning är något jag finner mycket skummt :)

aja.. behöver inte något svar.. :sleep:

Pez
2003-04-12, 14:48
Originally posted by Erik84
alltså..

när jag inte tränade.. för ungefär ett halvårsedan så spenderade jag alldeles för mycket tid framför datorn. Tryckte i mig massa onyttig mat. Ibland blev det 2 pizzor per dag och mycket godis,läsk och chips. Trots detta gick jag inte upp ett dugg i vikt utan kunde bara köra vidare och "njuta". ´Vad använder kroppen allt till? det här med ämnesomsättning är något jag finner mycket skummt :)

aja.. behöver inte något svar.. :sleep:

Jag skulle också kunna äta 2 pizzor om dagen...skulle antagligen gå ner i vikt (läs muskelmassa), det är det totala kaloriintaget som har störst betydelse för vikten. Typ.

/pez