Visa fullständig version : Vill gå upp i vikt och bygga upp mig lite
Hej!
Jah, well... som rubriken säger, jag vill gå upp i vikt och bygga upp mig lite.
Jag har börjat (från idag) med att dricka 2 ägg, mjölk och en banan (milkshake -proteindryck) en gång på morgonen och en gång på natten.
Jag äter naturligtvis som vanligt under dagen annars, frukost, lunch, middag och kvällsmiddag. (På morgonen äter jag 4 skivor bröd med smör och pålägg och 1 glasmjölk, lunch i skolan, kommer hem äter något litet, äter sedan middag, sedan äter jag något lite mindre på kvällen som några smörgåsar m.m. Äter mycket frukt under dagen annars, fikon, bananer och äpplen.)
Jag sportar också och kommer förmodligen börja styrketräna lår, armar och mage inann jag går och lägger mig varje dag. (40x3 push-ups, 40x3 sit-ups, 150x2 knäböjningar)
Just nu är jag 15 år gammal, väger runt 58 kg och är 177 cm lång... kommer det funka? Gör jag någarlunda rätt?
Styrketräna och ligg på kaloriöverskott (alltså ät mer kalorier än vad du förbränner) Det är receptet till muskler och viktuppgång.
Hej!
Jah, well... som rubriken säger, jag vill gå upp i vikt och bygga upp mig lite.
Jag har börjat (från idag) med att dricka 2 ägg, mjölk och en banan (milkshake -proteindryck) en gång på morgonen och en gång på natten.
Jag äter naturligtvis som vanligt under dagen annars, frukost, lunch, middag och kvällsmiddag. (På morgonen äter jag 4 skivor bröd med smör och pålägg och 1 glasmjölk, lunch i skolan, kommer hem äter något litet, äter sedan middag, sedan äter jag något lite mindre på kvällen som några smörgåsar m.m. Äter mycket frukt under dagen annars, fikon, bananer och äpplen.)
Jag sportar också och kommer förmodligen börja styrketräna lår, armar och mage inann jag går och lägger mig varje dag. (40x3 push-ups, 40x3 sit-ups, 150x2 knäböjningar)
Just nu är jag 15 år gammal, väger runt 58 kg och är 177 cm lång... kommer det funka? Gör jag någarlunda rätt?
Drick inte råa ägg. Upptaget är inte detsamma, plus att du riskerar att få salmonella på köpet.
Nonamenoshame
2007-08-07, 12:39
Det som gäller när du vill gå upp i vikt och bygga muskler är att ligga på Kaloriöverskott. det gör du genom att äta självklart :)
Går du något på gym nu eller ska du börja ?
Hade jag varit dig hade jag även tagit en gainer en gång dagligen.
Dvs protein+kolhydrater.
Vill du att det ska va billigt så finns det tillexempel PRO fx 1kg (protein) och Malto 1 kg(kolhydrater) billigt. Kan inte säga adressen till annan webshop för då blir modsen inte glada :P
Min egen gainer består av en produkt som heter Gainer pro.
Blandar även ibland Whey80+malto.
Testa på. Vågar du inte testa så blir det ingen framgång.
Det som gäller när du vill gå upp i vikt och bygga muskler är att ligga på Kaloriöverskott. det gör du genom att äta självklart :)
Går du något på gym nu eller ska du börja ?
Hade jag varit dig hade jag även tagit en gainer en gång dagligen.
Dvs protein+kolhydrater.
Vill du att det ska va billigt så finns det tillexempel PRO fx 1kg (protein) och Malto 1 kg(kolhydrater) billigt. Kan inte säga adressen till annan webshop för då blir modsen inte glada :P
Min egen gainer består av en produkt som heter Gainer pro.
Blandar även ibland Whey80+malto.
Testa på. Vågar du inte testa så blir det ingen framgång.
Hur vet jag om jag ligger på kaloriöverskott eller inte? Eftersom jag förbränner mycket då jag tränar nästan varje dag i minst 2 timmar.
Vad är skillnaden mellan dryckblandningen jag dricker och sån protein pulver som man köper? (ger det några konsekvenser pga min låga ålder?)
Drick inte råa ägg. Upptaget är inte detsamma, plus att du riskerar att få salmonella på köpet.
Hm... ska tänka på det.
Jag har för mig att jag är mer tolerant mot salmonella än andra människor i Sverige (som är i Sverige ofta), är ofta i nordafrika och äter mycket kött där... iaf enligt min syster.
Vad är skillnaden i upptaget?
Nonamenoshame
2007-08-07, 12:48
Hur vet jag om jag ligger på kaloriöverskott eller inte? Eftersom jag förbränner mycket då jag tränar nästan varje dag i minst 2 timmar.
Vad är skillnaden mellan dryckblandningen jag dricker och sån protein pulver som man köper? (ger det några konsekvenser pga min låga ålder?)
Du märker det genom att gå upp i vikt.
Om du är riktigt händig kan du ju ta och göra uträkningar som visar hur mkt du får i dig i kcal. Vet inte vad man ligger på normalt. Men tar du reda på det så kan du själv lägga upp hur mkt du vill gå över det normala.
Det är ingen fara med proteindrinkar alt kolhydratsdrinkar .
Som Martin kjellström sa " det är bra och behändigt med proteindrinkar istället för att slänga i sig en hel kyckling "
Det du vinner på med en drink är ju att kroppen får i sig mer proteiner och att det är lättare att få i sig. Du får äta rättså mycket vanlig med för att få i dig den mängden proteiner som du får i dig i en drink.
Larsson85
2007-08-07, 12:51
Att köra 150 repetitioner på en övning är ingen bra metod om du vill bli större, bättre att köra lite tyngre.
Du märker det genom att gå upp i vikt.
Om du är riktigt händig kan du ju ta och göra uträkningar som visar hur mkt du får i dig i kcal. Vet inte vad man ligger på normalt. Men tar du reda på det så kan du själv lägga upp hur mkt du vill gå över det normala.
Det är ingen fara med proteindrinkar alt kolhydratsdrinkar .
Som Martin kjellström sa " det är bra och behändigt med proteindrinkar istället för att slänga i sig en hel kyckling "
Det du vinner på med en drink är ju att kroppen får i sig mer proteiner och att det är lättare att få i sig. Du får äta rättså mycket vanlig med för att få i dig den mängden proteiner som du får i dig i en drink.
Oh, då förstår jag.
Får väll köpa det då och se hur det går :).
Tack
Nonamenoshame
2007-08-07, 12:52
Oh, då förstår jag.
Får väll köpa det då och se hur det går :).
Tack
Inga problem. Bara bra att killar i min ålder börjar med sånt här *flex*
Eddie Vedder
2007-08-07, 12:52
Vad är skillnaden i upptaget?
Det är bara 50% av proteinet som tas upp om det är rått, dessutom hämmas biotinupptaget i kosten.
Salmonellarisken är liten men finns ju knappast anledning att äta råa ägg på något vis så varför äta något sämre och dessutom utsätta sig för en (om än minimal) salmonellarisk?
Skillnaden mellan energin i en gainer och från mat är bara snabbheten, kcalmängden är densamma och bidrar lika mycket till viktuppgång som en isokalorisk kost på vanlig mat.
Du blir troligtvis mindre mätt på gainer dock och således får du i dig mer kcal eftersom (förhoppningsvis) du äter mycket mat också.:thumbup: :eating:
Det är bara 50% av proteinet som tas upp om det är rått, dessutom hämmas biotinupptaget i kosten.
Salmonellarisken är liten men finns ju knappast anledning att äta råa ägg på något vis så varför äta något sämre och dessutom utsätta sig för en (om än minimal) salmonellarisk?
Skillnaden mellan energin i en gainer och från mat är bara snabbheten, kcalmängden är densamma och bidrar lika mycket till viktuppgång som en isokalorisk kost på vanlig mat.
Du blir troligtvis mindre mätt på gainer dock och således får du i dig mer kcal eftersom (förhoppningsvis) du äter mycket mat också.:thumbup: :eating:
Hehe nu förstår jag allt klart :)
Det med råa ägg... ja.. det är så att jag helt enkelt hatar smaken av ägg och därför äter jag dom råa i en shake istället, mycket enklare för mig förstår du ^^
Får väll försöka tvinga i mig äggen kanske *rolleyes*
(Hmm, edit funkar inte efter 3 min.. damn)
Edit: Fast kommer förmodligen köpa pulvret som Nonamenoshame tipsade mig om, och då behövs inte äggdrycken eller?
Koka en bunte med ägg åt gången och mixa ner egenvalt antal i din shake. =]
/Kim
Hur vet jag om jag ligger på kaloriöverskott eller inte?
Om du går upp i vikt så ligger du på överskott, och tillsammans med styrketräning så bygger du muskler då. Om du ligger på underskott så går du ner i vikt, då är muskeluppbyggnaden minimal om inte helt noll även om man tränar. Om du varken går upp eller ner i vikt så ligger du på kaloribalans.
Eddie Vedder
2007-08-07, 13:44
(Hmm, edit funkar inte efter 3 min.. damn)
Edit: Fast kommer förmodligen köpa pulvret som Nonamenoshame tipsade mig om, och då behövs inte äggdrycken eller?
Javisst köp det om du vill, äggdrinken blir varken mer eller mindre nödvändig för det.
Man kan knappast jämföra ägg med proteinpulver.
Javisst köp det om du vill, äggdrinken blir varken mer eller mindre nödvändig för det.
Man kan knappast jämföra ägg med proteinpulver.
Är proteinpulvret bättre alltså?
Eddie Vedder
2007-08-07, 14:21
Är proteinpulvret bättre alltså?
Ur vilken synpunkt? Jag sa bara att dom inte går att jämföra. Det ena är ett rent protein, det andra är ett livsmedel med en viss mängd protein, fett och vitaminer och mineraler.
DOm går som sagt inte att ställa mot varandra, vill du ha rent protein bör du ta proteinpulvret. Vill du ha något som är mer i matväg och mycket näringsrikt så är ju ägg bättre.
Råa ägg är hursomhelst värdelöst i vilket fall.
Det är bara 50% av proteinet som tas upp om det är rått, dessutom hämmas biotinupptaget i kosten.:
Hur kommer det sig?:confused:
Kung Bruno
2007-08-07, 15:31
Hur kommer det sig?:confused:
Jamen! Det bara är så, upptaget blir ungefär 50%.
Det är ju som att säga "Varför är glass vitt"?
King Grub
2007-08-07, 15:38
Jamen! Det bara är så, upptaget blir ungefär 50%.
Det är ju som att säga "Varför är glass vitt"?
Vadå "bara är så"? Magi? Det är väl inte alls bara som att säga så - det är klart det finns en anledning, och det är knappast fel att fråga efter denna.
Det bättre upptaget av proteinet i tillagad äggvita beror på strukturella förändringar i proteinmolekylen, åstadkomna via upphettning och som därmed tillåter enzymer att nå peptidbindningarna. Även trypsininhiberare i rå äggvita kan tänkas påverka upptaget.
Mr.Cosybear
2007-08-07, 16:06
Om du går upp i vikt så ligger du på överskott, och tillsammans med styrketräning så bygger du muskler då. Om du ligger på underskott så går du ner i vikt, då är muskeluppbyggnaden minimal om inte helt noll även om man tränar. Om du varken går upp eller ner i vikt så ligger du på kaloribalans.
Hur är kaloribalans sett ur muskelbyggnadsperspektiv? Är det lika "dåligt" som att ligga på ett kaloriunderskott eller hur ser man på det?
Eddie Vedder
2007-08-07, 16:20
Hur är kaloribalans sett ur muskelbyggnadsperspektiv? Är det lika "dåligt" som att ligga på ett kaloriunderskott eller hur ser man på det?
Eftersom underskott innebär att nedbrytyningen överstiger syntesen är det givetvis sämre då nedbrytningen motsvaras av likvärdig syntes vid balans. +-0 är såklart bättre än enbart minus.
"På natten"?
Vaknar du på natten och är hungrig, eller menar du att du tar din drink sent på kvällen innan du lägger dig?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.