handdator

Visa fullständig version : Chins-problem. Hjälp!


terminator
2007-08-07, 11:05
Det problem jag har är att jag är värdelös på chins, jag orkar max 4-5 reps! När jag t.ex. kör latsdrag så tar jag nästan fullt vikt-mag o reppar 7-10.

Jag vill gärna ha tips på hur man kan förbättra chins-tekniken och vad jag t.ex. kan göra för fel.

Raggis
2007-08-07, 11:10
Du väger troligtvis för mycket. Be någon assistera dina chins. Det hjälpte mig i början.

Arnoldski
2007-08-07, 11:14
Känner igen det där lite grann.

Jag vet ju inte hur du kör dina latsdrag men kan det kanske vara så att du inte kör de särskilt strikt?
Om du så att säga häver dig bakåt utnyttjar du ju ett "momentum" som du ej kan dra nytta av vid chinsen.

Mitt tips är att köra några veckor på riktigt strikta latsdrag. Se till att fattningen är samma som vid chinsen och bibehåll rät vinkel i höften, dvs luta dig inte bakåt. Kör sakta kontrollerade rörelser. Du lär nog få gå ner en del i vikt men kommer garanterat förbättra chinsen.

mini
2007-08-07, 11:15
Om du stagnerat - variera. Kör assisterade som Raggis föreslog. Kör viktade så du klarar två. Variera greppet. Lägg ner chinsträningen en månad eller två och kör superstrikta latsdrag. Till exempelvis.

BisseN
2007-08-07, 16:00
Om du stagnerat - variera. Kör assisterade som Raggis föreslog. Kör viktade så du klarar två. Variera greppet. Lägg ner chinsträningen en månad eller två och kör superstrikta latsdrag. Till exempelvis.

Ord upp! samt så kan man ju dra en chin då tillfälle ges, om man hittar ett lämligt handtag eller kant så är det bara att passa på att reppa lite =) chins är en grofv övning :hbang:

Borx
2007-08-07, 16:28
Kör bara negativa reps ett tag.

Handcuff
2007-08-07, 16:41
Det problem jag har är att jag är värdelös på chins, jag orkar max 4-5 reps! När jag t.ex. kör latsdrag så tar jag nästan fullt vikt-mag o reppar 7-10.

Jag vill gärna ha tips på hur man kan förbättra chins-tekniken och vad jag t.ex. kan göra för fel.

Du kanske är klen helt enkelt? Att du "reppar" med fullt mag i latsdraget låter mer som om det:

1. Är ett litet viktmagasin
2. Att du kör med bajsutförande.

Träna på så kommer du bli starkare i chins:thumbup:

zeusden1
2007-08-07, 19:31
Var glad att du är tillräckligt stark för att köra dom iallafall

Alfred Nobel
2007-08-07, 20:55
Lider av samma problem. Men det gäller nog all träning, det kommer med tiden. Allting har sin början, man går inte direkt på 30kg hanteln i första taget. Övning ger färdighet. En viss teknik behövs också!

Emil_Larsson
2007-08-07, 20:57
Du väger troligtvis för mycket. Be någon assistera dina chins. Det hjälpte mig i början.

Jag väger 70kg och jag är lika klen ja *gah!*

Rahf
2007-08-07, 20:59
Jag väger 70kg och jag är lika klen ja *gah!*

Tar du hela viktmagget i latsdrag som OP då?

Methone
2007-08-07, 21:27
Klarar 20 st.... väger ca 58 kilo, 17år

terminator
2007-08-07, 21:33
Kör bara negativa reps ett tag.

Låter som en bra ide tycker jag, ska pröva me det ett tag så får vi se vad som händer! *popcorn*

Hemi
2007-08-07, 21:35
Det problem jag har är att jag är värdelös på chins, jag orkar max 4-5 reps! När jag t.ex. kör latsdrag så tar jag nästan fullt vikt-mag o reppar 7-10.

Jag vill gärna ha tips på hur man kan förbättra chins-tekniken och vad jag t.ex. kan göra för fel.

Det är ändå rätt många som tränar på gym som ligger där omkring, 4-5 reps. Har du just börjat med chins är det nog normalt och det kommer att gå bättre om du tänar på dem mer. En som gör 10+ brukar vara någon som gjort just chins ett tag och inte väger för mycket.

gibfel
2007-08-07, 22:14
Det är ändå rätt många som tränar på gym som ligger där omkring, 4-5 reps. Har du just börjat med chins är det nog normalt och det kommer att gå bättre om du tänar på dem mer. En som gör 10+ brukar vara någon som gjort just chins ett tag och inte väger för mycket.



Är OFTAST folk som väger lite som gör många. Jag har pers på 20 för några månader sedan och gör troligtvis ännu fler idag. Väger bara 58kg, i muskler som tur väl är*flex* .
Finns dock undantagspersoner som gör 15+ reps pga bra träning under tillväxten så att dom har behållit sin relativa styrka. Det är ganska svårt att behålla men om man tränar hårt och bra så går det...

Honken
2007-08-07, 23:02
Klarar 20 st.... väger ca 58 kilo, 17år

Och din lösning på hans problem är?

major Pectoralis
2007-08-07, 23:03
En som gör 10+ brukar vara någon som gjort just chins ett tag och inte väger för mycket.

Vikten har ändå inte så stor betydelse. Det som har betydelse är hur stark man är i den specifika chins-rörelsen och denna blir man stark i genom att träna mycket chins. Själv väger jag i dagsläget 90-95kg och gör över 20 repetitioner; senast jag maxade blev det 25 repetitioner (mitt pers i chins är förövrigt 30 repetitioner med då vägde jag bara 75-80kg).
Den överlägset bäste chinsaren jag träffat var ganska tilltagen (uppskattningsvis 80-90kg). Han var världsmästare i kanot, verkade ett tag som svensk förbundskapten, och gjorde 2 repetitioner med 80kg extra hängande.

major Pectoralis
2007-08-07, 23:06
Oj, glömde det jag egentligen tänkte tillägga *whistle* . Här är mina åsikter om hur man bör träna för chins. Inga "sanningar hugna i sten" men det brukar funka:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88341

Pudzianovski
2007-08-07, 23:44
Jag har aldrig specialtränat chins. Jag kör ganska mycket drag bakom nacken och framför osv. Jag gör ändå 10+ chins rätt lätt.

Jag tror inte man behöver träna på bara chins för att bli bra på det. Liknande övningar funkar också bra.

pragmatist
2007-08-08, 08:45
Sen måste man ju inte träna chins heller för att få en schysst rygg (även om det är en bra övning). Om man av naturen är kass på chins så kanske det inte är mödan värt att lägga ned galet mycket tid på just chins om det främst är utseendet man är ute efter.

Det finns för övrigt många riktigt stora bodybuilders och styrkelyftare som knappt kan göra chins över huvud taget.

Emil_Larsson
2007-08-08, 09:16
Tar du hela viktmagget i latsdrag som OP då?

I latsdrag tar jag 70kg, runt. en 6:a på 70 typ. Så svaret på din fråga är nog.. Nej.

Jacksatan
2007-08-08, 09:55
Vikten har ändå inte så stor betydelse. Det som har betydelse är hur stark man är i den specifika chins-rörelsen och denna blir man stark i genom att träna mycket chins. Själv väger jag i dagsläget 90-95kg och gör över 20 repetitioner; senast jag maxade blev det 25 repetitioner (mitt pers i chins är förövrigt 30 repetitioner med då vägde jag bara 75-80kg).
Den överlägset bäste chinsaren jag träffat var ganska tilltagen (uppskattningsvis 80-90kg). Han var världsmästare i kanot, verkade ett tag som svensk förbundskapten, och gjorde 2 repetitioner med 80kg extra hängande.

Annars vet du kanske vem Fredrik WIrenblad är, han är ju där uppifrån. Han väger väl runt 95kg och brukar dunka iväg +35chins.

major Pectoralis
2007-08-08, 10:04
Annars vet du kanske vem Fredrik WIrenblad är, han är ju där uppifrån. Han väger väl runt 95kg och brukar dunka iväg +35chins.

Jodå, jag vet mycket väl vem Fredrik Wirenblad är. Han har jag haft äran att möta i flera tävlingar. (Jag har faktiskt lyckats besegra honom i chins en gång under ett SM-genrep :naughty: ). Han brukar väl visserligen inte damma av över 35 chins men senast jag mötte honom, i Athletic Umeå, gjorde han 34 repetitioner. I Umeå finns ganska många relativa tungviktare som är bra på chins. Kan särskilt nämna (kroppsvikt och repetitionsantal är en uppskattning från min sida):

Fredrik, 90-100kg: 30-40 repetitioner (eller mera. Med Fredrik W vet man aldrig :D )
Jesper, 90-100kg: 20-30 repetitioner
Mattias: 80-90kg: 30-35 repetitioner
Magnus: 80-90kg: 30-35 repetitioner

På gymmet finns även ytterligare några bjässar som pumpar på ganska bra men de vet jag inte vad de heter.

Sly!
2007-08-08, 10:50
Om du stagnerat - variera. Kör assisterade som Raggis föreslog. Kör viktade så du klarar två. Variera greppet. Lägg ner chinsträningen en månad eller två och kör superstrikta latsdrag. Till exempelvis.

Hmm! Ok, Jag har med problem med chins, de är helt enkelt grymt för jävligt jobbiga. Men ok Om man nu kör upp sig med latsdrag så skapar det en bra grund för att orka chins. rätta mig gärna*whistle*

mini
2007-08-08, 12:25
Hmm! Ok, Jag har med problem med chins, de är helt enkelt grymt för jävligt jobbiga. Men ok Om man nu kör upp sig med latsdrag så skapar det en bra grund för att orka chins. rätta mig gärna*whistle*

Starka lats ger förutsättningar för att orka chins, så rättelse behövs inte. Däremot är det lättare att "fuska" sig ifenom ett set latsdrag, så det behöver inte finnas en direkt korrelation mellan de två övningarna.

Sly!
2007-08-08, 13:25
Starka lats ger förutsättningar för att orka chins, så rättelse behövs inte. Däremot är det lättare att "fuska" sig ifenom ett set latsdrag, så det behöver inte finnas en direkt korrelation mellan de två övningarna.

Tacka tack!:angel:

formula4shape
2007-08-08, 13:28
Kör du latsdrag framför eller bakom huvudet? Är du mycket svagare i det ena momentet kan det vara bra att köra mer på det och få upp styrkan. Även variera smalt/brett och antal reps för mer uthållighet i ryggen. Sen gäller det att pumpa chins varje vecka för att bli bättre!

jumpsuit
2007-08-08, 13:42
Det problem jag har är att jag är värdelös på chins, jag orkar max 4-5 reps! När jag t.ex. kör latsdrag så tar jag nästan fullt vikt-mag o reppar 7-10.

Jag vill gärna ha tips på hur man kan förbättra chins-tekniken och vad jag t.ex. kan göra för fel.

Chins (jag förmodar att du egentligen menar pull-ups (överhandsgrepp) inte chins (underhandsgrepp)) är inte samma vinkel som lats-drag (så vida inte du kör extremt strikta lats-drag) så det är inte så konstigt att du orkar mer i lats-drag, det är nog väldigt vanligt.

För att bli starkare i chins (pull-ups) gäller samma sak som allt annat: träna mer på sånt.

Cilia
2007-08-08, 14:34
Men att köra på 70 kg i latsdrag är ju inte samma sak som att göra chins på 70 kg kroppsvikt? Det beror ju på.

sen förstod jag inte vad Methone menade.
Är hans lösning att alla killar väger 58 kg?
det hoppas jag verkligen inte. Då är jag gladare om dom inte klarar mer än 5 chins istället.
För antingen är han extremt smal eller väldigt kort.

Honken
2007-08-08, 15:20
sen förstod jag inte vad Methone menade.
Är hans lösning att alla killar väger 58 kg?
det hoppas jag verkligen inte. Då är jag gladare om dom inte klarar mer än 5 chins istället.
För antingen är han extremt smal eller väldigt kort.

Där var ingen poäng i hans post, han ville bara spänna sig lite.

BisseN
2007-08-08, 15:31
Det är bara att nöta, man måste helt enkelt ta befälet över Mr Chin.. Eftersom alla andra spänner sig så gör jag detsamma, rätt tung i sammanhanget 88-90kg och drar upp/släpper ned 20 chins.... :D

Humanist
2007-08-16, 13:24
lyfter denna tråd lite.

Håller på och försöka öva upp mig i chins. Mitt upplägg är något/några set per träningspass (tränar 4 dagar per vecka).

Finns det risk att detta blir för mycket för ryggen? Har en ryggdag bland de 4 träningsdagarna.

Rahf
2007-08-16, 13:29
Ja det blir för mycket. Kör chins på ditt ryggpass och kanske kanske en gång till i veckan men inte mer än så. Du måste låta musklerna vila också.

Ignatius72
2007-08-16, 13:53
Jag har det omvända problemet. Jag gör väl iofs också 4-5reps i chins (90kg) men jag är fruktansvärt klen i latsdraget. Ska jag göra en 8 så är nog en bra vikt 60kg eller kanske lite mer.

mellankrigarn
2007-08-18, 23:51
Testa att köp en chinsstång och sätt i någon dörrpost där hemma.

Onödig info! : Det sjukaste jag har sett i chinsväg är en arbetskompis som kommer ifrån ryssland och varit med i det ryska judolandslaget. Jag fula mig lite och gjorde 10 chins på baksidan av en trapp och då kom han förbi och såg mig och visade hur man riktiga män gjorde. Han gjorde 35st på typ 25s och så sa han att när jag orkade 30+ så skulle vi tävla.
Förviso känns det rätt meningslöst att en tävla emot en duracell kanin på speed. :D Kändes som det var mil till hans pers bästa med tanke på hur han gjorde de första 35st :D

debbe
2007-08-19, 13:05
finns alla sorter.. jag gillar inte dom som gör 20 stycken med klapp mellan varje :)