Visa fullständig version : Hur gör ni för att fortsätta tycka det är gott med mat?
Larsson85
2007-08-07, 08:16
Jag har under ca ett år försökt ta träningen till en ny nivå, både med kost och ett bra träningsschema. Det har gått relativt bra och jag har fått en del resultat.
Nu har jag dock fått problem med maten. Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att äta och varje gång behöva trycka i mig mer mat än vad jag egentligen är hungrig till för att jag ska kunna nå mina mål. Om någon här har studerat psykologi så skulle jag nog jämföra det med NLP och att det har satts en ankarpunkt till att äta = att bli äckligt mätt. Även när jag är hungrig så känns det lite vemodigt att sätta sig och äta.
Jag har testat att pausa en vecka, men då börjar jag nojja om att jag inte får i mig tillräckligt med kalorier *screwy*
Någon annan som upplever det på samma sätt som jag?
Eddie Vedder
2007-08-07, 08:32
Vad äter du för nåt?
Det går väl inte att tycka att ALL mat smakar illa?
thebandit
2007-08-07, 08:35
Du har inte testat att ta en gainer då och då?
Larsson85
2007-08-07, 08:41
Vad äter du för nåt?
Jag tycker inte att maten smakar illa, det är bara att jag saknar lust att äta.
Jag äter vanlig mat. Köttfärssås med spagetti, kötbullar och potatis, kycklingfileer mer ris osv.
thebandit: Jag äter en egenkomponerad gainer, vassle + maltodextrin efter varje pass. Oftare känner jag inte för att äta det.
Eddie Vedder
2007-08-07, 08:48
Jag tycker inte att maten smakar illa, det är bara att jag saknar lust att äta.
Jag äter vanlig mat. Köttfärssås med spagetti, kötbullar och potatis, kycklingfileer mer ris osv.
Försök kasta om rutinerna kring maten, skit i vilka tider, skit i mellanmål om du kör med det. Ät mer "sociala måltider", d.v.s. trevligt umgänge. Jag kan klara mig på hur lite mat som helst en dag när jag är för mig själv men i trevligare sociala sammanhang, typ att äta middag med familjen, finns det inga begränsningar.
Ät ute då och då, släng in lite "wicked" ingredienser, ta med dig maten ut och ät picknick istället, vadsomhelst som kastar om rutinerna lite och får ätandet att känas mer lustfyllt.
För jag uppfattar det som att just ätandet är problemet, inte direkt maten i sig?
Bjud hem folk på middag. Tvingar dig både att laga lite roligare och mer varierad mat än du förmodligen gör åt dig själv och gör själva ätsituationen roligare.
Alfred Nobel
2007-08-07, 09:00
...äta middag med familjen, finns det inga begränsningar.
+1 - Det är outstanding att äta med familj och vänner. Jag klarar verkligen inte av att sitta med spöken jämte mig under en måltid. Då blir lätt att jag undviker att äta, eller blir helt omotiverad och gluffsar i mig det första jag finner i skafferiet/kylskåpet.
Larsson85
2007-08-07, 09:19
Försök kasta om rutinerna kring maten, skit i vilka tider, skit i mellanmål om du kör med det. Ät mer "sociala måltider", d.v.s. trevligt umgänge. Jag kan klara mig på hur lite mat som helst en dag när jag är för mig själv men i trevligare sociala sammanhang, typ att äta middag med familjen, finns det inga begränsningar.
Ät ute då och då, släng in lite "wicked" ingredienser, ta med dig maten ut och ät picknick istället, vadsomhelst som kastar om rutinerna lite och får ätandet att känas mer lustfyllt.
För jag uppfattar det som att just ätandet är problemet, inte direkt maten i sig?
Alltså, det handlar om att jag försöker ligga på positiv kaloribalans hela tiden, och då krävs det att jag vid varje måltid sitter och verkligen trycker i mig mat, och det är just den känslan jag är trött på. Att alltid behöva äta mer och mer fast jag har gått förbi gränsen för vad jag normalt hade ätit om jag inte hade haft mina mål med träningen.
Eddie Vedder
2007-08-07, 09:25
Alltså, det handlar om att jag försöker ligga på positiv kaloribalans hela tiden, och då krävs det att jag vid varje måltid sitter och verkligen trycker i mig mat, och det är just den känslan jag är trött på. Att alltid behöva äta mer och mer fast jag har gått förbi gränsen för vad jag normalt hade ätit om jag inte hade haft mina mål med träningen.
Ja och det är därför jag tycker du skall lägga om matrutinerna så du hittar ett nytt sätt att få i dig ett kaloriöverskott. Jag vet ju inte vad som passar för dig men att slippa känna olusten över maten skall inte behöva vara så svårt.
Tips på kost som i sig underlättar ett högt energiintag är det bara du söker reda på själv för såna tips finns det tusentals här på forumet.
Äter du ofta samma mat eller varierar du?
Att sitta och tvinga i sig mat kommer bara att göra dig fet om du inte har extremt liten aptit. Vågen är ingen bra mätare av framsteg, gå efter spegeln istället. Satsa på att äta mat du gillar i behagliga mängder och kriga hårdare på gymmet istället.
Jag äter en egenkomponerad gainer, vassle + maltodextrin efter varje pass. Oftare känner jag inte för att äta det.Ta väldigt kolhydratsrika gainer både före och efter, ät vad du känner för på din fritid, men försök få i dig protein. Se till att alltid ha lättätlig föda som du har lättillgängligt i din bostad.
Så jag gjorde, då jag hade min mest trivsamma bulk, även om det inte är helt bekvämt det heller - men lite får man bita ihop...
Nyckelordet som många förespråkar när det gäller din mat är variation.
Testa nåt nytt och galet! Jag lovar att det finns en sjuhelsikes massa mat som du kommer tycka om. Jag vet att jag gör det. Köp en receptbok eller släng ihop egna recept. Drick dina kalorier då och då.
Börja med att slänga om i din frukost, det var min största clinch när jag blev lite less och efter lite variation flöt det på hur smidigt som helst. Jag bytte ut mjölk mot yoghurt + fil och istället för att ha keso på smörgåsarna slängde jag ner keson med havregrynen. Hur gott som helst!
[…]
Någon annan som upplever det på samma sätt som jag?
Ja faktiskt, efter en viss ålder, strax före 30, äter jag inte lika mycket längre. Innan dess kunde man trycka i sig gränslöst med käk, som mina släktingar i tonåren gör nu. De tävlar i flera sporter och tränar nästan varje dag som jag gjorde. Jag vet inte om det har med åldern eller graden på aktivitet det handlar om men går man till gymet och lyfter lite bara några dagar i veckan är det inte säkert att det där automatiska maskinätandet kommer. Min 17 åriga släkting (tjej) äter nog dubbelt så mycket som jag gör och hon är en mix mellan gymnast och rugbyspelare. Tränar man hårt (som ungdom i alla fall) äter, man annars är det nog något fel någonstans. Spekulerar Hemi.
Jacksatan
2007-08-07, 14:35
Vad äter du för nåt?
Jo. En del människor har otroliga problem att ligga på kaloriplus och det innebär att man måste vara grismätt hela tiden för att fortsätta gå upp i vikt när man nått en viss nivå. All mat är äcklig då och man har inte lust att äta nånting. För att jag själv ska öka i vikt från 90kg och uppåt måste jag äta som ett äckligt svin och må dåligt varje dag.
Jo. En del människor har otroliga problem att ligga på kaloriplus och det innebär att man måste vara grismätt hela tiden för att fortsätta gå upp i vikt när man nått en viss nivå. All mat är äcklig då och man har inte lust att äta nånting. För att jag själv ska öka i vikt från 90kg och uppåt måste jag äta som ett äckligt svin och må dåligt varje dag.
Funkar det inte att äta lite enklare grejer då? Med enklare tänker jag på drickbara saker såsom t.ex. yoghurt eller mixa egna kalori-rika drinkar.
Jacksatan
2007-08-07, 21:06
Funkar det inte att äta lite enklare grejer då? Med enklare tänker jag på drickbara saker såsom t.ex. yoghurt eller mixa egna kalori-rika drinkar.
Det är ju det jag kompletterar med. DOck vill man ju behålla en vettig grund i kosten och inte bara basera den på "slask". Jag brukar lägga till en liter fetmjölk omdagen samt smälla i mig hamburgare, äta smör och ha creme fraiche i maten. Jag måste ändå äta så mkt att jag blir äckelmätt för att gå upp i vikt när jag nått en viss vikt.
Ectomorph
2007-08-09, 10:14
Jag har aldrig förstått varför man ska fortsätta proppa i sig mat fastän man redan är mätt?! Kroppen kan väl indikera själv när det är dags att sluta äta, förutsatt att du tuggar maten väl. Har du provat att äta tills du är behagligt mätt vid dina måltider; hur har din träning fungerat då?
Man kan dra paralleller till den här vattenhysterin som rådde för några år sedan, då var och varannan hade med sig vattenflaska överallt eftersom det var så viktigt med vatten. Sen kom man på att kroppen själv, dvs törsten, är en bra indikator när det är dags att dricka.
Behöver kroppen mer energi så signalerar den väl med mer hunger - och då ska man ju självklart äta - men att fortsätta proppa i sig massa mat då man redan är mätt låter bara konstigt i mina öron.
Eddie Vedder
2007-08-09, 11:00
Behöver kroppen mer energi så signalerar den väl med mer hunger - och då ska man ju självklart äta - men att fortsätta proppa i sig massa mat då man redan är mätt låter bara konstigt i mina öron.
Om ditt resonemang hade stämt med verkligheten hade inga viktproblem existerat i världen för människor med tillräcklig tillgång till mat.
Fattar inte hur du resonerar, du måste väl ha läst i trådar om folk som både aldrig blir mätta samt personer som aldrig orkar äta så mycket som behövs. "Fetmaepidemin" hade aldrig existerat om kroppen signalerat att den är nöjd med energiintaget, finns dessutom otroligt invecklade psykologiska faktorer bakom ätandet.
Ectomorph
2007-08-09, 11:30
Om ditt resonemang hade stämt med verkligheten hade inga viktproblem existerat i världen för människor med tillräcklig tillgång till mat.
Fattar inte hur du resonerar, du måste väl ha läst i trådar om folk som både aldrig blir mätta samt personer som aldrig orkar äta så mycket som behövs. "Fetmaepidemin" hade aldrig existerat om kroppen signalerat att den är nöjd med energiintaget, finns dessutom otroligt invecklade psykologiska faktorer bakom ätandet.
Och hur vet man då hur mkt mat som "behövs" för att ge resultat. Kanske tränar folk inte tillräckligt intensivt för att behöva så mkt mer mat än dom redan äter? Hela den här grejen med att ligga på ett så stort kaloriplus för att bygga muskler har jag fortfarande väldigt svårt för att fatta.
Eddie Vedder
2007-08-09, 11:35
Och hur vet man då hur mkt mat som "behövs" för att ge resultat. Kanske tränar folk inte tillräckligt intensivt för att behöva så mkt mer mat än dom redan äter? Hela den här grejen med att ligga på ett så stort kaloriplus för att bygga muskler har jag fortfarande väldigt svårt för att fatta.
Vad är ett "stort" kaloriplus för dig? 500kcal extra under en viss period ser jag inte alls som mycket, det där är ju dessutom bara ett riktmärke att försöka hålla sig till och blir man fetare än man vil så sänker man.
Ingen vet exakt hur mycket som behövs och just därför rekommenderas att man siktar lite högre än jättesmå överskott eftersom man som sagt inte vet.
Men att påstå att man fått i sig så mycket som kroppen vill när man är mätt måste du ju hålla med om själv att det förefaller ganska befängt med tanke vilka problem vissa ändå har med att äta nog för att inte gå upp eller ner i vikt (fr.a. för att inte gå upp).
Ectomorph
2007-08-09, 11:56
Vad är ett "stort" kaloriplus för dig? 500kcal extra under en viss period ser jag inte alls som mycket, det där är ju dessutom bara ett riktmärke att försöka hålla sig till och blir man fetare än man vil så sänker man.
Ingen vet exakt hur mycket som behövs och just därför rekommenderas att man siktar lite högre än jättesmå överskott eftersom man som sagt inte vet.
Men att påstå att man fått i sig så mycket som kroppen vill när man är mätt måste du ju hålla med om själv att det förefaller ganska befängt med tanke vilka problem vissa ändå har med att äta nog för att inte gå upp eller ner i vikt (fr.a. för att inte gå upp).
Stort kaloriplus skulle jag räkna som 1000 kcal eller mer. Kan på rak arm säga att jag inte trodde detta problem var så utspritt som du påstår.
Personligen så räknar jag aldrig kalorier utan går efter hungerkänslan hur mkt jag bör äta. Käkar basmat, mkt potatis, ris, pasta samt fullvärdigt protein osv. Hittills har det fungerat utmärkt då jag ökar i muskler samt ligger på ungefär samma midjemått. Kan ju tillägga att jag också kör en del cardio, som också gör sitt till förbränningen.
Stort kaloriplus skulle jag räkna som 1000 kcal eller mer. Kan på rak arm säga att jag inte trodde detta problem var så utspritt som du påstår.
Personligen så räknar jag aldrig kalorier utan går efter hungerkänslan hur mkt jag bör äta. Käkar basmat, mkt potatis, ris, pasta samt fullvärdigt protein osv. Hittills har det fungerat utmärkt då jag ökar i muskler samt ligger på ungefär samma midjemått. Kan ju tillägga att jag också kör en del cardio, som också gör sitt till förbränningen.
Och hur duktig är du på att sätta dig in i andra människors hungerkänslor? Alla är vi olika och det som är en bastant måltid för en person är en aptitretare för en annan.
Det är lätt att överdriva, konsekvenserna är tråkiga.
Ectomorph
2007-08-10, 00:20
Och hur duktig är du på att sätta dig in i andra människors hungerkänslor? Alla är vi olika och det som är en bastant måltid för en person är en aptitretare för en annan.
Det är lätt att överdriva, konsekvenserna är tråkiga.
1000 kcal var bara något jag drog till med, och inget att fästa upp sig vid, om det nu var det du syftade på. Jag har heller aldrig försökt sätta mig in i hur hungriga andra människor är, utan bara kommenterat varför folk fortsätter att äta fastän de är mätta bara för att de "måste"!
Musselbank
2007-08-10, 00:46
Jag har plötsligt upptäckt hur gott det är med Snickers. 3 st ger 1 Mcal. Billigt. Hembakade havrekakor (havregryn, smör o socker) är också rätt energirikt och lättätet. Om man nu gillar sötsaker.
Äter man sig mätt och belåten på någorlunda väl sammansatt kost är det väl inga problem att toppa med godiskalorier?
Orka äta mer än till belåtenhet :-/
(Nu äter jag inte Snickers för att gå upp, utan för att det är gott och passar som hand i handske i nikotinabstinensbesvären, men men, upp går jag förvisso...)
Eddie Vedder
2007-08-10, 03:53
1000 kcal var bara något jag drog till med, och inget att fästa upp sig vid, om det nu var det du syftade på. Jag har heller aldrig försökt sätta mig in i hur hungriga andra människor är, utan bara kommenterat varför folk fortsätter att äta fastän de är mätta bara för att de "måste"!
Du skrev ju till en början att du inte kunde förstå varför folk behöver ligga på sett så stort överskott för att växa, ingen brukar rekommendera 1000kcal vad jag någonsin läst.
Så även om det bara var något du dgor till med tycker jag du har fel eftersom du uppenbarligen inte håller med om vad du själv säger i såna fall. Du tycker 1000kcal är mycket och så mycket brukar det heller aldrig vara snack om för då blir man FET. Då är det bara du som missuppfattat det här med att kaloriöverskott är en förutsättning för muskelanabolism till att det skulle behövas stora kaloriöverskott.
Att vissa äter mer för att dom "måste" kan ju inte vara så svårt att förstå heller, både trådskaparen och Jacksatan har ju själva berättat om situationen i just den här tråden.
Om dom båda enbart ätit efter aptiten/mättnadskänslan hade dom troligtvis gått ner i vikt och således ätit för lite.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.