handdator

Visa fullständig version : Korn och etymologi


Flos_Noctis
2007-08-06, 22:17
Hej hej,

Det här har kanske inte så hemskt mycket med näring att göra, men det är lite kostetymologi. :P Passar inte avdelningen så får någon gärna flytta på inlägget nånvart passande...

Sitter iaf uppe här på kvällskvisten och funderar över vissa ords härkomst.

Korn (sädesslaget) har tydligen en väldigt massa synonymer som Jobs tårar, himmelskorn och Jerusalemskorn. Samtliga av dessa nämnda är ju religösa så det förslår, hur kommer det sig? Vet att det finns en väldigt många pålästa här när det gäller nutrition, men hur ligger det till med kosthistoria? :D

Rhino
2007-08-06, 23:01
Korn (sädesslaget) har tydligen en väldigt massa synonymer som Jobs tårar, himmelskorn och Jerusalemskorn. Samtliga av dessa nämnda är ju religösa så det förslår, hur kommer det sig?

Min etymologiska ordbok (Norstedts Våra ord) gav inte så många ledtrådar. Det noterades att korn är ett gemensamt ord i många europeiska språk och att det i många länder används för det vanligaste sädesslaget. Just detta tyckte jag var lite intressant, har inte tänkt på det tidigare, men t.ex. corn flakes är ju gjorda av majs och enligt boken används "corn" för just majs i USA och i exempelvis England betyder det vete och i Skottland havre.

Angående de religiösa omskrivningarna för korn vet jag inte, men en gissning kan vara att skörden sedan länge haft stor betydelse för människors tillgång till mat och man säkert även sett skördens resultat som olika gudars påverkan. Därav kanske de ovan nämnda kristna varianterna?

Flos_Noctis
2007-08-07, 22:32
Intressant det där, att korn skulle vara uttrycket för det vanligaste förekommande. Jag menar, vete är ju det sädesslag som har odlats längst och har bäst egenskaper till bakning och dyl. men aldrig har jag då hört det kallas korn, förrän du nämnde det.

Teorin om tillgången till mat och att få en god skörd verkar väldigt logisk, jag börjar genast tänka på andra kristliga uttryck som "vårt dagliga bröd giv oss idag" o.s.v. Självklart var ju de olika spannmålen ett väldigt viktigt inslag i kosten som sådan, hållbart vid förvaring och energigivande. Något att verkligen prisa Gud för med andra ord. :)

Sverker
2007-08-08, 06:13
De tre världsreligionerna härstammar ju från Israel och vår stamfader Abraham. Det sammanfaller med att jordbruket och odlingen av säd började kring Jeriko i södra Israel. När profeterna vandrade och spred sitt budskap i regionen var jordbruk en naturlig del av folks vardag.


Behöver ju inte vara djupare än så;)

Flos_Noctis
2007-08-08, 22:40
Jo, men även vetesläktet har ju sina rötter nere i Mesopotamien och området där runt omkring och jag har aldrig hört något slags religiöst glorifierande av det. :) Jo, det skulle möjligen kunna vara den bibliska berättelsen om när det regnade manna från himlen under isrealiternas vandring i öknen, men jag vet faktiskt inte om det var vetemanna eller mannagräs som åsyftades då, så haj är jag tyvärr inte på religion. ^^

Sverker
2007-08-09, 06:26
Även mina kunskaper om religioner bortom Jordanfloden är minimala:D

Då får vi leka med tanken att judarna faktiskt var tvångsförflyttade som arbetskraft till Babylon ( Mesopotamien ) och fick där utomordentliga kunskaper om hur man odlar vetet. På samma sätt är det svårt att odla vete när man vandrar runt på Sinaihalvön.



Det är ju svårt att glorifiera något som hör till vardagen samtidigt som det är enkelt att påtala det hårda arbetet bakom brödet på bordet. Vi ska ju kämpa med vardagen och troget arbeta för en plats i himmelriket.

Flos_Noctis
2007-08-09, 23:06
Även mina kunskaper om religioner bortom Jordanfloden är minimala

Då får vi leka med tanken att judarna faktiskt var tvångsförflyttade som arbetskraft till Babylon ( Mesopotamien ) och fick där utomordentliga kunskaper om hur man odlar vetet. På samma sätt är det svårt att odla vete när man vandrar runt på Sinaihalvön.

Det är ju svårt att glorifiera något som hör till vardagen samtidigt som det är enkelt att påtala det hårda arbetet bakom brödet på bordet. Vi ska ju kämpa med vardagen och troget arbeta för en plats i himmelriket.



Jo, det är nog så svårt att odla någonting alls om man är på vandring - varför slog mig inte det självklara faktumet? :D

Så med nyvunna lärdomar om vetet blev det hyllat under Isrealiternas ökenvandring, det låter också som enkel logik så det köper jag rakt av.
Tycker dock att det glutenrika vetet med mycket bättre bakegenskaper borde vara det sädesslag som skulle ha tillskrivits mest lov och pris men jag vet inte heller vilket av dom som var mest odlat och vilket som ger bäst avkastning, så det får bero.

Tack så hemskt mycket för kloka gissningar och hjälp med att få igång kugghjulsmaskineriet upp i skallen på mig. *kissass*