handdator

Visa fullständig version : special mellanmål.

trek
2007-08-06, 22:11
skulle vilja ha nåt tips på ett par bra, enkla och billiga mellanmål som man skulle kunna ta med sig till jobbet och äta lite snabbt under en fika rast.
Problemet är bara att helst så ska det vara någonting som kan hålla upp blodsockret på en jämn nivå och inte heller innehålla för mycket protein, samt inte nån ren mjölk produkt.
Min ända ide som jag kommit på är typ att äta en frukt samt nån smörgås med ost och skinka, men hur är det mot blodsockret?

Det är inte någon fix ide om att jag inte ska äta över en viss gräns med protein eller ha ett stabilt stabilt blodsocker utan det finns medicinska orsaker bakom. och nej det är inte diabetes men en liknade kost som dom blir rekomenderad skulle kunna funka.

Jackie Dee
2007-08-06, 22:54
Frukt och en smörgås på grovt bröd borde vara fint för blodsockret.

Eddie Vedder
2007-08-07, 05:22
Sök, mellanmålstips finns ju en miljard trådar om. Både här och i Matlagningsdelen på forumet.

Macka med ost och skinka som du själv nämner är ju annars helt okej, inte för att jag får ihop ostmacka med att vilja utesluta rena mjölkprodukter.:Virro

Annars tycker jag i vanlig ordning att du kan testa att äta mer vid huvudmåltiderna och skita i mellanmålen, det tycker alltid jag är bättre iaf. Såpass bra glukostolerans och insulinkänslighet har man allt som frisk individ att 5-6 timmar utan mat inte sänker blodsockret i botten (om det nu inte är marmeladskorpor eller fattiga riddare man lever på;)).

Sverker
2007-08-07, 06:19
Hålla blodsockret uppe på en jämn nivå men inte diabetiker:confused:
När det gäller blodsocker brukar det ju vara diabetiker som har problem med varierande blodsocker. Inte friska personer.

När jag läser din post får jag intrycket att din läkare vill minimera belastningen på bukspottkörteln. Både den delen som bildar matspjälkningsenzymer och den delen som bildar hormoner.

Jag tänker direkt på välling. Välling som är gjord för specialkost. Finns ju med soja istället för mjölk och det finns med olika hydrolysat av protein.
Hyffsat snällt mot magen och hyffsat fett så att blodsockret hålls på en jämn nivå.

trek
2007-08-07, 17:48
Sök, mellanmålstips finns ju en miljard trådar om. Både här och i Matlagningsdelen på forumet.

Macka med ost och skinka som du själv nämner är ju annars helt okej, inte för att jag får ihop ostmacka med att vilja utesluta rena mjölkprodukter.:Virro

Annars tycker jag i vanlig ordning att du kan testa att äta mer vid huvudmåltiderna och skita i mellanmålen, det tycker alltid jag är bättre iaf. Såpass bra glukostolerans och insulinkänslighet har man allt som frisk individ att 5-6 timmar utan mat inte sänker blodsockret i botten (om det nu inte är marmeladskorpor eller fattiga riddare man lever på;)).

Nu blev det lite fel då jag kanske skrev att jag skulle utesluta rena mjölkprodukter. Det jag menade så var det mera som mjölk,fil o.s.v som man dricker större mängder av, för jag är blev rekomenderad att inte dricka så mycket mer än ca 2-3 dl mjölk om dan och mjölken behöver jag på morron till havregryen. Sen angående alla mellanmåltids tips så är det ju nästan bara uteslutande baserat på höga protein inttag, då jag försöker hålla mig någorlunda inom slv ramar för rekommenderat protein inttag så blir det svårt att hålla nere protein intaget med dessa tips.

Sen angående blodsocker toppar och dalar så är problemet att jag bl.a haft högt långtids blodsocker vilket har medicinska orsaker och det gör mig inte till en helt frisk individ, så därför bör jag inte öka mängden på måltiderna utan äta fler gånger.

Sen till Sverker (hittar inte hur man quatar flera.)
Problemet är att jag ska försöka hålla en jämnare blodsocker kurva sett över dygnet samt inte "överdriva" protein inttaget utan hålla mig runt omkring 0,8g per kg kroppsvikt då det medför belastning på njurarna. Kanske inget problem fullt friska människor, men nu är jag ju inte det.

Tillbaka till frågan nu då jag kanske uttryckt mig lite klarare.
Hade fått för mig att Välling var ett stort NONO, men så är det tydligen inte. Ska genast inhandla lite. Finns det några andra sådana drycker man kan hälla i sig?
Eller finns det nån vettig källa man kan försöka läsa sig till bra mellanmål?

Eddie Vedder
2007-08-07, 18:18
Eller finns det nån vettig källa man kan försöka läsa sig till bra mellanmål?

Vaddå "vettig"? Om du nu inte vill ha mjölkprodukter och ett lågt proteinintag innebär ju inte att tips om t.ex. keso är dåligt.

Men att exempelvis steka ett stort lass pannkakor som du sedan kan äta när du vill, kalla som varma, är ett gott och bra tips. Vit eller grovt mjöl väljer du själv. Storkok med bönor eller linser är också bra och något du kan äta då och då, frukt och bär. Finns hur mycket bra mellanmålstips som helst och jag förstår inte var du fått det där med att det alltid är högproteinmellanmål som rekommenderas.

Frukt, bröd, baljväxter, havregryn, plättar, pannkakor o.s.v. Inga rena mejeriprodukter, inte jätteproteinrikt men gott och bra.:)

trek
2007-08-07, 19:07
Vaddå "vettig"? Om du nu inte vill ha mjölkprodukter och ett lågt proteinintag innebär ju inte att tips om t.ex. keso är dåligt.

Men att exempelvis steka ett stort lass pannkakor som du sedan kan äta när du vill, kalla som varma, är ett gott och bra tips. Vit eller grovt mjöl väljer du själv. Storkok med bönor eller linser är också bra och något du kan äta då och då, frukt och bär. Finns hur mycket bra mellanmålstips som helst och jag förstår inte var du fått det där med att det alltid är högproteinmellanmål som rekommenderas.

Frukt, bröd, baljväxter, havregryn, plättar, pannkakor o.s.v. Inga rena mejeriprodukter, inte jätteproteinrikt men gott och bra.:)

Ok förstår exakt vad du menar men tro mig jag har sökt och inte hittat vad jag ville, är inte alltid så lätt för oss som inte sutit här i flera år och läst tråd efter tråd, och vet ungefär vad en tråd innehåller då man ser den. Vet du vad du letar efter så visst hittar man det oftast det jättesnabbt men vet man inte riktigt var man ska börja så är det värre, så därför frågar man ju för att få en liten fingervisning om vad man kan börja kika närmare på.

Så jag är inte ute efter nån receptsamling utan skulle ju bara vilja ha lite tips på grejer man kan slänga i sig lite snabbt, som typ "prova med böner och nypon soppa".
För inget illa om tipsen som redan finns dom är säkert jätte bra och det finns säkert redan en tråd på sådana mellanmål som jag skulle vilja ha men jag hittar den då inte så därför försökte jag ställa en fråga som jag kanske skulle kunna få svar i. För de kriterier jag har på ett mellanmål som jag hittar här är typ väldigt ofta baserat på kvarg, tonfisk, mjölkshakar e.t.c det funkar inte heller att dra i sig en sport dryck eller en energybar då de inte heller passar för mig.
Sen med vettig så menade jag att typ "AA BB har skrivit en intressant artikel om lalala" alltså sådant som man kanske kan bli lite klokare av och veta vad man ska börja leta efter.

Sverker
2007-08-07, 19:21
Om målet är att hålla nere proteinintaget så är ju bönor och linser inte riktigt rätt väg. Då är det lättare att äta ägg ( med potatis ) eller keso ( med pasta eller bröd ) för att få ut den optimala aminosyraprofilen.

trek
2007-08-07, 19:44
Om målet är att hålla nere proteinintaget så är ju bönor och linser inte riktigt rätt väg. Då är det lättare att äta ägg ( med potatis ) eller keso ( med pasta eller bröd ) för att få ut den optimala aminosyraprofilen.

Jätte bra tips igen, men det där är ganska lika vad min lunch/niddag ser ut.
Har nog bestämt mig nu, det blir till att göra en extra matlåda och ta med som mellan mål ska dock försöka, modifera den lite med nån frukt kanske samt göra den lite mindre. Dock är detta tvärt emot vad jag ser som mellanmål och är kanske inte så jätte smidig lösning men ska prova och kolla om det kan funka i praktiken.