handdator

Visa fullständig version : Mindre mättande mat för viktuppgång

thatkrillesshow
2007-08-06, 20:27
Hallå, försöker lägga på mig lite kilon, men har lite svårt att få i mig ordentligt med mat då jag snabbt blir mätt, men jag tänkte att om man käkar mat som inte mättar lika mkt så kan man få i sig lite extra kalorier.
Alltså skulle jag vilja ha tips på mat/maträtter som inte mättar så mkt men ändå ger schysst med kalorier så man orkar trycka i sig lite extra.

GymTT
2007-08-06, 20:34
Släng på lite olja och eller nötter så blir det snabbt rätt mycket energitätare.

Eddie Vedder
2007-08-06, 20:39
Bröd är mitt standardsvar i den här frågan. Mackor kan jag äta tills magsmärtan säger stopp, inte mättnaden.

Har man dessutom pålägg såsom lite fetare ost, kaviar, leverpastej, makrill i tomatsås, avocado, smör, ägg i olika former, lite sylt/marmelad o.s.v. kan du göra mackorna alldeles sinnessjukt goda, energirika och nyttiga!:thumbup:

Ett glas mjölk till det och du har ett jäkla skrovmål som inte gör dig särskilt mätt men ger mycket energi och näring (förutsatt att du fixar ihop hyfsat nyttiga mackor iaf).

Jaive
2007-08-06, 21:17
Nudelsoppa och varma mackor, sådär en 6-8 st (man kan ju ta fler/färre om man vill och nudelsoppan kan man ju skita i då den inte innehåller så mycket vettigt), är gott. Då kan jag lova att du får i dig extra kalorier som inte mättar så länge. Ta en fettsnål ost och lite rökt skinka på så ska du se att det blir toppen :)

L-Sami
2007-08-06, 21:19
Rice Krispies och standard mjölk / Vitt toastbröd med smör. Det är någonting jag kan äta massor av utan att bli mätt, lättätet och kaloritätt.

Cohen
2007-08-06, 21:22
Nudelsoppa och varma mackor, sådär en 6-8 st (man kan ju ta fler/färre om man vill och nudelsoppan kan man ju skita i då den inte innehåller så mycket vettigt), är gott. Då kan jag lova att du får i dig extra kalorier som inte mättar så länge. Ta en fettsnål ost och lite rökt skinka på så ska du se att det blir toppen :)

Om han vill ha mycket energi och lite mättnad, varför rekomendrea fettsnål ost?

Nej, kör istället på någon god och vällagrad fullfetts-ost om du gillar mackor.

Jaive
2007-08-06, 21:32
Om han vill ha mycket energi och lite mättnad, varför rekomendrea fettsnål ost?

Nej, kör istället på någon god och vällagrad fullfetts-ost om du gillar mackor.

Jo det är ju iofs sant, men i och med att det redan är rätt mycket kalorier i det jag beskrev så kan man ju i alla fall försöka begränsa fettet från osten, men visst känner man att det inte skadar med extra fett så kan man ju självklart köra så.

pragmatist
2007-08-06, 21:41
Ät efterrätt. Lite glass finns det alltid utrymme för. :thumbup:

thatkrillesshow
2007-08-07, 19:21
Tack för tipsen:)
Antar att vitt bröd e mindre mättande än mörkt bröd, korrekt?
Undra lite hur det e med "vanlig" mat som pasta, ris, korv etc, vilket som e minst mättande. T.ex. nudlar e inte lika mättande som ris men innhåller typ lika många kcal.
Typ nåt sånt, så jag vet vad jag ska välja för kolhydrat/protein/fett källor som mättar minst.

Alfred Nobel
2007-08-07, 19:31
Potatis har en högre mättnadskänsla än konkurenterna ris och pasta, men betydligt mindre kcal. Dock är det väldigt enskilt och beroende på mängden man äter. Rent generellt skulle jag säga att fågel och fisk är två ypperliga proteinkällor. Kyckling bjuder inte på mycket fett direkt, beroende på om det är filébitar eller grillad kyckling med/utan skin. Men fet fisk som lax och makrill är både rikt på omega-3/6 och har bra fettsyror.

Lax har i mitt tycke ingen mättnadskänsla alls, jag kan äta upp mot 300g och fortfarande vilja ha mer. Kan dels bero på att jag är såld i fisk i allmänhet, men det är en annan femma :P

Kung Bruno
2007-08-07, 19:32
Hallå, försöker lägga på mig lite kilon, men har lite svårt att få i mig ordentligt med mat då jag snabbt blir mätt, men jag tänkte att om man käkar mat som inte mättar lika mkt så kan man få i sig lite extra kalorier.
Alltså skulle jag vilja ha tips på mat/maträtter som inte mättar så mkt men ändå ger schysst med kalorier så man orkar trycka i sig lite extra.

Jadu.

Jag kanske är fel person att svara - jag äter tills dess att jag spyr om jag tillåter mig själv.

Men, detta kan jag trycka i mig kilovis med utan att hungern blir dämpad:

Flingor och mjölk (kan verkligen sitta och moffla i mig), blir en del protein men mycket kolhydrater.

Mackor (rostade), energifördelningen kan ju bli hursomhelst, då du själv väljer pålägg.

Kött, så otroligt gott att det knappt går att bli mätt imo.

Eddie Vedder
2007-08-07, 19:32
Vad som mättar mer eller mindre är ofta väldigt subjektivt, men i regel är ju raffinerade produkter mindre mättande är fullkornsprodukter som du säger.
Sedan är ju alltid fullfettssvarianter av olika livsmedel såklart energirikare än lightvarianter av dito.

Kung Bruno
2007-08-07, 19:35
Tack för tipsen:)
Antar att vitt bröd e mindre mättande än mörkt bröd, korrekt?
Undra lite hur det e med "vanlig" mat som pasta, ris, korv etc, vilket som e minst mättande. T.ex. nudlar e inte lika mättande som ris men innhåller typ lika många kcal.
Typ nåt sånt, så jag vet vad jag ska välja för kolhydrat/protein/fett källor som mättar minst.

Vanlig mat som inte mättar ...

Korv, bacon, pizza, hamburgare, friterat kyckling osv. dvs. feta köttprodukter.
Pizza/hamburgare kan göras nyttiga om man hemmagör dom. Energiinnehållet kommer självklart vara högt men sen när är mycket kcal förknippat med onyttighet?

Sen det mesta går ju att ätas i bröd, tortillas ex.

Potatis mättar ju en hel del, men hemmagjort potatismos med en klick smör i blir så fruktansvärt gott så att man kan äta en hel del. (Smöret kan du ju öka på så kan du äta ännu mindre).

Alexton
2007-08-07, 19:47
Skulle säga nötter. Pistage, cashew, vanliga jordnötter... tok mycket kcal per 100g. Enkelt att trycka i sig och mättar ingenting. Varning bara, äter du för mycket så brukar magen bli lite oreglerlig dagen efter ;)

thatkrillesshow
2007-08-07, 20:29
Energiinnehållet kommer självklart vara högt men sen när är mycket kcal förknippat med onyttighet?

Precis, o jag e ju ute efter mkt kcal, utan att bli för mätt.

Skulle säga nötter. Pistage, cashew, vanliga jordnötter... tok mycket kcal per 100g. Enkelt att trycka i sig och mättar ingenting. Varning bara, äter du för mycket så brukar magen bli lite oreglerlig dagen efter ;)

Tack för tipset och varningen, den var nog behövlig då vi har ett storpack jordnötter hemma:D

thatkrillesshow
2007-08-11, 19:57
Men knäckebröd då, vart ligger det nånstans i förhållande till vitt o mörkt bröd?

Eddie Vedder
2007-08-11, 20:02
Men knäckebröd då, vart ligger det nånstans i förhållande till vitt o mörkt bröd?

Mer kcal per 100g men desto mindre per skiva. Väldigt fiberrikt och nyttigt, men att bulka på bröd och välja knäckebröd om aptiten inte är så bra kan nog bli problematiskt.
Betydligt mer lättätet med vitt bröd, men å andra sidan är det ju främst på påläggsfronten du kan göra smörgåsarna RIKTIGT energirika så vill du ha ett lite mer näringsrikt bröd än vitt kan du ju välja knäckebröd.:)

Men det ena utesluter ju heller inte det andra, variera vet jag!:thumbup:

Alfred Nobel
2007-08-11, 20:06
Kaviar är optimalt för mig när jag behöver extra kalorier. Jag blir knappt mätt och tillsammans med ägg, ost eller keso finns det inga gränser.

~450kcal/100g brukar Kaviar ligga på, ungefär.

Jornötssmör är nummer 2 på min lista. Tillsammans med sylt på skogaholmslimpa eller formfranska med sylt ovanpå blir det en underbar kombination.

~650kcal/100g brukar jordnötssmör ligga på, ungefär.

Dock förekommer en tråkig mättnadskänsla från jordnötssmöret om jag käkat för mycket, men då vänder jag på steken och tar fram Nutella. Chokladkräm som också kan användas på smörgås, blir superduper gott och perfekt till ett glas med iskall fläderblomssaft :)

Morty
2007-08-11, 20:26
Varför bulkar folk onyttigt? -.-

Mer on topic, skogaholmslimpa e väl det som man kan trycka på mest av. En limpa går ner med lite vilja :D

Rahf
2007-08-11, 20:29
Kaviar är optimalt för mig när jag behöver extra kalorier. Jag blir knappt mätt och tillsammans med ägg, ost eller keso finns det inga gränser.

~450kcal/100g brukar Kaviar ligga på, ungefär.

Jornötssmör är nummer 2 på min lista. Tillsammans med sylt på skogaholmslimpa eller formfranska med sylt ovanpå blir det en underbar kombination.

~650kcal/100g brukar jordnötssmör ligga på, ungefär.

Dock förekommer en tråkig mättnadskänsla från jordnötssmöret om jag käkat för mycket, men då vänder jag på steken och tar fram Nutella. Chokladkräm som också kan användas på smörgås, blir superduper gott och perfekt till ett glas med iskall fläderblomssaft :)

Passa saltintaget om kaviar är din absoluta favorit ;)

Alfred Nobel
2007-08-11, 20:40
Passa saltintaget om kaviar är din absoluta favorit ;)

Jo men nu käkar jag inte det hela tiden, endast de dagar jag verkligen behöver mer mat i magen eller får lyxa till de lite extra. Frukosten på helger blir det gärna lite marmelad på rostad bröd och kaviar på ägget :)

Annars är jag svag för gröt, oftast hardcore mixxar!