handdator

Visa fullständig version : Fortimel vs Whey 80 som muskel/vikttillskott


Ronja
2007-08-06, 19:16
Hej är det någon som har några kunskaper eller åsikter om vilket som är det bästa för en bra muskel/viktuppgång?
WHey 80(t.ex. från star nutrition) eller en fortimel från apoteket?

Alla fakta uppskattas!
(vet att whey 80 inte innehåller kolhydrater, kan kanske kompletteras på annat vis om så skulle behövas?)

*Väntar* *flex*

Rahf
2007-08-06, 19:23
Ingen av dem bygger muskler bättre än den andra. För att bygga muskler krävs ett energiöverskott och ifall du inte skapar det kommer båda produkterna inte ge någonting förutom extra kalorier i form av protein (whey-80) och vad nu Fortimel innehåller (står ej på Apotekets hemsida).

Energiöverskott (enkel version): Du får i dig mer kalorier än du gör av med. Kcal in - Kcal ut = Viktskillnad

Vill du ha kolhydrater till ditt protein så köp fast carbs från Kolozzeums egen webshop, det är 100% maltodextrin som är snabba kolhydrater.

Använd sökfunktionen och sök på "protein" så kommer du hitta en hel uppsjö av trådar.

Eddie Vedder
2007-08-06, 19:26
(vet att whey 80 inte innehåller kolhydrater, kan kanske kompletteras på annat vis om så skulle behövas?)

*Väntar* *flex*

Det du nämner här ser jag som det bästa alternativet, du kan dosera din gainer själv utifrån behov och du tjänar pengar.:thumbup:

Kolozzeum Pure Whey som finns i tre olika stora förpackningar:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=171

Fairing - Fast Carbs, maltodextrin att blanda i proteindrinken:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Dessa två produkter är exempel som tillsammans bildar en alldeles utmärkt gainer att ta efter passet.:)

Ronja
2007-08-06, 19:38
Tränar ej för tillfället då jag endast väger 46kg till 168cm men tänkt börja så fort jag når 50kg igen.

Låter bra att blanda egen gainer, är det någon skillnad mellan alla whey produkter från olika tillverkare? (har endast testat från vår gymgrossist och han säljer star nutrition)

Har tidigare haft ett stort sockerberoende och känner lite oro över hur jobbigt det kommer bli när jag ska sluta med mina fortimel(som innehåller en del socker, fortimel är den jag använder för tillfället.) Har tänkt kunna klara mig utan kosttillskott när jag väl nått normalvikt.

Vitaminer och mineraler mm hur är det med dem är det nån skillnad emellan dem på det? är ju viktigt att man får i sig allt när man bygger.

Hur mkt protein behöver jag tror ni? nån som är duktig på den biten och skulle vilja hjälpa mig lite? Har nojja över att jag måste få i mig tillräckligt med protein och äter därmed aldrig en vegetarisk måltid.

*tacksam för svar*

Eddie Vedder
2007-08-06, 19:54
Låter bra att blanda egen gainer, är det någon skillnad mellan alla whey produkter från olika tillverkare? (har endast testat från vår gymgrossist och han säljer star nutrition)

Nej det ger exakt samma effekt oavsett priset på produkten och oavsett hur stor bodybuildern på etiketten är.

Ett vassleisolat från den flashiga producent A metaboliseras inte annorlunda än ett vassleisolat från den mindre flashiga producenten B. Jag rekommenderar som sagt att du köper på dig dom produkterna jag länkade till. Dom är billiga och på intet sätt annorlunda än samma produkt från en annan burk med ett dyrare pris på etiketten.

Vitaminer och mineraler mm hur är det med dem är det nån skillnad emellan dem på det? är ju viktigt att man får i sig allt när man bygger.

Har du tänkt bygga muskler kommer du behöva äta mycket, har du ett tillräckligt stort matintag där kosten är näringsrik och varierad behövs definitivt inte tillskott av vitaminer och mineraler.

Det är en myt att man som tränande individ helt plötsligt behöver mycket mer mikronutrienter än det generellt angivna RDI för den friska befolkningen. RDI är ordentligt tilltaget redan, just p.g.a. av att "medelsvensson" skall kunna äta en helt normal kost utan att behöva fundera särskilt mycket men ändå få i sig tillräckliga mängder.
Att ligga på RDI är inte svårt vid en nyttig kost med tillräcklig mängd, det kommer du upp till utan problem med en vanlig kost.:thumbup:

Hur mkt protein behöver jag tror ni? nån som är duktig på den biten och skulle vilja hjälpa mig lite? Har nojja över att jag måste få i mig tillräckligt med protein och äter därmed aldrig en vegetarisk måltid.

Äter du en vegetarisk måltid där du kompletterar proteinerna på ett lämpligt sätt är ett en utmärkt måltid, fullkornspasta och linser t.ex.
Med tanke på din låga vikt klarar du dig gott och väl på 100 gram protein om dagen, skulle du hamna under det så är inte ens det en "katastrof". det väsentliga är att tillgången till essentiella aminosyror är tillräcklig, är aminosyrebehovet tillgodosett är det den totala energitillgången som avgör huruvida du bygger muskelmassa eller ej.:)


Hoppas svaren gav någonting av värde, lycka till!:thumbup:

Tolkia
2007-08-06, 21:05
Jag tror inte att dú behöver oroa dig för det som du kallar ditt "sockerberoende". Socker är inte i sig beroendeframkallande, däremot kan man ha sockersug t.ex. för att man lärt sig använda söt mat som "drog", som tröst när man är ledsen, som ångestdämpare, som belöning etc. Eller för den delen för att man är så fixerad vid att det är förbjudet och dåligt att man inte kan få det ur sina tankar (att förbjuda något är ofta ett säkert sätt att se till att man aldrig kommer att få det ur tankarna). En annan anledning till sockersug är HUNGER. Med din vikt i kombination med träningsförbud gissar jag att du har låtit kroppen svälta ett bra tag. En kropp som svälter kommer att desperat längta efter näring/energi/mat, även när du trängt bort dina hungerkänslor så länge att du slutat känna dem medvetet är kroppen hungrig. Den vet att den dör om den inte får mat. Du kan neka den födan den behöver, men du kan aldrig lura den (som Paulun lär ha sagt: "Man kan inte slåss mot hungern, antingen dör man eller så äter man."). Lättillgänglig energi finns i sådant som är sött, alltså är sött något vi börjar längta efter när blodsockret sjunker och vi blir hungriga. Lösningen är med andra ord att se till att du inte är så hungrig så ofta.

Ju bättre du blir på att äta så mycket som du behöver, desto lättare kommer det att bli att handskas med sockersuget (och ju desto mindre kommer det att bli).

Sverker
2007-08-07, 06:28
Fortimel är ett näringstillskott.
Vitaminerna och mineralerna behöver du kanske inte bry dig om men tänk på att säkert hälften av kalorierna i Fortimel kommer från fett.
Jag gissar att din läkare rekommenderar dig Fortimel för att få tillräckligt med energi och bra med byggstenar för att bygga upp kroppen igen.
Att ersätta Fortimel med en gainer är inte att gå hela vägen. Du bör även fylla på med motsvarande fett från rapsolja.

Ronja
2007-08-07, 06:39
Fortimel är ett näringstillskott.
Vitaminerna och mineralerna behöver du kanske inte bry dig om men tänk på att säkert hälften av kalorierna i Fortimel kommer från fett.
Jag gissar att din läkare rekommenderar dig Fortimel för att få tillräckligt med energi och bra med byggstenar för att bygga upp kroppen igen.
Att ersätta Fortimel med en gainer är inte att gå hela vägen. Du bör även fylla på med motsvarande fett från rapsolja.

Fortimel:
Per 100ml
100kcal
10g protein
18g(lite osäker tar ur minnet)
2g fett

Ej så fettrik som de flesta andra näringsdrycker. Kompletterar själv med nötter avocado osv

Ronja
2007-08-07, 06:50
Jag tror inte att dú behöver oroa dig för det som du kallar ditt "sockerberoende". Socker är inte i sig beroendeframkallande, däremot kan man ha sockersug t.ex. för att man lärt sig använda söt mat som "drog", som tröst när man är ledsen, som ångestdämpare, som belöning etc. Eller för den delen för att man är så fixerad vid att det är förbjudet och dåligt att man inte kan få det ur sina tankar (att förbjuda något är ofta ett säkert sätt att se till att man aldrig kommer att få det ur tankarna). En annan anledning till sockersug är HUNGER. Med din vikt i kombination med träningsförbud gissar jag att du har låtit kroppen svälta ett bra tag. En kropp som svälter kommer att desperat längta efter näring/energi/mat, även när du trängt bort dina hungerkänslor så länge att du slutat känna dem medvetet är kroppen hungrig. Den vet att den dör om den inte får mat. Du kan neka den födan den behöver, men du kan aldrig lura den (som Paulun lär ha sagt: "Man kan inte slåss mot hungern, antingen dör man eller så äter man."). Lättillgänglig energi finns i sådant som är sött, alltså är sött något vi börjar längta efter när blodsockret sjunker och vi blir hungriga. Lösningen är med andra ord att se till att du inte är så hungrig så ofta.

Ju bättre du blir på att äta så mycket som du behöver, desto lättare kommer det att bli att handskas med sockersuget (och ju desto mindre kommer det att bli).

Jo allt det där vet jag och är väl lite rolig som lägger in trådar här som jag egentligen redan kan svaret på, men det är väl min självkänsla som ej kommit i topp än(men en bra bit på väg! :D ) Och då behöver jag bara lite bekräftelse på min egen "kunskap" och lite backup.


Sockersuget är i princip obefintligt nu, förutom under hög stress, eftersom jag äter sju ggr per dag och hinner ej bli hungrig nästan nån gång.Det är när jag ska sluta med fortimelen som jag antagligen kommer få lite jobbigt. Det var värre när jag var frisk(hade inget förbud mot mig själv utan åt som jag ville) men då vägde jag 65+(ökade) och kunde inte låta bli choklad pizza mm, tog mig till slut i kragen och började äta bättre(med andras hjälp) men det satte igång en ond spiral tyvärr. satsade endast på att väga mellan 60-65 kg då.
Jaja nog om detta.:D


Är det ok att skicka pm till dig? har hört att du kan en del om ätstörningar? nog för att man vet en hel del själv efter 5 år av upp och nergång, men nu har jag verkligen funnit vägen mot livet(hoppas jag) för jag mår bättre än nånsin

Tolkia
2007-08-07, 07:19
Jo allt det där vet jag och är väl lite rolig som lägger in trådar här som jag egentligen redan kan svaret på, men det är väl min självkänsla som ej kommit i topp än(men en bra bit på väg! :D ) Och då behöver jag bara lite bekräftelse på min egen "kunskap" och lite backup.

No worries, det föga ovanligt. Det finns vissa saker som man behöver höra 100000000000000 gånger från någon annan för att övertyga sig själv om, trots att man redan innan visste att de var rätt.
Är det ok att skicka pm till dig? har hört att du kan en del om ätstörningar? nog för att man vet en hel del själv efter 5 år av upp och nergång, men nu har jag verkligen funnit vägen mot livet(hoppas jag) för jag mår bättre än nånsin
Jag blir nog både avskedad och bannad om jag svarar nej. :D
(Ja, givetvis är det OK med PM)