handdator

Visa fullständig version : Minskad grundförbrukning av kcal?

Jaive
2007-08-06, 17:57
Döda mig för att jag suger på att söka om det är så, jag har faktiskt försökt (lite iaf).
Vad krävs för att ett minskat kaloriintag ska leda till en minskad basal kaloriförbrukning till en grad att det spelar roll i praktiken samt hur mycket kan det röra sig om i förändring. Om nu detta är vad som sker, jag har för mig att det KAN bli så. Om inte, vad kan minska den basala kaloriförbrukningen?

Eddie Vedder
2007-08-06, 18:24
Får du i dig lite energi blir kroppen per automatik extra sparsam i regel, äter du mer finns mycket energi att tillgå och således blir kroppen lite mer slösaktig. Metabolisen är med andra ord ganska elastisk, det är ganska tydligt om man tänker på personer som ligger stabilt i vikt år efter år efter år efter år.... men utan att någonsin tänka en tanke på vad, hur mycket och när dom äter.
Att äta lite mer här, äta lite mer där o.s.v. kommer inte innebära några stora viktförändringar och det är därför man brukar rekommendera uppåt 500kcal underskott eller överskott vid deff/bulk. Strävar man efter mindre finns helt enkelt "risken" att kroppen anpassar sig (förlåt Englund:D) till det lägre/högre enrgiintaget.

Siffror på ökad och nedsatt energiförbrukning vid över-och underätning får någon annan stå för, det vet inte jag. Hursomhelst varierar det ju väldigt från person till person hur lätt man har för att gå ner i vikt och hur lätt man går upp trots att man ändrar matvanorna.

Hursomhelst kommer ALLTID ett underskott innebära viktnedgång och ett överskott kommer ALLTID innebära viktuppgång, där finns inga undantag, aldrig, never.;)

King Grub
2007-08-06, 18:32
Visst blir det så; ämnesomsättningen anpassar sig till ett lägre energiintag och en lägre kroppsvikt och sänker sig, mer än vad som förklaras enbart av förlust av fettfri massa och denna metabola kostnad.

http://www.unu.edu/Unupress/food2/UID08E/uid08e03.htm#9.%20adaptation%20to%20underfeeding

isoz
2007-08-08, 08:25
Riktigt intressant lank, om man laser den sa verkar det vara "set the point theory" som galler for kroppen oavsett vad och hur man ater... (och det stodjer den allmanna uppfattningen har pa forumet att det ar varsamhet som galler vid viktminskning)