handdator

Visa fullständig version : är detta program lämpligt??


carl_88
2007-08-06, 16:37
håller på att ändra mitt träningsprogram och behöver hjälp att göra ändringar ifall det finns risk för överträning!!

hittils har jag kört ett fyradagars program men vill nu ändra till tredagars-program som lyder:

Dag 1) Bröst/Underarmar/Mage

Dag 2) Rygg/Ben följt av en dag vila så biceps orkar till fullo i nästa pass

Dag 3)Axlar/biceps/triceps följt av en dag vila så bröst orkar till fullo i nästa pass

låter detta bra?? tacksam för kritik!!

Allan
2007-08-06, 16:39
Kolla in stickyn om träningsprogram

Rock'nRoll
2007-08-06, 16:39
Att rygg och ben får lika mycket prioriterning som bröst tillsammans är väl kanske inte att rekomendera.

goj739
2007-08-06, 16:40
hade personligen aldrig orkat med dag 3, för mycket som skall köras den dagen. t ex byt plats på biceps / triceps till dag 1 och släng in underarmar på dag 3

carl_88
2007-08-06, 16:42
jag tränar dock ben/ryggpasset i ca 2 timmar med övningar som marklyft/chins/latsdrag/rodd/knäböj/benpress/bencurl

JohnRick
2007-08-06, 17:10
Du säger inte över vilken period din 3dagarssplit ska löpa. Över en vecka? Sex dagar? Tre dagar? I övrigt - rygg och ben på samma dag i en 3-split? Nej.

olander08
2007-08-06, 17:27
Förstår inte varför folk inte drar till med en vanlig 3-split, istället för att krångla till det så man får ett ojämt träningsschema...

Dag x - Rygg/Bakre axlar/Biceps

Dag y - Ben/Mage/Underarmar

Dag z - Bröst/Främre axlar/Triceps

Enklare än så blir det inte.

carl_88
2007-08-06, 17:34
över 5 dagar, eftersom jag vilar i två dagar!!!!!!!!!!!!!!!!

mentzer
2007-08-07, 05:40
hade personligen aldrig orkat med dag 3, för mycket som skall köras den dagen. t ex byt plats på biceps / triceps till dag 1 och släng in underarmar på dag 3

Jag tycker inte ett axel/biceps/triceps-pass verkar särskilt jobbigt jämfört med ett 2-timmars rygg/benpass. Om man inte disco-tränar förståss.

mentzer
2007-08-07, 05:41
Förstår inte varför folk inte drar till med en vanlig 3-split, istället för att krångla till det så man får ett ojämt träningsschema...

Dag x - Rygg/Bakre axlar/Biceps

Dag y - Ben/Mage/Underarmar

Dag z - Bröst/Främre axlar/Triceps

Enklare än så blir det inte.

Det är inte lika roligt...

mentzer
2007-08-07, 05:42
Du säger inte över vilken period din 3dagarssplit ska löpa. Över en vecka? Sex dagar? Tre dagar? I övrigt - rygg och ben på samma dag i en 3-split? Nej.

Jo det gör han.
Rygg och ben- hardkååår:hbang:

JohnRick
2007-08-07, 16:23
Jo det gör han.
Rygg och ben- hardkååår:hbang:

Jag såg det senare - trenne dagar över femdagarsperiod. Att man sedan har mer muskelmassa i benen än hela överkroppen sammantaget (förutsatt att de tränas hyfsat likvärdigt) är en annan femma. Ben ensamt säger jag.

mentzer
2007-08-10, 05:43
Jag såg det senare - trenne dagar över femdagarsperiod. Att man sedan har mer muskelmassa i benen än hela överkroppen sammantaget (förutsatt att de tränas hyfsat likvärdigt) är en annan femma. Ben ensamt säger jag.

Jo, men överkroppen har fler funktioner. Hur ser ditt schema ut? Med det resonemanget borde du träna mer ben än hela överkroppen.

Arnoldski
2007-08-10, 07:27
Jag tror inte du riskerar överträning med det upplägget i alla fall.

För mig personligen ser jag inget konstigt med att ha bröst först och att det tar upp stor del ur prioriteringssynpunkt. Jag får slita som en galning för att ens få mikroskopiska bröstförändringar.

Dock -jag skulle aldrig palla ben och rygg samtidigt då de är de mest krävande passen jag känner till.
Jag känner mig oftast som jag har fått influensa och är på väg att dö efter mina benpass och klart liknande symptom vid ryggträningen.

(Marklyft i sig är ju nog att få vuxna män att gråta, men jösses Amalia vilken övning!)