handdator

Visa fullständig version : Baljväxter och östrogen?


Kung Bruno
2007-08-06, 13:50
En kille sa nyss till mig att baljväxter hjälper till att skapa östrogen i kroppen, och sedan så sa han att östrogen förtryckte testosteronet 200ggr, så att det i princip blev omöjligt att bygga muskler.

Baljväxter är ju billigare än kött och fisk, och dessutom så blir det fullvärdigt när man äter det med pasta, så jag tänkte köra på det ...

Stämmer detta? Eller är det så att östrogen skapas men kommer inte hindra muskeltillväxt?

apa_ola
2007-08-06, 14:11
En kille sa nyss till mig att baljväxter hjälper till att skapa östrogen i kroppen, och sedan så sa han att östrogen förtryckte testosteronet 200ggr, så att det i princip blev omöjligt att bygga muskler.

Baljväxter är ju billigare än kött och fisk, och dessutom så blir det fullvärdigt när man äter det med pasta, så jag tänkte köra på det ...

Stämmer detta? Eller är det så att östrogen skapas men kommer inte hindra muskeltillväxt?

Gäller väl sojaprotein mer specifikt, och inte andra bönor och linser.

Sen är väl östrogen anabolt det med, om än inte i samma grad som testosteron?

Kung Bruno
2007-08-06, 14:13
Hmm, okej.

Så det är inte sojaprotein i baljväxter? Bara i sojabönor?

King Grub
2007-08-06, 14:19
Sojaprotein hittar du, häpnadsväckande nog, i sojabönan och i produkter där denna ingår.

Kung Bruno
2007-08-06, 14:25
Sojaprotein hittar du, häpnadsväckande nog, i sojabönan och i produkter där denna ingår.

På så vis ...

Men ang. baljväxter och östrogen, samt östrogen och muskeltillväxt då?

Ronja
2007-08-06, 14:58
Kanske låter dum nu men har jag fattat helt fel om att man ej kan bygga muskler på sojaprotein?*virro*

Eddie Vedder
2007-08-06, 15:49
Kanske låter dum nu men har jag fattat helt fel om att man ej kan bygga muskler på sojaprotein?*virro*

Ja du har fattat helt fel då. Det är inte lika effektivt för muskeltillväxten som exempelvis vassle och kasein men fortfarande inte i närheten av omöjligt.

Finns faktiskt ett gäng veganbyggare med imponerande fysik.

Sverker
2007-08-06, 18:24
Du får söka på isoflavoner. Det är de östrogenliknande ämnena i soja. Finns massor av trådar om isoflavoner.

Ronja
2007-08-06, 19:25
Ja du har fattat helt fel då. Det är inte lika effektivt för muskeltillväxten som exempelvis vassle och kasein men fortfarande inte i närheten av omöjligt.

Finns faktiskt ett gäng veganbyggare med imponerande fysik.

Bra! Jag blev lite orolig där:D ! Dricker sojamjölk så jag hoppas jag tar upp proteinet därifrån också förutom från övriga kosten.

Eddie Vedder
2007-08-06, 19:31
Bra! Jag blev lite orolig där:D ! Dricker sojamjölk så jag hoppas jag tar upp proteinet därifrån också förutom från övriga kosten.

Klart du gör, sojaprotein räknas t.o.m. som fullvärdigt. Mig veterligt det enda vegetabiliska proteinet som gör det, även om det inte kan mäta sig med vassle, äggprotein, fiskprotein o.s.v.

Har du t.ex. sojamjölk i havregrynsgröt så kompletterar aminosyreprofilerna i sojaproteinet och spannmålsproteinet varandra bra.:thumbup:

Doctor Snuggles
2007-08-07, 06:01
Apropå soja: Jag vet inte hur det är med soyaisolat o dyl, men icke-fermenterade soja produkter har jag läst en del om att man bör undvika, t.ex sojamjölk (finns fermenterad som ska vara ok), sojamjöl, sojabönor o dyl.

Vet inte hur seriös info det är, men finns en del här att läsa:
http://www.soyonlineservice.co.nz/

Ronja
2007-08-07, 06:30
Klart du gör, sojaprotein räknas t.o.m. som fullvärdigt. Mig veterligt det enda vegetabiliska proteinet som gör det, även om det inte kan mäta sig med vassle, äggprotein, fiskprotein o.s.v.

Har du t.ex. sojamjölk i havregrynsgröt så kompletterar aminosyreprofilerna i sojaproteinet och spannmålsproteinet varandra bra.:thumbup:

Är exakt vad jag har den till d!:D

Ronja
2007-08-07, 06:32
Apropå soja: Jag vet inte hur det är med soyaisolat o dyl, men icke-fermenterade soja produkter har jag läst en del om att man bör undvika, t.ex sojamjölk (finns fermenterad som ska vara ok), sojamjöl, sojabönor o dyl.

Vet inte hur seriös info det är, men finns en del här att läsa:
http://www.soyonlineservice.co.nz/

Står det på paketet om den är fermenterad?

Sverker
2007-08-07, 06:32
För mig är fermenterad soja Tofu.

Frau Weber
2007-08-16, 17:41
läste en artikel i Husråttan om en som hade haft tre råttor (honor) som fick knölar vi spenarna när de fick ett för högt sojabönsintag. När personen gick till vetrinären med dem berättade denna att kossor också kan får detta av soja och östrogenöverskottet, men sen vete tusan om det är applicerbart på människor och vidare hur det funkat på hanar.

haha kanske ett bra knep att ta till om man vill ha maffiga pectoralis?:hbang:

Tolkia
2007-08-16, 17:56
Råttor har iofs en benägenhet att utveckla tumörer som högdosreaktion. Kan också tänka mig att för mycket sojabönor blev för mycket mat totalt (ytterligare en riskfaktor för tumörer). Råttor i sin naturliga miljö lever inte på soja, utan äter lite allt möjligt.

Kung Bruno
2007-08-16, 18:05
Om man äter pasta+kidneybönor, kikärtor, linser osv. blir det då ett fullvärdigt protein?