handdator

Visa fullständig version : förkylning och elände...


Cassady
2007-08-06, 12:33
Åkte på en rejäl förkylning förra veckan så träningsveckan fick ett abrubt avslut på onsdagen. Istället ägnade jag helgen åt lite 'sex, drugs and rock n' roll'... minus drogerna och rocken.... och vafan, jag fick inte till det heller. En pisshelg med andra ord. Även aptiten har fått stryka på foten och nu sitter jag här på jobbet och försöker pilla i mig det lilla jag kan mellan nysningarna och snorandet. Detta för att få fart på systemet igen.

Vad medför detta? Jo, förmodligen ytterligare ett par träningsfria dagar, taskig aptit, två tappade kilon och nedbruten motivation. Känner mig svag som en undernärd gråsparv.

Hur mycket kan jag ha tappat i styrka och uthållighet och hur lång tid kan det ta att få det tillbaka?

Animalistic
2007-08-06, 12:40
Åkte på en rejäl förkylning förra veckan så träningsveckan fick ett abrubt avslut på onsdagen. Istället ägnade jag helgen åt lite 'sex, drugs and rock n' roll'... minus drogerna och rocken.... och vafan, jag fick inte till det heller. En pisshelg med andra ord. Även aptiten har fått stryka på foten och nu sitter jag här på jobbet och försöker pilla i mig det lilla jag kan mellan nysningarna och snorandet. Detta för att få fart på systemet igen.

Vad medför detta? Jo, förmodligen ytterligare ett par träningsfria dagar, taskig aptit, två tappade kilon och nedbruten motivation. Känner mig svag som en undernärd gråsparv.

Hur mycket kan jag ha tappat i styrka och uthållighet och hur lång tid kan det ta att få det tillbaka?

du har kanske tappat ett uns muskler och kanske minimalt med styrka, se till att bli 110% återhämtad innan du börjar träna. och när du väl börjat träna så kommer du ta ikapp det på nolltid

Cassady
2007-08-06, 12:46
du har kanske tappat ett uns muskler och kanske minimalt med styrka, se till att bli 110% återhämtad innan du börjar träna. och när du väl börjat träna så kommer du ta ikapp det på nolltid

Gott att höra! Där fick jag tillbaka lite av motivationen. Tackar för det! *flex*

spange
2007-08-06, 12:47
:eek: vafan, exakt samma scenario som för mig, blev förkyld på onsdag, knappt pallat käka (förrän nu), skulle dock inte tro du har tappat ett skit på en vecka(förutsatt att du inte legat imobiliserad i en säng hela tiden), jag har tappat nåt kilo jag med..men de är med största sannolikhet vätska man har tappat, så det är ju tbx på ett par dagar.

Cassady
2007-08-06, 13:01
:eek: vafan, exakt samma scenario som för mig, blev förkyld på onsdag, knappt pallat käka (förrän nu), skulle dock inte tro du har tappat ett skit på en vecka(förutsatt att du inte legat imobiliserad i en säng hela tiden), jag har tappat nåt kilo jag med..men de är med största sannolikhet vätska man har tappat, så det är ju tbx på ett par dagar.
Låter väldigt rimligt. I samband med detta slutade jag med kreatinet med. Kanske kan svara för en del av dom två kilona, eller?

Triathlon
2007-08-06, 13:08
Haha, ö, det här e fan läskigt, blev också sjuk på onsdagskvällen, dock endast feber. Kände mig helt frisk i helgen och tränade lör/sön, men så blev jag snorig idag, grr.
Fattar inte, gick hur bra som helst i helgen, lyfte tyngre än jag någonsin gjort.

Aja, jag försöker vända det till något positivt, vila är bra, då man återhämtar sig och blir starkare, har svårt att tillåta mig själv vila ordentligt när jag är frisk.

Så jävla surt att inte kunna va ute och sola/bada nu när det är så fint väder :cryout:

Rahf
2007-08-06, 13:21
Jag blev sjuk på torsdagen! Men då surfade jag också! :D

Svullna halsmandlar, värkande leder, snuvig näsa och lätt hosta. Jamenvisst!

Cassady
2007-08-06, 20:35
Suck i helvete! Aptiten är som bortblåst. Hur får man tillbaka den igen?

Har jag fått ett moment 22 på halsen månne? För att få igång aptiten måste jag komma igång med träningen. För att komma igång med träningen måste jag bli frisk vilket förutsätter näring som förutsätter aptit.

Tips på hur man får igång aptiten? Börjar med att skölja ner snuva och halsont med en proteindrink.

Rahf
2007-08-06, 20:44
Låt sjukdomen gå över och oroa dig över resten sen. Det tar max en vecka att återhämta dig till gamla nivåer och sen är det bara att köra på igen.

spange
2007-08-07, 11:30
Låter väldigt rimligt. I samband med detta slutade jag med kreatinet med. Kanske kan svara för en del av dom två kilona, eller?

skulle tro att det har med kreatinet att göra, jag tenderar att tappa nåt kilo direkt jag går av kreatinet,
jag har inte heller haft nån aptit, jag har ätit det jag har känt för när jag har vart hungrig..har bara vart en vecka iaf, så ingen större skada skedd, jag ser inte ens en vecka av förkylning som en svacka numer...det svischar ju bara till så har det gått några veckor och man har glömt det lilla avbrottet totalt :)

Aasa
2007-08-25, 01:43
En sak som kan hjälpa är att försöka se till träningsåret ( eller livet ) och dess resultat som helhet istället för individuella veckor som går till spillo p ga sjukdom.
Troligtvis kommer det att påverka din utveckling över året mycket mer positivt om du tar för vanan att lugnt vänta ut förkyldningar och liknande än vad någon enskild träningsvecka någonsin kan göra för dig.
Så kör håårt, var optimal, lär dig att ta förkyldningen med ro! Själv rekommenderar jag 2 set om 20 reps med glasskeden framför någon grym teveserie, eller varför inte göra lite te och bara sitta i soffan och sura lite, 3 x 45 minuter t ex.