handdator

Visa fullständig version : Muskler o deff på samma gång?


thexbishop
2007-08-06, 01:00
Tänkte börja säsongens gymträning nu. Men vill också samtidigt som jag nu börjar gymma också få bort det sista kilot fett. Javet att man måste äta mer än vad ma gör av med om man ska bygga upp muskler, speciellt protein. Men visst borde man kunna, dra ner på kalorierna men genom en proteindrink få i sig den mängd protein som krävs för att bygga muskler! Och på så sätt fortsätta bygga muskler samtidigt som man tappar (sakta) i fett. Eller är jag heltute och cyklar?

Raggis
2007-08-06, 01:03
Ja, du är helt ute och cyklar. Du sa ju själv att du vet att man måste överäta, för att bygga. Sök runt! Du kommer infinna dig i timmar utav läsning.

Antingen eller, som man brukar säga.

joriice
2007-08-06, 01:24
Sök ftw!

Rahf
2007-08-06, 10:32
Tänkte börja säsongens gymträning nu. Men vill också samtidigt som jag nu börjar gymma också få bort det sista kilot fett. Javet att man måste äta mer än vad ma gör av med om man ska bygga upp muskler, speciellt protein. Men visst borde man kunna, dra ner på kalorierna men genom en proteindrink få i sig den mängd protein som krävs för att bygga muskler! Och på så sätt fortsätta bygga muskler samtidigt som man tappar (sakta) i fett. Eller är jag heltute och cyklar?

Ja du är ute och cyklar på hal is som dessutom är tunn.

Det går inte att bygga utan energiöverskott, punkt slut. Alla variabler om nybörjare och sånt snack kan man skita i för i längden funkar det inte. Det går inte att deffa utan energiunderskott.

Och så var det med det ;) Alla lär vi oss nåt nytt, hoppas du tar till dig av det här också.

Corpze
2007-08-06, 13:26
Here´s one for you1! Varför har jag tagit flera personbästa under min deff, ligger på ca -500kcal! kan man öka i styrka men inte i volym?

Raggis
2007-08-06, 13:31
Here´s one for you1! Varför har jag tagit flera personbästa under min deff, ligger på ca -500kcal! kan man öka i styrka men inte i volym?

Finns fler faktorer som spelar roll, än muskler. Förbättring av CNS, bättre utförande. Jag ökade också under min deff, fast än måtten minska.

thexbishop
2007-08-06, 13:34
Ja du är ute och cyklar på hal is som dessutom är tunn.

Det går inte att bygga utan energiöverskott, punkt slut. Alla variabler om nybörjare och sånt snack kan man skita i för i längden funkar det inte. Det går inte att deffa utan energiunderskott.

Och så var det med det ;) Alla lär vi oss nåt nytt, hoppas du tar till dig av det här också.


Sådär jättehal is kan jag nog inte vara ute o cykla på. Jag har läst endel böcker om kost och styrketräning bl.a "allt om bodybuilding" av andreas cahling. Där det står att med rätt kost och träning finns möjligheten att bygga muskler och samtidigt tappa fett. Det står närmare bestämt exakt såhär: " Att minska kroppsfettet och samtidiigt öka muskelvolymen är möjligt genom en vettig uppläggning av kost och träning" sid 181 för de som har boken!

Handcuff
2007-08-06, 13:35
Here´s one for you1! Varför har jag tagit flera personbästa under min deff, ligger på ca -500kcal! kan man öka i styrka men inte i volym?

Som Raggis säger. Sedan kanske du är nybörjare...inte svårt slå personbästa om man tränat i 3månader ;)

Handcuff
2007-08-06, 13:36
Sådär jättehal is kan jag nog inte vara ute o cykla på. Jag har läst endel böcker om kost och styrketräning bl.a "allt om bodybuilding" av andreas cahling. Där det står att med rätt kost och träning finns möjligheten att bygga muskler och samtidigt tappa fett. Det står närmare bestämt exakt såhär: " Att minska kroppsfettet och samtidiigt öka muskelvolymen är möjligt genom en vettig uppläggning av kost och träning" sid 181 för de som har boken!

*bs* Han har spottat ur sig mycket svammel under sina dagar...


Och ja du är ute och cyklar.

L-Sami
2007-08-06, 13:46
Sådär jättehal is kan jag nog inte vara ute o cykla på. Jag har läst endel böcker om kost och styrketräning bl.a "allt om bodybuilding" av andreas cahling. Där det står att med rätt kost och träning finns möjligheten att bygga muskler och samtidigt tappa fett. Det står närmare bestämt exakt såhär: " Att minska kroppsfettet och samtidiigt öka muskelvolymen är möjligt genom en vettig uppläggning av kost och träning" sid 181 för de som har boken!

Lär dig vad källkritik innebär, nyttigt att förstå.

Corpze
2007-08-06, 13:49
Som Raggis säger. Sedan kanske du är nybörjare...inte svårt slå personbästa om man tränat i 3månader ;)

snart tre år *flex* fast bara det senaste året med 4-split

har alltid kört pushdowns som avslutningsövning när jag kör triceps och tog hela viktmagasinet förra passet:thumbup:

thexbishop
2007-08-06, 13:52
Lär dig vad källkritik innebär, nyttigt att förstå.

Tror andreas cahling vet liiite mer om kost och träning än vad du vet

Corpze
2007-08-06, 13:59
Tror andreas cahling vet liiite mer om kost och träning än vad du vet

svarar du alltid med sådana svar på de svar du får på dina frågor? *whistle*

thexbishop
2007-08-06, 14:05
svarar du alltid med sådana svar på de svar du får på dina frågor? *whistle*

Svar ja, på sådanna svar svarar jag så!

Raggis
2007-08-06, 14:06
Tror andreas cahling vet liiite mer om kost och träning än vad du vet

Du har uppenbarligen mycket kvar att lära, och det där påståendet var minst sagt onödigt. Finns många lärda här på brädan. Bara att läsa runt.

Jacksatan
2007-08-06, 14:33
Sådär jättehal is kan jag nog inte vara ute o cykla på. Jag har läst endel böcker om kost och styrketräning bl.a "allt om bodybuilding" av andreas cahling. Där det står att med rätt kost och träning finns möjligheten att bygga muskler och samtidigt tappa fett. Det står närmare bestämt exakt såhär: " Att minska kroppsfettet och samtidiigt öka muskelvolymen är möjligt genom en vettig uppläggning av kost och träning" sid 181 för de som har boken!

Tror du andreas cahling hade rent mjöl i påsen då? Det är ju inte direkt ovanligt att byggare ökar i muskler under en diet, du kanske kunde prova lägga ihop ett o ett?

fyrkantig_rondell
2007-08-06, 14:34
Sådär jättehal is kan jag nog inte vara ute o cykla på. Jag har läst endel böcker om kost och styrketräning bl.a "allt om bodybuilding" av andreas cahling. Där det står att med rätt kost och träning finns möjligheten att bygga muskler och samtidigt tappa fett. Det står närmare bestämt exakt såhär: " Att minska kroppsfettet och samtidiigt öka muskelvolymen är möjligt genom en vettig uppläggning av kost och träning" sid 181 för de som har boken!

Ta en sak i taget. Bulka och bygg först för att sedan deffa.
Att försöka sig på hela baletten i samma veva är sällan en lyckad kombo.
Varför ha så bråttom? Det tar tid att forma kroppen. Satsa långsiktigt och gör det på ett sätt du vet fungerar istället.

swanstah
2007-08-06, 20:54
Tror andreas cahling vet liiite mer om kost och träning än vad du vet

Om du nu tror mer på Andreas Cahling än någon här, varför ens fråga? :smash:

GI-Joe
2007-08-06, 21:10
Finns fler faktorer som spelar roll, än muskler. Förbättring av CNS, bättre utförande. Jag ökade också under min deff, fast än måtten minska.

Så du säger alltså att om jag har tränat i 4 år, och sedan helt plötsligt slutar och tappar alla muskler, och sedan börjar igen så är man inte nybörjare och kan samtidigt öka i muskelmassa även fast jag kan utföra alla övningar korrekt?

Jaive
2007-08-06, 21:19
Så du säger alltså att om jag har tränat i 4 år, och sedan helt plötsligt slutar och tappar alla muskler, och sedan börjar igen så är man inte nybörjare och kan samtidigt öka i muskelmassa även fast jag kan utföra alla övningar korrekt?

Tillåt mig att säga QUÉ??? Jag kan helt ärligt inte begripa vad du vill få sagt och detta omöjliggör att besvara din fråga, vad den nu är var ;P

Raggis
2007-08-06, 21:27
Så du säger alltså att om jag har tränat i 4 år, och sedan helt plötsligt slutar och tappar alla muskler, och sedan börjar igen så är man inte nybörjare och kan samtidigt öka i muskelmassa även fast jag kan utföra alla övningar korrekt?

Läs om, läs rätt.

Rahf
2007-08-06, 21:48
Men herr bishop om det nu denne ädle herre vid namn Cahling säger är rätt. Varför inte pröva då? Kör ett år med det upplägget så ska vi se om du klarar av att bygga någon massa.

Det är skitsnack! Att påstå att denne Cahling vet mer än person A är också skitsnack eftersom du inte har den vildaste aning om hur mycket person A vet. Bara för att man läst en bok som verkar skitbra skriven och späckad med balla fakta betyder inte att den innehåller sanningen.

Rätta till attityden, vi försöker faktiskt få in dig på rätt spår och din respons verkar inte lovande för framtida "bravader".

theoppositescollide
2007-08-06, 21:49
Here´s one for you1! Varför har jag tagit flera personbästa under min deff, ligger på ca -500kcal! kan man öka i styrka men inte i volym?Ja, man kan öka i styrka utan att öka i volym.


För att bygga muskler MÅSTE man ligga på energiÖVERSKOTT
För att tappa fett MÅSTE man ligga på energiUNDERSKOTT.

thexbishop
2007-08-06, 21:55
Men herr bishop om det nu denne ädle herre vid namn Cahling säger är rätt. Varför inte pröva då? Kör ett år med det upplägget så ska vi se om du klarar av att bygga någon massa.

Det är skitsnack! Att påstå att denne Cahling vet mer än person A är också skitsnack eftersom du inte har den vildaste aning om hur mycket person A vet. Bara för att man läst en bok som verkar skitbra skriven och späckad med balla fakta betyder inte att den innehåller sanningen.

Rätta till attityden, vi försöker faktiskt få in dig på rätt spår och din respons verkar inte lovande för framtida "bravader".

Men skulle det upplägget finnas skulle jag självfallet köra på det, tänkte bara kolla om ni hade lite tips och så. Sen ska ja helt plötslig lära mig källkritik... säger en tomte på kolozzeum, tycker att källor från framgångsrika bodybuilders är bra källor iaf!

Raggis
2007-08-06, 22:00
Men skulle det upplägget finnas skulle jag självfallet köra på det, tänkte bara kolla om ni hade lite tips och så. Sen ska ja helt plötslig lära mig källkritik... säger en tomte på kolozzeum, tycker att källor från framgångsrika bodybuilders är bra källor iaf!

Tomte? Han har rätt i det han säger. Koll även vad Jacksatan skrev.

Rahf
2007-08-06, 22:06
Men skulle det upplägget finnas skulle jag självfallet köra på det, tänkte bara kolla om ni hade lite tips och så. Sen ska ja helt plötslig lära mig källkritik... säger en tomte på kolozzeum, tycker att källor från framgångsrika bodybuilders är bra källor iaf!

Har han källhänvisning i sin bok och har du då kollat upp dem? Om han var dopad, vilket jag inte säger att han är men Jacksatan verkar antyda på att han var det, ja då är det klart att hans erfarenheter är annorlunda.

Det vi presenterar är kall förbannad fakta som stämmer in på en överväldigande majoritet av varenda människa på den här planeten. Fattar du då hur omfattande våra påståenden är?

Du kan inte bygga muskler utan att gå upp i vikt.

Du kan inte tappa märkbart med fett utan att gå ner i vikt.

Du kan inte göra båda på samma gång, du måste välja en av dem och göra dem en i taget.

Nu får du göra precis hur du vill. Jag är inte moderator men jag dryftar mig att säga att din attityd i den här tråden inte lovar gott för din framtid inom styrketräning och kroppsbyggning.

*Edit* Den Jaive talar om är Milos Sarcev och det har också diskuterats flitigt här på Kolo.

Jaive
2007-08-06, 22:06
"tycker att källor från framgångsrika bodybuilders är bra källor iaf!"

Jag skulle kunna flamea det där i oändlighet men jag nöjer mig med at säga så här: Det finns flera fall där framgångsrika bodybuilders snackar skit, detta beror oftast på att det inte var de själva som kom på hur de skulle lägga upp sin kost/träning och att de just därför inte har insyn i kroppens sätt att fungera och reagera på sättet de åt och tränade på.

Det finns ett ganska klockrent exempel där en känd amerikanska bodybuilder (jag ORKAR faktiskt inte leta fram filmen och trådarna om honom just nu) påstår att bröstmusklerna måste tränas ur olika vinklar för att vissa delar av bröstet ska växa. Detta är något som inte stämmer tex, han TROR antagligen att det är så eftersom han har tränat på det sättet när han var aktiv, dock lär ju hans muskeltillväxt ha andra förklaringar är att han belastade bröstet ur olika vinklar.

Mitt råd till dig är att söka lite trådar där tex (för att ta det exempel som flest hade gett) King Grub har skrivit, han kan alltid backa upp sina påståenden med konkreta bevis i form av forskningsresultat och kan väldigt mycket om kost och träning.

Jaive
2007-08-06, 22:13
Nu blir det en dubbelpost men sak samma för jag kom precis på en sak.
Lite råd istället för kritik, det är ju faktiskt så att du inte har hängt här på forumet allt för länge.

Viktigast av allt, undrar du något så SÖK. Jag lovar dig att i de flesta fallen så kommer du hitta någon som ställt samma fråga innan dig.

Läs nybörjarguiderna och kolla igenom Best of sektionen här på forumet, där står massor med nyttiga saker.

Sist men inte minst SÖK folk kommer snart tröttna på dig om du inte visar att du försökt hitta svaret innan du postar en tråd med din fråga. Just i detta fallet så råkade du trampa på en mina då detta är en av de första saker man får lära sig när man börjar läsa här på forumet. Nämligen vad Rahf skrev

"Du kan inte bygga muskler utan att gå upp i vikt.

Du kan inte tappa märkbart med fett utan att gå ner i vikt.

Du kan inte göra båda på samma gång, du måste välja en av dem och göra dem en i taget."

Eddie Vedder
2007-08-07, 05:40
Lite väl hård ton mot thexbishop tycker jag, det är inte ovanligt att man litar på vad man läser som nybörjare. Källkritiken kommer med tiden.

Hursomhelt thexbishop är det som redan nämnts inget du bör lita för mycket på, tror du Cahling hade sålt lika bra om han INTE hade skrivit såna saker som att "med mitt upplägg kan du lyckas med det och det"?
Gissar att hans bok verkligen inte direkt grundas på evidensbaserad vetenskap om man säger så.;)

Jag rekomenderar dig att läsa boken om du känner att du får ut något av den, finns säkert bra tips i den.:) Men just den delen du nämner är fel och att det står "Att minska kroppsfettet och samtidiigt öka muskelvolymen är möjligt genom en vettig uppläggning av kost och träning" i boken är ju knappast något som stödjer nånting. Att skriva en sådan sak utan vidare fysiologiska förklaringar gör ju snarare saken ännu mindre trovärdigt.

Så du får helt enkelt satsa på att öka i vikt, inget annat val om du vill bygga. Använd sedan boken om du vill men lita inte blint på den, den är enbart skriven i vinstsyfte och bör tas på lika stort allvar som TV-shop ungefär.

skivan
2007-08-07, 13:48
Periodisk fasta?

Eddie Vedder
2007-08-07, 14:23
Periodisk fasta?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

skivan
2007-08-08, 01:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Det var menat som ett svar till trådskaparen :P

Danny Devito
2007-08-08, 04:38
Here´s one for you1! Varför har jag tagit flera personbästa under min deff, ligger på ca -500kcal! kan man öka i styrka men inte i volym?

Precis som Raggis säger så är det inte ovanligt med styrkeökningar under deff - men någon ökning av muskelmassan kan du inte räkna med:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2226185&postcount=19
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2229355&postcount=27

Här är en annan tråd du bör läsa, om du inte redan läst den:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86837

Jacksatan
2007-08-08, 09:58
Precis som Raggis säger så är det inte ovanligt med styrkeökningar under deff - men någon ökning av muskelmassan kan du inte räkna med:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2226185&postcount=19
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2229355&postcount=27

Här är en annan tråd du bör läsa, om du inte redan läst den:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86837

Jag skulle nog säga att det är ovanligt med styrkeökningar under deff också, ifall man tränat ett tag. Jag tappar ganska fort i styrka när jag börjar deffa även ifall jag sänker repsen och inriktar mig mer åt just styrkan.

Eddie Vedder
2007-08-08, 10:05
Det var menat som ett svar till trådskaparen :P

Jaha ursäkta.:) Iom att det var din andra post på forumet och du skrev det som en fråga tolkade jag det som att du undrade över vad det var.;)

davdgus
2007-08-11, 15:45
Det omtimala är väl allt att man behöver exakt de antal kalorierna kroppen gör av med för optimal muskeluppbyggning, att stoppa i sig överflödigt är bara en säkerhet!

Danny Devito
2007-08-11, 15:54
Det omtimala är väl allt att man behöver exakt de antal kalorierna kroppen gör av med för optimal muskeluppbyggning, att stoppa i sig överflödigt är bara en säkerhet!

Nej självklart inte. Om du stoppar i dig exakt vad du förbränner blir det inga kcal kvar för tillväxt.

Multivitamin
2007-08-11, 15:57
Hej lånar tråden lite bara, Går det att enbart bränna fett? Genom morgonpromenader etc? Det jag undrar är alltså om jag nu ligger på energiunderskott så kommer jag gå ner i bara fettvikt alltså? inga muskler man bryter ner eller sådant genom promenader?

Danny Devito
2007-08-11, 16:00
Om du tappar muskler på en deff beror på en massa olika faktorer; bl.a. hur mycket kroppsfett man har, hur tränad man är, om man tränar styrketräning, hur stort kaloriunderskottet är, hur mycket protein man äter, hur mycket cardio man kör osv osv...

Läs Grubs deffguide: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

King Grub
2007-08-11, 16:00
Muskelnedbrytningen sker alltid, och skall alltid ske, vid underskott såväl som vid överskott. Nybildningen av muskelprotein pågår också ständigt. Man kan inte bara använda ett bränsle, t ex bara fett eller bara kolhydrat.

Multivitamin
2007-08-11, 16:06
Okej bra då vet jag det :) Men är morgonpromenader bra då? har sett folk som skriver att det bara är en myt att man bränner mer fett på tom mage när man går på morgonen, Och del skriver att det inte spelar någon roll om jag går på morgonen eller senare på dagen eftersom det jämmnar ut sig senare,? Vill ju inte direk göra något i onödan om det inte är effektivt därför jag undrar. Tack på förhand!

Danny Devito
2007-08-11, 16:08
Vad är din definition av effektivt? Bränner promenader kcal? Ja

Multivitamin
2007-08-11, 16:10
Hah sorry jag är ingen expert på det här :P Nae jag har bara hört att man bränner MER "fett" på morgonen på tom mage istället för att gå på eftermiddagen istället, och då är det ju bättre om jag går på morgonen istället eftersom det nu bränner mera fett eller? :O

Danny Devito
2007-08-11, 16:13
Gå på morgonen eller kvällen. Du kommer gå ner lika mycket av det oavsett tidpunkt, om du går lika länge. 1 timme promenad på morgonen bränner lika mycket kcal som 1 timmes promenad på kvällen.

Multivitamin
2007-08-11, 16:17
Ok ok tackar jag börjar se goda resultat nu och jag är nästan nöjd :P Bara lite fett återstår på magen som ska bort, Just nu äter jag också 6 små mål per dag och dessutom så tränar jag stryketräning varannan dag, Kan det bli för mycket tro?

Danny Devito
2007-08-11, 16:20
För mycket styrketräning? Nej, det behöver det inte vara

Multivitamin
2007-08-11, 16:22
Nej jag syftade på om det blir för mycket för min lilla kropp :P Har bara en vilodag och det är på söndagar, och då brukar jag även trycka i mig lite smått&gott

Rahf
2007-08-11, 19:07
Nej jag syftade på om det blir för mycket för min lilla kropp :P Har bara en vilodag och det är på söndagar, och då brukar jag även trycka i mig lite smått&gott

Ja, tränar man hårt och framför allt styrketräning så är en vilodag i veckan för lite. Det finns säkert folk som klarar av det men personligen så hade jag sjunkit ihop som en slak spaghetti efter max två veckor.

thexbishop
2007-08-11, 23:00
Det är under vila som musklerna byggs upp.