handdator

Visa fullständig version : Teknik i frontböj och bänkpress


Tom Warrior
2007-08-05, 21:17
Har alltid kört frontböj (inte kört så många ggr) med s.k. "OL-grepp", har dock hållit händerna tätare än det jag ser på bilderna efter att jag har börjat studera dom närmare. Händerna är placerade så att ungefär lillfingren är vid axlarnas insida (axlarna närmast mot bröstet s.a.s) På bilderna jag har studerat har händerna i princip varit helt UTANFÖR axlarna, alltså en ganska stor skillnad.

Spelar denna greppvidd nån roll för utvecklingen/utförandet/etc?

I bänkpress har jag alltid legat i princip helt platt på bänken, nästan ingen svank öht, skulderbladen har legat "lösa" och inte indragna som rekommenderas, greppet jag har använt mig har efter efterforskning visat sig vara RIKTIGT smalt, har haft händerna i princip mittimellan de yttre ringarna och det blanka partiet i mitten. Detta har antagligen resulterat i att triceps har gjort det mesta arbetet i övningen och kan även förklara varför jag gör 8or på 80 i smalbänk och 6or på 85 i bänkpress, vilket jag tycker verkar vara en ovanligt liten skillnad mellan "vanlig" bänk och smalbänk. Har börjat träna in ny teknik i bänken men finner det ganska svårt, svankar mer, försöker ha en större spänning i kroppen, skjuter in skulderbladen, etc. Är dock mycket svårare att lyfta av stången nu, känns som att det inte går att göra en kraftansamling för att få av stången på samma vis, samt när jag utförar repetionerna känns det som att det inte går att sträcka ut helt komfortabelt, naturligt och kraftfullt utan att skulderbladen "släpper" från bänken.

Tips och tankar mottages gärna.

Rahf
2007-08-05, 23:02
Gällande OL-grepp: Det påverkar knappast utvecklingen. Frontböj är till för att träna benen och så är det med det. Därmed om du kan hålla närmare axlarna utan problem med handlederna så är väl det bara bra. Jag får hålla bredare p.g.a stela handleder i dagens läge.

Gällande skulderbladen, dra in dom och lägg dig på dom. Tryck bak axlarna och verkligen placera din kroppsvikt på dem. Triceps är en stor del i bänkpress (fråga Freddie "Finsk Sisu") och påverkar mycket. Nu när du börjar med bredare grepp så är det viktigt att du sänker vikterna och nöter teknik i början, annars kan det gå illa.

Armbågarna sträcks ut, inget mer. Du skall inte flytta skulderbladen i rörelsen.

Hoppas det hjälpte, svårt att förklara med skrift. Vill visa och påpeka ;)

Tom Warrior
2007-08-08, 12:18
Gällande OL-grepp: Det påverkar knappast utvecklingen. Frontböj är till för att träna benen och så är det med det. Därmed om du kan hålla närmare axlarna utan problem med handlederna så är väl det bara bra. Jag får hålla bredare p.g.a stela handleder i dagens läge.

Gällande skulderbladen, dra in dom och lägg dig på dom. Tryck bak axlarna och verkligen placera din kroppsvikt på dem. Triceps är en stor del i bänkpress (fråga Freddie "Finsk Sisu") och påverkar mycket. Nu när du börjar med bredare grepp så är det viktigt att du sänker vikterna och nöter teknik i början, annars kan det gå illa.

Armbågarna sträcks ut, inget mer. Du skall inte flytta skulderbladen i rörelsen.

Hoppas det hjälpte, svårt att förklara med skrift. Vill visa och påpeka ;)
Tack så mycket för svaret.

OK, låter ju bra, känner mig stabilare med ett tätare grepp.

Försöker inte flytta på skulderbladen självmant, om det lät så, utan är mer så att dom flyttar sig automatiskt när jag försöker sträcka ut fullt.

130kg finsk sisu
2007-08-08, 15:36
Försök att gräva fast skulderbladen i bänken ordentligt. Då kommer även en naturlig svank. Din goda triceps styrka kommer du ha nytta av även om du kör med maxgrepp 81cm.