Visa fullständig version : Alkoholen som orsakar sötsuget?
Hej! Hade en trevlig kväll för inte så längesedan och drack då endel alkolhol. Inga enorma mängder eller så men i alla fall så viss berusning uppkom. Sedan efter en stund fick jag ett eeenormt sötsug, hade i princip kunnat äta vad som helst med socker på.*whistle*
Min fråga är om det kan ha varit alkolholen i sig som orsakade detta sötsug? Kan nämna att jag inte brukar dricka speciellt ofta, kanske varannan månad i snitt eller så.
För mig är det såhär:
Konsumera alkohol = jävligt sugen.
Sedan om det är mat, salt eller sött, det spelar inte så stor roll, men alkohol skapar ett sug för mig. Det är dock inte det största problemet. Det är tveklöst att alkohol försämrar min karaktär och gör att jag får väldigt svårt att stå emot suget.
Sucks! Smällar man får ta! Det är ju ganska välkänt att alkohol inte är särskilt bra på något sätt...
watertouch
2007-08-06, 09:48
Drick öl o snabbt så ni blir fulla i magen.
Drick öl o snabbt så ni blir fulla i magen.:laugh:
Drick öl o snabbt så ni blir fulla i magen.
Önskar det hjälpte, men chilinötter går alltid ner :D
Skämt åsido, det här är väl främst ett problem senare på kvällen? A.k.a. fyllekäk?
Om du inte hade ätit på länge och bara druckit alkohol, så förklarar det en del. Blodsockret hade sjunkit, och därför blev du sötsugen.
Samma här, blir också nåt så djävulskt sötsugen när jag dricker, oavsett om det är sprit eller öl! =(
Etanol inhiberar glukoneogenesen vilket gör att mindre glukos bildas.
[UnTr] freshmint
2007-08-06, 13:46
Etanol inhiberar glukoneogenesen vilket gör att mindre glukos bildas.
Jupp och stimulerar insulinproduktion, vilket sänker blodsockret ytterligare.
Risken för hypoglykemi är även extra stor när alkohol kombineras med motion, till exempel dans
man lär sig nåt nytt varje dag, nu förstår jag varför jag blir så jävla hungrig när jag är på rave-fester haha... stimuleras alkoholförbränningen också tro?
Eddie Vedder
2007-08-06, 16:00
man lär sig nåt nytt varje dag, nu förstår jag varför jag blir så jävla hungrig när jag är på rave-fester haha... stimuleras alkoholförbränningen också tro?
Nej det gör den inte, alkoholoxidationen är konstant (ca.7g alkohol/10kg kroppsvikt i timmen, dock en siffra som kan variera hit och dit mellan olika individer förstås). Det enda som mig veterligt marginellt kan påverka hastigheten på alkoholförbränningen är fruktos.
Så screwdrivers är väl att rekommendera om man vill supa sig full och samtidigt försöka få ur sig alkoholen lite fortare.:D
Nej det gör den inte, alkoholoxidationen är konstant (ca.7g alkohol/10kg kroppsvikt i timmen, dock en siffra som kan variera hit och dit mellan olika individer förstås). Det enda som mig veterligt marginellt kan påverka hastigheten på alkoholförbränningen är fruktos.
Så screwdrivers är väl att rekommendera om man vill supa sig full och samtidigt försöka få ur sig alkoholen lite fortare.:D
det lät mkt (och bra), har du källa man kan få läsa?
Eddie Vedder
2007-08-07, 10:53
det lät mkt (och bra), har du källa man kan få läsa?
Inget abstrakt eller så, det står dock i vilken bok som helst som handlar om människans fysiologi i stort sett.
Ur Näringslära för högskolan, femte upplagan s.103:
"Hur fort oxideras alkohol? Medelvärdet uppges till 0.1g per kilo kroppsvikt och timme, men det finns en mycket stor individuell variationsbredd (ca.0.06-0.2 g per kilo kroppsvikt och timme). Man kan räkna med att en normalperson (70kg) förbränner ca. 7-10 g alkohol per timme..."
Det understrukna innebär just dom siffrorna jag skrev. Dessutom var jag tydlig i att siffrorna kan variera vilket framgår av källan.
Har läst det på fler ställen, typ skolbok i Naturkunskap och såna saker. Även i annan litteratur men eftersom jag inte kan redovisa dom källorna ger jag mig inte på mer än boken jag har i knät.:)
intressant... när du säger 7-10gram alkohol, utgår man från 100%-ig alkohol då eller?
intressant... när du säger 7-10gram alkohol, utgår man från 100%-ig alkohol då eller?
Tror alla såna mått gäller för 40%
Tror alla såna mått gäller för 40%Alkohol är alkohol och inte någon sprittillverkares blandning. Alkohol är alkohol helt enkelt, är det mer än alkhol i en vätska så kan man inte kalla vätskan för alkohol.
Allt annat vore väldigt ologiskt, fast allt är inte så logiskt, så jag kanske har fel?
Alkohol är alkohol och inte någon sprittillverkares blandning. Alkohol är alkohol helt enkelt, är det mer än alkhol i en vätska så kan man inte kalla vätskan för alkohol.
Allt annat vore väldigt ologiskt, fast allt är inte så logiskt, så jag kanske har fel?
Förstår inte riktigt vad du försöker komma fram till. Men, det jag menar är att man brukar utgå ifrån 40% sprit, varesig du har druckit en folköl, eller 6 cl starksprit.
Larsson85
2007-08-07, 11:48
Alkohol är alkohol och inte någon sprittillverkares blandning. Alkohol är alkohol helt enkelt, är det mer än alkhol i en vätska så kan man inte kalla vätskan för alkohol.
När jag tog körkort och det kom till teorin om alkoholförbränning så var sprit = 40% sprit. Mycket förvirrande, tanken är väl att det ska anpassas och vara lättare att använda i verkliga situationer.
Kan nästan säga direkt att vad de än säger på en körskola, så när man säger:
Man kan räkna med att en normalperson (70kg) förbränner ca. 7-10 g alkohol per timme..."
Så syftar man på ren alkhol, dvs inte 40% sprit, det hade inte ansetts "rätt" att säga alkohol ifall man syfta på 40% sprit, utan hade ansett farligt då folk skulle tro att de blev av med spriten snabbare än de faktiskt blev.
Säger man "sprit" där emot så kan man mycket väl ha 40% som standar, då sprit bara innebär att vätskan är alkholhaltlig, men alkhol är alkhol, precis som vatten är vatten och en vätska som består av 60% alkhol och 40% vatten, inte kallas för vatten.
Eddie Vedder
2007-08-07, 12:29
Bönne och Corpze har rätt. Det är förbränningen av ren etanol man syftar på, inte förbränningen av en viss dryck som råkar innehålla en viss procentuell andel alkohol.
Har alltid trott att dom utgår ifrån 40% :|. Äsch, jag skyller på att jag sällan dricker, och därför inte har någon direkt användning utav det :thumbup:
Ökar fruktos alkoholnedbrytningen? Hur?
Eddie Vedder
2007-08-07, 20:10
Ökar fruktos alkoholnedbrytningen? Hur?
Jag har inte den blekaste, någon vidare förklaring har jag inte läst. Bara att man har sett en ökad hastighet på alkoholoxidationen vid fruktosintag.
Jag kan ju bara spekulera, men en vild gissning är att det skulle kunna ha ett samband med att fruktosen metaboliseras i levern precis som alkoholen. Kanske finns det en korrelation där? Som sagt har jag ingen aning om hur det sker, bara att det har observerats.
Eddie Vedder
2007-08-07, 20:49
Här hittade jag två abstracts där man åtminstone diskuterar sambandet mellan etanoloxidation och fruktos. Studierna är från 80-talet och jag är (än sålänge) totalt inkompetent i allt vad kemitermer och forskningsstatistik heter så tyvärr förstår jag inte riktigt vad dom kommit fram till.
Hursomhelst finns en del relaterade artiklar så att det finns en hypotes om fruktospåverkan på alkoholoxidation är ju åtminstone ett faktum.
Någon mer kunnig får gå djupare in på vad studierna egentligen säger.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=6477525&ordinalpos=8&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=6634836&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus
Inget abstrakt eller så, det står dock i vilken bok som helst som handlar om människans fysiologi i stort sett.
Ur Näringslära för högskolan, femte upplagan s.103:
"Hur fort oxideras alkohol? Medelvärdet uppges till 0.1g per kilo kroppsvikt och timme, men det finns en mycket stor individuell variationsbredd (ca.0.06-0.2 g per kilo kroppsvikt och timme). Man kan räkna med att en normalperson (70kg) förbränner ca. 7-10 g alkohol per timme..."
Det understrukna innebär just dom siffrorna jag skrev. Dessutom var jag tydlig i att siffrorna kan variera vilket framgår av källan.
Har läst det på fler ställen, typ skolbok i Naturkunskap och såna saker. Även i annan litteratur men eftersom jag inte kan redovisa dom källorna ger jag mig inte på mer än boken jag har i knät.:)
jasså, du skrev fel först (synd*cry* ), det var det ja regagerade på, det lät riktigt trevligt annars(7*7=49 g alkohol/h) :)
Jag har inte den blekaste, någon vidare förklaring har jag inte läst. Bara att man har sett en ökad hastighet på alkoholoxidationen vid fruktosintag.
Jag kan ju bara spekulera, men en vild gissning är att det skulle kunna ha ett samband med att fruktosen metaboliseras i levern precis som alkoholen. Kanske finns det en korrelation där? Som sagt har jag ingen aning om hur det sker, bara att det har observerats.
Okidoki, fair enough! Om du stöter på någon exakt förklaring får du gärna höra av dig, vore spännande å höra! :)
Hej! Hade en trevlig kväll för inte så längesedan och drack då endel alkolhol. Inga enorma mängder eller så men i alla fall så viss berusning uppkom. Sedan efter en stund fick jag ett eeenormt sötsug, hade i princip kunnat äta vad som helst med socker på.*whistle*
Min fråga är om det kan ha varit alkolholen i sig som orsakade detta sötsug? Kan nämna att jag inte brukar dricka speciellt ofta, kanske varannan månad i snitt eller så.
Alkohol kan öka insöndring av testosteron, vilket i sin tur stimulerar aptiten.
machine gun
2007-08-15, 14:33
Man menar ren etanol och det som bör tilläggas i sammanhanget är att alkoholhalten oftast anges i volymprocent och för att få fram viktprocent måste man räkna om den (etanol och vatten har inte samma densitet) med en faktor på 0,8.
100 cl vodka 40 vol% alkohol innehåller således ca 32 g etanol om jag inte minns helt fel.
Ignatius72
2007-08-15, 14:56
Man menar ren etanol och det som bör tilläggas i sammanhanget är att alkoholhalten oftast anges i volymprocent och för att få fram viktprocent måste man räkna om den (etanol och vatten har inte samma densitet) med en faktor på 0,8.
100 cl vodka 40 vol% alkohol innehåller således ca 32 g etanol om jag inte minns helt fel.
Enligt formeln med 10g förbränning i timmen så skulle man kunna dricka en liter sprit och förbränna den på drygt tre timmar. Det låter lite. Förmodligen har jag missat någon väsentlig bit här.
machine gun
2007-08-15, 15:08
Enligt formeln med 10g förbränning i timmen så skulle man kunna dricka en liter sprit och förbränna den på drygt tre timmar. Det låter lite. Förmodligen har jag missat någon väsentlig bit här.
Ahapp! Jag skrev fel! 100 ml skulle det stå, inte cl! :smash:
EDIT: 100 cl bör således innehålla ca 320 g etanol.
Ignatius72
2007-08-15, 15:20
Ahapp! Jag skrev fel! 100 ml skulle det stå, inte cl! :smash:
EDIT: 100 cl bör således innehålla ca 320 g etanol.
Det låter rimligare men fortfarande så får jag konstiga siffror. Med 7g förbränning i timmen så skulle det alltså ta 45 timmar att bli av med spriten. Det låter å andra sidan väldigt länge.
machine gun
2007-08-15, 15:23
Det låter rimligare men fortfarande så får jag konstiga siffror. Med 7g förbränning i timmen så skulle det alltså ta 45 timmar att bli av med spriten. Det låter å andra sidan väldigt länge.
De flesta kanske inte dricker en liter sprit? Speciellt inte folk som bara väger 70 kg? Sen är de individuella skillnaderna jättestora, så siffrorna är inte direkt pålitliga.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.