handdator

Visa fullständig version : Styrketräning innebär förstorad aorta


King Grub
2007-08-05, 17:33
Hos unga vältränade män.

http://forum.body.se/images/smilies/huh.gif

Athletes involved in mainly static or isometric exercise (e.g., weight lifting, power lifting, and bodybuilding) develop pressure overloads due to the high systemic arterial pressure found in this type of exercise.

It is hypothesized that chronically elevated aortic wall tension in strength-trained athletes is associated with aortic dilatation and regurgitation.

The aim of this study was to evaluate aortic root size and the prevalence of aortic regurgitation in elite strength-trained athletes. The cohort included 100 male athletes (mean age 22.1 +/- 3.6 years; all were finalists or medalists in the country) and 128 healthy age- and height-matched subjects (the control group). Aortic root diameters at end-diastole were measured at 4 locations:

(1) the aortic annulus, (2) the sinuses of Valsalva, (3) the sinotubular junction, and (4) the maximal diameter of the proximal ascending aorta. Aortic root diameters at all levels were significantly greater in the strength-trained athletes (p <0.05 for all comparisons).

When the strength-trained athletes were divided into quartiles of duration of high-intensity strength training (first quartile: <18 months; second quartile: >18 and <36 months; third quartile: >36 and <54 months; fourth quartile: >54 months), progressive enlargement was found at all aortic diameters.

In conclusion, aortic root diameters in all segments of the aortic root were significantly greater in elite strength-trained athletes compared with an age- and height-matched population.

Am J Cardiol. 2007 Aug 1;100(3):528-30. Aortic root size and prevalence of aortic regurgitation in elite strength trained athletes.

Lexidos
2007-08-05, 17:36
Antagligen en dum fråga men är det bra eller dåligt? Rent spontant känns det som om det vore bra, but I'm no doctor :)

stevebc
2007-08-05, 17:36
Yaaaay!!! Thx Grub!

King Grub
2007-08-05, 17:38
Det är alltså inte något bra...

Det misstänks ligga bakom plötslig död hos idrottsmän.

Aortic dilatation can be lethal for young competitive athletes. The prevalence among athletes is not known, however, and thus a reasonable approach to early recognition remains uncertain.

http://www.medscape.com/viewarticle/409145

Lexidos
2007-08-05, 17:39
Det är alltså inte något bra...

Det misstänks ligga bakom plötslig död hos idrottsmän.



http://www.medscape.com/viewarticle/409145

Sånt har jag mest hört om när det gäller fotbollsspelare.

Erik__
2007-08-05, 17:41
Okej nu blir jag orolig, nått man måste bry sig i?

Degpekka
2007-08-05, 17:43
Okej nu blir jag orolig, nått man måste bry sig i?

förmodligen är det större risk att du blir kass om du inte styrketränar än att du råkar ut för detta som grub postade. :)

stevebc
2007-08-05, 18:19
Det är alltså inte något bra...

Det misstänks ligga bakom plötslig död hos idrottsmän.



http://www.medscape.com/viewarticle/409145*gah!*

Nåväl, hellre dö av fallerad aorta än i sin egen skit, 108 år gammal.

Eddie Vedder
2007-08-05, 18:23
förmodligen är det större risk att du blir kass om du inte styrketränar än att du råkar ut för detta som grub postade. :)

Mycket bra sagt!:thumbup:

Precis som med alla forskningsresultat bör dom tas med en nypa salt men absolut inte förkastas som värdelösa.

Kanske kan vara värt att ha i åtanke om hjärtproblemen kommer smygande i framtiden och om det fortsätter ske plötsliga dödsfall hos tränande unga individer, men knappast anledning till att sluta träna.

Tolkia
2007-08-05, 18:24
Det verkar väl inte helt ologiskt när man funderar på saken. Inte så kul för den som är i riskzonen dock (obs den relativt höga nivån på de undersökta personerna, inte random Plucke och Berra på gymmet).

Mark_Lyft
2007-08-28, 07:47
En tanke, fanns det någon ansträngning att undersöka inblandningen av AAS i resultaten? Det är känt att AAS orsakar oxhjärta bl.a.

Knabb
2007-08-28, 08:13
Frågan är också om Aorta förstoringen är klinisk interessant. En liten förstoring lär de flesta få när de tränar men det lär knappast vara farligt utan snarare positivt. Att ha förstor eller för liten lär båda vara dåligt. Kanske får läsa hela studien för att se om det framgår några gränsvärden mm.

pragmatist
2007-08-28, 09:40
Det hade ju varit intressant om de jämfört med konditionsidrottare istället för med "Medelsvensson", för plötslig död är väl något man främst associerar med fotbollsspelare och liknande (som någon påpekade ovan), inte tyngdlyftare.

Liten Men Fet
2007-08-28, 09:48
Det var ju inte så kul att höra, både morfar å farfar dog i hjärtattack vid 62 respektive 70 års ålder.
Det vore ju intressant att veta hur mycket större aortan blir och vilken ökning av risken det leder till. Sen är studien utförd på idrottsmän på rätt hög nivå, undrar hur mycket det påverkar en motionär?

Ja det är väl inget att oroa sig över i onödan, man får hoppas att ett allmänt intresse för att hålla sig frisk och äta bra kompenserar för de negativa effekterna av styrketräningen.

Knabb
2007-08-28, 09:49
Det hade ju varit intressant om de jämfört med konditionsidrottare istället för med "Medelsvensson", för plötslig död är väl något man främst associerar med fotbollsspelare och liknande (som någon påpekade ovan), inte tyngdlyftare.
Även tungd lyftare, det var ju han Jesse Marune senast. Det är dock så mycket färre antal tynglyftare jämfört med fotbollspelare.

King Grub
2007-08-28, 09:52
Det är dock så mycket färre antal tynglyftare jämfört med fotbollspelare.

Det finns ju så mycket färre antal tyngdlyftare jämfört med fotbollsspelare.

Handcuff
2007-08-28, 09:57
Med en sund inställning till träningen. (alltså ingen Mr.O satsning á 7darar/veckan som 15åring). Och inga tveksamma preparat inblandade känns det spontant som att risken inte är överhängande :)

Då tror jag WoW och CS är betydligt farligare på sikt...fetma osv.

King Grub
2007-08-29, 04:32
Publicerad i dag. Inte otänkbart att hård livslång träning har negativa effekter.

A growing body of evidence reporting altered cardiac function and myocardial damage following arduous exercise together with the increased prevalence of arrhythmias observed in highly trained athletes suggests that repetitive bouts of prolonged, arduous exercise may be deleterious to long-term cardiac health. Here we report the case of an experienced, highly trained Marathon runner who died suddenly whilst running. Autopsy findings demonstrated LV hypertrophy and idiopathic interstitial myocardial fibrosis. We postulate that life-long, repetitive bouts of arduous physical activity would have resulted in fibrous replacement of the myocardium causing a pathologic substrate for the propagation of fatal arrhythmias.

Br J Sports Med. 2007 Aug 24; Post-mortem evidence of idiopathic left ventricular hypertrophy and idiopathic interstitial myocardial fibrosis: Is exercise the cause?

machine gun
2007-08-29, 07:15
Är det risken för aneurysm som ökar med förstorad aorta?

Knabb
2007-08-29, 07:30
Hm, det är nästan så man börjar bli lite orolig, lite väl många som trillar av pinnen just nu. Nu senast Antonio Puerta. Får nog gå in och läsa hela studierna och se vad forskarna säger.

bulldozer
2007-08-29, 08:09
Hur är det med tjejer då som tränar tungt??
(ja, jag vet att vi är en liten liten grupp men ändå..)

formula4shape
2007-08-29, 09:14
Är risken mycket större vid anareob träning jämfört med aerob? Vad sker i aortan när den förstoras som inverkar negativt på kroppen?

King Grub
2007-08-29, 09:41
Vad sker i aortan när den förstoras som inverkar negativt på kroppen?

Den delen av aortan leder direkt till hjärtat. Om aortans "rot" (aortic root) blir förstorad, uttänjd, dras också hjärtklaffarna isär och förändras till formen, vilket gör att dom börjar läcka.

Xerxex
2007-08-29, 10:33
Definitionen av vad som är hårt tränande är dessutom ganska defus. En marathonlöpare tränar väldigt hårt och kör kroppen till max i väldigt stor utsträckning. Jämför det mot Nisse som går och tränar 3 gånger i veckan och sitter ganska mycket still resten av tiden. Nisses träning är mer av en normal simulation av naturligt arbete än att pressa sig att springa mil efter mil 5-6 dar i veckan år efter år.

King Grub
2008-06-27, 15:47
Individuals involved in intense resistance training present with increased absolute left ventricular (LV) wall thickness and mass and show good systolic responses to isometric exercise. There is no consensus regarding diastolic features and no available information regarding diastolic function in athletes during isometric exertion itself. Therefore, the main aim of this study was to assess diastolic LV function at baseline and during exercise in athletes. The population consisted of 96 men (mean age 29 +/- 7 years): 48 weightlifters who trained for 15 to 20 hours/week and 48 sedentary men. All weightlifters had been active for >6 years, including the 6 months before the study. Ultrasound was performed using a commercially available Doppler echocardiographic system. Isometric exercise was performed in the supine position using a standard 2-hand bar dynamometer. The man end-diastolic volumes at rest were 97 +/- 6 ml in sedentary subjects and 101 +/- 5 ml in weightlifters, increasing to 100 +/- 6 and 118 +/- 11 ml during exercise (p = 0.06 and p <0.01, respectively). End-systolic volumes at rest were similar in the 2 groups, showing significantly greater reductions during exercise in the weightlifters. The mean absolute LV mass was 167 +/- 30 g in sedentary subjects and 202 +/- 32 g in weightlifters (p <0.0001). The mean stroke volume increased from 65 +/- 7 to 86 +/- 7 ml in sedentary subjects and from 70 +/- 6 to 107 +/- 11 ml in weightlifters (intergroup significance p = 0.05 and p <0.01, respectively). A similar pattern of response was documented for the ejection fraction (i.e., significantly greater increases during exercise in weightlifters). Regarding diastolic indexes, in the weightlifters, the mean peak early velocity at rest was 68 +/- 7 cm/s, the mean acceleration rate was 1,242 +/- 176 cm/s/s, and the mean deceleration rate was 414 +/- 44 cm/s/s. All these values were significantly higher than in sedentary subjects, with further increases during exercise (p <0.0001). In weightlifters, the mean peak atrial velocity at rest was 37 +/- 6 cm/s, the mean acceleration time was 55 +/- 4 ms, the mean isovolumic relaxation time was 63 +/- 3 ms, and the mean deceleration time was 164 +/- 4 ms; these values were lower than in sedentary subjects (p <0.0001 for all). In conclusion, intense resistance training leads to enhanced LV diastolic function at rest and during isometric exercise despite the markedly increased LV mass.

Am J Cardiol. 2008 Jul 1;102(1):97-101. Left ventricular diastolic function in trained male weightlifters at rest and during isometric exercise.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T10-4SBNJBM-4&_user=10&_coverDate=07%2F01%2F2008&_rdoc=1&_fmt=full&_orig=search&_cdi=4876&_sort=d&_docanchor=&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=47b8ef8669e8274f734850be7fab00dd

He-man
2008-06-27, 18:06
"In conclusion, intense resistance training leads to enhanced LV diastolic function at rest and during isometric exercise despite the markedly increased LV mass."

Har jag förstått detta rätt, blodtrycket förbättras trotts hjärtmuskelförstoring i den vänstra ventrickeln? (Mina engelskakunskaper sträcker sig inte till några avancerade nivåer :em: ).

dyxeldoff
2008-06-27, 20:15
förmodligen är det större risk att du blir kass om du inte styrketränar än att du råkar ut för detta som grub postade. :)

ja och imo så är det fanimig värre :devil:

Jag_Emil
2008-07-02, 15:48
men näej... jag som tycker att träning fyller ut livet så bra.

jwzrd
2008-07-02, 15:49
men näej... jag som tycker att träning fyller ut livet så bra.

Finns det någon grund till din ytterst välformulerade kommentar?

Hank
2008-07-02, 16:04
Jahapp jag som sett fram emot kvällens gympass. Men då blir det väl att lägga hantlarna på hyllan antar jag.

jwzrd
2008-07-02, 16:05
Jahapp jag som sett fram emot kvällens gympass. Men då blir det väl att lägga hantlarna på hyllan antar jag.

Du med: vad är det farliga?

agazza
2008-07-02, 16:13
"all were finalists or medalists in the country"

Känns som man ligger rätt långt ifrån deras träningsintensitet. Hoppas jag.

stevebc
2008-07-02, 16:13
Ha distans. Tränar ni 7 gånger i veckan i 40 år så ja, det kommer slita på kroppen. Satsar ni på beach 08 kan ni sluta oroa er.

Mats J
2008-07-02, 16:34
Hur kan ni bli oroliga och fundera på att sluta träna?

Är väll inte direkt någon nyhet att hård träning är mer skadligt än nyttigt för kroppen.

Personligen tror jag, helt utan forskning i ryggen, att 3-4 promenader alt. lätt jogging á 30-45 min och 1-3 lätta styrkepass per vecka är det optimala om det är hälsan man tränar för.

Gädda
2008-07-02, 18:53
Måttlighet är ordet, ingenting och jag säger ingenting inom vare sig kost eller träning är nyttigt i extrema mängder.

Johan_P
2008-07-02, 20:23
Folk måste sluta missförstå. I undersökningen har man undersökt elitidrottare, alltså finalister inom sporter, alltså mycket höga nivåer. Troligt gäller detta väldigt få personer, även på Kolozzeum.

Och nej, man ska inte sluta träna.

AsTfL
2008-07-02, 20:33
Så hur vanligt är det att folk mular på grund av förstorad aorta?

-squat-
2008-07-02, 20:51
Kombinationen hård styrketräning, AAS och övervikt (muskler eller fett) är inte så bra för lilla hjärtat.

joriice
2008-07-02, 20:59
Ta det med en nypa salt, det är inte 4 timmar gymmande i veckan som orsakar hjärtdöd direkt. : )

Kurash
2008-07-02, 21:03
ARGH! Hur kan man lättast mäta sin aorta?!??!

Arnoldski
2008-07-02, 21:18
Ekokardiografi, alternativt en morakniv och ett skjutmått...

Mourten
2008-07-02, 22:19
Som nån sa tränar dom på ypperstaeliten erom garanterat dopade, det är inte AAS som gett resultatet ?

Sniggel
2008-07-03, 10:50
Som nån sa tränar dom på ypperstaeliten erom garanterat dopade, det är inte AAS som gett resultatet ?

Är det vanligt att maratonlöpare tar AAS?

Doktorn
2008-07-03, 14:34
Hos unga vältränade män.

http://forum.body.se/images/smilies/huh.gif



Am J Cardiol. 2007 Aug 1;100(3):528-30. Aortic root size and prevalence of aortic regurgitation in elite strength trained athletes.

1. Weightlifters var utan tvivel större (bodysurface, weight), en faktor som påverkar aorta size. Controlls var enbart matchade mot height och age.

2. Controlls var inte matchade mot blodtryck (137.5mmHg vs 112,5mmHg, grymt stor skillnad!!!). Weightlifters hade högre blodtryck vilket ger större aorta size. Man kanske kan konkludera att weightlifting -> high blood pressure -> aortic dilatation. Men där är ju sista steget old news och så skulle man kunna säga att det är första steget de undersöker men de hävdar de inte är målet. De hvdar inte att målet e att undersöka om weightlifting -> hypertension. För att studera weightliftingens själva effekt måste de matcha mhb på blodtryck.

3. Inga frågor om AAS, en faktor som utan tvivel kan påverka resultaten. Och AAS förbruk hos elitidrottare e inte helt ovanligt i Iran tror jag.

4. De skriver det är stigande aorta size med hur länge man tränat (indelat i kvartiler). De visar ingen statistik på det, bara att det är skillnad mellan 54 månader och 18 månader. Mellan dem visar de ingen signifikant skillnad och därför felaktigt att säga.

Doktorn
2008-07-03, 14:40
"In conclusion, intense resistance training leads to enhanced LV diastolic function at rest and during isometric exercise despite the markedly increased LV mass."

Har jag förstått detta rätt, blodtrycket förbättras trotts hjärtmuskelförstoring i den vänstra ventrickeln? (Mina engelskakunskaper sträcker sig inte till några avancerade nivåer :em: ).

LV diastolic function = Hur mycket trycket stiger i ventrikeln när volymen stiger

Nästan alltid när systoliska funktionen eller hjärtats komposition (bindväv %, storlek) påverkas diastoliska funktionen.

Davidoff
2008-09-10, 09:57
Farsan, farfar och två farbröder lider av förstorad aorta och har genomgått operationer.

Jag har minst sagt genetiska belägg och undersöker mig varje år. Jag styrketränar för tillfället 4 gånger i veckan och blir fan riktig nojjig av att läsa denna rapport. Någon som vet om en person med genetiska belägg har större chans att utveckla förstorad aorta i samband med styrketräning? Ska man helt enkelt lägga ner....


Mvh

Dan S
2008-09-10, 13:00
Att dö en plötslig död vore ju gött, hinner inte ens veta vad som hände, så det blir till o fortsätta :)

Liten Men Fet
2008-09-10, 14:22
Att dö en plötslig död vore ju gött, hinner inte ens veta vad som hände, så det blir till o fortsätta :)

Inte om man är 25, möjligtvis när man är 70 och uppåt.

Vad är det som får dig att tro att den är så plötslig att du inte hinner märka något?
Troligare att du hamnar på golvet med fruktansvärda smärtor innan lyset slocknar.

Tolkia
2008-09-10, 14:26
Farsan, farfar och två farbröder lider av förstorad aorta och har genomgått operationer.

Jag har minst sagt genetiska belägg och undersöker mig varje år. Jag styrketränar för tillfället 4 gånger i veckan och blir fan riktig nojjig av att läsa denna rapport. Någon som vet om en person med genetiska belägg har större chans att utveckla förstorad aorta i samband med styrketräning? Ska man helt enkelt lägga ner...
Möjligen om du tränar på elitnivå.

Hank
2008-09-10, 14:33
Möjligen om du tränar på elitnivå.

Jag fattar inte det där begreppet "elitnivå".

Själv ligger jag inte i närheten av samma resultat som utövarna på "elitnivå" varken viktmässigt eller resultatmässigt, men jag tränar ändå en hel jävla del och är seriös med min träning.

Syftar du med "elitnivå" på att träna 2 hårda pass om dagen eller?

johanw
2008-09-10, 15:07
Farsan, farfar och två farbröder lider av förstorad aorta och har genomgått operationer.

Jag har minst sagt genetiska belägg och undersöker mig varje år. Jag styrketränar för tillfället 4 gånger i veckan och blir fan riktig nojjig av att läsa denna rapport. Någon som vet om en person med genetiska belägg har större chans att utveckla förstorad aorta i samband med styrketräning? Ska man helt enkelt lägga ner....


Mvh


Träna färre pass per vecka då:Virro

He-man
2008-09-10, 18:00
Antalet dagar i veckan har nog mindre med det att göra än hur hårt och tungt passen är. Jag skulle tro att styrkelyftare och tyngdlyftare med få reps och tunga vikter löper större risk i så fall.

z_bumbi
2008-09-10, 19:59
3. Inga frågor om AAS, en faktor som utan tvivel kan påverka resultaten. Och AAS förbruk hos elitidrottare e inte helt ovanligt i Iran tror jag.

Från 2006 på listan över avstängda lyftare.

ALIHOSSEIN SAEID
BEHROUZI SAJAD
NAIJ KENARI OMID
TAGHIAN C. RASSOUL
DAWODI MOHSEN "LIFE"
DEHGHANIYAN ALI
BARKHAH M. HOSSEIN
TEIMOURI REZA
NASIRINJA SHAHIN

Helsingborg
2008-09-10, 20:33
Nya rön angående förstorad aorta.

Jag är 18år började styrketräna när jag var 17år. Jaa alla som är på ett gym och är seriösa tränar ju hårt. Dessutom konditionstränar jag.

Nu fick jag ont i hjärtat när jag läser detta. Frågan är.


Hur kräver man en undersökning i fråga?

Liten Men Fet
2008-09-10, 21:27
Nya rön angående förstorad aorta.

Jag är 18år började styrketräna när jag var 17år. Jaa alla som är på ett gym och är seriösa tränar ju hårt. Dessutom konditionstränar jag.

Nu fick jag ont i hjärtat när jag läser detta. Frågan är.


Hur kräver man en undersökning i fråga?

Fick du ont i hjärtat när du läste det här och du vill ha en undersökning?

Du ska inte kolla dig för leukemi, tjocktarmscancer, HIV, gonorre, hepatit och fågelinfluensa när hypokondrin ändå slagit till?

Saft und Kraft
2008-09-10, 21:28
De som gör sig flest frågor i ämnet är nog i mycket liten utsträckning tillhörande någon särskild riskgrupp. Träna och må bra torde vara receptet för dessa.

För de som istället verkligen tränar hårt (elitsatsningar, ordentliga betnyllen etc) kanske kan ta det lite lugnt när det hoppar&poppar alltför mycket i tinnigstrakten. Annars gäller förstås följande rent allmänt; roliga ting -> risk för död, varför man kanske ändå inte behöver gräva ner sig alltför mycket (det fixar ändå grävarna åt en efteråt). Sunt förnuft bör förstås aldrig underskattas.

Helsingborg
2008-09-10, 21:45
Ju dock får jag enorm ångest, jag vill inte ha någon jävla förstorad aorta någon pösig aorta så min kammare bara pöser över sig.


Inte ens träna kan man göra utan att det missunnas, "men träna lugnare då"
vad är det för jävla svar?

Tolkia
2008-09-10, 21:55
Inte ens träna kan man göra utan att det missunnas, "men träna lugnare då"
vad är det för jävla svar?
Jag tror inte att någon missunnar dig din träning.

Vilket svar förutom "träna lugnare om du tror att din träningsmängd är skadlig" tror du att du skulle kunna få? Det är knappast så att någon kan tala om för dig exakt hur många pass i veckan, hur många set och repetitioner på vilka vikter du kan köra utan att löpa risk.

Liten Men Fet
2008-09-10, 21:57
Ju dock får jag enorm ångest, jag vill inte ha någon jävla förstorad aorta någon pösig aorta så min kammare bara pöser över sig.


Inte ens träna kan man göra utan att det missunnas, "men träna lugnare då"
vad är det för jävla svar?

Men lugn! Du gymmar max 4-5 gånger i veckan? Dom studien har utförts på har tränat hårt (många timmar om dagen) i 10-15 år! Du har tränat ett år!

Folk som gymmar har inte börjat dö av som flugor sen den här artikeln publicerats, det är inte ett dugg farligare att träna idag än vad det var för 10 år sedan. När dom kommer med en studie som påvisar hög dödlighet i hjärtsjukdommar i ung ålder för vanliga gymråttor (sådana som vi är) så skulle jag börja fundera på att undersöka mig.
Det är inte farligt att gymma på den nivån vi gör, inte farligare än vad det är att leva i övrigt. Om du dör i förtid kommer bero på medfödda defekter på blodkärl tex i huvudet, sådant kan man inte veta nåt om och det kan lika gärna skita sig om man bara sitter still.

Om man får ångest av en sån här grej hur vågar man gå över gatan då? Eller sätta sig i en bil?

Lite perspektiv för helvete.

Helsingborg
2008-09-10, 21:57
Jag tror inte att någon missunnar dig din träning.

Vilket svar förutom "träna lugnare om du tror att din träningsmängd är skadlig" tror du att du skulle kunna få? Det är knappast så att någon kan tala om för dig exakt hur många pass i veckan, hur många set och repetitioner på vilka vikter du kan köra utan att löpa risk.

Ju ofcourse, verkar som jag inte kommer lugna ner mig.

Ska nog tjata mig till någon undersökning så kan jag vara säker ett tag i alla fall, så vitt jag inte lider av skiten redan. *screwy* *screwy*

Cerberus
2008-09-10, 21:59
jag slutar träna, ska dricka öl o pizza dagligen. Jag är seriös.

Liten Men Fet
2008-09-10, 22:01
Ju ofcourse, verkar som jag inte kommer lugna ner mig.

Ska nog tjata mig till någon undersökning så kan jag vara säker ett tag i alla fall, så vitt jag inte lider av skiten redan. *screwy* *screwy*

Gör det, det kostar typ 100 pix att gå till vårdcentralen få nån att lyssna på dig hjärta och få en klapp på huvudet "det är lugnt, kommer dom att säga".

Om du mot förmodan har något problem med pumpen så kommer det inte har uppstått av träningen du har bara hållt på ett år, det kommer ha funnit där tidigare.

Helsingborg
2008-09-10, 22:08
Gör det, det kostar typ 100 pix att gå till vårdcentralen få nån att lyssna på dig hjärta och få en klapp på huvudet "det är lugnt, kommer dom att säga".

Om du mot förmodan har något problem med pumpen så kommer det inte har uppstått av träningen du har bara hållt på ett år, det kommer ha funnit där tidigare.

Okej, sedan ska det tydligen kunna testas med blodtryck med. Kräver jag blodtryck och att de lyssnar.

Helst skulle jag velat ha EKG och att de kollade på mitt hjärta med den där röntgen (där man ser hjärtat) men jaa det är nog för mycket begärt.

Saft und Kraft
2008-09-10, 22:10
Helsingborg: Det är inte alltid ålder och mognad är en faktor (eller två), only sumtimes... Läs nedanstående tills du är kurerad.

Om man får ångest av en sån här grej hur vågar man gå över gatan då? Eller sätta sig i en bil?

Lite perspektiv för helvete.

Helsingborg
2008-09-10, 22:15
Helsingborg: Det är inte alltid ålder och mognad är en faktor (eller två), only sumtimes... Läs nedanstående tills du är kurerad.

Ju men detta inkräktar på det heliga nyttiga gudomliga ämnet träning, det som ska ge dig bra hälsa och kunna få dig att känna att du är hälsosam och nyttig.

Det är liksom smutsigt att röra vid det med dessa rön.

Sedan förstod jag inte vad du menar med att det inte alltid är ålder och mognad som spelar in?

Saft und Kraft
2008-09-10, 22:23
Sedan förstod jag inte vad du menar med att det inte alltid är ålder och mognad som spelar in?

Inte jag heller, vilket bevisar min poäng. =) (Spooky Logic Loop From Hell)

Jag menar bara att du säkert verkligen jättemycket inte löper någon direkt risk. (Om du nu inte håller på med dumheter vi inte känner till. Det kan jag förstås aldrig tro.)

Guddi
2008-09-10, 23:09
Jag fattar inte det där begreppet "elitnivå".

Själv ligger jag inte i närheten av samma resultat som utövarna på "elitnivå" varken viktmässigt eller resultatmässigt, men jag tränar ändå en hel jävla del och är seriös med min träning.

Syftar du med "elitnivå" på att träna 2 hårda pass om dagen eller?Elitnivå innebär stora vikter. Stora vikter innebär att man får en större förhöjning av blodtrycket när man tränar vilket troligen är orsaken till resultaten i studien. Personerna i studien var på elitnivå och tränade hårt

Om risken ökat så mycket att det var betydelsefullt för den vanliga populationen så skulle detta troligen varit känt sen tidigare då antagligen flera personer hade blivigt sjuka/dött pga det. I elitgruppen hittade man 9 fall där förstoringen klassades som sjuklig, 5 var "mild" och 4 var "moderate". Detta var alltså hos 9 % av eliten.

Om ni är så oroliga för era hjärtan kan ni gå ut och springa istället. Konditionsträning gör att risken för en hjärtattack minskar med upp till 100ggr.

Liten Men Fet
2008-09-10, 23:14
Elitnivå innebär stora vikter. Stora vikter innebär att man får en större förhöjning av blodtrycket när man tränar vilket troligen är orsaken till resultaten i studien. Personerna i studien var på elitnivå och tränade hårt

Om risken ökat så mycket att det var betydelsefullt för den vanliga populationen så skulle detta troligen varit känt sen tidigare då antagligen flera personer hade blivigt sjuka/dött pga det. I elitgruppen hittade man 9 fall där förstoringen klassades som sjuklig, 5 var "mild" och 4 var "moderate". Detta var alltså hos 9 % av eliten.

Om ni är så oroliga för era hjärtan kan ni gå ut och springa istället. Konditionsträning gör att risken för en hjärtattack minskar med upp till 100ggr.

Ja men då ska vi ju börja oroa oss för att råka ha ett virus i kroppen så vi trillar dit på hjärtmuskelinflammation. Kommer ihåg alla de där orienterarna som trillade av pinn för en 10-15 år sedan.


Det är farligt att leva, man kan dö.

z_bumbi
2008-09-11, 06:31
Är det ingen som läser trådar?

Studien har gjorts på elitlyftanrde tyngdlyftare. De har troligen börja träna när de är 7-10 år och sen har de pressats framåt i 10-15 år och utöver det så är risken ganska stor att de käkat något dopingklassat. Med tanke på hur många lyftare från Iran som blivit avstängda internationellt de senaste 4-5 åren så är den sistan tanken inte helt främmande.

Så vilken relevans tror ni att detta har för normalt tränande människor eller för den delen vilken relevans har det för hårt tränande tyngdlyftare som inte dopar? Iom att man inte nämner doping i studien så faller ju hela bevisvärdet för att det är styrketräningen i sig som orsakat problemet utan det kan lika gärna vara missbruk av någon substans eller missbruk i kombination med träningen. Studien är alltså värdelöst utformad om man inte råkar bo i Iran och tränar tyngdlyftning på elitnivå (även då är den inte bra men då kan den i alla fall ha relevans).

Guddi
2008-09-11, 09:04
Är det ingen som läser trådar?

Studien har gjorts på elitlyftanrde tyngdlyftare. De har troligen börja träna när de är 7-10 år och sen har de pressats framåt i 10-15 år och utöver det så är risken ganska stor att de käkat något dopingklassat. Med tanke på hur många lyftare från Iran som blivit avstängda internationellt de senaste 4-5 åren så är den sistan tanken inte helt främmande. Nja, inte precis. Man kunde se förstoring redan efter 18 månader och förstoringen fortsätter efter det upp till åtminstone 56 månader. http://www.upload2world.com/pic97/upload2world_6a81e.jpg
Det finns även andra studier som visat på samma sak. I den studien använde man diskus, kul och spjutkastare som styrketräningsgrupp. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17765138

Så vilken relevans tror ni att detta har för normalt tränande människor eller för den delen vilken relevans har det för hårt tränande tyngdlyftare som inte dopar? Iom att man inte nämner doping i studien så faller ju hela bevisvärdet för att det är styrketräningen i sig som orsakat problemet utan det kan lika gärna vara missbruk av någon substans eller missbruk i kombination med träningen. Studien är alltså värdelöst utformad om man inte råkar bo i Iran och tränar tyngdlyftning på elitnivå (även då är den inte bra men då kan den i alla fall ha relevans).Styrketräning leder till hypertrofi av vänsta ventrikeln och till förhöjt blodtryck. Att det i sin tur skulle leda till en något förstorad aorta är inte få förvånande. Om det är något man ska hänga upp sig på och gå och oroa sig för? Självklart inte, men effekten finns där troligen även hos personer som inte dopar sig.
Several authors have
demonstrated that strength-training activities produce significant
increases in systemic blood pressure with attendant alterations
in LV systolic function (17, 18). In addition, aortic root
remodeling and arterial compliance reduction have been demonstrated
among power athletes (2, 24). Finally, recent animal
study data demonstrate that transient elevation in LV afterload
leads to LV diastolic dysfunction in otherwise healthy hearts
(16). In aggregate, these studies provide strong evidence that
repetitive power activity has the capacity to alter structure and
function of the heart and proximal arteries. We propose that
daily sessions of strength training, accompanied both by transient
increases in LV afterload and by small but significant
increases in resting systolic blood pressure, are responsible for
the isolated concentric LV hypertrophy and reduced diastolic
LV function observed in SA.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18096751

z_bumbi
2008-09-11, 09:37
Nja, inte precis.

Det var elittränande tyngdlyftare, sådana börjar oftast träna i tidig ålder och tyvärr så är doping väldigt förekommande. Iran har t ex haft hela sitt landslag avstängt från internationellt tävlande. Så jag vet inte riktigt vad som inte stämde?

Man kunde se förstoring redan efter 18 månader och förstoringen fortsätter efter det upp till åtminstone 56 månader. http://www.upload2world.com/pic97/upload2world_6a81e.jpg

Effekten var/är intressant men eftersom man inte nämner missbrukarproblematiken så visar man ju inte om det har ett samband med tyngdlyftningen, om det är preppet eller en kombination. Studien är alltså, pga en dålig design, irrelevant för de som inte uppfyller det som tyngdlyftarna troligen har utsatts för.

Det finns även andra studier som visat på samma sak. I den studien använde man diskus, kul och spjutkastare som styrketräningsgrupp. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17765138

Hur såg infon om ev missbruk ut här?

Styrketräning leder till hypertrofi av vänsta ventrikeln och till förhöjt blodtryck. Att det i sin tur skulle leda till en något förstorad aorta är inte få förvånande. Om det är något man ska hänga upp sig på och gå och oroa sig för? Självklart inte, men effekten finns där troligen även hos personer som inte dopar sig.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18096751

Jag har inte kollat på referenserna men jag gissar att du har gjort det, är de studierna bättre designade än den som tas upp i tråden?

Guddi
2008-09-11, 09:58
Det var elittränande tyngdlyftare, sådana börjar oftast träna i tidig ålder och tyvärr så är doping väldigt förekommande. Iran har t ex haft hela sitt landslag avstängt från internationellt tävlande. Så jag vet inte riktigt vad som inte stämde?Att det hade tränat så länge. De delade in de tävlande i fyra grupper efter hur länge de hade hållt på med högintensiv styrketräning. Indelningen ser du i grafen i mitt förra inlägg och man kan där se att det är en förstoring även hos dem som tränat under 18 månader.

Effekten var/är intressant men eftersom man inte nämner missbrukarproblematiken så visar man ju inte om det har ett samband med tyngdlyftningen, om det är preppet eller en kombination. Studien är alltså, pga en dålig design, irrelevant för de som inte uppfyller det som tyngdlyftarna troligen har utsatts för.

Hur såg infon om ev missbruk ut här?Missbruk är ett möjligt problem helt klart. I den andra studien nämner det att försökspersonerna inte tog någon medicin och att de var i övrigt friska. Båda studierna är ju observationer av hur det ser ut just nu och det är svårt att eliminera faktorer så som doping mm i dessa. Tills det gör en longitudinell studie är det svårt att säga vad som orsakar vad.

Jag har inte kollat på referenserna men jag gissar att du har gjort det, är de studierna bättre designade än den som tas upp i tråden?Jag har tittat igenom studien lite snabbt, har ingen stenkoll. Denna studie var longitudinell och visade på hypertrofi i vänster kammare och ökat blodtryck hos styrketräningsgruppen. I studien tittade man på universitet idrottare på Harvard University. Styrketräningsgruppen bestod av lagidrottare från "American-style male football" (vad det nu menar med det :)) Man frågade idrottaren konfidentiellt om de använt droger någon gång under sin karriär och om de gjort det blev de uteslutna ur studien. De styrketräna 3-4ggr/v med övningar så som knäböj, marklyft, bänkpress.

De enda studierna som tittat just på aorta förstoring är dem den Grub tog upp och den jag lista ovan. Så det går inte säkert att säga orsak samband ännu men det är troligt att hypertrofi i vänster kammare tillsammans med högre blodtryck leder till en större aorta. Möjligt att de otroligt höga blodtrycket som kan uppstå hos starka individer vid styrketräning kan bidra en hel del med.

130kg finsk sisu
2008-09-11, 15:00
Hur högt är då högt blodtryck för styrketränande?
De flesta styrketränande jag känner ligger kring 120-150 genom 75-90i blodtryck vilket är helt normala värden.
Kan ju dela med mej lite av mina stats och då är jag en av de elitlyftare ni pratar om. Var nyligen på hälsokoll hade 120/90 sittandes och 120/65 liggandes i blodtryck. EKG var helt normalt och de flesta blodvärden var bra. De få värden som avvek saknade betydelse enligt läkaren.
Så ännu är jag frisk. Men kan ju hända vad som helst i framtiden.

130kg finsk sisu
2008-09-11, 15:13
glömde att tillägga att jag är och alltid har varit 100% dopingfri.

Liten Men Fet
2008-09-11, 15:28
Hur högt är då högt blodtryck för styrketränande?
De flesta styrketränande jag känner ligger kring 120-150 genom 75-90i blodtryck vilket är helt normala värden.
Kan ju dela med mej lite av mina stats och då är jag en av de elitlyftare ni pratar om. Var nyligen på hälsokoll hade 120/90 sittandes och 120/65 liggandes i blodtryck. EKG var helt normalt och de flesta blodvärden var bra. De få värden som avvek saknade betydelse enligt läkaren.
Så ännu är jag frisk. Men kan ju hända vad som helst i framtiden.

Men är det inte det tillfälligt höga blodtrycket som kan uppstå vid ett tungt lyft som skulle "spänna upp" aortan? En knäböj med en 300 pannor på axlarna på en individ som väger sådär 140 borde ju kunna skapa ett visst tryck i systemet.

Vore intressant att få veta om dom har kikat med röntgen motsv på din pump Freddy?

Jag tror att de förutsättningar och genetiska arv man föds med spelar större roll än den eventuella negativa effekten man får av styrketräning, ens på elitnivå.
Skulle vara lite intressant med statistik över hur stor del av elitidrottare som dör i förtid pga av deras hårda tränande.

130kg finsk sisu
2008-09-11, 17:19
2001 var jag i röntgen och då visade min s.k hjärtinfarkt vara ett trasigt revben.

Inte bara styrketränande som har åkomman: http://www.kvp.se/nyheter/1.939370/den-harda-domen

130kg finsk sisu
2008-09-11, 17:24
Vad jag har försått så måste man ha dubbelslag i pulsen för att ha förstorad aorta? Stämmer detta?

130kg finsk sisu
2008-09-11, 17:25
Men är det inte det tillfälligt höga blodtrycket som kan uppstå vid ett tungt lyft som skulle "spänna upp" aortan? En knäböj med en 300 pannor på axlarna på en individ som väger sådär 140 borde ju kunna skapa ett visst tryck i systemet.

Vore intressant att få veta om dom har kikat med röntgen motsv på din pump Freddy?

Jag tror att de förutsättningar och genetiska arv man föds med spelar större roll än den eventuella negativa effekten man får av styrketräning, ens på elitnivå.
Skulle vara lite intressant med statistik över hur stor del av elitidrottare som dör i förtid pga av deras hårda tränande.

Du skall tänka på att så gott som alla elitidrottare på 60 och 70 talet knaprade piller. För det var ju de facto inte ens förbjudet.
Och jag kan bra dö vid 70 år. Men jag vill leva frisk och gott fram tills det!

machine gun
2008-09-11, 17:41
Är det risken för aneurysm som ökar med förstorad aorta?

Bumpar denna fråga.

Liten Men Fet
2008-09-11, 18:04
Du skall tänka på att så gott som alla elitidrottare på 60 och 70 talet knaprade piller. För det var ju de facto inte ens förbjudet.
Och jag kan bra dö vid 70 år. Men jag vill leva frisk och gott fram tills det!

Jo det är nog så att anabola eller motsv har varit ganska avgörande i de fall där elitidrottare ramlat av pinn.

Ska man titta på min morfar/farfar så kommer jag nog knappt bli 70 och dom styrketränande inte sönder sig, men jag oroar mig knappast för att styrketräningen ska inverka negativt hälsosam livsstil och lite konditionsträning kommer nog gott att kompensera för eventuella negativa effekter.

Hemi
2008-09-11, 21:22
Om man får ångest av en sån här grej hur vågar man gå över gatan då? Eller sätta sig i en bil?

Lite perspektiv för helvete.

Pecis, i den där bilen skulle jag ha dött många, många gånger men av någon anledning lever jag. Förmodligen orättvist.

Har en hårt arbetande bonde till nära släkting som dog en gång av förstorat hjärta vid 38, 39 vad det nu var. Lär väl visa sig om man åker snart vid 4 decennier. Lyft har jag ju gjort. (Ha Ha Ha!)

Alucard
2008-09-14, 01:33
*gah!*

Nåväl, hellre dö av fallerad aorta än i sin egen skit, 108 år gammal.

Second!

Seb74
2010-02-04, 09:56
Vad jag har försått så måste man ha dubbelslag i pulsen för att ha förstorad aorta? Stämmer detta?

Vad menas med detta?

Jag kan få konstiga dubbelslag ibland, alltså att det smattrar på som bara den i orimlig frekvens....hänt ett par gånger senaste året, men kanske fler gånger som jag inte märkt det.
Läkaren sa det var nån form av halva slag eller nåt för hjärtat kan inte slå så snabbt.

Iofs, om det haft nån koppling till nån farlig hjärt-diagnos borde hon ha skrikit till istället för att bara ta snabbt EKG och sen var den saken ur världen...

Fatalist
2010-02-04, 14:32
Vad menas med detta?

Jag kan få konstiga dubbelslag ibland, alltså att det smattrar på som bara den i orimlig frekvens....hänt ett par gånger senaste året, men kanske fler gånger som jag inte märkt det.
Läkaren sa det var nån form av halva slag eller nåt för hjärtat kan inte slå så snabbt.

Iofs, om det haft nån koppling till nån farlig hjärt-diagnos borde hon ha skrikit till istället för att bara ta snabbt EKG och sen var den saken ur världen...

Jag tror det är förmaksflimmer du upplever, ganska vanligt och kan vara allt från ofarligt till farligt. Både jag och morsan har det och har varit hos läkare som konstaterat att det är ofarligt i våra fall. :)

Crocker
2010-06-10, 10:54
Om det går i arv, bör man kolla upp sig?
Tränar i nuläget 15-17h/vecka

Hemi
2012-07-12, 15:44
Att det hade tränat så länge. De delade in de tävlande i fyra grupper efter hur länge de hade hållt på med högintensiv styrketräning. Indelningen ser du i grafen i mitt förra inlägg och man kan där se att det är en förstoring även hos dem som tränat under 18 månader.

Missbruk är ett möjligt problem helt klart. I den andra studien nämner det att försökspersonerna inte tog någon medicin och att de var i övrigt friska. Båda studierna är ju observationer av hur det ser ut just nu och det är svårt att eliminera faktorer så som doping mm i dessa. Tills det gör en longitudinell studie är det svårt att säga vad som orsakar vad.

Jag har tittat igenom studien lite snabbt, har ingen stenkoll. Denna studie var longitudinell och visade på hypertrofi i vänster kammare och ökat blodtryck hos styrketräningsgruppen. I studien tittade man på universitet idrottare på Harvard University. Styrketräningsgruppen bestod av lagidrottare från "American-style male football" (vad det nu menar med det :)) Man frågade idrottaren konfidentiellt om de använt droger någon gång under sin karriär och om de gjort det blev de uteslutna ur studien. De styrketräna 3-4ggr/v med övningar så som knäböj, marklyft, bänkpress.

De enda studierna som tittat just på aorta förstoring är dem den Grub tog upp och den jag lista ovan. Så det går inte säkert att säga orsak samband ännu men det är troligt att hypertrofi i vänster kammare tillsammans med högre blodtryck leder till en större aorta. Möjligt att de otroligt höga blodtrycket som kan uppstå hos starka individer vid styrketräning kan bidra en hel del med.

Bump,

Har funderat på den här tråden då och då. Det känns som övningsvalet borde vara rätt så relevant, knäböj mot sittande handledscurls t ex. Själv gör jag ganska ofta superdjupa marklyft i olika veritioner med förhållandelsevis många reps och set så det pumpar rejält med blod i hela kroppen och även andningen kommer i gång. De flesta av mina övningsval ser liknande ut, stora övningar som körs igenom ordentligt, långt och hårt. Några nya funderingar, eller nytt om ämnet?

tjing
2012-07-12, 18:16
Jag tror det är förmaksflimmer du upplever, ganska vanligt och kan vara allt från ofarligt till farligt. Både jag och morsan har det och har varit hos läkare som konstaterat att det är ofarligt i våra fall. :)

Ja det är vanligt. Hjärtat slår dubbelslag hos en majoritet ibland (bara att alla inte märker det eller bryr sig om det i vila) och särskilt vältränade personer, eftersom hjärtat blir så effektivt på att pumpa runt blodet att det "vilar" ett slag ibland vid ansträngning. Det känns alltså som att hjärtat slår dubbelslag men i själva verket hoppar det över ett slag för att sedan slå ett extra slag. Aktivering av sympatiska delen av nervsystemet kan också ge dubbelslag eftersom katekolaminerna kan stimulera hjärtat direkt.

Det vanligaste är att det är helt ofarligt, men det kan vara farligt. Upplever man problem av det är det farligt, annars inte, enligt en läkare jag pratade med.

Seb74: Det är skillnad på dubbelslag i pulsen (typ konstant) och att hjärtat hoppar över slag ibland. Det ena kan en specialist känna på pulsen om jag förstått det rätt och det andra känner du själv.

Icefire
2012-07-13, 21:07
Ja det är vanligt. Hjärtat slår dubbelslag hos en majoritet ibland (bara att alla inte märker det eller bryr sig om det i vila) och särskilt vältränade personer, eftersom hjärtat blir så effektivt på att pumpa runt blodet att det "vilar" ett slag ibland vid ansträngning. Det känns alltså som att hjärtat slår dubbelslag men i själva verket hoppar det över ett slag för att sedan slå ett extra slag. Aktivering av sympatiska delen av nervsystemet kan också ge dubbelslag eftersom katekolaminerna kan stimulera hjärtat direkt.

Det vanligaste är att det är helt ofarligt, men det kan vara farligt. Upplever man problem av det är det farligt, annars inte, enligt en läkare jag pratade med.

Ledsen, men någon har givit dig fel information. Extraslag handlar inte om att hjärtat "vilar" sig, utan det är en impuls som utlöses något för tidigt från någon annan del av hjärtat än sinusknutan, som normalt styr hjärtrytmen. Extraslagen kan komma från antingen förmak eller kammare. Efter ett extraslag kommer en kort kompensatorisk paus.

Det är inte normalt att få ökad mängd extraslag vid ansträngning och inte heller behöver hjärtat ta en paus då och då, hur effektivt det än råkar pumpa.

Detta var dock inte ämnet i tråden, men jag brinner lite för hjärtan.

Alzie
2012-07-14, 02:48
Som jag uppfattade det var högt blodtryck vid träning i kombination med något annat (vad det nu var) som var orsaken till förstorad aorta.

Finns det inte många produkter ute på marknaden (PWOs?) som även höjer blodtrycket under träning? Och skulle det då vara en förhöjd risk för förstorad aorta?

Sorry om jag har formulerat mig konstigt, klockan börjar bli ganska mycket nu :smash:

tjing
2012-07-14, 09:48
Ledsen, men någon har givit dig fel information. Extraslag handlar inte om att hjärtat "vilar" sig, utan det är en impuls som utlöses något för tidigt från någon annan del av hjärtat än sinusknutan, som normalt styr hjärtrytmen. Extraslagen kan komma från antingen förmak eller kammare. Efter ett extraslag kommer en kort kompensatorisk paus.

Det är inte normalt att få ökad mängd extraslag vid ansträngning och inte heller behöver hjärtat ta en paus då och då, hur effektivt det än råkar pumpa.

Detta var dock inte ämnet i tråden, men jag brinner lite för hjärtan.

Okej, det var så jag fick det förklarat för mig i alla fall.

Jo det kan vara helt normalt att få extraslag vid ansträngning. Jag får t ex ofta extraslag om jag går snabbt från vila till väldigt hård ansträngning och sedan lugnar det sig när kroppen varvat upp. Jag har kollat upp med EKG och det var lungt.

King Grub
2013-08-24, 11:55
BACKGROUND:

Aortic dilation may critically precede progression to thoracic aortic aneurysm (TAA). Prolonged or repetitive isometric-type heavier strenuous activities resulting from the nature of some professions may be an important causative factor for TAA.

METHOD:

The echocardiographic measurement data of middle-age subjects who were isometric-type daily strenuous activity trainers or ordinary activity trainers were retrospectively analyzed. Clinical features and echocardiographic parameters of the left ventricle and left atrium (LA), aortic root (AR) and ascending aorta (AA) were compared between the groups.

RESULTS:

AR (35.6±3.0 mm versus 33.5±1.9 mm), AA (36.8±3.0 mm versus 34.4±1.9 mm) and LA (37.4±2.2 mm versus 36.2±2.2 mm) diameters were significantly enlarged in the strenuous activity trainer group versus the ordinary activity group. Diastolic blood pressure was significantly lower (73.8±5.9 mmHg versus 78.3±6.0 mmHg) in this group. AR diameter was correlated with height (β=0.460; P=0.004) and LA diameter (β=0.280; P=0.008) while AA diameter was correlated with type of profession (β=0.309; P=0.003), left ventricular systolic diameter (β=0.500; P=0.001) and LA diameter (β=0.272; P=0.005) in regression analysis.

CONCLUSION:

Aortic dilation and, subsequently, TAA may be an occupational disease due to nature of some professions (eg, the military, security, weight lifters, athletes, heavy workers, etc). Echocardiography is a convenient method of imaging that could be easily applied either during preparticipation screening or during periodical examination of these subjects. Earlier detection of TAA and limitation of such strenuous activities in these individuals may be initial lifesaving measures for the prevention of future cases of aortic aneurysm and dissection.

We suggest that subjects with certain professions and occupations, such as members of the military, security, Special Forces of the army, professional weight lifters, endurance athletes, etc, are at a risk for the development of aortic enlargement and, subsequently, aortic aneurysm, and should initially and periodically be examined using echocardiography. Individuals whose aortic diameters are increased or tended to rapidly enlarge during follow-up should be strictly prohibited from performing such strenuous activities, circumstances and occupations because delayed or missed cases could eventually result in catastrophic states of disease, such as aortic rupture or dissection, or sudden cardiac death.

Exp Clin Cardiol. 2013 Spring;18(2):93-7. Enlargement of the aorta: An occupational disease?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3718583/

Tjockiz
2014-05-16, 07:51
Ledsen, men någon har givit dig fel information. Extraslag handlar inte om att hjärtat "vilar" sig, utan det är en impuls som utlöses något för tidigt från någon annan del av hjärtat än sinusknutan, som normalt styr hjärtrytmen. Extraslagen kan komma från antingen förmak eller kammare. Efter ett extraslag kommer en kort kompensatorisk paus.

Det är inte normalt att få ökad mängd extraslag vid ansträngning och inte heller behöver hjärtat ta en paus då och då, hur effektivt det än råkar pumpa.

Detta var dock inte ämnet i tråden, men jag brinner lite för hjärtan.

:( Har börjat få mer dubbelslag vid ansträngning. Bye bye, träning?

Sneaky
2014-05-16, 09:43
Exp Clin Cardiol. 2013 Spring;18(2):93-7. Enlargement of the aorta: An occupational disease?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3718583/

Detta var oroväckande läsning.

På vilka sätt påverkar en ökad diameter av aortan? Spontant känns det som om det vore bra då mer blod får plats men studien visar ju motsatsen. Är du insatt i hur det fungerar?

Intressant hade vart att se hur stor risken är procentuellt för en plötslig död beroende på olika variabler: hur länge man tränat, vikt, muskelmassa, diameter på aortan från normalen osv

Skickat från min C6903 via Tapatalk

hampfuz
2014-05-16, 10:18
En förstorade aorta kan orsaka åderbråck i hjärtat.


Intressant hade vart att se hur stor risken är procentuellt för en plötslig död beroende på olika variabler: hur länge man tränat, vikt, muskelmassa, diameter på aortan från normalen osv

Baserat på storleken på aortan kan man få en riskbedömning
Increasing aortic size index was a significant predictor of increasing rates of rupture (p = 0.0014) as well as the combined endpoint of rupture, death, or dissection (p < 0.0001). Using aortic size index, patients were stratified into three risk groups: less than 2.75 cm/m2 are at low risk (approximately 4% per year), 2.75 to 4.24 cm/m2 are at moderate risk (approximately 8% per year), and those above 4.25 cm/m2 are at high risk (approximately 20% per year).
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16368358

Andra variabler tror jag knappast man kan använda sig av. Finns för mycket som kan spela in samt en enorm individuell variation.

Sneaky
2014-05-16, 12:23
En förstorade aorta kan orsaka åderbråck i hjärtat.



Baserat på storleken på aortan kan man få en riskbedömning

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16368358

Andra variabler tror jag knappast man kan använda sig av. Finns för mycket som kan spela in samt en enorm individuell variation.

Mycket intressant, tack för källorna.
Rimligtvis borde de positiva hälsoaspekterna väga tyngre än de negativa?

Vet du vilken storlek man normalt sätt brukar ha om man tränat under 2 år?

Finns det någon medicin eller speciell kost som kan minska risken? Blodförtunnande?

Fan, nästan så jag känner att jag vill kolla upp det så man vet var man ligger.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

hampfuz
2014-05-16, 14:06
Går inte att svara på. Beror helt på hur du tränar och hur de lever i övrigt. För intensiv träning är inte bra för kroppen. Ingen träning är inte heller bra för kroppen. Som med det mesta med hälsan är lagom bäst.

Men deltagarna i studien i första posten var elitidrottare, som har en extrem träningsintensitet. Där såg man förstorad aorta hos mindre än 10%. 2 års styrketräning är ingenting i sammanhanget.

Sneaky
2014-05-16, 14:36
Går inte att svara på. Beror helt på hur du tränar och hur de lever i övrigt. För intensiv träning är inte bra för kroppen. Ingen träning är inte heller bra för kroppen. Som med det mesta med hälsan är lagom bäst.

Men deltagarna i studien i första posten var elitidrottare, som har en extrem träningsintensitet. Där såg man förstorad aorta hos mindre än 10%. 2 års styrketräning är ingenting i sammanhanget.

Det var detta jag misstänkte. Alltså inget man borde oroa sig alltför mycket över.

Jag har en Hypotes om att detta till väldigt stor del är genetiskt då majoriteten, som du säger, inte drabbas av detta

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Morty
2015-02-19, 23:07
Detta var oroväckande läsning.

På vilka sätt påverkar en ökad diameter av aortan? Spontant känns det som om det vore bra då mer blod får plats men studien visar ju motsatsen. Är du insatt i hur det fungerar?

Intressant hade vart att se hur stor risken är procentuellt för en plötslig död beroende på olika variabler: hur länge man tränat, vikt, muskelmassa, diameter på aortan från normalen osv

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Jag tänker att du hellre vill ha en förbättrad compliance, som man får av konditionsträning, än en rent utav förstorad aorta. Om jag förstod riskerna rätt så kan en förstorad aorta även töja osteum aortae, övergången mellan aorta och cor. Detta kan göra så att semilunarklaffarna läcker, och då kommer aorta att släppa tillbaka blod i ventriculus sinister vid diastole.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Aortic_insufficiency)
Intressant nog så har ju inte aertaklaffarna några chorda tendinae som förhindrar läckage men det funkar ju bra ändå. Det hade ju dock inte hjälpt om klaffarna inte når varandra.

Sammanfattningsvis tycks det ju vara en ovanlig kärlsjukdom.

Alltidxx
2015-02-20, 18:42
Det är alltså inte något bra...

Det misstänks ligga bakom plötslig död hos idrottsmän.



http://www.medscape.com/viewarticle/409145

Jag som trodde brandslangar på armarna var hälsosamt :D


Edit: Jag gick i nekrofällan! :)

Konradsson
2015-02-22, 08:09
Jag tänker att du hellre vill ha en förbättrad compliance, som man får av konditionsträning, än en rent utav förstorad aorta. Om jag förstod riskerna rätt så kan en förstorad aorta även töja osteum aortae, övergången mellan aorta och cor. Detta kan göra så att semilunarklaffarna läcker, och då kommer aorta att släppa tillbaka blod i ventriculus sinister vid diastole.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Aortic_insufficiency)
Intressant nog så har ju inte aertaklaffarna några chorda tendinae som förhindrar läckage men det funkar ju bra ändå. Det hade ju dock inte hjälpt om klaffarna inte når varandra.

Sammanfattningsvis tycks det ju vara en ovanlig kärlsjukdom.

Jag ställer denna fråga till Morty eftersom han verkar kunnig, men alla får svara.

Kan konditionsträning motverka dessa negativa effekter, eller till och med förminska aortan? Det verkar ju som att intensiv konditionsträning ökar risken för plötslig död, men samtidigt påstås ju att denna träningsform är bra för hjärtat (om man tar hänsyn till blodtryck, insulinkänslighet, kolesterolvärden etc). Frågan är då om de positiva effekterna väger ut de negativa?

grimfish
2015-02-22, 10:48
Personer som ägnar sig åt konditionsträning på elitnivå har i genomsnitt en något större aortarot än personer som inte gör det. Ökningen i diameter som fås av träningen är relativt liten och ska inte ses som en sjuklig process utan snarare som en fysiologisk anpassning. Undantag är de personer med ovanliga tillstånd, t.ex. Marfans syndrom och Ehlers-Danlos syndrom, där sjukdomen i kombination med intensiv träning skulle kunna föra med sig negativa konsekvenser.