handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig justera mitt program


grunt_grunt
2007-08-05, 02:57
Hejsan!

Just nu tränar jag efter z_bumbis 3-dagarsprogram (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454). Jag kör varannan dag, dvs en 6-dagarscykel, och försöker slänga in minst ett nätt litet konditionspass i veckan. Jag har tränat någorlunda seriöst sen nyår, och ungefär en månad med detta schemat. Här ser ni det:

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

Nu är det i alla fall några saker jag vill justera i mitt schema, men jag vågar inte göra det utan vägledning. Jag är livrädd att jag om 6 månader med efterblivna resultat får reda på att jag gjort mig själv puckelryggad på grund av någon dum miss. Så jag skulle verkligen vara tacksam om nån kunde hålla mig i handen genom detta. :em:
Innan jag började träna hade jag stora problem med ryggområdet och allt runt omkring den, då jag både är jäkligt lång och datanörd. Numera har jag bara två jobbiga områden: Mina rotationscuffar och övre trapezius. Jag bör väl nämna att det mesta i min kropp har blivit otroligt mycket bättre av att träna, så det är knappast så att min kropp behöver mer vila. Jag ska försöka numrera alla mina delfrågor:

1)
Rotationscuffar:
De gör ont ibland. Därför brukar jag alltid värma upp dem innan bröst, tricep och axlar. Då dessa ligger på samma träningspass värmer jag bara upp dem en gång i början med typ 2 väldigt lätta set åt vardera håll, och det är all träning de får. Bör jag träna rotationscuffar "hårt" utöver det, dvs köra dem efter 'Dag 2'? Jag vill verkligen bli starkare i dem, så att de slutar krångla. Samtidigt är jag mäkta skraj att skada dem.

2)
Övre trapesiuz:
Denna muskel är ibland stel och gör lite ont när jag tränar. Även om jag tycker muskeln har helt okej storlek i förhållande till resten av min kropp så skulle jag vilja att den blev mer stabil och problemfri. Om jag vill lägga in shrugs som övning, när ska den klämmas in?

3)
Sedan vill jag verkligen få starkare axlar. Både för att det är snyggt och för att jag aldrig mer vill att de ska krångla (det är inte långt förrän jag är färdigutbildad och kommer sitta vid en dator hela arbetsdagarna). Där schemat anger "Baksida axlar av någon typ" har jag valt reversed ped-decs. Får framsida axlar en bra nog träning av detta schemat eller kan jag smaska in en till övning? Vilken rekommenderar ni i så fall?

4) Jag tänkte fixa hem lite grippers till lägenheten, så att jag kan träna grepp hemma på nån vilodag. Grippers är ju roliga, å de finns ju inte på gymmet. Är det värt att slänga in nån övning för att träna sidan på magen, typ sneda sit-ups, där grepp-träningen förut låg? Eller är det bara löjligt att göra om man inte redan är riktigt vältränad?

5) Mina underarmar är redan starka i förhållande till mina överarmar å nästan lika breda. Kan jag med gott samvete byta ut bicepsträningen till alternerande hantelcurl och stångcurl med en sån där kurvig stång så man kan hålla snett grepp?

6)
Och en sista liten fråga: Jag brukar bli lite trött i axlarna av bröst och tricep-träning. Är det bara att byta plats på axlar och vader, eller ger det bäst resultat att köra slut skiten på en dag?

Whistler
2007-08-05, 04:06
1) Träna inte en muskel som gör ont hårdare, då får du ju mer ont. Försök hitta rehabiliterande övningar istället.

2) Dag 3. Går väl på första dagen också, men marklyft tar mycket på trapezius, så jag ser ingen mening med att köra det på samma pass där. I alla fall inte före marklyften.

3) Tycker nog du har rätt bra balans där som det är. Du lär märka om något halvår om axlarna släpar, så länge som du äter ordentligt och får de andra musklerna att växa också förstås. En av mina favoritövningar för axlar är smalt skivstångsdrag till hakan.

4) Knäböjen ger dig nog med bålträning, kör tungt där istället. Jag föredrar att köra grippers samma dagar som jag styrketränar, då får man vila helt på vilodagarna.

5) Z-stång (även kallad "EZ"-stång) är ondska! Använd rak stång i bicepscurl, så slipper du pajja dina handleder pga av förkortad rörelsebana. Om underarmarna är starkare än biceps så lär ju biceps få jobba desto mer för att få komma ikapp, eller hur?

6) Många tycker om att separera axel-övningarna från framför allt bröst-övningarna och lägga dem i olika pass, för att kunna krama ut mesta möjliga ur dem på de olika passen. Testa och känn efter.

Personligen kör jag helkroppspass. Funkar underbart för mig. Framför allt är det skönt att slippa hypotisera över vilka muskelgrupper som "funkar" ihop på vilka pass.

grunt_grunt
2007-08-05, 19:50
Tack så mycket för hjälpen! Jag ska justera mitt träningsschema nu och se hur det funkar. :)

mentzer
2007-08-06, 06:18
1) Fråga någon kunnig, tex en naprapat. Svårt att svara på utan att veta varför du får ont eller var du får ont. Men någon form av träning (om än lätt) är förmodligen lösningen.
2) Efter antingen axlar eller rygg. Kan det vara så att axlarna åker upp mot öronen när du sitter framför datorn?
3) Det räcker med de du kört
4) Löjligt, du har redan två magövningar. Du kan ju köra en av dem snett.
5) Se whistlers svar. Dock kan du byta ut hammercurls mot vanlig hantelcurl.
6) Eftersom du tränar 6 dagar i veckan kommer axlarna förmodligen bli väldigt slitna om du gör så. Du kommer träna axlar 4 dagar per vecka...

grunt_grunt
2007-08-11, 21:01
mentzer: Tack för tipsen! Men jag tränar bara varannan dag, dvs det tar 6 dagar för mig att gå igenom 3-dagarssplitten.


Det enda jag funderar på om mitt träningsprogram just nu är hur jag ska optimera min axelträning. Jag läste dessa artiklar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2410446&postcount=6

Det verkar ju dumt att köra pressövningar om ens axel redan är lite sliten, och jag kör ju Axelpress (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBShoulderPress.html). Den tar främst på framsida axlar. Jag gillar övningen drag till hakan (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html), men den tar ju främst på mitten axlar. Det skulle ju inte direkt skada om mina axlar fick en mer bakåtskjuten hållning om baksidan av axlarna tränas mer än framsidan, och framsida axlar än ju ändå en hjälpmuskel till övningen. Vore det en bra ide att byta?

Och jag gör drag till hakan med händerna närmare varandra än i animationen på exrx. Gör det någon skillnad?

mentzer
2007-08-13, 05:44
mentzer: Tack för tipsen! Men jag tränar bara varannan dag, dvs det tar 6 dagar för mig att gå igenom 3-dagarssplitten.


Det enda jag funderar på om mitt träningsprogram just nu är hur jag ska optimera min axelträning. Jag läste dessa artiklar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2410446&postcount=6

Det verkar ju dumt att köra pressövningar om ens axel redan är lite sliten, och jag kör ju Axelpress (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBShoulderPress.html). Den tar främst på framsida axlar. Jag gillar övningen drag till hakan (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html), men den tar ju främst på mitten axlar. Det skulle ju inte direkt skada om mina axlar fick en mer bakåtskjuten hållning om baksidan av axlarna tränas mer än framsidan, och framsida axlar än ju ändå en hjälpmuskel till övningen. Vore det en bra ide att byta?

Och jag gör drag till hakan med händerna närmare varandra än i animationen på exrx. Gör det någon skillnad?

Då funkar det utmärkt.
Var inte rädd för pressövningar, de kommer ge dig större och starkare axlar. Baksidan får träning även av ryggövningarna.
Om jag tar ett smalare grepp i drag till hakan får jag ont i underarmarna.