handdator

Visa fullständig version : II? Hjälp!

Kung Bruno
2007-08-04, 20:41
Jaha, här har man gått och tänkt på GI hela tiden, och då var det helt OK att äta både det ena och det andra, t.ex. kvarg ...

Men nu har ju kvarg/färskost otroligt högt II? Hur ofta kan man toppa insulinet per dag för att inte få alltför hög fettinlagring? När jag ändå är inne på det; är det ända insulin gör att öka fettinlagringen samt att verka antikatabolt för musklerna?

En fråga till ... :em:
Om man nu dricker dextro/malto efter varje träningspass, skulle det inte vara lika hjälpsamt med något godis? Det är ju trots allt båda socker, och godis smakar bättre, och om man får samma resultat så skulle ju godis vara bättre ...

Englund
2007-08-04, 20:53
Jaha, här har man gått och tänkt på GI hela tiden, och då var det helt OK att äta både det ena och det andra, t.ex. kvarg ...

Men nu har ju kvarg/färskost otroligt högt II? Hur ofta kan man toppa insulinet per dag för att inte få alltför hög fettinlagring? När jag ändå är inne på det; är det ända insulin gör att öka fettinlagringen samt att verka antikatabolt för musklerna?

En fråga till ... :em:
Om man nu dricker dextro/malto efter varje träningspass, skulle det inte vara lika hjälpsamt med något godis? Det är ju trots allt båda socker, och godis smakar bättre, och om man får samma resultat så skulle ju godis vara bättre ...

Fettinlagringen blir inte större för att du toppar insulinnivåerna.
Maltodextrin och dextros är inte socker.
Det är OK att äta både det ena och det andra.
Googla på insulin för mer info!

King Grub
2007-08-04, 20:54

Men nu har ju kvarg/färskost otroligt högt II?

Glöm tabellerna och ät en nyttig och varierad kost.

Kung Bruno
2007-08-04, 22:17
Glöm tabellerna och ät en nyttig och varierad kost.

Men ... kan kvarg ingå i en nyttig och varierad kost? Har inte insulinet stor påverkan? Finns det någon tabell på II?

Sen apropå malto/dextro, kan man inte äta något godis istället? Samma effekt?

Eddie Vedder
2007-08-04, 22:22
Men ... kan kvarg ingå i en nyttig och varierad kost? Har inte insulinet stor påverkan?

Klart det kan, varför skulle dei inte kunna det? Insulinpåverkan är knappast vad som avgör om något är "nyttigt" eller ej.

Sen apropå malto/dextro, kan man inte äta något godis istället? Samma effekt?

Jo du kan äta godis istället fast samma effekt ger det absolut inte.

Kung Bruno
2007-08-04, 22:25
Klart det kan, varför skulle dei inte kunna det? Insulinpåverkan är knappast vad som avgör om något är "nyttigt" eller ej.

Jo du kan äta godis istället fast samma effekt ger det absolut inte.

Hmm, finns det något speciellt godis som har högt GI?

Eddie Vedder
2007-08-04, 22:31
Hmm, finns det något speciellt godis som har högt GI?

Det mesta godiset som enbart består av socker och är fettfritt har ju förstås ett högt GI.

Dock inte lika högt som rent druvsocker eller maltodextrin t.ex. "Vanligt socker", d.v.s. sackaros, är inte alls särskilt bra som källa till återinlagring av gykogen då 50% är fruktos.

Handcuff
2007-08-04, 22:33
Mitt tips: Glöm allt vad GI å II heter. Du blir bara förvirrad av skitdetaljer som saknar betydelse :thumbup:

Kung Bruno
2007-08-04, 23:47
Mitt tips: Glöm allt vad GI å II heter. Du blir bara förvirrad av skitdetaljer som saknar betydelse :thumbup:

Uhm, okej. Men det lät så djävla dramatiskt när jag läste vad Grub hade skrivit om det på http://www.halso.info/forum ... jag blev sinnesförvirrad och var nära på att slänga min keso i soptunnan. Har dock ändrat inställning lite nu ... ungefär såhär "Onyttiga livsmedel kan ingå i en nyttig kost" någon gång ibland ... Aja tack för hjälpen, Grub, Edgar eller vad det var och Handcuff :thumbup:

Eddie Vedder
2007-08-05, 06:09
Uhm, okej. Men det lät så djävla dramatiskt när jag läste vad Grub hade skrivit om det på http://www.halso.info/forum ... jag blev sinnesförvirrad och var nära på att slänga min keso i soptunnan. Har dock ändrat inställning lite nu ... ungefär såhär "Onyttiga livsmedel kan ingå i en nyttig kost" någon gång ibland ... Aja tack för hjälpen, Grub, Edgar eller vad det var och Handcuff :thumbup:

För det första är det Eddie och inte Edgar.:smash:

Sedan har du helt rätt i det fetstilta att "onyttiga" saker också kan ingå i en välbalanserad kost, grejen är den att just kvarg, keso, yoghurt etc. INTE kan klassas som onyttiga.
Det är snarare väldigt bra produkter, verkligen inte den typen av mat som man säga att "det är är väl okej att äta någon gång ivbland" spsåom t.ex. godis och tårta. Mejeriprodukter kan utgöra en del av dina basvaror, det är NTYYGIG mat och inte tvärtom bara p.g.a. något så oäsentligt som II.

Ronja
2007-08-05, 14:53
Nån som har lust att förklara denna nya "fluga" II för mig? hur hittar de på allt *haha* vad är nästa efter GI, II mm?

Tolkia
2007-08-05, 15:01
Insulinindex (II). (http://www.mendosa.com/insulin_index.htm)

Egentligen vet jag inte om man kan kalla GI och II för "flugor" mer än vad man kan säga att meter och kilogram är "flugor". Det är ju bara mätenheter. Sedan kan man förstås diskutera människans benägenhet att snöa in på saker - som inte gäller bara GI och II.

Hermes
2007-08-05, 15:03
Nån som har lust att förklara denna nya "fluga" II för mig? hur hittar de på allt *haha* vad är nästa efter GI, II mm?

II är väl inte speciellt nytt, kom väl på tal samtidigt som GI först blev aktuellt, finns trådar på kolozzeum från 2002 där det diskuteras.

King Grub
2007-08-05, 15:07

Det är bara en siffra på hur mycket insulin som frisätts av intag av X kcal från ett visst livsmedel, i förhållande till referenslivmedlet (vanligen vitt bröd eller glukos) på 100. GI gäller bara kolhydrat, eftersom det är vad som påverkar blodsockret signifikant, medan II gäller allt energigivande, eftersom allt energigivande frisätter insulin.

Ronja
2007-08-05, 20:56
Oki. II var nåt nytt för mitt öra(var det jag menade, visste inte om det var nåt HELT nytt eller om det funnits länge) ja det var kanske lite fel att kalla det fluga, men det går ju lite typ trender i "dieter" man ska följa.
:)