handdator

Visa fullständig version : Benträning*2


aron
2003-04-08, 15:33
Hej! Jag har börjat tycka det blir roligare och roligare att träna ben och har nu fått mer tid till gym. Jag funderar på att lägga till ett benpass i veckan där jag kör "fotbollsbenträning" om ni hajjar? högreppare så det blir mer konditionsträning.

Är detta en bra idé eller kommer jag bli övertränad? Jag tror själv att folk är för rädda för överträning. Och tror jag kommer palla det. Vad tycker ni? Har ni några bra benövningar att tipsa om? Tack på förhand

Muscles
2003-04-08, 15:35
Jag tror helt klart att du kommer att klara av det. Kor som du sa inte under 15 reps sa borde du vara helt ok. Kom ihag att stretcha ut ordentligt sa du inte blir for stel!!

Muscles:thumbup:

aron
2003-04-08, 15:39
Okej!

Originally posted by Muscles
Kom ihag att stretcha ut ordentligt sa du inte blir for stel!!

Muscles:thumbup:

2 late :rolleyes:

Slartibartfast
2003-04-08, 16:03
Om ett av passen är väldigt lätt, dvs inget av seten någonstans i närheten av failure, så kan det vara ok. Två intensiva benpass är åt helvete överträning. Benen är den muskelgrupp som behöver mest vila.

Att köra högreps betyder inte automatiskt att du kör "lätt". Vissa bygger med 20 rest-pause reps och det drar slut depåerna rejält. Om du gör 15 reps, så gör det med en vikt du skulle klara 30 med om du ansträngde dig.

Tycker det vore smartare att köra ett tungt benpass i veckan och sedan köra ett pass där du bara kör sprinter, övar sidoförflyttningar, spänst och explosivitet. Utan vikter alltså.

Men, gör som du vill.

aron
2003-04-08, 16:48
Jaha okej, men om jag inte ska ta ut mig så ger det ju inget!

Survivor
2003-04-08, 18:10
aron, Ett pass där du inte ger allt kommer inte att bidra till någon överkompensation av muskeluppbyggnad och är därmed värdelöst.
Ett träningspass ska vara så hårt att det efteråt känns som att du aldrig mer vill återvända till gymmet. Inte den där äckliga euforiska känslan som uppkommer efter när man bara lallat runt.

Alltså, kör 2 hårda benpass i veckan och se vad resultaten blir.

________
Hardcore to the bone :thumbup:

z_bumbi
2003-04-08, 18:16
Originally posted by Survivor
aron, Ett pass där du inte ger allt kommer inte att bidra till någon överkompensation av muskeluppbyggnad och är därmed värdelöst.

Intressant synpunkt, vad säger att det är så ?

Allan
2003-04-08, 18:27
Var sak har sin tid. Total utmattning pass efter pass efter pass är bara nedbrytande. Bra kontakt i muskeln är inte dumt det heller...


allan

Slartibartfast
2003-04-08, 18:36
Originally posted by Allan
Var sak har sin tid. Total utmattning pass efter pass efter pass är bara nedbrytande. Bra kontakt i muskeln är inte dumt det heller...


allan

:bow:

Survivor
2003-04-08, 18:40
Originally posted by z_bumbi
Intressant synpunkt, vad säger att det är så ?
Ja, du vet säkert lika bra som jag att kroppen överkompenserar muskelmassa/styrka för att bättre klara större påfrestningar, så..
Varför skulle kroppen överkompensera om den inte behöver det?

I alla fall, min åsikt är den att kan man inte ge allt så är det bättre att vila.

Survivor
2003-04-08, 18:43
Originally posted by Allan
Var sak har sin tid. Total utmattning pass efter pass efter pass är bara nedbrytande. Bra kontakt i muskeln är inte dumt det heller...
allan
:confused:
Ger man inte sig själv tillräcklig återhämtning med allt vad det innebär så är det mycket nedbrytande ja.
För att man ger allt så behöver det ju inte betyda att kontakten i musklerna skiter sig.. eller vafan menar du?
Vila tills man kan ge allt.

aron
2003-04-08, 22:19
Okej, tack för era synpunkter

Själv tror jag att man når resultat även om man inte ger allt, men långt ifrån samma resultat som om man gett allt.

Åse Columbus
2003-04-09, 09:39
Som sagt......

Kontakt med muskeln är det viktigaste.......bromsa ordentligt på den negativa fasen oavsett vilken vikt man använder...

lägger man in för mycket hastighet i rörelsen så blir det mer ett gångjärnsledsövning (som i benspark eller lårcurl).....alltså en nedlitning av en led.........tär ordenltigt på meniskerna.

åc