Visa fullständig version : Färsk kycklingfile/kycklingfile på grillad kyckling
Har letat tror jag överallt efter ett svar på om det är någon skillnad näringsmässigt på köpt färsk kycklingbröstfile i kylen och själva bröstfilen på en grillad kyckling(grillad i affären). Någon som vet näringsvärdet på den grillade? på ett ungefär iaf.
Sedan funderar jag om det är något bra(näringsmässigt) med en grillad majskolv? Blev nyss bjuden av killen min och den var kanongod(utan salt och smör till och med!) Har mest hört dåliga saker om majs, så det vore kul o höra om det fanns nåt bra med det.
*chao**gah!*
King Grub
2007-08-04, 19:53
http://www.fineli.fi/foodsearch.php?name=kyckling&lang=sv
Majs är inte onyttigt, men kanske i "bottenligan" av grönsaker, om man kan säga så. Men inte onyttigt, som sagt.
Jackie Dee
2007-08-04, 22:08
http://www.fineli.fi/foodsearch.php?name=kyckling&lang=sv
Majs är inte onyttigt, men kanske i "bottenligan" av grönsaker, om man kan säga så. Men inte onyttigt, som sagt.
Tackar för den länken!
Ingen som vet något om kycklingfrågan? :/
Ingen som vet något om kycklingfrågan? :/
Det som skiljer är tillagningssättet och huruvida du äter den grillade kycklingen med skinn eller inte. Sedan är ju 100 g färsk filé och 100 g grillad inte samma sak, då det avgår en del vatten under tillagningen.
Äter du kycklingfilén utan skinn kan det inte vara fråga om några stora skillnader för en mängd som motsvarar samma råvikt.
alltså om man jämför min kycklingfile jag köper färsk och fryser själv har 110kcal 24g protein 0 kolhydrat och 1g fett . Det är alltså lika i en grillad i affär bara att man får tänka att den ska väga lika som min file hemma väger när den är tillagad? :)
King Grub
2007-08-05, 21:01
Klickade du på länken jag postade?
Eddie Vedder
2007-08-05, 21:02
Det är alltså lika i en grillad i affär bara att man får tänka att den ska väga lika som min file hemma väger när den är tillagad? :)
Nej verkligen inte!
Om jag tänker på samma som du när jag tänker på färdiggrillad kyckling i affären så är det en sån där som sitter på en pinne i en ugn och snurrar runt. Dom dryper ofta i fett.
Nej verkligen inte!
Om jag tänker på samma som du när jag tänker på färdiggrillad kyckling i affären så är det en sån där som sitter på en pinne i en ugn och snurrar runt. Dom dryper ofta i fett.
Ja. Dom har ju sugit åt sig en hel del marinad etc. Fettigt och gott.
Klickade du på länken jag postade?
Jajemen, men hade redan sett den, men är det något speciellt jag ska kolla efter på sidan?:)
King Grub
2007-08-05, 21:26
Jajemen, men hade redan sett den, men är det något speciellt jag ska kolla efter på sidan?:)
Du frågar "om det är någon skillnad näringsmässigt". Där har du näringsvärdena.
:Virro Nej verkligen inte!
Fettet tränger alltså in i kycklingen? Fet även om man bara tar bort bröstfilen(tar bort skinn)?( Vet att stora coop här i stan ej har olja/fett i sin marinering(känner en som jobbar där) )
Du frågar "om det är någon skillnad näringsmässigt". Där har du näringsvärdena.
Ja du tänkte så :D
Knowledge
2007-08-05, 21:40
Fettet tränger alltså in i kycklingen?
nej
Det injiceras vatten, salt och lite glukos i köttet innan grillningen.
Saltet gör att mer vatten stannar kvar i köttet när kycklingen grillas och köttet blir saftigare ( köttet håller mer vatten ).
Det injiceras inget fett.
Tvärtom så släpper alltid kött fett ifrån sig när det steks. När protein stelnar/denaturerar minska förmågan att hålla kvar fett och fettet rinner av tillsammans med överskottet av vatten.
Fettet, kryddorna och smaken sitter i skinnet som penslas med grillolja innan grillningen.
Jag vet inte hur man gör på den lokala matbutiken i vardetnuärnibor, men när syrran jobbade på Konsum gneds kycklingarna in med grillkrydda och sattes sedan på spetten. Inget marinerande där.
Att varm grillad kyckling med skinnet kvar "dryper" kan bero på att underhudsfettet (det finns en hel del, särskilt kring hals och gump) smälter ut.
Jag vet inte hur man gör på den lokala matbutiken i vardetnuärnibor, men när syrran jobbade på Konsum gneds kycklingarna in med grillkrydda och sattes sedan på spetten. Inget marinerande där.
Att varm grillad kyckling med skinnet kvar "dryper" kan bero på att underhudsfettet (det finns en hel del, särskilt kring hals och gump) smälter ut.
Häromkring är dom iallafall nerdränkta med marinad (literally).
Häromkring är dom iallafall nerdränkta med marinad (literally).
Varierar med andra ord mellan butiker. Trådskaparen får fråga där hon handlar, tror jag.
Jämför man näringsvärdena på Livsmedelverkets sida...
Kyckling bröst kött kycklingfilé
104kcal/100g varav 23 prot 1,2 fett 0 kolh
mot
Kyckling höns kokt grillat stekt
187kcal/100g varav 24 prot 10 fett 0 kolh
...så menar de väl generellt att den grillade kyckling dragit åt sig fett under grillningen? Vill påpeka att det finns alt med skinn som tillägg som har högre värden, jag valde det grillade alternativet där skinn ej var nämnt, eller har de troligen räknat med skinnet ändå kanske?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.