handdator

Visa fullständig version : Någon som har tips för att lära sig spela piano på egen hand?


Stoltz
2007-08-04, 16:42
Som titeln lyder - Alla tips är välkomna. Jag har inte ekonomi till att ta lektioner så jag får köra utan en lärare.

Raggis
2007-08-04, 16:44
Finns program, som man kan ladda ner noter till, som sedan pekar ut exakt vart du ska spela (vilka tangenter).

semicroma
2007-08-04, 16:57
Som titeln lyder - Alla tips är välkomna. Jag har inte ekonomi till att ta lektioner så jag får köra utan en lärare.

kolla om det finns några bra böcker på bibloteket, sen övar du mycket

Stoltz
2007-08-04, 19:43
Finns program, som man kan ladda ner noter till, som sedan pekar ut exakt vart du ska spela (vilka tangenter).
Vet du vad dessa program heter månne? Något speciellt du rekomenderar?
kolla om det finns några bra böcker på bibloteket, sen övar du mycket
Ska bli!


Tack!

watertouch
2007-08-04, 19:48
Du får ta o lära dig noter och vad tangenterna heter. Jobbigt o svårt men kanske ett tidsfördriv.. Dessutom är det ju ett vacker instrument.

Tolkia
2007-08-04, 19:53
kolla om det finns några bra böcker på bibloteket, sen övar du mycket
Det här är nog faktiskt det bästa att göra. Det är segt i början, men det får man ta. Har du tänkt lära dig spela klassiskt eller "bara" bruks (ingen värdering där)? Det sista blir man bra på lite snabbare skulle jag vilja säga.
Edit: Eller ja, så bra att man slutar skämmas om någon råkar höra en i alla fall.

Stoltz
2007-08-04, 19:55
Det här är nog faktiskt det bästa att göra. Det är segt i början, men det får man ta. Har du tänkt lära dig spela klassiskt eller "bara" bruks (ingen värdering där)? Det sista blir man bra på lite snabbare skulle jag vilja säga.
Edit: Eller ja, så bra att man slutar skämmas om någon råkar höra en i alla fall.

Kan du definiera vad du menar med skillnaden på "bara bruks" och "Klassiskt"? Ja, jag är den dumme nybörjaren på allt vad musik och intrument heter.

mangemani
2007-08-04, 21:05
jag tar den "krångliga"(men roliga enligt mej) vägen.
vill jag lära mej en låt så sitter jag och plinkar på tangenterna tills jag hittar rätt not,sen när den noten är klar så söker jag efter den andra noten,and so on tills jag vet hela låten.
har lärt mej en hel del låtar på det viset.

n1tro
2007-08-04, 21:28
har lirat piano i sex år. vart en hel del lektioner osv, massa teori m.m.. du får helt enkelt nöta massa teori och försöka klinka så mkt ackord du kan. sen börjar du låna musikböcker, ex pianogehör 1 2 3 osv.. och betar av låt efter låt samt nöter på teori ;)

Tolkia
2007-08-04, 21:48
Kan du definiera vad du menar med skillnaden på "bara bruks" och "Klassiskt"? Ja, jag är den dumme nybörjaren på allt vad musik och intrument heter.
"Klassiskt" = "spela efter noter" (med bägge händer), jämför hur noter till klassiska stycken brukar se ut.
"Bruks" (jag är 100 år gammal och vet inte om det kallas så fortfarande) = Kompa sång/soloinstrument, ackordspel, jämför hur det kan se ut i sångböcker där ackorden står skrivna i/ovanför texten. Kräver egentligen inte att man kan läsa noter, i alla fall inte att man läser dem snabbt.

MilkmaN
2007-08-04, 22:15
jag tar den "krångliga"(men roliga enligt mej) vägen.
vill jag lära mej en låt så sitter jag och plinkar på tangenterna tills jag hittar rätt not,sen när den noten är klar så söker jag efter den andra noten,and so on tills jag vet hela låten.
har lärt mej en hel del låtar på det viset.

Då måste man ju ha ett rätt okej öra för musik.

Scratch89
2007-08-04, 22:41
Då måste man ju ha ett rätt okej öra för musik.

+1
Har man ett bra gehör så ligger man ljusår före någon som har dåligt. Jag har väldigt dåligt, men jag övar upp det dagligen genom att försöka ta ut låtar, stämma ur basen och sedan stämma om enligt gehör osv. Det har väl blivit lite bättre, men det är kört. Det är lite lättare att skriva egna låtar också, om man har ett bra gehör och tonkänsla.

Stoltz
2007-08-05, 02:24
"Klassiskt" = "spela efter noter" (med bägge händer), jämför hur noter till klassiska stycken brukar se ut.
"Bruks" (jag är 100 år gammal och vet inte om det kallas så fortfarande) = Kompa sång/soloinstrument, ackordspel, jämför hur det kan se ut i sångböcker där ackorden står skrivna i/ovanför texten. Kräver egentligen inte att man kan läsa noter, i alla fall inte att man läser dem snabbt.

Aah, Jag föredrar nog klassiskt - Gillar tanken på att printa ut noter och lära mig spela efter dem.

Absinteh
2007-08-05, 12:09
Var kan man tanka pianonoter? någon som vet?

Slartibartfast
2007-08-05, 12:14
Då måste man ju ha ett rätt okej öra för musik.

Detdär med tonöra är väldigt fachinerande. Jag är nästan tondöv och hade skitstora problem med att få gitarren stämd när jag började. Nu går det hyffsat. Min polare däremot kan spela vilken melodi som helst på gitarr och piano utan att behöva sitta och ta ut låten en stund på förhand. Han bara sätter sig ner och spelar utan att missa en enda ton. Jag känner en hel del musiker, men jag har aldrig stött på nån som är så genuint musikalisk som min polare.

MilkmaN
2007-08-05, 12:22
Detdär med tonöra är väldigt fachinerande. Jag är nästan tondöv och hade skitstora problem med att få gitarren stämd när jag började. Nu går det hyffsat. Min polare däremot kan spela vilken melodi som helst på gitarr och piano utan att behöva sitta och ta ut låten en stund på förhand. Han bara sätter sig ner och spelar utan att missa en enda ton. Jag känner en hel del musiker, men jag har aldrig stött på nån som är så genuint musikalisk som min polare.

Jag har inte något vidare bra öra för musik jag heller, men jag övar, stämmer guran så gott jag kan och använder sedan stämapparaten för att se om jag gjort rätt. Blir oftast inte så bra, men inte helt fel heller, nuföritden iaf.

Problemet med att inte vara så musikalisk är ju att man måste öva så mycket för att lära sig en låt att man ofta tröttnar innan man är klar.

stevebc
2007-08-05, 12:24
Jag funderar på att göra det bara för att kunna lira Bruce Hornsby - The Way It Is, världens bästa pianolåt ;)

Raggis
2007-08-05, 12:28
http://www.musiconmypc.co.uk/shop.php/cPath/30

Där har du några olika program.

lejonet
2011-10-14, 23:40
Hur har det gått för dig?

Jag tänkte också försöka lära mig att spela piano och tänkte därför införskaffa ett keyboard. Har någon något bra tips på ett vettigt keyboard för omkring 5000kr? Jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter. Ett riktigt piano hade säkert varit att föredra men det tar upp så mycket plats. Dessutom så hoppas jag att man på ett keyboard kan koppla in hörlurar så att man inte stör någon om t.ex. man vill spela sent på kvällen. En annan fördel med keyboard som jag fått höra om är att man kan koppla in det till datan och sedan spela ett spel som är typ som guitar hero fast på piano. Lek och lär helt enkelt! :D

agazza
2011-10-14, 23:54
Det är sent så jag orkar inte läsa tråden men på lekis hade vi en färg per tangent på dom vanliga lätta tangenterna och sen en färg i boken, gick skitfort att lära sig barnlåtarna :D

Annars brukar fur elise vara lätt att nöta in också

smeander
2011-10-15, 08:07
Youtube för att lära sig placera fingrar, spela med rätt fingrar och lära sig lite enkla melodier!

Guitar Pro för att träna på låtar när grunden sitter :)

Termy
2011-10-15, 08:20
Hur har det gått för dig?

Jag tänkte också försöka lära mig att spela piano och tänkte därför införskaffa ett keyboard. Har någon något bra tips på ett vettigt keyboard för omkring 5000kr? Jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter. Ett riktigt piano hade säkert varit att föredra men det tar upp så mycket plats. Dessutom så hoppas jag att man på ett keyboard kan koppla in hörlurar så att man inte stör någon om t.ex. man vill spela sent på kvällen. En annan fördel med keyboard som jag fått höra om är att man kan koppla in det till datan och sedan spela ett spel som är typ som guitar hero fast på piano. Lek och lär helt enkelt! :D

http://www.thomann.de/se/yamaha_p95_b.htm

PRound
2011-10-15, 09:17
Learn by doing.
Köp ett billig midi-klaviatur och börja spela lite.

-squat-
2019-07-23, 22:15
Hur går det för er? :)

Victuhh
2019-07-24, 19:52
Vilken go bump! Jag började spela när jag var 24. Har i dagsläget en yamaha p45 och en lärare online. Fortfarande nybörjare men kan grundläggande noter och ackord.

-squat-
2019-07-25, 19:12
Vilken go bump! Jag började spela när jag var 24. Har i dagsläget en yamaha p45 och en lärare online. Fortfarande nybörjare men kan grundläggande noter och ackord.

Är du nöjd med pianot?

anadr0id
2019-07-29, 12:38
Är du nöjd med pianot?

Jag har ett 1½ år gammalt P45 som används nästan dagligen. Vissa tangenter känns lite rackliga och har börjat gnissla. Om jag köpt nytt idag hade jag nog valt någon dyrare variant.