handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfråga om vilket kosttillskott jag ska ta


Pontus
2003-04-08, 14:00
Ni får ursäktaa men den här frågan kanska har kommit upp förut, men jag behöver lite special-hjälp....

Jag har använt Twinlabs Opti fuel 2 ett tag nu (står näringstillskott på den), om den är bra vet jag inte men nu är den iaf slut. Tveksom om den var nödvändig att köpa då jag itne har tränat speciellt regelbundet av olika skäl.


Nu hade jag tänkt att köpa ett nytt tillskott, inte helt oväntat vill jag även ha det bästa man kan få (beroende på priset). Den jag har haft kostade drygt 300kr och vägde 1444g. Man skulle ta två skopor per gång (det blir mellan1-1,5 dl tror jag...).


Vilket är det bästa tillskottet man ska ta för att "gå upp i muskler", skulle jag gå upp lite i fett gör väl det kanske inte så mycket bara det är så effektivt som möjligt.
(väger 83kg på långa 192cm vilket kanske inte är mycket men med tankt på min kroppsbyggnad vill jag inte gå upp alltför många kilo utan att öka i muskler också)
Man ska ta det endast efter träningen, att ta det varje dag har jag inte råd med. Vad jag har förstått är inte Twinlab det bästa märket kanske om man tänker på priset, vilket är då det bästa och vart köper man det? Bor i Stockholm, köper helst i butik hellre än att betala massa fraktkostander.



Säg inte "Ja köp en gainer blablabla" osv. Jag är helt obildat och behöver därför all info. Heter den gainer (som alla här inne verkar nämna hela tiden) eller kallas den bara det? Vad heter den exakt, märke osv, och som sagt, var köper man den?

Jag vill alltså ha en produkt som inte är dyrare än min förra.
Oerhört tacksam om någon kunde försöka svar på denna långa fråga!



Edit: Hjälper en kosttillskotten eller är det bara överskattat? (är inte världens bästa på att äta nyttigt i vanliga fall så det kanske behövs...?)

Ninjasmurf
2003-04-08, 15:06
Star nutrition Top of the line Gainer pro (långt namn det där) är ok och kostar runt 340kr för 4kg...annars finns det Exell vasselprotein för 140kr/kg lägger man till en banan eller annan kolhydratkälla funkar det också...

Åse Columbus
2003-04-08, 15:16
Originally posted by Pontus
Edit: Hjälper en kosttillskotten eller är det bara överskattat? (är inte världens bästa på att äta nyttigt i vanliga fall så det kanske behövs...?)

Nu brukar fler än jag säga så här....speciellt när det gäller nybörjare...

ÄT MAT!!!!!!

och tillskott är vad det heter ....tillskott....inget kan ersätta effekten av mycket och kvalitet i vanlig mat.

Finns många trådar som behandlar just detta .....MAT!!

King Grub
2003-04-08, 15:19
Jag håller fullständigt med Åse. Särskilt som du själv skriver att du inte äter speciellt bra. Om du inte har koll på maten först så kommer inte några kosttillskott i världen att vara det som hjälper dig.

Pontus
2003-04-08, 16:58
Originally posted by Åse Columbus


Nu brukar fler än jag säga så här....speciellt när det gäller nybörjare...

ÄT MAT!!!!!!

och tillskott är vad det heter ....tillskott....inget kan ersätta effekten av mycket och kvalitet i vanlig mat.

Finns många trådar som behandlar just detta .....MAT!!

Hehe viste väl att nnågon skulle säga det :) Klart jag jobbar på att äta bra, kommer förmodligen komma in i det lite bättre nu när jag börjar träna igen. Men vad jag menade var, OM man inte äter optimalt (ja ja ska görad det...) kanske det är ännu viktigare att da tillskott.


Ninjasmurf:
Det låt billigt för 4kg. Vet du någon affär de säljer det i? Eller är det BARA Internet?

Ninjasmurf
2003-04-08, 17:04
bara internet vad jag hittat hittils...

Mattep
2003-04-08, 17:06
Bor du i sthlm finns en butik:rolleyes:

Ninjasmurf
2003-04-08, 18:10
jag bor i stockholm...vilken butik???

z_bumbi
2003-04-08, 18:14
Ninjasmurf: Kolla hemsidan så står det om en butik i Stockholm.

Mattep
2003-04-08, 18:14
Ninjasmurf: DU har pm

King Grub
2003-04-08, 18:15
Originally posted by Mattep
Ninjasmurf: DU har pm

Det mest onödiga inlägg som finns. :D Tror du inte han märker det själv? :smash: Och alla andra struntar nog i det. :)

Pontus
2003-04-08, 22:11
Mattep: Men! Varför inte skriva här i tråden bara, jag vill också veta :cryout: Om det inte går, skicka gärna ett PM till mig också, eller Ninjasmurf om du har fått ett PM...

Pontus
2003-04-08, 22:20
http://*************.com/test/gymshop/media/Gainer_pro_liten.jpg
Antar att det är den? (från gymgrosssiten)
"Blanda 3 skopor med ca 4dl mjölk eller vatten i en shaker och drick högst en halvtimma efter träning"

Hur många gånger räcker en sådan låda med tre skopor? Om man visste vikten på 3 skopor kunde man ju räkna ut det men det vat man ju inte.

Är detta medel helt tillåtet och godkänt? Inget supernytt som just kommit in?

Jarod
2003-04-08, 23:23
Originally posted by Pontus
Om man visste vikten på 3 skopor kunde man ju räkna ut det men det vat man ju inte.

Är detta medel helt tillåtet och godkänt? Inget supernytt som just kommit in?

Vikten på 3 skopor står på burken. :rolleyes:

Ja...det är tillåtet och godkänt...dock ej supernytt...

Mvh

Swe Kings Hollow
2003-04-13, 09:22
Originally posted by Pontus
http://*************.com/test/gymshop/media/Gainer_pro_liten.jpg
Antar att det är den? (från gymgrosssiten)
"Blanda 3 skopor med ca 4dl mjölk eller vatten i en shaker och drick högst en halvtimma efter träning"

Hur många gånger räcker en sådan låda med tre skopor? Om man visste vikten på 3 skopor kunde man ju räkna ut det men det vat man ju inte.

Är detta medel helt tillåtet och godkänt? Inget supernytt som just kommit in?


Det där tillskottet har jag ätit nu i ca: 2 månader skulle jag tro.

har tagit en efter varje träning. ibland även som mellanmål.
Den har hållt otroligt länge. för som sagt har jag käkat det i 2 månader och jag tränar minst 3 dagar i veckan och det är fortfarande mycket pulver kvar.

Förövrigt vet jag inte hur bra det hjälper. det är iaf en hyffsat nivå utav Glutamin.. Du får i dig ca 21-22 gram protein per drink vilket är lite klent ... men men, vanlij smaken är helt otroligt god. Det godaste jag hittils druckit iaf. Och priset är juh helt ok !


Kör Hårt

Mvh/marcus

Pontus
2003-04-13, 13:20
På min nuvarande burk med Poti Fuel 2 står det så här såg jag nu:

Portionsstorlek (2 skopor)......93,3g
Per portion
Energivärde 1340kJ/329kcal
Protein 13,3g
Kolhydrat 67g



Man kan givetvis läsa vad det står på den där hinken jag hade tänkt köpa men det säger mig ingenting. Är det stor skillnad mellan Opti Fule 2 och Gainer-pro:n?

Pontus
2003-04-15, 12:46
Nu fattar jag ingenting här...
Jag köpte hinken igår (fast en rund hink var det men jag antar att det är detsamma) men, det står "blanda en servering med 4 dl mjölk. För snabb viktuppgång tag 3 serveringar utsprrida på dagen."

På Internet står det att man ska ta 3 skopor. Vad ska man ta egentligen? En skopa låter lite lite och 3 skopor ska man tydligen bara ta utspritt på dagen...?

En skopa innehåller 50ml.

Observer
2003-04-15, 15:54
Originally posted by Pontus
Nu fattar jag ingenting här...
Jag köpte hinken igår (fast en rund hink var det men jag antar att det är detsamma) men, det står "blanda en servering med 4 dl mjölk. För snabb viktuppgång tag 3 serveringar utsprrida på dagen."

På Internet står det att man ska ta 3 skopor. Vad ska man ta egentligen? En skopa låter lite lite och 3 skopor ska man tydligen bara ta utspritt på dagen...?

En skopa innehåller 50ml.

En servering består av just 3 skopor.

Rumpelstilzchen
2003-04-15, 18:46
Originally posted by Swe Kings Hollow



Det där tillskottet har jag ätit nu i ca: 2 månader skulle jag tro.

har tagit en efter varje träning. ibland även som mellanmål.
Den har hållt otroligt länge. för som sagt har jag käkat det i 2 månader och jag tränar minst 3 dagar i veckan och det är fortfarande mycket pulver kvar.

Förövrigt vet jag inte hur bra det hjälper. det är iaf en hyffsat nivå utav Glutamin.. Du får i dig ca 21-22 gram protein per drink vilket är lite klent ... men men, vanlij smaken är helt otroligt god. Det godaste jag hittils druckit iaf. Och priset är juh helt ok !


Kör Hårt

Mvh/marcus

URK!
Vaniljen smakar helt förskräckligt!! :nono:
Jordgubben däremot.

Örjan
2003-04-15, 20:22
Originally posted by King Grub
Om du inte har koll på maten först så kommer inte några kosttillskott i världen att vara det som hjälper dig.

Har aldrig förstått det resonemanget.

Den som äter mycket nyttigt ska väl knappast behöva tillskott; det blir mest finlir med t.ex. ett par procents snabbare upptag om man tar vassle efter ett pass istället för ägg eller kött. Inget jag kan tro spelar någon större roll i praktiken.

Men den som äter skräpmat, låt säga godis, kakor, feta såser, snacks, franskbröd under dagen, borde ju vinna väldigt mycket på att dra två proteindrinkar under dagen. Likadant borde denne vinna mer på fiskolja än den som äter mycket fet fisk.

Visst blir det totalt sett bättre för de nyttiga, men själva vinsten med kosttillskott blir väl ändå större för de slarviga?

Grahn
2003-04-15, 20:54
tja jo Örjan det blir det säkert men vinsten han får av tillskotten är minimal i jämförelse med vinsten han hade fått med ordentligt ätande.

Fast det visste du nog. :)