handdator

Visa fullständig version : Farligt med för mycke vatten?


Spawn
2007-08-03, 13:26
Är det farligt att dricka kanske 6L om dagen även om man har kreatin kur?

Passar på att fråga om man svettas mer av kreatin?

Corpze
2007-08-03, 13:27
man ska väl dricka mycket vatten på kreatinkur???

Spawn
2007-08-03, 13:30
man ska väl dricka mycket vatten på kreatinkur???

Vad jag hört ja men 6L är ganska mycket. Så undrar hur mycket är max man kan dricka innan blodet tunnar ut?

Otto P
2007-08-03, 13:31
Kan finnas diverse svar ang. kreatin här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33269

Spawn
2007-08-03, 13:50
Kan finnas diverse svar ang. kreatin här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33269

Har redan läst den och är mycket väl medveten att man ska dricka mycket men det står inte hur mycket "mycket" är därför frågade jag det.

Guddi
2007-08-03, 13:52
Man behöver inte ändra sitt vätskeintag när man tar kreatin om man har skött det bra innan. 2 liter vatten om dan, förutom det man intar i samband med träning, är mer än nog för de flesta.

För att vatten ska bli farligt måste man komma upp till två siffriga mängder. Har för mig att doktorn nämnt en siffra kring 20 liter. Dricker man 6-7 Liter händer förmodligen inget nämnvärt förutom att man måste springa väldigt mycket på toa.

Spawn
2007-08-03, 13:56
Man behöver inte ändra sitt vätskeintag när man tar kreatin om man har skött det bra innan. 2 liter vatten om dan, förutom det man intar i samband med träning, är mer än nog för de flesta.

För att vatten ska bli farligt måste man komma upp till två siffriga mängder. Har för mig att doktorn nämnt en siffra kring 20 liter. Dricker man 6-7 Liter händer förmodligen inget nämnvärt förutom att man måste springa väldigt mycket på toa.

okeyför jag ligger runt 5-6 L sen en fråga. Svettas man mer då man tar kreatin?

Animalistic
2007-08-03, 14:00
jag har märkt att jag gör det, troligen pga kreatinet, eller ökad värme inne i gymmet. frågetecken på det.

men kan vara så

Spawn
2007-08-03, 14:02
jag har märkt att jag gör det, troligen pga kreatinet, eller ökad värme inne i gymmet. frågetecken på det.

men kan vara så

Jag menar mer att jag sitter i en läderstol och svettas aset :P

Robbin
2007-08-03, 14:12
Jag menar mer att jag sitter i en läderstol och svettas aset :P

Dricker du mer, svettas du antagligen också mer. Jag svettas iaf mer när jag dricker en massa vatten.

gibfel
2007-08-03, 14:18
Vad jag hört ja men 6L är ganska mycket. Så undrar hur mycket är max man kan dricka innan blodet tunnar ut?


Innan blodet tunnar ut :Virro Blodet tunnas inte ut för att du dricker mycket vatten! Däremot lakar du ut kroppen på alla dess salter och mineraler vilket är ganska farligt. Om du nu vill tvinga i dig massa rent vatten får du börja dricka mineralvatten och olika sorters buljonger för att kompensera det. INGENTING är nyttigt i för stora mängder.

Englund
2007-08-03, 15:31
Innan blodet tunnar ut :Virro Blodet tunnas inte ut för att du dricker mycket vatten! Däremot lakar du ut kroppen på alla dess salter och mineraler vilket är ganska farligt. Om du nu vill tvinga i dig massa rent vatten får du börja dricka mineralvatten och olika sorters buljonger för att kompensera det. INGENTING är nyttigt i för stora mängder.

Man kan visst bli vattenförgiftad. Det fungerar på samma sak som när man blir alkoholförgiftad. När koncentrationen av vatten i blodet blir för stor så dör man!

gibfel
2007-08-03, 16:16
Man kan visst bli vattenförgiftad. Det fungerar på samma sak som när man blir alkoholförgiftad. När koncentrationen av vatten i blodet blir för stor så dör man!


Fenomenet kallas vattenförgiftning men är när salterna i blodet späds bort. Man får kramp m.m. Om det ska ske krävs det enorma mängder vatten. Är extremt sällsynt. Så jag tror knappast han utsätter sig för den risken. Har läst om en annan sorts vattenförgiftning som du kanske menar, när man dricker mer än vad kroppen kan få ut genom urin och svett. Leder till att hjärnan svullnar, yrsel och att man kastar upp*spy*

Doktorn
2007-08-03, 17:08
Man kan visst bli vattenförgiftad. Det fungerar på samma sak som när man blir alkoholförgiftad. När koncentrationen av vatten i blodet blir för stor så dör man!

Intressant uttryck ;)

Doktorn
2007-08-03, 17:22
Man kan visst bli vattenförgiftad. Det fungerar på samma sak som när man blir alkoholförgiftad. När koncentrationen av vatten i blodet blir för stor så dör man!

Också intressant teori ;)

Bronkitkorv
2007-08-03, 17:45
Men visst kan det vara farligt.. Om jag dricker för mycket vatten och KAFFE så pissar jag hela tiden och blir alldeles skakis på grund av (förmodarjag) mineralbrist.Salt är ett mineral för tusan

Doktorn
2007-08-03, 18:26
Dricker du mer, svettas du antagligen också mer. Jag svettas iaf mer när jag dricker en massa vatten.

Känns inte som det borde vara så... Svettas gör man ju för att komma av med värmen...

Englund
2007-08-03, 19:00
Också intressant teori ;)

Lugna ner dig nu så att du inte spricker av självömkan. Vad jag vet så är det ingen teori. Du är däremot en teori.

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication

Doktorn
2007-08-03, 19:15
Lugna ner dig nu så att du inte spricker av självömkan. Vad jag vet så är det ingen teori. Du är däremot en teori.

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication

Var i denna länk hittar du något som kan styrka:
"Det fungerar på samma sak som när man blir alkoholförgiftad."

För jag antar att det var därför du bifogade länken...

Englund
2007-08-03, 19:18
Var i denna länk hittar du något som kan styrka:
"Det fungerar på samma sak som när man blir alkoholförgiftad."

För jag antar att det var därför du bifogade länken...

Jag hittar inte det i länken. Hittar du det så säg till. Men du ser ingen likhet mellan alcohol intoxicated och water intoxicated? Och vid båda fallen så blir koncentrationen (roligt uttryck, jag vet, men jag vet inte vad som är roligt med det) av ämnet x, vatten och alkohol i detta fall, i blodet för stor.

Sverker
2007-08-03, 19:55
Med alkohol ökar du genomsläppligheten av elektrolyter genom nervcellernas membran.

Genom att dricka mycket vatten sänker du koncentrationen av elektrolyter i kroppsvätskorna.

Helt olika mekanismer men resultatet blir att nervcellerna reagerar annorlunda i båda fallen;)

Rahf
2007-08-03, 20:10
Kan vi åtminstone vara överens om att man trillar av pinn med för mycket vätska? Vore det så alkohol eller vatten.

Sverker
2007-08-04, 05:47
Visst. Men betydligt lättare och vanligare att folk häver i sig alkohol tills andningen avstannar.

Berguven
2007-08-04, 07:58
Om du nu vill tvinga i dig massa rent vatten får du börja dricka mineralvatten och olika sorters buljonger för att kompensera det. INGENTING är nyttigt i för stora mängder.

Enda skillnaden mellan mineralvatten och "vanligt vatten" är att mineralvattnet har tappats på flaska på på sama plats som det har tagits upp. Varför skulle det vara bättre i sammanhanget?

Eller du menar du möjligtvis destillerat vatten när du säger rent vatten?

Sverker
2007-08-04, 08:37
Mineralvatten är vatten med tillsatta salter.
Finns ju en del vatten på flaska som ska ha samma förhållanden melllan natrium och kalium som kroppen. Sedan finns ju sodavatten med en aning tillsatt natrium för smaken skull osv.





Allting faller på hur mycket mineraler, dvs natrium och kalium vi får i oss varje dag och hur mycket vatten vi dricker.

Alfred Nobel
2007-08-04, 08:37
Bara för att vatten under kreatinkur skall ge positiv effekt behövs ingen överkonsumation. Drick som du vanligtvis gör plus lite till. En överdrift ger oftast negativa resultat tillslut.

En sak i taken.

Doktorn
2007-08-04, 17:30
Jag hittar inte det i länken. Hittar du det så säg till. Men du ser ingen likhet mellan alcohol intoxicated och water intoxicated? Och vid båda fallen så blir koncentrationen (roligt uttryck, jag vet, men jag vet inte vad som är roligt med det) av ämnet x, vatten och alkohol i detta fall, i blodet för stor.

Ja det finns ju en ypperligt påfallande semantisk likhet, den är ju svår att missa. Men iövrigt två helt olika mekanismer och prognos för tillstånden.

Ja det var iaf roligt skrivet, du kanske skulle anmäla dig till den där kursen Allan tipsade dig om...

Englund
2007-08-04, 18:41
Ja det finns ju en ypperligt påfallande semantisk likhet, den är ju svår att missa. Men iövrigt två helt olika mekanismer och prognos för tillstånden.

Ja det var iaf roligt skrivet, du kanske skulle anmäla dig till den där kursen Allan tipsade dig om...

Så du menar att koncentrationen av H2O inte blir för hög i blodet vid överkonsumtion av vatten?

gibfel
2007-08-05, 04:18
Enda skillnaden mellan mineralvatten och "vanligt vatten" är att mineralvattnet har tappats på flaska på på sama plats som det har tagits upp. Varför skulle det vara bättre i sammanhanget?

Eller du menar du möjligtvis destillerat vatten när du säger rent vatten?


Mineralvatten innehåller mineraler. Vilket späs bort ur kroppen om man dricker som ett svin hela tiden. Att dricka vatten med buljong funkar också, men smakar skit. Det innehåller även det många salter m.m.

pony
2007-08-05, 12:03
Om man dricker överdrivet mycket får även njurarna jobba överdrivet mycket. Vilket i sin tur kan resultera till att njurarna börjar göra ordentligt ont.
Undvik.

Sverker
2007-08-05, 16:26
Om man dricker överdrivet mycket får även njurarna jobba överdrivet mycket. Vilket i sin tur kan resultera till att njurarna börjar göra ordentligt ont.
Undvik.


Njaa...njurarna producerar nästa 200 liter primärurin varje dygn så m a p njurarna så spelar det ingen roll.

När njurarna gör ont är det troligare med njursten:(

Sverker
2007-08-05, 16:28
Så du menar att koncentrationen av H2O inte blir för hög i blodet vid överkonsumtion av vatten?


När man pratar koncentration så menar man mängden av ett ämne löst i ett lösningsmedel.
Lösningsmedlet i blod är vatten så då blir det mängden vatten löst i vattnet;)
Möjligen är du ironinsk men jag kan inte läsa något ironi i din text.

Englund
2007-08-05, 22:19
När man pratar koncentration så menar man mängden av ett ämne löst i ett lösningsmedel.
Lösningsmedlet i blod är vatten så då blir det mängden vatten löst i vattnet;)
Möjligen är du ironinsk men jag kan inte läsa något ironi i din text.

Ah, okej då. Men du eller någon annan har fortfarande inte dementerat att det blir för stor mängd vatten i blodet vid vattenförgiftning.

pony
2007-08-05, 22:36
Njaa...njurarna producerar nästa 200 liter primärurin varje dygn så m a p njurarna så spelar det ingen roll.

När njurarna gör ont är det troligare med njursten:(

Hmm.
När jag har gått till överdrift på vätskefronten har det nästan alltid slutat med värk i njurarna. Så fort jag går tillbaka till normal vätskekonsumtion försvinner även smärtan.
Jag har njursten @ 21 bast? :krampus

gibfel
2007-08-05, 23:10
Hmm.
När jag har gått till överdrift på vätskefronten har det nästan alltid slutat med värk i njurarna. Så fort jag går tillbaka till normal vätskekonsumtion försvinner även smärtan.
Jag har njursten @ 21 bast? :krampus



Ditt problem verkar vara smärta när njurarna får jobba lite mer än vanligt. Vid njursten kommer du känna en stark smärta som kommer i intervaller eftersom småstenar "vandrar" från njuren till urinblåsan via urinledaren. Det kommer med stor sannolikhet att finnas blod i din urin också. Det brukar antingen sluta med att en sten fastnar i urinledaren och du får njurstensanfall (mot akuten!) eller en infektion där du får hög feber och en dunkande smärta över njurarna men du kan va lugn, det går att leva med en njure ;)

Men eftersom du inte verkar ha sån fruktansvärt smärta kanske det är någon form av Njurcancer. Det ger enbart värk på den sidan av kroppen där den sjuka njuren sitter men kan ibland göra att man får ont i närliggande organ också.

PS. Jag känner riktigt hur jag väcker hypokondrikern inom oss alla :S
Eller bara skit i det jag skrev föresten.

-Englund
2007-08-05, 23:35
Man kan visst bli vattenförgiftad. Det fungerar på samma sak som när man blir alkoholförgiftad. När koncentrationen av vatten i blodet blir för stor så dör man!

det är klart att man dör om man dricker på tok för mycket. man svimmar först. vet ej varför men har personlig erfarenhet. men 6L ? knappast. vet några som tokdrack vatten när de gjorde baskermarschen som drack cirka 25-30 liter på en dag. De svimmade ivf.. det var de varmaste dagarna förra sommarn men iaf. (Nej jag försöker inte säga att det du skrev var fel om du tänker tolka så :) )

Eftersom man "ska" dricka 4L vatten om dagen "normalt". så bör du nog egentligen dricka mer än 6L liter om du ska dricka "mkt vatten" i din kur.

Englund
2007-08-06, 00:19
det är klart att man dör om man dricker på tok för mycket. man svimmar först. vet ej varför men har personlig erfarenhet. men 6L ? knappast. vet några som tokdrack vatten när de gjorde baskermarschen som drack cirka 25-30 liter på en dag. De svimmade ivf.. det var de varmaste dagarna förra sommarn men iaf. (Nej jag försöker inte säga att det du skrev var fel om du tänker tolka så :) )

Eftersom man "ska" dricka 4L vatten om dagen "normalt". så bör du nog egentligen dricka mer än 6L liter om du ska dricka "mkt vatten" i din kur.

Hoho, jag dör av skratt. Huvudsaken att jag är bättre tränad och tjänar mer pengar än dig så är jag nöjd *popcorn*

Sverker
2007-08-06, 06:21
Ah, okej då. Men du eller någon annan har fortfarande inte dementerat att det blir för stor mängd vatten i blodet vid vattenförgiftning.


Eller för lite mineraler/elektrolyter:D

Frågan är mer av språklig natur. Jag skulle lägga tyngdpunkten på mineralerna eftersom det räcker med något litet gram koksalt extra för att höja halten i blodet och få hjärtat och centrala nervsystemet att slå bakut.
Det krävs en större mängd vatten för att sänka halten natrium räknat i gram.

Doktorn
2007-08-07, 17:40
Ah, okej då. Men du eller någon annan har fortfarande inte dementerat att det blir för stor mängd vatten i blodet vid vattenförgiftning.

Nu hann Sverker före...

Men precis när man pratar om koncentrationen så pratar man om mängden av något upplöst i vatten, att därför prata om koncentrationen vatten (mängden vatten upplöst i vatten :confused: ) blir därför lite konstigt, och det var vad jag påpekade...

Doktorn
2007-08-07, 17:46
Ah, okej då. Men du eller någon annan har fortfarande inte dementerat att det blir för stor mängd vatten i blodet vid vattenförgiftning.


Och det var efter jag påpekat det som du började prata om att jag "är en teori" och "Lugna ner dig nu så att du inte spricker av självömkan."

*popcorn*

-Englund
2007-08-16, 15:01
Hoho, jag dör av skratt. Huvudsaken att jag är bättre tränad och tjänar mer pengar än dig så är jag nöjd *popcorn*

vad menar du? (behöver inte svara om ja e dryg:thumbup: ):)

Aasa
2007-08-17, 08:06
Lite anekdotiskt men dock;

Har en kompis som gick på någon typ av avgiftningsdiet, där man bara skulle äta någon form av grönsaker och dricka vatten. Hon räknade med 6 l vatten per dag men tänkte inte på att grönsakerna hon åt innehöll en hel del vatten samt att hon inte fick i sig något salt. Hon hade kraftig yrsel efter 36h och fick avbryta. Kanske p ga "vattenförgiftning"?