handdator

Visa fullständig version : simning som komplement??


messier11
2007-08-03, 12:28
jag har en undran eftersom jag har en benägenhet att bli sliten i axlar och nacke direkt jag råkar träna lite hårdare(å det e inte särskilt hårt ändå *whistle* ) så jag har en fantasi om att varva styrketräningen med simning och det blir bröstsim som jag kör då.. vilka muskler belastas egentligen mest av bröstsim med medelintensitet jag vill ju anpassa styrke"programmet" efter simningen.

hade tänkt simma två dagar i veckan och styrketräna tre dagar, förslag på upplägg mottages gärna!

machine gun
2007-08-03, 13:34
Kör du "riktigt" bröstsim, dvs den typen av bröstsim som man tävlar i, eller kör du vanlig motionssimning? Det är ganska stor skillnad på hur man aktiverar olika muskelgrupper mellan de simsätten nämligen. Dock kan sägas att i bröstsim är benen faktiskt den största framåtdrivande kraften, till skillnad från i frisim där överkroppen gör det största jobbet.

major Pectoralis
2007-08-03, 14:10
Om du inte kör väldigt intensiv simträning så behöver du inte ta hänsyn till denna när du planerar din styrketräningsrutin. Möjligen kan du undvika att köra simträningen på samma dag som styrketräningen. Att köra aerob simning dagen efter eller dagen innan ett styrkepass är däremot inga problem.

Som Machine-Gun skriver så spelar det tekniska utförandet stor roll för vilka muskler som huvudsakligen arbetar.

messier11
2007-08-03, 14:49
jag är inte anders holmertz precis men jag hade väl hoppats att hamna någonstan mittemellan motions och "tävlings" intensitet men jag tror jag förstår vartåt det lutar