Visa fullständig version : Matvanor
terese_sixtensson
2007-08-03, 09:18
Jag har en ganska bullig mage, put mage, stress mage eller vad man ska säga.
vet att för att få en plattare mage (inte så att jag är kraftig eller överviktig) ska man träna en hel del kondition.
men i alla fall har ja hört att man kan äta lite mat och fler gånger istället, undrar då om jag äter för mycket varje gång kanske.
Jag äter så här:
Morgon runt 6tiden
Mörkt bröd, skinkost, skinka och sallad.
Frukost runt 10tiden
Mörkt bröd, skinkost, skinka, och sallad.
Fil och Müsli med knäckebröd i.
Någon Nyponsoppa eller Blåbärssoppa
Middag runt 13tiden
Blir ungefär samma här, någon dag äter jag ute, då blir de vanligt husmanskost.
Någon gång (väldigt sällan) kan de bli mc donalds
Lunch runt 17tiden
tillagad mat, korv med bröd, färs och pasta, hamburgare med bröd (hemma gjort), OSV....
Kvällsmat runt 21tiden
Samma som frukostarna
Anledningen till att jag inte äter tillagad mat vid 13tiden är att jag inte tycker de är så gott att värma upp mat att ha med mig till jobbet.
Har också tänkt att ändra lite de dagar jag tränar att jag istället äter ute då husmans kost, och sen när ja kommer hem 16-17 äta macka och sånt
och sen efter träningen 21 äta mackor och sånt-
Låter de bra, tycker ni ja ska gå över till de som jag tänkte de dagar jag tränar, eller vad tycker ni ??
Eller ska ja minska mina mål och äta oftare istället ?
frukt går i perioder ibland äter jag inga ibland äter ja upp till 5st på en dag.
King Grub
2007-08-03, 09:37
Gör som du trivs med. Hur du fördelar intaget, antalet mål, spelar ingen roll.
Bara för att låta dig veta, så är det normalt att magen putar lite. Stärk magmuskulaturen istället, så att du kan hålla in putet. Om det är nu så viktigt för dig.
terese_sixtensson
2007-08-03, 10:27
Bara för att låta dig veta, så är det normalt att magen putar lite. Stärk magmuskulaturen istället, så att du kan hålla in putet. Om det är nu så viktigt för dig.
Så viktigt är det inte, och jag vet att den putar lite, men min mage putar mycket.
efter att jag har ätit så känns det som jag är gravid.
efter att jag har ätit så känns det som jag är gravid.
Då är vi två om det :) och det är så det ska vara, om man äter som en normal människa och inte svälter sig. Om du är normalviktig, så tycker inte jag att du ska bry dig om magen putar och som sagt håll in magen så putar den inte.
Lite mat åt gången, kan lösa ditt lilla problem också.
terese_sixtensson
2007-08-03, 10:54
Då är vi två om det :) och det är så det ska vara, om man äter som en normal människa och inte svälter sig. Om du är normalviktig, så tycker inte jag att du ska bry dig om magen putar och som sagt håll in magen så putar den inte.
Lite mat åt gången, kan lösa ditt lilla problem också.
Jag tror verkkligen inte de är normalt, jag har sett människor som inte svälter sig och ser normala ut.
jag skrev fel innan det både känns och ser ut som jag är gravid, men ska testa små mål, men frågan är alltså om mina mål är små redan eller ska ja minska dom ännu mer.
men frågan är alltså om mina mål är små redan eller ska ja minska dom ännu mer.
Prova dig fram, sen också se till att äta långsamt och tugga maten ordentligt. Kommer ihåg själv förut när jag åt mat snabbt, så såg magen ut som en ballong. Mer luft kommer kanske in när man äter lite snabbare.
Nej, jag håller med dig.
Jag och min syster har båda haft samma bekymmer som dig, min syster hade det riktigt jobbigt, området just under naveln svällde upp som en badring på henne, kunde skilja flera cm per dag. Själv blev jag mest svälld, hård och gasig.
Vi insåg iaf att våra tarmar var stressade, vissa ges diagnos IBS. Detta har vi löst genom att göra vissa ändringar i kosten. Hon började dessutom motionera mer (vilken var den största skillnaden mellan henne och mig vardagligen och kanske också orsaken till hennes större mage, då motion sätter igång tarmarna), men annars har vi uteslutit följande ur maten:
- Laktos
- Rött kött (utom när vi bjuds på det, men då tuggar vi maten noga!)
- Fibrer! Ja, tro det eller ej, men de flesta äter för mycket olösliga fibrer idag och det kräver för mycket arbete av tarmarna.
- Kolsyrade drycker (blev extremt uppsvälld och gasig i magen av det)
I vilket fall kan du få fördel av att tugga maten ordentligt, allt för att underlätta för tarmarnas arbete. Grönsaker kan med fördel iaf ångkokas lite mjukare istället för att ätas råa osv.
Hoppas det var hjälpsamma tips, lycka till :)
terese_sixtensson
2007-08-03, 12:33
Endura
ok jag har fått rådet av läkare att äta med fibrer och grönsaker.
Så havregryn och sånt då kanske inte är så där jätte bra
Japp ,mjölk är inte helt borta men ja dricker inte ren mjölk på helger blir de mycket choklad älskar det.
men mjölk i potatismos, och sånt lagar aldrig mat på mjölk tex.
men ska testa din teori
grovt bröd borde helelr kanske inte vara så bra då.
Säd/Gryn i gröt och sånt funkar kanon för mig, faktiskt är gröt bland de bästa för min mage, speciellt med lite psylliumfrön i som hjälper tarmarna (kom ihåg att lägga till mer vatten i gröten om du provar med det!)
Fibermässigt är vattenlösliga fibrer den snälla varianten, psylliumfrön binder vatten liksom hela linfrön och bildar en slags gele som hjälper tarmarna.
Jag klarar fullkornsris och pasta, Polarbröd Extrem, knäckebröd bra, men får problem med rött kött (inte lika illa med köttfärs), All bran (vetekli), vissa råa grönsaker och liknande.
Även koffein och kolsyra ställer till det...
Valios laktosfria produkter har varit min räddare i livet iom att jag inte är beredd att utesluta mejeriprodukter ur kosten, älskar mjölk, men det kostar ju därefter...
Vad jag menar är att alla är vi olika, och det kanske är helt andra saker som stör dina tarmar, det får du testa dig fram till.
Jag kan bara ge dig rådet att tänka på hur mycket arbete det du äter kommer innebära för dina tarmar, det är den riktlinjen jag har valt.
Sen finns det tabletter som kan hjälpa. Dåliga dagar (dagar då jag tex blir bjuden på illa vald mat) tar jag Lactiplus-tabletter som finns på hälsokost. Det är inte tabletter mot laktos utan de innehåller mjölksyrebakterier (typ som Proviva) som hjälper tarmarna. De är också superbra att ha i samband med utlandsresor.
Läs på lite om IBS (Colon irritable = irriterade tarmar), det finns många goda råd och där beskriv också de vanligaste symptomen. IBS börjar bli något av en folksjukdom bland annat för att vi äter för krävande mat för tarmarna idag.
Syrran fick en rejäl fingerviftning av sjukhuspersonalen (hon var in på Gastronomi) för att hon åt för mycket fibrer i onödan, men det är ju vad vi blir "prackade" med idag att göra via media, så jag förstår att fler får problem...
Hoppas det löser sig för dig.
Jadu.. skall vi vara strikt så borde du skippa skinkosten och mcDonk
Jadu.. skall vi vara strikt så borde du skippa skinkosten och mcDonk
Förstår att det kan låta överdrivet, men har man inte varit med om problemet borde man nog inte göra sig lustig på det heller.
Det är jobbigt när magen/tarmarna slutar fungera som "normalt" och jag har valt att göra dessa ändringar i min kost för att få uppleva en "normal" mage igen. Men det är egentligen inte ett så stort steg att ta om det får gå i små steg, man vänjer sig snabbt och det känns verkligen värt det.
McDonk behövde jag inte kassa tamar för att vilja undvika ;)
Nej, jag håller med dig.
Jag och min syster har båda haft samma bekymmer som dig, min syster hade det riktigt jobbigt, området just under naveln svällde upp som en badring på henne, kunde skilja flera cm per dag. Själv blev jag mest svälld, hård och gasig.
Vi insåg iaf att våra tarmar var stressade, vissa ges diagnos IBS. Detta har vi löst genom att göra vissa ändringar i kosten. Hon började dessutom motionera mer (vilken var den största skillnaden mellan henne och mig vardagligen och kanske också orsaken till hennes större mage, då motion sätter igång tarmarna), men annars har vi uteslutit följande ur maten:
- Laktos
- Rött kött (utom när vi bjuds på det, men då tuggar vi maten noga!)
- Fibrer! Ja, tro det eller ej, men de flesta äter för mycket olösliga fibrer idag och det kräver för mycket arbete av tarmarna.
- Kolsyrade drycker (blev extremt uppsvälld och gasig i magen av det)
I vilket fall kan du få fördel av att tugga maten ordentligt, allt för att underlätta för tarmarnas arbete. Grönsaker kan med fördel iaf ångkokas lite mjukare istället för att ätas råa osv.
Hoppas det var hjälpsamma tips, lycka till :)
Även jag har samma problem som er och nu undrar jag var de OLÖSLIGA fibrerna finns som inte är bra?:)
Vetekli är ett exempel (är inte så duktig på just den frågan än), men det är väl mest naturligt vett. Ju längre tid något tar att tugga, desto viktigare att just göra det, du gör tarmarna en tjänst ivf.
Glömde lägga till friterade matvaror också, då kan jag säga adjö till en lugn kväll utan konstanta toabesök...
Jag skulle tippa att en sund kost med massor av organiska produkter skulle göra dig gott. lycka till!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.