handdator

Visa fullständig version : Mindre BF vid normalt kcalintag


Alfred Nobel
2007-08-03, 08:40
Vad sker om jag ligger på ett stabilt kaloriintag och varken ökar eller förlorar i vikt? Står jag still med samma muskelatur och fysik?

Eller kan jag påverka så kroppen bibehåller musklerna och börjar förbränna lite av fettet istället, men då krävs förmodligen ett litet kaloriunderskott? Låt oss säga att processen att stå still i vikt och pumpa stenhårt på gymmet pågår i över 1 år. Kommer det synas någon märkbar skillnad?

Handcuff
2007-08-03, 08:47
Jag påstår att skillnaderna kommer att vara marginella och knappast synbara. Till och med för en tränande som hållit igång ett tag (ett par år) som ligger på kcal+ under ett år kommer resultaten vara marginella - muskelbygge är en långsam process och om du inte ger den de grundläggande förutsättningarna kommer resultaten vara obefintliga. Tyvär.

Alfred Nobel
2007-08-03, 08:49
Jag påstår att skillnaderna kommer att vara marginella och knappast synbara. Till och med för en tränande som hållit igång ett tag (ett par år) som ligger på kcal+ under ett år kommer resultaten vara marginella - muskelbygge är en långsam process och om du inte ger den de grundläggande förutsättningarna kommer resultaten vara obefintliga. Tyvär.

Allright, har du svar på den här frågan då.

Är risken att bygga mer muskler större vid en snabb viktökning eller långsam?

King Grub
2007-08-03, 08:56
Risk att bygga muskler?

Ett litet överskott = små eller inga ökningar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2399149&postcount=20

Överätning stimulerar tillväxt. Ju större överätning, desto bättre förutsättningar för tillväxt. Tyvärr även tillväxt av fettmängd. Du kan inte maximera förutsättningar för muskeltillväxt samtidigt som du minimerar förutsättnignar för fettillväxt.

Hur stor del av överskottet som bildar fett- respektive muskelmassa är individuellt och varierar dramatiskt från person till person. Vissa ökar mest i muskelmassa av överätning - andra blir bara tjocka.

Handcuff
2007-08-03, 08:57
Allright, har du svar på den här frågan då.

Är risken att bygga mer muskler större vid en snabb viktökning eller långsam?

Skulle inte kalla det för risk. Förutsättningen att bygga muskler står i proportion till hur stort överskottet är. (inom rimliga gränser givetvis). Ett litet överskott = små resultat, ett större överskott = större resultat :thumbup:

Eddie Vedder
2007-08-03, 08:59
Är risken att bygga mer muskler större vid en snabb viktökning eller långsam?

Beror ju lite på hur stor skillnad i överskott vi talar om. Finns en gräns för hur mycket muskler man kan öka så ett megaöverskott kommer inte ge dig mer muskler än ett stort överskott, vid en viss gräns blir det bara mer och mer fett helt enkelt.

Så att ligga på moderat överskott över en längre period kommer ju innebära en längre period där nybildningen av muskelmassa överstiger kataboliseringen. Mindre överskott ger mindre ökningar men som sagt finns en gräns när du bara blir fet. Du får nog vara lite mer specifik om man skall kunna spekulera. Om vi säger 10 000 kcal överskott på 20 dagar eller samma överskott på 5 dagar så skulle jag säga 20 dagar är betydligt bättre ur alla tänkbara synvinklar. Om man nu inte helt enkelt älskar frosseri förstås.:D:eating:

EDIT: Nu är både Grub och Handcuff före.*cry*