handdator

Visa fullständig version : Vad äta för att läka?


Nithian
2007-08-02, 20:34
Vad behöver kroppen mycket av för att läka fort och effektivt? Zink har jag hört, något mer?

Nithian
2007-08-03, 19:43
bump

Rex
2007-08-03, 19:47
Vild chansning här, protein för att bygga upp det som har gått sönder :D

Sverker
2007-08-03, 19:49
Energi och protein.
Du behöver ditt dagsbehov av energi i form av fett och kolhydrater. Därefter kanske du behöver så mycket som 1.2 gram protein per kg kroppsvikt;)




Du kan alltså inte påskynda läkningen utan bara underlätta.

Nithian
2007-08-03, 23:18
Tack Sverker

Mental
2007-08-03, 23:24
Lite beroende på vad som skall läkas dessutom, har du ett stort operationstrauma så kan ditt basala energibehov vara nästintill fördubblat.

Misha
2007-08-03, 23:29
Lite beroende på vad som skall läkas dessutom, har du ett stort operationstrauma så kan ditt basala energibehov vara nästintill fördubblat.

Oj, är det sant? Det är ju inte lätt att få i sig något ö.h.t. efter en större operation..av egen erfarenhet.

Är det något speciellt man INTE ska äta efter operation föressten?

stevebc
2007-08-04, 00:16
EAA bättre för återhämtningen än konventionella protein - sanning eller myt?

Massivt intag av kolhydrater kan lindra överträning, funkade på Das_djur på hälso.info

Quadrol (börjar med det imorgon, kan bumpa tråden om en månad och ge feedback då) sägs ha en läkande effekt på muskler, leder och skelett.

Nithian
2007-08-04, 00:27
Nu handlar det inte om träning utan köttsår Steve ;)

Eddie Vedder
2007-08-04, 04:49
Oj, är det sant? Det är ju inte lätt att få i sig något ö.h.t. efter en större operation..av egen erfarenhet.

Känner igen det där, jag rasade i vikt efter att jag hade genomgått en märgspiksoperation efter ett benbrott.

Aptiten existerade inte och jag åt väldigt lite men å andra sidan rörde jag mig ju knappt på hela dagarna. Skulle jag äta lika lite och vara lika inaktiv fast skadefri är jag övertygad om att jag inte tappat alls lika mycket vikt, om ens någon viktnedgång över huvudtaget.

Är det något speciellt man INTE ska äta efter operation föressten?

Sådana restriktioner är nog från fall till fall och något som doktorn rekommenderar. Jag tvivlar på att man kan säga rakt ut att "det och det är inte bra att äta efter operation", det är ju skillnad om man genomgått en gastric bypass operation eller gjort min benmärgsoperatin.

King Grub
2007-08-04, 05:31
Större ingrepp, skador och sjukdomar ökar energibehovet, vilket är den främsta faktorn att ta hänsyn till. Småsår gör varken till eller från.

Ur Barnes Hospital Nutrition Support Handbook, 1992:

eleni
2007-08-04, 07:31
Tack för den tabellen Grub!

Vet du om det är själva stamcellstransplantationen i sig och efterförloppet som kräver mycket energi eller om det börjar redan vid konditioneringen med cytostatika/strålning/antikroppsbehandling?

threede
2007-08-04, 12:52
Jag har en svårläkt muskelbristning i mitt lår (sitter i fästet mellan muskel och sena).

Tror ni quadrol kan hjälpa min läkningsprocess?