handdator

Visa fullständig version : Prioritering av muskler


kassa
2007-08-02, 20:31
Hej! Jag har funderat lite på prioritering av särskilda muskler, och tänkte höra vad ni på kolo har för tankar och funderingar kring detta.

Man ser ofta många unga som inte tränat regelbundet på hela året, men som maniskt börjar träna särskilda muskler veckorna innan sommaren. De tror att om de tränar biceps eller rectus abdominis tillräckligt mycket så kommer de att få 45 cm stora överarmar och en väldefinerad bräda lagom till strandsäsongen börjar. När sommaren sedan närmar sig med stormsteg, och de inser att det krävs tid, kunskap och engagemang för att uppnå sina önskade resultat, tröttnar de och ger upp, bara för att nästa år göra samma misstag igen.

Desto mer träning, desto mer muskler är det vanligt att en nybörjare resonerar. Att träning = muskler är självklart (förutsatt att utomstående faktorer så som kost, vila etc sköts - men det hör inte riktigt hit). Därför är det inte så konstigt att många tror att om de tränar biceps fem dagar i veckan i en månad, så kan de ta igen förlorad träning för övriga månader det året.

Det finns många olika träningsupplägg: man kan köra helkroppspass, halvkroppspass, man kan träna varje muskelgrupp en gång, eller två gånger i veckan, etc etc. Listan är lång! Men det vanligaste är, enligt min erfarenhet, att man tränar igenom hela kroppen över tre, fyra eller fem dagar i veckan, eftersom att träna varje muskelgrupp två dagar i veckan anses av många vara "overkill", och inte alls det bästa sättet för maximal muskel-/styrkeökning.

Men hur ska man göra om en muskel hamnar efter övriga musklegrupper? Det vanligaste rådet jag hör är "träna varje muskel en gång i veckan, förutom den som hamnat efter - den tränar du två gånger i veckan". På så sätt bör den muskeln som hamnat efter komma ikapp efter ett tag. Men om det nu stämmer, som många säger, att träna en särskild muskelgrupp två dagar i veckan inte alls kommer att innebära bättre resultat än om man hade tränat den en dag i veckan, utan snarare tvärtom, så borde ju det rådet ha raka motsatt effekt, och muskeln i frågan borde hamna efter ännu mer? Eller är "två dagar i veckan är för mycket"-konceptet bara en ursäkt för att vissa inte orkar pallra sig till gymet och köra igenom kroppen x2 varje vecka? Kan det stämma som "mani-byggarna" gör, att mer träning i själva verket innebär mer muskler, dock i rimlig mängd? Vad bör någon som tränar igenom hela kroppen en gång, respektive två gånger göra ifall en muskelgrupp hamnat efter? Jag är inte ute efter någon studie som visar att om man tränar muskel x, i y dagar i veckan i z månader så bygger man m gram muskler - jag vill veta vad ni som styrketränande anser man bör göra av erfarenhet.

MVH

Endura
2007-08-02, 21:06
Jag har extra fokus på axlar och lats då jag insett att de halkat efter av flera orsaker, därför kör jag dem två ggr i veckan (en gång med totalfokus och en gång något lättare som komplettering efter den då fokuserade muskelgruppen), men övriga grupper en gång i veckan.
Dock försöker jag variera med olika övningar och är noggrann med att ha tillräckligt många vilodagar emellan, så musklerna får vila.
Jag tycker det har gett bra resultat...

Jag tror på att om du bara varierar övningarna och låter musklerna vila tillräckligt emellan (och självklart sköter kost och sömn) kan du köra flera ggr i veckan, men det känner man väl också på kroppen om den orkar?

Jacksatan
2007-08-02, 21:49
de muskler jag brukar försöka prioträna och köra hårdast brukar gå absolut sämst och få minst ökning... det är inte så enkelt som att man kör en muskel mest så ökar den mest som du är inne på.

Clyde
2007-08-02, 22:43
Jag har extra fokus på axlar och lats då jag insett att de halkat efter av flera orsaker, därför kör jag dem två ggr i veckan (en gång med totalfokus och en gång något lättare som komplettering efter den då fokuserade muskelgruppen), men övriga grupper en gång i veckan.
Dock försöker jag variera med olika övningar och är noggrann med att ha tillräckligt många vilodagar emellan, så musklerna får vila.
Jag tycker det har gett bra resultat...

Jag tror på att om du bara varierar övningarna och låter musklerna vila tillräckligt emellan (och självklart sköter kost och sömn) kan du köra flera ggr i veckan, men det känner man väl också på kroppen om den orkar?

Variera övnignarna är inte så våldsamt viktigt, viktigare är att man gör framsteg i dom muskler man prioriterar. Dvs ökar i styrka och skriver journal för att kunna slå sina föregående pass, vilket i sin tur ger ökad muskelmassa om du går upp i vikt, inte annars. Däremot är jag helt med dig om att det är bra att växla mellan pumpträning och tung träning.

För tränar man inte progressivt så gör man inte framsteg oavsett om man tränar musklerna 1 eller 4 gånger i veckan.

JohnRick
2007-08-03, 05:09
Det jag kan tänka mig att göra om en antagonist skulle släpa, vilket förhoppningsvis inte är fallet, är att köra på som vanligt men utan intentionen att öka intensitet i den grupp som ligger före. Dvs tangera föregående pass, men öka på den släpande. Annars bör det jämna ut sig med basövningar.

GymTT
2007-08-03, 08:16
de muskler jag brukar försöka prioträna och köra hårdast brukar gå absolut sämst och få minst ökning... det är inte så enkelt som att man kör en muskel mest så ökar den mest som du är inne på.

Håller verkligen med.

kassa
2007-08-03, 11:08
Jag har extra fokus på axlar och lats då jag insett att de halkat efter av flera orsaker, därför kör jag dem två ggr i veckan (en gång med totalfokus och en gång något lättare som komplettering efter den då fokuserade muskelgruppen), men övriga grupper en gång i veckan.
Dock försöker jag variera med olika övningar och är noggrann med att ha tillräckligt många vilodagar emellan, så musklerna får vila.
Jag tycker det har gett bra resultat...

Jag tror på att om du bara varierar övningarna och låter musklerna vila tillräckligt emellan (och självklart sköter kost och sömn) kan du köra flera ggr i veckan, men det känner man väl också på kroppen om den orkar?

Då kör du alltså efter konceptet mer träning = mer muskler, eftersom du kör axlar och lats mer än övriga muskelgrupper, och det har ju funkat för dig. Men som Jacksatan skrev ovan:

de muskler jag brukar försöka prioträna och köra hårdast brukar gå absolut sämst och få minst ökning... det är inte så enkelt som att man kör en muskel mest så ökar den mest som du är inne på.

För dig verkar det ju som att köra mer än en gång per vecka ger raka motsatt effekt.

Hur ska någon som Jacksatan prioriteringsträna för att komma ikapp med en särskild muskelgrupp? Ska han behöva dra ner på övrig träning, för att på så sätt hamna efter med övriga muskelgrupper tills muskelgruppen i frågan kommit ikapp? (lite dåligt formulerat, men ni förstår :D)

Endura
2007-08-03, 11:13
Frågan kanske är om man kör till "Failure" varje gång eller inte? Jag kör inte totalt slut på mina muskler i båda fallen, bara den dag då jag har fokus på dem. Den andra omgången kör jag en slags lättare komplettering, och med en övning som jag inte kört med vid "fokuskörning". Min tanke har varit att mer "aktivera" muskeln...

Thaiboxarn
2007-08-03, 11:21
http://forum.body.se/showthread.php?t=83

Läs denna så kommer du förstå att man kan träna musklera många ggr i veckan.:thumbup:

Allan
2007-08-03, 11:25
http://forum.body.se/showthread.php?t=83

Läs denna så kommer du förstå att man kan träna musklera många ggr i veckan.:thumbup:

;)

Vi har ju valt att inte lägga den i Best of här, om man så säger

Yucko
2007-08-03, 12:18
;)

Vi har ju valt att inte lägga den i Best of här, om man så säger

Och om man inte kan läsa mellan raderna så menar du...?

JAJJAS
2007-08-03, 12:18
;)

Vi har ju valt att inte lägga den i Best of här, om man så säger



Du tycker alltså inte att det låter vettigt?
Jag har precis läst igenom det och för mig låter det ganska bra, sen om det ger dom resultat Joachim skriver om vet jag inte.
Att höja proteinsyntesen mer än en gång per vecka låter bra i mina öron men sen är det det där med återhämtningen.
Jag har för mig att King Grub har skrivit att det räcker med ett pass med 3x8 @ 80%RM för att proteinsyntesen ska öka och då behövs det inte så mycket återhämtning för att kroppen ska vara frisk till nästa pass.

Jag kan ha helt fel men som sagt jag tycker att det låter bra. Precis som Max-OT gjorde när jag läste det men efter att ha läst om reps antal osv för maximal hypotrofi i andra artiklar så lät det inte lika bra längre.

Vad tycker du?

Thaiboxarn
2007-08-03, 12:27
Asså grejen med att träna musklerna mer än en gång i veckan är ju att musklerna i sig inte behöver mer en 48 timmar vila. Det är CNS som kan behöva upp till en vecka vila pga att man tränar för hårt per gång, alltså kan man enligt Joachim träna helkropps pass 3-4 ggr i veckan utan att belasta CNS för mkt, p.g.a att man inte kör till fail osv.