Visa fullständig version : förstörs b-vitamin av bikarbonat?
Hörde någonstans att ett bröd bakat med bikarbonat får sina b-vitaminer förstörda. någon som vet om detta stämmer eller inte? kanske hört något helt tokigt :)
Inte alls fel.
Thiamin, riboflavin, folacin är synnerligt känsliga för höga pH.
Niacin är däremot motståndskraftig.
Helt klart kommer B-vitaminerna ta stryk ifall du bakar med bikarbonat.
Bakar du däremot med bakpulver kommer inte pH att förändras och förlusterna blir motsvarande för vanligt bröd bakat med jäst.
aj då .....min fillimpa jag bakar innehåller bikarbonat och kan inte baka nåt annat :) inte så skicklig med bakande.
Inte alls fel.
Thiamin, riboflavin, folacin är synnerligt känsliga för höga pH.
Niacin är däremot motståndskraftig.
Helt klart kommer B-vitaminerna ta stryk ifall du bakar med bikarbonat.
Bakar du däremot med bakpulver kommer inte pH att förändras och förlusterna blir motsvarande för vanligt bröd bakat med jäst.
Om en glömsk & lat person ber dig skriva vilka nummer de olika är så är du jättesnäll! ;)
Nummer på B-vitamin ? Det är ju bara en angivelse på i vilken ordning de upptäcktes vara just vitaminer. Jag försöker alltid skriva vitaminerna med namn.
B1= thiamin
B2= riboflavin
B3= niacin
Vet inte ifall folsyra/folacin har ett nummer. Jag kan det inte. Logiskt borde det vara så;)
Åter till frågan så är inte bikarbonat något problem. Jag kan nästan garantera att Ronja får sitt dagsbehov av thiamin och riboflavin från den övriga kosten.
Bröd är en usel källa till folacin men jag tog upp det för att berätta att just folacin är känsligt. Det förstörs lätt vid tillagning och unga kvinnor, bör få sitt dagsbehov av folcin redan innan de är gravida.
aj då .....min fillimpa jag bakar innehåller bikarbonat och kan inte baka nåt annat :) inte så skicklig med bakande.
Men är inte bikarbonat bara ett koncentrerat bakpulver?
Om det nu inte är så, så funkar det att göra sån limpa med dubbla mängden bakpulver.
Nja, då skulle jag snarare säga att bakpulver är "utspätt" bikarbonat. ;)
Bikarbonat. (http://www.recepthjalpen.se/bikarbonat.html)
Bakpulver. (http://www.recepthjalpen.se/bakpulver.html)
Jag tror att det är tveksamt om man behöver oroa sig för b-vitamininnehållet i sitt bröd, om man inte lever enbart på bröd. Folsyra, som Sverker nämner särskilt, finns t.ex. i grönsaker (särskilt gröna bladgrönsaker), ägg och lever.
Lite om vitaminer och mineraler. (http://courses.ki.se/utbildningsprogram/FOVET/termin_2/FFHA02/mermaterial/moment2/kursmaterial/nutritionsforelasning_20070306.pdf)
Bikarbonat kan ersättas med dubbla mängden bakpulver, men risken finns att så stora mängder bakpulver ger brödet en mindre delikat bismak av just bakpulver. Jag skulle baka mitt bröd med bikarbonat och äta något folsyrarikt till istället.
Tack för alla svar!
Folsyra = b12 ? eller har jag fel?
machine gun
2007-08-03, 09:14
Tack för alla svar!
Folsyra = b12 ? eller har jag fel?
Nej, folsyra hade från början nr B9, men numret används inte längre utan man säger just folsyra, folacin eller folat (olika namn på samma vitamin).
B12 heter kobalamin och finns endast i animaliska livsmedel.
Nja, då skulle jag snarare säga att bakpulver är "utspätt" bikarbonat. ;)
Öh, just det. Jag tänkte fel och skrev fel, fast det var så jag menade *whistle*
Jag har bytt ut mitt bikarbonat mot dubbla mängden bakpulver när jag bakar bröd helt enkelt för att det blev billigare och jag tycker snarare tvärtom, att det ger mindre bismak än bikarbonatet.
Viktigt när man bakar med bikarbonat är att degen är tillräckligt sur - annars blir det INTE gott. *spy* Misstänker att gräddningstiden spelar roll också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.