handdator

Visa fullständig version : Blodtryck


zam_zap
2007-08-02, 17:43
Var i Stockholm tisdag till torsdag och vi tog bland annat en tur på naturhistoriska där vi hittade en blodtrycksmätare. In med armen och väntade tills den blev klar. Mitt resultat blev 178/80, puls på 70. Tycker det låter lite högt, då jag kommer ihåg att min biologilärare sagt 120/80 är normalt.

Är 19år, har ett fysiskt krävande jobb och en del stress är det väll i det. Jobbar på ackord så man får en prestations siffra på sig i princip. Är dock en hel del på gymmet, 4-6 dagar i veckan har blivit normalt sedan ett antal veckor tillbaka.

Dåligt med så högt övertryck? och framför allt, ska jag lita på deras maskin?

mangs
2007-08-02, 18:18
Var i Stockholm tisdag till torsdag och vi tog bland annat en tur på naturhistoriska där vi hittade en blodtrycksmätare. In med armen och väntade tills den blev klar. Mitt resultat blev 178/80, puls på 70. Tycker det låter lite högt, då jag kommer ihåg att min biologilärare sagt 120/80 är normalt.

Är 19år, har ett fysiskt krävande jobb och en del stress är det väll i det. Jobbar på ackord så man får en prestations siffra på sig i princip. Är dock en hel del på gymmet, 4-6 dagar i veckan har blivit normalt sedan ett antal veckor tillbaka.

Dåligt med så högt övertryck? och framför allt, ska jag lita på deras maskin?


Du kan inte lita 100% på det resultatet du fick på en mätning på ett museum. Ditt blodtryck varierar rätt kraftigt över tiden och när man tar det hela skall man vara utvilad och ligga still i ett antal minuter innan man tar det.

Är du orlolig eller intreeserad så gå till en läkare och ta det, är det fortfarande högt då så kan det vara så att du har högt blodtryck eller att du är nervös för testet.

Det är dessutom den senare siffran som inte skall vara för hög. Högt blodtryck är till stor del genetiskt så kolla gärna med dina föräldrar om de har högt tryck.

Langster
2007-08-02, 23:06
Det är dessutom den senare siffran som inte skall vara för hög. Högt blodtryck är till stor del genetiskt så kolla gärna med dina föräldrar om de har högt tryck.

Det är en gammal myt att det är lugnt om den senare siffran är runt 80, har killen 180/80 har han riktigt högt blodtryck och borde göra något åt saken. Det är iofs så att blodtrycket varierar kraftigt och man blir lätt lite spänd när blodtrycket testas, men jag rekommenderar ändå zam_zap att gå till en läkare och kolla upp det.
Högt blodtryck är ärftligt, men det är inte mindre illa bara för att man ärvt det.