handdator

Visa fullständig version : Grönsaker vs frukt


Larsson85
2007-08-02, 09:51
Jag har en ovana att jag sällan äter grönsaker till mina måltider. Det handlar inte om att jag inte tycker om det, utan det är helt enkelt att det inte blir av att jag ställer mig och skär upp en massa.

Däremot så äter jag mycket frukt. Tycker frukt är mycket gott och enkelt att ta när man sitter framför datorn, tv osv.

Nu är frågan, är frukt och grönsaker så nära besläktade så att man får i sig mycket av det som är bra i grönsaker genom frukt också? Eller bör jag ta mig i kragen och fixa sallad till mina måltider?

Avesta
2007-08-02, 09:59
Jag har en ovana att jag sällan äter grönsaker till mina måltider. Det handlar inte om att jag inte tycker om det, utan det är helt enkelt att det inte blir av att jag ställer mig och skär upp en massa.

Däremot så äter jag mycket frukt. Tycker frukt är mycket gott och enkelt att ta när man sitter framför datorn, tv osv.

Nu är frågan, är frukt och grönsaker så nära besläktade så att man får i sig mycket av det som är bra i grönsaker genom frukt också? Eller bör jag ta mig i kragen och fixa sallad till mina måltider?

Nackdelen med frukt är mängden energi och att man kan äta så mycket mer, annars så borde det funka lika bra.

Alfred Nobel
2007-08-02, 10:03
Jag föredrar grönsaker till mina basala måltider och frukt som mellanmål eller snabb energi innan/efter träning!

mathor
2007-08-02, 10:52
Jag föredrar grönsaker till mina basala måltider och frukt som mellanmål eller snabb energi innan/efter träning!

Vad menar du med att frukt är snabb energi?

Junior
2007-08-02, 12:10
Om du vill äta mera grönsaker kan det vara värt att alltid börja matlagningen med att göra salladen.
Då "glömmer" man inte bort att fixa grönsakerna bara för att man är så upptagen med resten av matlagningen.

Jag hade samma problem förut, inte det att jag ogillar grönsaker, men det blev inte av att jag gjorde i ordning dem.

Alfred Nobel
2007-08-02, 12:58
Vad menar du med att frukt är snabb energi?

Fruktsocker, dvs fruktos, är en sk monosackarid. Monosackarider går
direkt ut i blodet och används som energi.

I synnerhet är den snabb, kanske inte som Maltodextrin eller Dextropur men ett bättre alternativ än långsamma kolhydrater, som potatis!

Larsson85
2007-08-02, 13:13
Tycker vi glider ifrån frågan. Det handlar om ifall man får i sig samma näringsämnen eller inte.

Barca
2007-08-02, 13:24
Fruktsocker, dvs fruktos, är en sk monosackarid. Monosackarider går
direkt ut i blodet och används som energi.

I synnerhet är den snabb, kanske inte som Maltodextrin eller Dextropur men ett bättre alternativ än långsamma kolhydrater, som potatis!

Du har ruskigt fel där, fruktos går först till levern innan den går ut till blodet, fruktsocker är en väldigt väldigt "långsam" kolhydrat.

Guddi
2007-08-02, 13:25
Fruktsocker, dvs fruktos, är en sk monosackarid. Monosackarider går
direkt ut i blodet och används som energi.

I synnerhet är den snabb, kanske inte som Maltodextrin eller Dextropur men ett bättre alternativ än långsamma kolhydrater, som potatis!Fruktos måste alltid gå igenom levern innan den kan gå ut i blodet och användas av muskler och organ. GI på fruktos ligger nånstans kring 40, dvs väldigt lågt och inget man ska ta i samband med träning.

En hel del frukt innehåller även vanligt socker som är lite snabbare och där hälftan av det kan gå direkt ut i blodet. Bara att kolla i en GI tabell så ser man hur snabba kolhydrater en viss vara innehåller. Sen måste man också ta hänsyn till hur stor mängd kolhydrater man äter. 2g malto är väldigt snabbt ut i blodet men kommer inta att bidra med någon energi värd att nämna.

Potatis har ett relativt högt GI. Det är därför många som håller på med GI-dieter håller sig borta från just potatis.

Larsson85-> Ta fram produkterna i en näringstabell och jämför. Det hänger givetvis på vilka grönsaker du byter ut mot vilka frukter. Helt omöjligt att svara på annars. Gurka mot granatäpple=lysande, spenat mot banan=inte bra.

Larsson85
2007-08-02, 13:57
Jo det är klart, hade hoppats på att man kunde uttrycka sig lite i allmänna termer om det. Jag har inte systematiskt lagt upp ett fruktschema, utan det blir ett äpple, ett päron, kanske en banan osv.

mirrranda
2007-08-02, 14:07
Till trådskaparen, jag tycker att du kan börja lite smått. Om du nu glömmer att skära upp salladen till maten så kan du alltid påminna dig om att slänga på en tomat på tallriken. Den smäller du i dig lätt på några tuggor, och vem vet, nästa gång kanske även mer än tomaten hamnar på tallriken.

Eddie Vedder
2007-08-02, 14:39
Det är stor skillnad på grönsaker och frukt, det är stor skillnad på grönsaker och grönsaker och det är stor skillnad mellan frukt och frukt.

Det är ingen slump utan det finns en anledning till att det rekommenderas att äta varierat. Just p.g.a. av att allt är bra på sitt sätt i rätt proportioner och man aldrig kan uttala sig i generella termer såsom.

Sniggel
2007-08-02, 17:36
Dock tror jag det är helt ok att glömma grönsaker lite då och då om man äter blandade frukter och även annan varierad kost.
Tror kroppen är rätt så anpassningsbar och man kan nog få i sig det mesta från svensk husmanskost även om man utesluter grönsaker.
Har för mig att King Grub nämnt att han hellre äter grönsaker än frukt.
Men det är ju såklart hans val och han lever ju inte som han lär (bäst o säga det innan halva kolo slutar äta frukt och börjar träna kondition 9 ggr i veckan :D)

Slartibartfast
2007-10-09, 16:21
Finns det nån sanning i påståendet att man helst ska äta frukt till maten och inte som mellanmål, för man tar inte upp näringen ur frukten lika effektivt om man äter den bara som sådan?

Eddie Vedder
2007-10-09, 16:24
Finns det nån sanning i påståendet att man helst ska äta frukt till maten och inte som mellanmål, för man tar inte upp näringen ur frukten lika effektivt om man äter den bara som sådan?

Nej, det var nog bland det värsta skitsnacket jag hört. Var har du läst det?:confused:

Eller syftar du på t.ex. fettlösliga karotenoider? För då stämmer det ju visserligen. Men om det är något Anna Skipper-snack om att vissa saker inte kan ätas ihop eller vid vissa tider o.s.v. så är det fel.

Slartibartfast
2007-10-09, 16:38
Nej, det var nog bland det värsta skitsnacket jag hört. Var har du läst det?:confused:

Eller syftar du på t.ex. fettlösliga karotenoider? För då stämmer det ju visserligen. Men om det är något Anna Skipper-snack om att vissa saker inte kan ätas ihop eller vid vissa tider o.s.v. så är det fel.

Läste det i en bok om ätstörningar. Mycket skitsnack finns det där.

Eddie Vedder
2007-10-09, 16:58
Läste det i en bok om ätstörningar. Mycket skitsnack finns det där.

Men du minns inte om dom specifikt hänvisade till vissa näringsämnen? För enda anledningen jag ser är ju att dom skulle syfta på fettlösliga vitaminer helt enkelt. Och det förekommer ju inte sådär jättefrekvent i just frukt (undantag finns ju förstås men pratar vi äpple, banan, päron, apelsin etc. finns ju knappast anledning att tänka på det).

Slartibartfast
2007-10-09, 17:10
Men du minns inte om dom specifikt hänvisade till vissa näringsämnen? För enda anledningen jag ser är ju att dom skulle syfta på fettlösliga vitaminer helt enkelt. Och det förekommer ju inte sådär jättefrekvent i just frukt (undantag finns ju förstås men pratar vi äpple, banan, päron, apelsin etc. finns ju knappast anledning att tänka på det).

Nä, det var nog mest överlag. Inga specifikationer.

DjiinZ
2007-10-09, 17:56
eddi du förelämpade banan, va menar du med "undadtag" på det.

Eddie Vedder
2007-10-09, 18:02
eddi du förelämpade banan, va menar du med "undadtag" på det.

Att det inte innehåller några särskilt stora mängder fettlösliga vitaminer. Varför är det en "förolämpning"?

Är det en förolämpning om jag påstår att torsk inte innehåller särskilt mycket C-vitamin också?;)

Handcuff
2007-10-09, 18:05
Att det inte innehåller några särskilt stora mängder fettlösliga vitaminer. Varför är det en "förolämpning"?

Är det en förolämpning om jag påstår att torsk inte innehåller särskilt mycket C-vitamin också?;)

Glöm inte att det dör en apa för varje banan du äter :(

duenorth
2007-10-09, 18:20
Däremot så äter jag mycket frukt. Tycker frukt är mycket gott och enkelt att ta när man sitter framför datorn, tv osv.

Ta med grönsaker till datorn istället för frukt.

Det som Junior sa om att göra salladen innan du börjar med maten är ju ett bra tips. Finns även olika sallader man kan göra rätt mycket av och ställa in i kylen, då "slipper" du hacka på 2-3 dagar iaf.

DjiinZ
2007-10-09, 18:39
aaa lite eddi :P

så vadå är grönsaker mkt bättre än frukt o äta?
Så verkar slutsatsen som jag har förstått de

Eddie Vedder
2007-10-09, 18:47
aaa lite eddi :P

så vadå är grönsaker mkt bättre än frukt o äta?
Så verkar slutsatsen som jag har förstått de

Beror ju på vad du vill ha i dig. Men grova grönsaker såsom broccoli, spenat, grönkål, vitkål, morötter, brysselkål etc. tycker jag personligen slår frukt ja.

Betydligt mer mikrontutrienter per energienhet. Men frukt är nyttigt och bra, dessutom kanongott. Men det går aldrig att "byta ut" bara för att det är en frukt eller en grönsak och sedan säga att man får i sig allt.

Att äta 1kg majs innebär ju knappast en bättre kost än 200g broccoli, 150g spenat och 50g röd paprika om dagen t.ex. Även om det första alternativet är ett kg och det andra "bara" 400 gram.

DjiinZ
2007-10-09, 19:06
då e de lika bra o blanda frukt o grönsaker som förr :D

Depzon
2007-10-10, 14:01
Grönsaker är ju lite tråkigare/jobbigare än frukt, så förmodligen är det nyttigare.

nickodemus
2007-10-11, 12:17
om vi slänger in bär i diskussionen också?
hur står de sig mot frukt och grönt?

Eddie Vedder
2007-10-11, 12:19
om vi slänger in bär i diskussionen också?
hur står de sig mot frukt och grönt?

Mindre kaloririkt (eller snarare MER KALORIFATTIGT) än frukt, extremt gott och nyttigt!:thumbup:

Slartibartfast
2007-12-04, 13:35
Nej, det var nog bland det värsta skitsnacket jag hört. Var har du läst det?:confused:


Läste det i en bok om ätstörningar. Mycket skitsnack finns det där.

I samma bok står det också att man inte bör lägga i potatisarna i vattnet innan vattnet kokar, för om potäterna värms upp långsamt så förstörs en stor del av näringen. Är detta också bs? Kan inte tänka mig att det stämmer, men underligare saker sägs ju stämma, så. *popcorn*

Eddie Vedder
2007-12-04, 13:38
I samma bok står det också att man inte bör lägga i potatisarna i vattnet innan vattnet kokar, för om potäterna värms upp långsamt så förstörs en stor del av näringen. Är detta också bs? Kan inte tänka mig att det stämmer, men underligare saker sägs ju stämma, så. *popcorn*

Det där handlar nog bara om värmehållning och vattenurlakning. D.v.s låter du vattnet koka upp före kommer potatisen ligga där i under kortare tid jämfört med om du lägger i den i kallt vatten och sen låter vattnet koka upp. Då blir det ju tiden för uppkokning OCH koktiden, jämfört med bara koktiden.

skaparn
2007-12-04, 13:39
Idag på livsmedelsverkets förstasida

Tre frukter och två nävar grönt!
Nu finns det mycket goda citrusfrukter i butikerna. För att må bra är det bra att äta ett halvt kilo frukt och grönt varje dag. Det motsvarar ungefär tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.

Två rejäla nävar folks. Glöm inte det.

skaparn
2007-12-04, 13:45
Jag SLV-ade lite för att se fiberinnehållet i en representant från de tre grupperna frukt, grönsaker och bär. Resultatet förvånade mig

Blåbär: 3,1 g/100 g
Äpple (med skal): 1,8 g/100 g
Morot: 2,4 g/100 g

Iofs är det kanske ingen nyhet att blåbär är något laxernade men jag börjar undra om jag läser tabellerna fel eller vad. Äpple känns ju som en helt virkesupplag i jämförelse med blåbär.

Eddie Vedder
2007-12-04, 14:06
Jag SLV-ade lite för att se fiberinnehållet i en representant från de tre grupperna frukt, grönsaker och bär. Resultatet förvånade mig

Blåbär: 3,1 g/100 g
Äpple (med skal): 1,8 g/100 g
Morot: 2,4 g/100 g

Iofs är det kanske ingen nyhet att blåbär är något laxernade men jag börjar undra om jag läser tabellerna fel eller vad. Äpple känns ju som en helt virkesupplag i jämförelse med blåbär.

Nejdå du läser inget fel alls, sådär ser fiberinnehållet ut. Bär är oftast mer näringstäta än frukt rent generellt.

Om det nu främst var blåbär vs. äpple du reagerade över.

skaparn
2007-12-04, 14:17
Nejdå du läser inget fel alls, sådär ser fiberinnehållet ut. Bär är oftast mer näringstäta än frukt rent generellt.

Om det nu främst var blåbär vs. äpple du reagerade över.

Ja, men näringstäthet och fibertäthet brukar väl inte korrelera positivt? Jag är rädd att jag inte riktigt förstår vad du menar.

Tolkia
2007-12-04, 14:19
Iofs är det kanske ingen nyhet att blåbär är något laxernade men jag börjar undra om jag läser tabellerna fel eller vad. Äpple känns ju som en helt virkesupplag i jämförelse med blåbär.
En gissning är att det kan ha att göra med mängden skal och frön i förhållande till mängden fruktkött. Blir ju ganska mycket större totalyta på 100 g blåbär än på 100 g äpple.

Eddie Vedder
2007-12-04, 14:21
Ja, men näringstäthet och fibertäthet brukar väl inte korrelera positivt? Jag är rädd att jag inte riktigt förstår vad du menar.

Jodå, den typen av livsmedel som är fiberrikt är i regel näringsrikt. Inte är det 100% såklart, men det är ofta så.

Bär är ofta mer fiberrikt per 100g än frukter, blåbär vs. äpple är alltså inget undantag där. Vad gäller antioxidanter, C-vitamin o.s.v. är många bär extremt laddade per 100g.

skaparn
2007-12-04, 14:26
En gissning är att det kan ha att göra med mängden skal och frön i förhållande till mängden fruktkött. Blir ju ganska mycket större totalyta på 100 g blåbär än på 100 g äpple.

Ah, nu går det upp ett ljus för mig. Jag hittade, av uppenbara skäl, ingen angivelse för skalade blåbär... Men där har du nog slagit huvudet på spiken.

Jag blev tvungen att straffa mig själv genom att damma av lite gammal geometri och härleda arean samt volymen samt deras derivator med avseende på r.

Slutsatsen är att du har rätt, och att jag borde symbolräkna för hand lite oftare. Det tog nästan 10 minuter.

skaparn
2007-12-04, 14:27
Jodå, den typen av livsmedel som är fiberrikt är i regel näringsrikt. Inte är det 100% såklart, men det är ofta så.

Bär är ofta mer fiberrikt per 100g än frukter, blåbär vs. äpple är alltså inget undantag där. Vad gäller antioxidanter, C-vitamin o.s.v. är många bär extremt laddade per 100g.

Ah, ok, my bad, jag läste näringsrikt och tänkte energirikt.